Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Byla vydána Java 25 / JDK 25. Nových vlastností (JEP - JDK Enhancement Proposal) je 18. Jedná se o LTS verzi.
Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.
Byla publikována Výroční zpráva Blender Foundation za rok 2024 (pdf).
Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.
Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.2 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek, vylepšení a nových efektů v poznámkách k vydání.
Byla vydána nová verze 4.5 (𝕏, Bluesky, Mastodon) multiplatformního open source herního enginu Godot (Wikipedie, GitHub). Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Poznámka: recenze původně vyšla na alliancze.org. V této podobě vychází na podnět autora.
Jedná se o freeware online 3D taktickou FPS nejvíce podobnou CS, ale je tady pár odchylek, které ji posunují poněkud jiným směrem. Tato totální konverze (mod) hry Enemy Territory je o něco reálnější a méně arkádová než CS. Sice i zde bojujete za speciální jednotky (SO) nebo teroristy (TR), ale především zde nenajdete zaměřovací křížek. Musíte zaměřovat přímo přes mířidla na zbrani. Díky tomu si možná budete ze začátku připadat jako klauni s obrázkem terče na zádech a špuntovkou v ruce. Postupem času vám ale styl hry + zaměřování přejde tak do krve, že vám ten křížek v jiných hrách přijde, stejně jako mně, spíš poněkud nepřirozený.
TCE nabízí 3 typy her. První Bodycount je klasický deathmatch, ve kterém se všichni navzájem plní olovem až do omrzení. Druhá možnost je zahrát si Objective - TR má na výběr ze dvou možných míst k položení bomby a SO se snaží zneškodnit bombu v případě úspěšného položení (podobné jako CS). Poslední typ je CTF (Capture the Flag), který stejný jako BC s tím rozdílem, že se navíc ještě snažíte ukrást nepřítelovu vlajku a donést ji na své území. Tento mod není moc hraný díky nedomyšlenému rozmístění vlajek příliš blízko spawnu (startu) soupeře v kombinaci s ROE systémem (zabít soupeře můžete až po určitém čase po "zrození"; pokud vystřelíte příliš brzy, umřete se ztrátou 4 bodů oproti standardní ztrátě 1 bodu).
Ve hře se můžete pohybovat třemi způsoby: běh, chůze, chůze se zaměřením. Za běhu nemůžete střílet. Za chůze sice ano, ale náhodný rozptyl zbraně je tak velký, že se vyplatí pouze na malou vzdálenost, jinak netrefíte skoro nic. Za chůze se zaměřením se pro změnu pohybujete celkem pomalu, zato máte jistotu, že nepřítele neminete. Při chůzi či běhu navíc slyšíte i klapání podrážky, což samozřejmě není nic extra, ale může vás to kdykoliv prozradit, pokud je soupeř blízko - a jak známo: vím, kde jsi = umíráš...
Stejně jako v Enemy Territory apod. i zde si na začátku hry vybíráte, za koho budete hrát. TCE nabízí 3 skupiny: Assault, Recon, Sniper. Výběr ovlivní (kromě vzhledu) hlavně vaši výzbroj a RYCHLOST pohybu postavy. Assault má ve výbavě klasiku jako M16 a AK-47 s větší průrazností. Recon hlavně všechny tišší (tlumič) s menším průrazem, 1 granát navíc a především rychlejší pohyb. U Snipera je to snad jasné; 3 druhy pušek na každé straně uspokojí většinu sniper fandů, nevýhoda spočívá v pomalejším pohybu. K Recon jednotkám se vztahuje i zajímavá věcička jménem TechKit. Její výbavou získáte možnost rychlejšího položení nebo naopak zneškodnění bomby.
Zbraní je v TCE na výběr dost, celkem 22 (navíc skoro každá zbraň má tři přepínatelné módy – dávka, automat, single), 3 pistole, nůž + 3 granáty – flash: pěkný efekt s oslepnutím a ohluchnutím, kdy po zásahu vidíte jenom pěknou bílou obrazovku s pískotem v uších, smoke: kouřový granát, obyč.: prostě výbušná klasika. Samozřejmostí je i odlišné zranění při zásahu do různých částí těla, takže jedna rána do hlavy vám způsobí větší problém (smrt) než dávka do nohou. U sebe můžete nosit pouze jednu primární zbraň (+ pistoli s nožem a 3 granáty). Sebrat jinou můžete, ale pouze výměnou za tu původní. Potěší i průstřelnost různých materiálů. Zajímavý je systém odměňování jinou zbraní, tzv. AA. Na začátku hry nemáte možnost vybrat si ze všech druhů, ale pouze z několika základních. Pokud zabijete soupeře, dostáváte tzv. 1 AA bod. Když máte 2 AA body, máte už na výběr ze 70 % všech zbraní, 3 AA body vám zaručí kteroukoliv. Samozřejmě vaše smrt, zabití spoluhráče atd. vám body ubere.
Grafika není z nejmladších (jede na Q3 engine), ale mohu říci, že je velmi povedená. Díky staršímu enginu neočekávejte krvavé nároky na vaši magickou skříňku. Snad jediná věc, kterou bych doporučil, je paměť RAM minimálně 512 MB, optimálně 1 GB, jinak očekávejte potíže s nahráváním oficiálních map. V pohodě to rozjedete na skoro každém PC, kterému CPU kmitá alespoň 1 Ghz. Navíc, jak jsem se zmínil v úvodu, TC:E (+ET) je úplně zdarma. To znamená, že i když místo bot nosíte troje tlusté ponožky obvázané motouzem, budete na to mít, protože TC:E je zadarmo.
TCE dále podporuje zajímavou vychytávku jménem WIDESCREEN, takže majitelé 16:9 monitorů mohou jásat. Ostatním majitelům klasických 4:3 monitorů se hra zobrazuje s černými pruhy na obrazovce, jak můžete vidět na okolních screenshotech.
Abych jen nechválil... Jelikož jde o freeware, ne všechno je úplně OK. Třeba vývoj nejde kupředu tak rychle, jak by si někteří fandové přáli, a ve hře se najde několik nepříjemných bugů (patch 0.49b je už na cestě). Každopádně to ze začátku ani nepostřehnete a jak už jsem se řekl, hra je stále ve vývoji.
Česká komunita kolem TCE není z největších, ale i přesto se už zrodilo pár klanů, které se TCE věnují nějaký ten měsíc. Pokud máte zájem dozvědět se mnohem více, doporučuji navštívit stránky www.ALLIANCZE.org/tce nebo rovnou oficiální www.truecombatelite.net.
Suma sumárum, výborná 3D taktická akce, která potěší každého milovníka reálných zbraní... a je zadarmo. Tak na co ještě čekáte?
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Jinak to vypadá super a mít něco lepšího tak bych asi utrácel hory času, takhle mi asi zbývá doufat že někdo udělá mod v enginu Cube2 (Sauerbraten).
emerge enemy-territory-truecombat
. Samotna hra je vsak 32 bitova a vyuziva 32bit libky.
#!/bin/bash
setxkbmap -layout us
/usr/sbin/enemy-territory-bla-bla-ja-nevim... #sem dej prikaz ke hre
setxkbmap -layout cz #pripadne cz_qwerty
to uloz do souboru, kteremu nastav spousteci atribut (chmod +x hra.sh).
Manuálne updatovať punkbuster (prípadne si novú verziu stiahnuť z ich stránok alebo skúsiť novú aktualizačnú utilitu).
V tom prvom prípade je potrebné dať súboru pbweb.x86 v adresári cesta/k/enemy-territory/pb/ territory práva na spúšťanie a spustiť ho; následne ho skopírovať aj do ~/.etwolf/pb/ a proces zopakovať. (Samotná aktulizácia trvá neprimerane dlho, ale vo výslednom efekte funguje).
echo "et.x86 0 0 direct" > /proc/asound/card0/pcm0p/oss
zlaty stary enemy terriotry+1. Ono sice bude ET: Quake Wars, ale tam budou mimozemšťani z Quake, to se mi vůbec nelíbí
TC:E je postavena na engine ET (Enemy Territory) ne na engine Q3!!!Enemy Territory je hra používající engine Quake III.
Based on the Doom3 engine, Wolfenstein: Enemy Territory is ...
echo "et.x86 0 0 disable" > /proc/asound/card0/pcm0c/oss
echo "et.x86 0 0 direct" > /proc/asound/card0/pcm0p/oss
echo "et.x86 0 0 disable" > /proc/asound/card0/pcm1c/oss
exit 0
a vsetko slape :) + minimizer= ETswitch a na servers XQF ;)