Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »Vývojáři OpenMW (Wikipedie) oznámili vydání verze 0.50.0 této svobodné implementace enginu pro hru The Elder Scrolls III: Morrowind. Přehled novinek i s náhledy obrazovek v oznámení o vydání.
Komunita kolem Linux Containers po roce vývoje představila (YouTube) neměnný operační systém IncusOS speciálně navržený pro běh Incusu, tj. komunitního forku nástroje pro správu kontejnerů LXD. IncusOS poskytuje atomické aktualizace prostřednictvím mechanismu A/B aktualizací s využitím samostatných oddílů a vynucuje zabezpečení bootování pomocí UEFI Secure Bootu a modulu TPM 2.0. Postaven je na Debianu 13.
Mozilla začne od ledna poskytovat komerční podporu Firefoxu pro firmy. Jedná se o podporu nad rámec stávající podpory, která je k dispozici pro všechny zdarma.
V Bolzanu probíhá konference SFSCON (South Tyrol Free Software Conference). Jean-Baptiste Kempf, zakladatel a prezident VideoLAN a klíčový vývojář VLC media playeru, byl na ní oceněn cenou European SFS Award 2025 udělovanou Free Software Foundation Europe (FSFE) a Linux User Group Bolzano‑Bozen (LUGBZ).
Open-source minimalistický trackball Ploopy Nano byl po modelech modelech Classic a Thumb Trackball také aktualizován. Nová verze Nano 2 používá optický senzor PAW3222 a k původně beztlačítkovému designu přidává jedno tlačítko, které ve výchozí konfiguraci firmwaru QMK přepíná režim posouvání koulí. Sestavený trackball nyní vyjde na 60 kanadských dolarů (bez dopravy a DPH).
Github publikoval Octoverse 2025 (YouTube), tj. každoroční přehled o stavu open source a veřejných softwarových projektů na GitHubu. Každou sekundu se připojil více než jeden nový vývojář. Nejpoužívanějším programovacím jazykem se stal TypeScript.
Uváděné hardwarové nároky hry jsou procesor o taktu alespoň 1 GHz, 256 MB RAM a grafická karta typu GeForce 3/Radeon 8500 (pozor, karty řady GeForce 4 MX podporovány nejsou). Softwarové požadavky jsou jádro 2.6 (starší nebyla testována), glibc 2.3, X11R6, včetně funkční 3D akcelerace, a pro uživatele platformy x86-64 i 32bitové emulační knihovny. Budeme nedočkaví a přejdeme hned k prvnímu hernímu úkolu - tedy k instalaci. První věc, která vás po spuštění instalátoru překvapí, je fakt, že není použit tradiční Loki Installer, ale výtvor projektu Nixstaller. Projekt je to poměrně mladý (rok 2006), ale důležité je, že svou práci splní na jedničku. Při instalaci budete potřebovat sériové číslo, které jste obdrželi při zakoupení (nesplést se stahovacím klíčem).
Co by to bylo za adventuru, kdyby na pozadí scházel nějaký příběh. Píše se rok 2000 a našemu hlavnímu hrdinovi Philipovi zemřela matka. Nedlouho po pohřbu však Philip obdrží dopis od svého otce Howarda, který rodinu opustil ještě před Philipovým narozením. V dopisu je Philip žádán, aby vyzvedl obsah jisté bankovní schránky a zničil jej. Philipovi to však nedá a do knihy, kterou v bankovní schránce najde, nahlédne. Kniha nedává moc smysl, ale Philip se z poznámek dozví o podivných místech někde na severu Grónska, a protože se chce něco o svém otci dozvědět, opouští Londýn a do Grónska doplouvá na rybářské lodi. Krutost místního podnebí ho zažene až do bývalých dolů, které pravděpodobně hrály nějakou jinou roli během druhé světové války. Postupně však zjišťuje, že v podzemních prostorech asi není úplně sám...
V této hře nehledejte žádné zbraně, alespoň ne takové, které střílejí. Jestli si troufnete na psy a pavouky s krumpáčem nebo kladívkem, je už na vás. Přímým soubojům je lepší se vyhýbat: pokud se dostanete do přímého konfliktu se psem, je lepší rychle vyskočit na nějakou (pokud možno těžkou) bednu a doufat, že se vám podaří jej zneškodnit dříve, než si začne pochutnávat na vašem masu.
Důležité je sebrat a uschovat vše, co cestou naleznete, protože se vám to později může hodit. A věřte mi, vracet se není moc příjemné. Abyste se dostali dál, budete muset používat klíče, skládat bedny, používat výbušniny atd. Předměty se dají vzájemně kombinovat, a tak budete například vytvářet zápalnou šňůru. Starému známému RTFM se nevyhnete: výrobu elektřiny nespustíte bez návodu a přístupový kód vyčtete z nalezených poznámek nebo také zjistíte poslechem morseovky. Poznámky však nejsou jen zdrojem informací pro další postup, ale dokreslují celou situaci - mezi dokumenty jsou interní směrnice a deníky lidí, jejichž osud je s těmito strašidelnými prostory svázán.
Je důležité zmínit, jak se celá hra ovládá. Veškeré pohyby nutné k otevření šuplíku, dveří atp. musíte opravdu myší vykonat. Nejsou zde tedy funkce jako „otevři šuplík“ - namísto toho myší kliknete (tím šuplík uchopíte) a táhnete rukou. Tento „detail“ podobu hry také do značné míry ovlivňuje a za okamžik se k němu vrátím.
Autoři se bezesporu snažili zajistit, aby hráč děj na obrazovce prožíval, aby cítil beznadějnost situace. Používají k tomu depresivně znějící hudbu, podivné zvuky, neznámý šepot a skromnost osvětlení. Sílu této kombinace ucítíte, až se budete krčit za bednami a budete se modlit, aby si vás kolemjdoucí vrčící pes nevšiml. Stín je však váš přítel - pustit se do přímého souboje se psem je riziko, takže vám často nezbývá než plížit se stínem a na svého nepřítele se ani nedívat: mohli byste svou herní postavu příliš vystrašit, což by vás mohlo prozradit. Ano je tomu tak: vyděsit se můžete nejen vy sami, ale i ten na obrazovce.
Samozřejmě nechodíte všude poslepu. Na cestu si můžete svítit baterkou, svítící tyčinkou nebo světlicí. Na některých místech můžete dodatečně rozsvítit lampu - pokud tedy máte čím. Pozor, baterka je energeticky omezená - naštěstí se všude možně nalézají náhradní baterie. Zajímavostí hry je automatická funkce maskování - stačí být skrčený a přestat se hýbat. V tomto stavu se stáváme pro nepřítele méně viditelnými, ale sami naopak vidíme lépe: prostor kolem nás jako by byl ozářen slabým modrým světlem.
Grafická stránka hry je velice vydařená a to se odráží na náročnosti - pokud si chcete vychutnat všechny detaily a možnosti, budete určitě potřebovat silnější stroj, než je uveden v minimálních požadavcích. Osvětlení vypadá poměrně realisticky a stíny fungují tak, jak by se od nich očekávalo. Obraz prochází dodatečným efektem připomínajícím filmový šum a při rychlém ohlédnutí si můžete všimnout motion blur efektů. Horší je to s animacemi zvířat, které příliš animovaně nepůsobí - tento neduh hry vypadá jako možný projev nedostatku času lidí z vývojářského týmu.
Fyzikální stránka hry vypadá velmi dobře, k té bych žádné připomínky neměl. Stejně tak umělá inteligence nepřátel je dobře propracovaná. Co je však velmi nepříjemné, jsou některé momenty, při kterých budete mít problém myší udělat vytouženou „operaci“: ať už je to jen točení s nějakým předmětem nebo otevírání dřevěných dveří - počítejte s tím, že občas budete muset hýbat s myší jako blázni, aby se vám kýžená operace podařila, a někdy se vám to nemusí povést vůbec. Aby se tento problém omezil, autoři zavedli režim interakce (Interact Mode), ve kterém se pohyb s předměty chová trochu odlišně - obtížně se to popisuje, ale manipulaci s menšími předměty to usnadňuje.
Každopádně nepočítejte s tím, že při napadení psem jen tak vytáhnete něco ze své výbavy a obratně se mu postavíte čelem - pravděpodobně jen začnete zmateně mávat okolo sebe a o pár momentů později už jen budete volit, zda se chcete vrátit na poslední uloženou pozici, což bude doplňovat zvuk psa trhajícího maso z postavy hráče. Nelze nezmínit další chybičku, kterou je občasný zásek hry během načítání - bohužel jsem na něj narazil i během hry: využití procesoru poklesne na nulu a budete muset hru ukončit např. signálem SIGKILL, protože SIGTERM hra tvrdohlavě ignoruje.
Už titulek této hry napovídá, že by se mohlo objevit i pokračování. Je tomu tak, autoři mají v plánu udělat z Penumbra: Overture herní trilogii. To je pro uživatele Linuxu zajisté dobrá zpráva, protože o žádném titulu obdobného provedení či kvality na Linuxu nevím. Můj závěr je tedy takový, že hra je velmi zdařilá a kromě několika věcí v minulém odstavci jí nemám co vytknout. Ostatně, vyzkoušet ji můžete hned sami díky demoverzi (něco přes 100 MB). Na webu hry také naleznete další screenshoty a videa.
Krabicová verze hry vyšla pouze pro OS Windows - pokud se vám tedy demoverze zalíbila, budete se muset spokojit s verzí pro stažení za přibližně 20 amerických dolarů (bez DPH). Platbu lze provést buď přímo platební kartou nebo přes PayPal. Ihned po potvrzení úhrady vám e-mailem přijde sériové číslo a stahovací klíč, se kterým dostanete přístup k instalačnímu balíčku o velikosti přibližně 300 MB.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
hlavně ta grafika... ale asi bych na hraní tohodle neměl nervy
0K!AS
Přímým soubojům je lepší se vyhýbat: pokud se dostanete do přímého konfliktu se psem, je lepší rychle vyskočit na nějakou (pokud možno těžkou) bednu a doufat, že se vám podaří jej zneškodnit dříve, než si začne pochutnávat na vašem masu.Nemám rád hry, kde se člověk nemůže bránit, když ho někdo napadne.
Ale fandím si že to uděláme jednodušší, lepší a se zajímavými fíčurami i když v jistých aspektech návrhu programu se docela blížíme.
libopenal.so.1 => not found libalut.so.0 => not found libGLU.so.1 => not found libCg.so => not found libCgGL.so => not foundV Mandrivě 2008.1 nejsou. Nebo jsem špatně koukal?
# urpmf --files libopenal libopenal-devel:/usr/lib/libopenal.a libopenal-devel:/usr/lib/libopenal.la libopenal-devel:/usr/lib/libopenal.so libopenal-devel:/usr/share/doc/libopenal-devel libopenal-devel:/usr/share/doc/libopenal-devel/ChangeLog libopenal0:/usr/lib/libopenal.so.0 libopenal0:/usr/lib/libopenal.so.0.0.0 libopenal0:/usr/share/doc/libopenal0 libopenal0:/usr/share/doc/libopenal0/AUTHORS libopenal0:/usr/share/doc/libopenal0/NEWS libopenal0:/usr/share/doc/libopenal0/NOTES libopenal0:/usr/share/doc/libopenal0/README libopenal0:/usr/share/doc/libopenal0/TODOje tedy potreba nainstalit balicek libopenal0. Ostatni hledej stejnym zpusobem. H.