abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 12:22 | IT novinky

    Na GOG.COM probíhá Winter Sale 2024. Při té příležitosti lze každý den do konce roku získat zdarma jinou počítačovou hru, viz kalendář uprostřed stránky Winter Sale 2024. Otevření balíčku se hrou vždy ve tři odpoledne. První hrou je The Whispered World: Special Edition.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 02:22 | IT novinky

    Nezisková organizace Internet Security Research Group (ISRG) vydala Výroční zprávu za rok 2024 (pdf). Organizace stojí za certifikační autoritou Let's Encrypt, projektem Prossimo, jehož cílem je používání paměťově bezpečného kódu v kritické internetové infrastruktuře a službou Divvi Up řešící telemetrii respektující soukromí uživatelů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 15:55 | Zajímavý software

    Vývojáři PeerTube, tj. svobodné alternativy k videoplatformám velkých technologických společností, představili mobilní aplikaci PeerTube (Google Play, App Store). Zdrojové kódy jsou k dispozici na Framagitu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 13:55 | IT novinky

    Google představil Gemini 2.0, tj. novou verzi svého modelu umělé inteligence (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:44 | Nová verze

    Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 24.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 03:44 | Zajímavý článek

    Prosincové číslo časopisu MagPi od nakladatelství Raspberry Pi zdarma ke čtení: MagPi 148 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 01:55 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 3.27 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.6 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    11.12. 21:22 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) listopadová aktualizace aneb nová verze 1.96 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.96 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    11.12. 16:55 | Nová verze

    OpenMandriva ROME, tj. průběžně aktualizovaná (rolling) edice linuxové distribuce OpenMandriva, byla vydána ve verzi 24.12.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    11.12. 02:11 | Nová verze

    U příležitosti oslav sedmi let prací na debianím balíčku vyšlo GPXSee 13.33. Nová verze přináší rychlejší vykreslování vektorových map a vylepšení/doladění nového stylu pro OpenAndroMaps/Mapsforge mapy. Kdo by rád OSM mapy v "prémiovém" barevném schématu a nechce čekat až nová verze dorazí do jeho distribuce, nalezne zdrojové kódy na GitHubu.

    Martin Tůma | Komentářů: 58
    Rozcestník

    Učebnice jazyka C

    24. 6. 2005 | Jan Fuchs | Recenze | 21372×

    Recenze čtvrtého přepracovaného vydání knihy, která vás seznámí se základy jazyka C.

    Co nám přináší nového?

    Oproti předchozímu vydání se v knize nic zásadního nezměnilo. Libí se mi, že druhý díl zůstal i nadále samostatným svazkem. Dvě menší knihy jsou mnohem přenosnější, než jedna obrovská "bichle" a myslím, že první díl budete držet v ruce mnohem častěji než ten druhý. Velice oceňuji zavedení společného číslování, obsahu a rejstříku pro oba díly. Vyhledávání informací je tudíž mnohem rychlejší a pohodlnější. Co se týče obsahu, tak tato kniha zraje jako dobré víno.

    Co se v prvním dílu dozvíme?

    V úvodu se na dvou stránkách dočteme, co je jazyk C vlastně zač. Posléze se dostaneme ke krátkému odstavci o stylu psaní programů, vřele doporučuji řídit se radami autora. Projdeme si cestu od zdrojového souboru, který si vytvoříme v našem oblíbeném textovém editoru, přes preprocesor, který náš kód "předžvýká" a předá ho překladači, aby z něho udělal "relativní" kód, z něhož sestavovací program vytvoří výslednou spustitelnou binárku.

    A konečně se začneme seznamovat se základy "Céčka". Od datových typů a operátorů se dostaneme k terminálovému vstupu a výstupu. V této části autor upozorňuje, že v případě špatně zadaných argumentů funkci printf() nás překladač na nic neupozorní, ani chybou, ani varovným hlášením. Spíš bych upozornil na možnost požádat překladač o větší sdílnost; např. u gcc volbou -Wall.

    fuky:tisk$ cat tisk.c
    #include <stdio.h>

    int main(int argc, char *argv[])
    {
      printf ("%i", 1, 2);
      printf ("%i%i", 1);

      return 0;
    }
    fuky:tisk$ gcc -Wall tisk.c
    tisk.c: In function `main':
    tisk.c:5: warning: too many arguments for format
    tisk.c:6: warning: too few arguments for format

    Seznamujeme se s podmínkami a narazíme na následující doporučení:

      if (x > y) {    /* zavorka { neni nutna, ale vhodna */
        if (x > z)
          max = x;
        else
          max = z;
      }               /* zavorka } neni nutna, ale vhodna */
      else {          /* zavorka { neni nutna, ale vhodna */
        if (y < z)
          max = z;
        else    
          max = y;
      }               /* zavorka } neni nutna, ale vhodna */
    

    Osobně bych byl ještě radikálnější a doporučil závorky používat vždy. Několikrát se mi stalo, že jsem do těla podmínky vložil více příkazů a zapomněl přidat složené závorky. Proč ztrácet drahocenný čas kvůli chybě, které můžeme snadno předejít? :-)

    Vrháme se na cykly a dostáváme se k preprocesoru jazyka C, po němž si pohrajeme s pamětí. Stále nemáme dost a vrháme se na práci s pointery, seznámíme se s jednorozměrnými poli, odpočineme si u řetězců. Poté potrápíme mozkové závity vícerozměrnými poli, úplně nás dorazí kouzla se strukturami a uniony, nezapomeneme na výčtové typy. Jako třešničku na dortu si necháme bitové operace.

    A co platforma?

    Samozřejmostí je, že kniha je - stejně jako jazyk C - platformně nezávislá.

    Co když umím Pascal?

    Knihu neustále provází ukázky, jak se daná problematika řeší v Pascalu. Myslím, že lidem, které to zajímá, velice pomohou a ostatní určitě svou přítomností obtěžovat nebudou. Je to zanedbatelné procento z celkového množství textu.

    Nešla by nahradit tato kniha obyčejným manuálem?

    V žádném případě. Tato kniha není přepis manuálu. Jsou v ní praktické zkušenosti autora jak z reálných projektů, tak z výuky jazyka C. Autor ví velice dobře, jak danou problematiku nakopat bezbolestně do hlavy. Díky práci se studenty odhalil, co lidem, kteří s C teprve začínají, dělá největší problémy, a na co by si měli dávat pozor.

    Cvičení

    Po vyložení dané problematiky vždy následuje několik cvičení, která ověří, zda jste nově probíranému tématu porozuměli, a zajistí, že vše nezapomenete hned po zavření knihy.

    Ještě malá bezvýznamná poznámka k souboru ./kap04/s43.c. Provedl bych v něm náhradu sed s/Kcs/Kc/ ;-).

    Zdrojové kódy

    Všechny zdrojové kódy programů v knize zmíněných, včetně vypracovaných cvičení, si můžete stáhnout na stránkách nakladatelství KOPP (konkrétně UC1a2_priklady.zip).

    Závěr

    Této knize opravdu nelze nic vytknout. Poskytne neznalému člověku základy jazyka C, na kterých může bez obav dále stavět. Zkrátka, autor knihy, Pavel Herout, je záruka kvality. Četl jsem 4 jeho knihy a žádná z nich nemá konkurenci. Děkuji mu za jeho kvalitní díla a těším se na další.

    NázevUčebnice jazyka C
    AutorPavel Herout
    VydalKopp
    ISBN80-7232-220-6
    Počet stran280
    Doporučená cena199 Kč
           

    Hodnocení: 94 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    24.6.2005 11:16 Anselm
    Rozbalit Rozbalit vše fajn knížka
    Dobrá, levná vtipně napsaná knížka, začínal jsem s druhým vydáním a naučila mě spoustu věcí. Doporučuju každému, před tím než se vrhne na Javu apod. Dozví se mj. jak to všechno funguje na (skoro) nejnižší úrovni, dostane doporučení o "štábní kultuře", naučí se optimalizovat pro rychlost. V druhém díle jsou velmi zajímavé postřehy z praxe.

    Herout taky napsal zajímavá skripta o assembleru PC, která ale bohužel vyšla jenom interně na ZČU.
    24.6.2005 11:20 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Herout je nejlepší
    Nejlepší knížka o Céčku u nás.
    24.6.2005 11:26 Ritchie | skóre: 27 | blog: Ritchie's | Berlin
    Rozbalit Rozbalit vše Co se nestihlo
    Bohužel se do čtvrtého vydání nestačila dostat moje připomínka – poslal jsem ji Pavlu Heroutovi, když se už čtvrté vydání tisklo. V dalším vydání by se však už objevit měla.

    Připomínka ke kapitole 9.2.7 Parametry funkcí. Bylo by zde vhodné uvést, že ANSI C nespecifikuje pořadí vyhodnocování parametrů funkce. Jednoduchá konstrukce jako
    int i = 0;
    printf("%d %d\n", i++, i++);
    tak nemá definované chování. Neznalost může vést k těžko odhalitelným chybám. Program na jedné platformě pracuje bezchybně, ale po přeložení se na jiné platformě chová podezřele. Hezky je to rozebíráno v jednom článku.
    24.6.2005 13:23 doubleZ | skóre: 24 | blog: smazano
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co se nestihlo
    hmm, to je pravda
    AraxoN avatar 15.9.2006 16:49 AraxoN | skóre: 47 | blog: slon_v_porcelane | Košice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Co se nestihlo
    Ehm... Podľa mňa to je operátor čiarky, a jeho vyhodnocovanie je zľava do prava. Operátor čiarky som vždy chápal tak, že to čo je pred čiarkou sa vykoná, výsledok sa hodí na stack, a pokračuje sa tým za čiarkou. Ak to tak nie je, tak potom vonkoncom neviem na čo má slúžiť operátor čiarky.
    24.6.2005 11:32 Ritchie | skóre: 27 | blog: Ritchie's | Berlin
    Rozbalit Rozbalit vše Výborná kniha
    Podle třetího vydání této knihy jsem se céčko od základů naučil. Skutečně výborná učebnice. Dodnes si pamatuji, jak jsem si ji od rodičů nechal koupit v knihkupectví po úspěšném složení přijímaček na gymnázium. Kolik že už to je let? 7?
    24.6.2005 11:57 Jirka Chráska
    Rozbalit Rozbalit vše Všem, kdo se chtějí naučit C, doporučuji
    Mám první vydání (z roku 1992) a vřele doporučuji. Lepší knihu o jazyku C jsem nečetl. Pan Herout spolu s panem Satrapou jsou výborní autoři, mnozí zahraniční jim nesahají ani po kotníky.
    24.6.2005 13:46 Kero | skóre: 2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Všem, kdo se chtějí naučit C, doporučuji
    Cetl jsem nekolik knih z nakjladatelstvi O'Raily - ty jsou dost dobre. Ohledne zahranicnich autoru - mam pocit, ze dnes knihu prtlaci pocitacovym prekladem a opravi nejhorsi chyby.

    Jinak samozrejme Herout - vynikajici knihy (mam 4), sice me trochu mrzi AWT v Jave, ale co, stejne pouzivam SWT. Jinak alespon to vydani C 2 dil (2 vydani?) je z casti dost outdated, zvlaste ty neprenostitelne borlandi volani preruseni atd.
    Jsem odpůrcem GPL, ale ne odpůrce svobodného softwaru. Jen software pod MIT licencí je opravdu svobodný.
    24.6.2005 18:43 Anselm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Všem, kdo se chtějí naučit C, doporučuji
    Fakt je, že 2. část pojednává hodně o DOSu, což je dneska (kromě embedded zařízení) mrtvá záležitost. Na druhou stranu je tam dost dobře rozebraná problematika práce se soubory a nejvíc se mi líbí postřehy z praxe na konci knížky.
    28.6.2005 12:45 Pavel Herout
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Všem, kdo se chtějí naučit C, doporučuji
    Všechny věci o DOSu byly v posledním vydání důsledně vypuštěny. Naopak tam přibyly nové věci dle právě platné normy C99.
    24.6.2005 12:34 manas456 | blog: sem_manas
    Rozbalit Rozbalit vše skvělá kniha
    Kniha je skvělá, kdysi jsem s ní začínal. Jediné co mi přineslo problémy byl relativně mlhavý výklad vícerozměrných dynamických a statických polí. Příliš málo příkladů na tuto (pro začátečníka) komplexní problematiku. Konkrétní případ už si nevybavuju, je to hodně let.
    Vaclav Lesek avatar 24.6.2005 12:34 Vaclav Lesek | skóre: 11
    Rozbalit Rozbalit vše nazor
    Musim tez souhlasit, tati kniha je vynikajici.
    24.6.2005 15:47 Martin
    Rozbalit Rozbalit vše Budu tu cerna ovce, ale
    ta kniha je za trest. Kez bych se byl z tehle nikdy neucil. Obavam se, ze je to autorem. Pokud planujete koupi, radeji si zkuste priplatit za neco buclatejsiho, vyplati se to.
    24.6.2005 16:47 Zemis | skóre: 11
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    Spíš než za černou ovci, budeš za blba, když jediné co napíšeš je: "ta kniha je za trest". Možná bys měl napsat, co se ti konkrétně nelíbí.
    24.6.2005 21:59 Martin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    Takové urážky si vyprošuji. Nemusím zdůvodňovat své názory. Nebo snad všichni, kteří napsali, že je skvělá připojili i seznam toho co je na ní tak báječného?

    Někomu prostě autor nesedne. Od p. Herouta mám oba díly Uč. jazyka C a Od C k C++. Mimo jiné se zabývá věcmi nepodstatnými a mnohé důležité vynechává. Příkladů (složitějších) je málo. K jeho kódu mám výhrady. Určitě existují lepší učebnice, nebo skripta.
    egg avatar 24.6.2005 22:11 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    Takové urážky si vyprošuji. Nemusím zdůvodňovat své názory.

    :-D

    Jestli máš konkrétní výhrady, tak je sem napiš. Jsou pro čtenáře asi 1000x cennější než názor nějakého anonyma. Jaký máš problém s Heroutovým kódem? Jaké znáš lepší učebnice C?

    24.6.2005 22:54 Martin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    a) Někdo napíše "je skvělá" někdo "je za trest". Špatně je to druhé protože se to neshoduje s vaším názorem.
    b) Myslím, že jsem byl konkrétní dostatečně.
    c) Moje anonymita je stejná jako anonymita člověka, který na mě první reagoval.
    d) Jestli vám anonymita vadí, přestaňte používat Internet.
    e) Můj názor je stejně cenný jako názory typu "souhlasím je to nejlepší..."
    f) Tu knihu jsem studoval před rokem, nepamatuji si kde je co špatně, ale třeba to, co v té knize provádí s Pascalem je hnus.
    g) To, z čeho jsem čerpal já je v tuto dobu nedostupné, tudíž zbytečné zmiňovat.
    Spokojen?
    25.6.2005 17:24 Karel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    a) ne, spatne je to proto, ze kdyz nekdo napise "je super", tak to vypada, ze pro toho cloveka to nema chybu (tzn. stejne byste z nej nedostal informaci o spatnych strankach knihy), ale kdyz nekdo napise "je spatna", tak prvni, co napadne asi vetsinu je: "a proc? Co je tam spatne? Je v ni hodne chyb? ..." Proste jde o to, ze v pripade"ok" je to brany celkove jako v poradku, ale v opacnym pripade nas ty nedostatky zajimaji o to vic. Myslim, ze je to realny priklad pravidla "kdyz to funguje, tak se v tom nehrab".
    b) doted jsem se nic konkretniho nedozvedel. Tohle je ucebnice, tzn. je urcena pro zacatecniky. Jestli ji otevre programator a bude chtit znat syntax, tak je zbytecne rozbredla a, pravda, vsechny informace o C v ni nenajde. Ale k tomu tato kniha taky neni urcena. To si pak staci poridit manual, resp. procist par zdrojaku. ;-)
    c) d) e) ..vata - netreba komentovat
    f) tu knihu jsem cetl pred 5-6 lety. Jedina chybka byla, ze na zacatku celkem rychle vybalil operator sizeof() a ja absolutne netusil wo co go. Nez jsem ale dosel na konec knihy, mel jsem jasno. Jinak co se tyce porovnani C x Pascal - byla myslim dostatecna ukazka porovnani ruznych ridicich prikazu jednotlivych jazyku. Zadny rozsahly reci o vyhodach pascalovejch konstruktu. Toto je preci kniha o C. A opet: jaky hnus? Priklad by se hodil.
    g) At je to dostupne ci nikoli, zminit jste to mohl. Treba misto te "vaty" ;-)

    s pozdravem K
    26.6.2005 12:25 Martin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    a) Proc bych z nekoho, kdo rekne super mel dolovat spatne stranky knihy? To si delate srandu, nebo jste tak hloupy? b-g) vata
    26.6.2005 16:41 Karel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    ? Asi odpovidate na jiny prispevek. Zkuste si ten bod a) precist znovu...
    ad zbytek: flamovani o anonymite na inetu bylo myslim dost, to jsem se snazil vyjadrit tou vatou ;-)
    btw. jestli chcete skoncit u urazeni toho druheho, tak nema cenu s Vami diskutovat :-/
    26.6.2005 18:26 Martin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    Ne, odpovídám na správný příspěvek. Nemám co bych k tomu dodal.
    27.6.2005 08:32 anonym
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    Martine, cerna ovce nebudes, pokud se normalne, adresne a konkretne vyjadris... Nebo ses politik? :-)
    27.6.2005 17:25 petris
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    IMHO jsou mnohem lepší tato skripta z FJFI: Programování v C++ od pana Viriuse. Ač to podle názvu nevypadá, kniha se zabývá i jazykem C a to velmi podrobně, tam kde jsou jazyky stejné, je výklad společný. Kniha stojí 272Kč (vydání z července 2004) a má 374 stran A4, takže si sice zaplatíte o trochu víc, ale dostante 4x tolik informací a to se vyplatí ;)

    PS: mám ty knížky obě, a dokud jsem nepřečetl skripta od pana Viriuse, tak jsem si taky myslel, že je Herout nejlepší :)
    28.6.2005 12:38 Pavel Herout
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    Rád bych pana Martina upozornil, že knihu "Od C k C++" jsem nenapsal já, ale pan Miroslav Virius. Ovšem vyšla v nakladatelství Kopp.

    Nejen černé ovce si mohou ověřit tento fakt na www.kopp.cz :-)

    24.6.2005 16:56 Zemis | skóre: 11
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    Nechtěl jsem být nějak nezdovřilý, ale zrovna dnes jsem si říkal, je načase začít s Céčkem. Proto mi vadí když píšete, že kniha za to nestojí, ale neuvedete jediný konkrétní důvod, který by mi(třeba) pomohl se rozhodnout, jakou knihu si koupit.
    24.6.2005 17:07 honza
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    zajimalo by me, proc chcete zacinat s Ceckem. Stranky se prece delaji v PHP a zbytek informacnich systemu se dela ve VBA v excelu a wordu. Nekteri sice propaguji i java, ale to by vas nemelo znervoznovat. Cecko ma navic radu zaludnosti - bylo to zde jiz tisickrat diskutovano - tomuto jazyku odzvonilo.

    Proto me take prekvapuje, ze se takova kniha vubec vydava.
    24.6.2005 17:43 manas456 | blog: sem_manas
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    LOL!
    24.6.2005 18:03 pharook
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    Inu, svět zřejmě nebudou jen "stránky" a "informační systémy". :)
    24.6.2005 18:33 Jakub Hegenbart
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    Tak tenhle byl fakt dobrej... ;-)
    24.6.2005 18:47 CalebCZ
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    LOL na druhou. Tohle beru jako pokus o vtip či flamewar .-)) Pokud to přesto myslíte vážně, nebudu Vám to rozmlouvat...hlavně bejt v pohodě a žádnej stres.

    Ohledně knihy, mám od pana Herouta jak Učebnici jazyka C, tak Javu a tenhle styl mě sedí. Jde se přímo na věc bez zbytečného okecávání, ale přitom je tam sděleno vše potřebné. Kniha má sympatický počet stran i cenu .-) Není to žádná 800 stránková bichle, kde jsou tuny textu ve kterém se ztratíte (alespoň já).

    Možná mě v ní chyběla tvorba nějakého vzorového příkladu (ne ty školní) od začátku knihy do konce. Po každé kapitole by byl čtenář schopnej pokročit v tvorbě úlohy a na konci knihy by jí dokončil. Použil by v ní snad všechno co se naučil a hlavně by věděl jak každý řádek kódu funguje a proč tam je. Teď mě ale napadá, že už by to nebyl styl Herout .-)

    Já osobně doporučuji, PIC.
    24.6.2005 20:22 honza
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    nevim co jsem napsal tak legracniho, ale ti vsichni LOL-isti asi patri do te kategorie namyslenych zongleru s pointry, kteri si mysli, ze jsou neco lepsiho.

    Pritom je rozhodujici, jestli dostane zakaznik kvalitni program a ne jestli je tento program napsany v nejakem konkretnim jazyce. Chtel jsem kolegovi, ktery se patrne nachazi na spatne ceste podat pouze pomocnou ruku. Je to jeho vec, jestli si to rozmysli. Ale doufam ze je kazdemu znamo, ze soucasna technologie .NET podporuje samozrejme VB se vsemi vyhodami. A je neoddiskutovatelne, ze firma M$ udela vse proto, aby jeji platforma zcela ovladla oblast programovani. Jazyk C je tam podporovan, ale jak!! Nez se ten kolega nauci v C spravne programovat, nebude zde jediny zamestnavatel, ktery bude neco takoveho pozadovat.
    24.6.2005 21:02 CalebCZ
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    Rekl bych dost cerna vize, nemyslite? Btw a to me jako chcete namluvit, ze napr. mikrokontrolery budeme programovat napr. PHPckem ??? Neexistuje jenom web a inf. systemy. Jazyk C/C++ ma opravdu stale budoucnost. Staci se podivat na nabidku prace.

    Pokud vsichni pristoupi na pravidla hry M$, zvlast pristupem M$ stejne vsechno premuze a pohlti, tak tim situaci rozhodne nezlepsi.

    Navic nejsem zadnej zongler s ukazately (programování mám jen ve škole).

    PIC.
    24.6.2005 21:40 Jakub Hegenbart
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    Vaše otázka byla prostě špatná. Nemáte se ptát „Proč chcete začínat s céčkem?“. Máte se ptát „A co potřebujete napsat?“ A nějaké soudy použití Cčka si nechat na později, pokud zjistíte, že jsou opravdu na místě.

    Protože takhle riskujete, že ten člověk chce napsat modul do jádra, kodek nebo třeba software do embedded systému k řízení armádního robota. A s doporučením .NET a VB by vás poslal někam, kam by se Vám asi moc nechtělo. :-)

    A mimochodem...

    „Než se ten kolega nauci v C spravne programovat, nebude zde jediny zamestnavatel, ktery bude neco takoveho pozadovat.“

    Cčko tu bylo před Microsoftem a bude tu i po něm. O ty zaměstnavatele bych se nebál, jeden po mně chce assembler a nebude sám. :-) Ve VB.NET ani C# nelze už z principu nelze psát vše, v Cčku téměř vše v principu možné psát je. (Byť na hromadu aplikací to není dobrý nápad, to Vám nikdo nebere.) Proto, tam, kde C# a VB.NET nedosáhnou, Vám nic jiného než C (případně C/ASM) prostě nezbyde.
    25.6.2005 08:17 balky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    zbyde - python napriklad :)
    3.7.2005 03:53 Jakub Hegenbart
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    A není pro tyhle účely mnohem lepší třeba takový FORTH? ;-)
    Luboš Doležel (Doli) avatar 29.6.2005 13:05 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    Souhlas.

    Jen bych dodal, že bych být zaměstnavatelem, žádného VB.NET programátor nechtěl. VB zvládne každý lamer a netroufal bych si pak zadat programátorovi cokolv složitějšího. Tím ale netvrdím, že VB(.NET) je na nic...
    egg avatar 24.6.2005 22:06 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    Aha. Buď jsi to myslel vážně, nebo vážně chceš vyprovokovat reakci. No tak jo. Napadlo tě třeba, že znalost C se může hodit už jenom proto, že hromada dalších jazyků převzala z C základy syntaxe? Vypisovat je nebudu, jen zapoj mozek. Napadlo tě, v čem se nejpohodlněji programují jednočipy a tuny dalších malých zařízení, která tě denně obklopují? Myslíš, že v C# nebo VB? O Céčku se říká, že je to high-level assembler a jako takové bude vždycky (!) potřebné pro konkrétní úlohy, zvláště ty, které jsou svou podstatou blízké hardwaru. Uvědomuješ si třeba, že C nutí programátora uvědomit si, co všechno program ve skutečnosti musí udělat? Že před ním jiné jazyky část z toho tají, to je výhoda pro rychlý vývoj a soustředění se na skutečnou úlohu, ale ne pro snahu naučit se pořádně programovat a pochopit podstatu. A co přenositelnost, řekni mi, který jazyk může C konkurovat v přenositelnosti mezi různými systémy a HW?

    Samozřejmě, že databázový server s webovými službami nebudu programovat v C. Ale pochop, že někdo řeší i úplně jiné programátorské úlohy než ty.

    Mimochodem, nejdřív si pomluvil knihu a aniž bys dodal argumenty, přešel jsi na pomlouvání C. Nebyly ty vzdechy na knihu motivované spíš tvou averzí vůči C? Ve skutečnosti je kniha napsaná bravurně. Díky Heroutovi! I mě naučila hodně.
    29.6.2005 13:05 tk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    ot

    posledni Catalysty (pro Sapphire ATIX600pro256): nastavovaci soft (takovej ten table se 3 zalozkama pro nastaveni vykonu) Proc byto melo byt v cecku a zrat to v RAM mego, kdyz to muze byt v pokrokovym .NET a zrat 60MB!!! - at zije pokrok - kvalita za rozumne naroky :)

    /ot
    22.8.2005 15:25 Jakub Ladman
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    Ze vy v C psat nic nechcete a ucit se to Vam prijde neperspektivni, to neznamena, ze je tomu tak u vsech.
    Napriklad ja dodnes (bohuzel) neumim napsat aplikaci pro PC, respektive bezici pod operacnim systemem, protoze nemam nastudovanu spolupraci s nim a s ostatnimi procesy. Ale pisu programy v C pro jednocipove "platformy", tam kde chci usetrit cas a nepsat v assembleru. C je podle mne skvele v tom, ze ackoliv pisu ve vyssim jazyce, stale mam predstavu jak se mi to v te pameti, registrech a na portech mele. Vam to vadi a ja to potrebuju.

    C's not dead!
    egg avatar 24.6.2005 21:48 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    25.6.2005 08:16 balky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    No to urcite - podla teba sa vsetko programuje v PHP a vb - chlape, ty asi toho vela naprogramovane nemas co? By som sa pozrel, ako spustis kod vo VB na linuxe a inych OS.
    26.6.2005 22:42 doubleZ | skóre: 24 | blog: smazano
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    A mě by zajímalo, co jste v životě naprogramoval a kolik složitějších problémů jste řešil, kolikrát jste optimalizoval pro výkon a snažil se snížit nároky na minimum. C má ještě dlouhou budoucnost a opravdu je to jazyk, který má své kouzlo. Promiňte, nemohu si to odpustit, ale co tu dělá Windowsák zaujatý proti Céčku?

    Kolikrát jste dnes měl BSOD ? :-)
    elviin avatar 26.6.2005 23:47 elviin | skóre: 29 | blog: elviin | Plzeň-Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    Developers, developers, developers ...

    Pohled příspěvku je do jisté míry ovlivněn realitou. MS hodně získává z prodeje licencí VB. Takže VB je všudypřítomné na téměř všudypřítomné platformě MS. Pokud odvedete svou práci tak, že uspokojíte zákazníka s VB, C#, pak nic proti - je to vaše zkušenost. Uvažujte nad možností, kdy exitují i jiné platformy. A uvažujte nad možností, že existují i jiné jazyky a problémy, které lze díky těmto jazykům vyřešit.

    tomuto jazyku odzvonilo.
    Když už jste se dotknul VB. IMHO VC++.NET v8 podporuje ISO C(++) jako nikdy před tím.

    27.6.2005 09:16 honza
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    ano, mate pravdu, zejmena trefny je vyraz: vsudepritomny. Zcela spravne jste to pochopil.

    C != C++

    jestlize kolega chce v budoucnu programovat microcontrolery, tak pak bych to chapal. Ale jeho prispevek tak neznel. Krome jineho, dnes se prechazi u vetsiny embedded zarizeni na vestavene interpretry - napr. lua-interpreter.
    elviin avatar 27.6.2005 09:42 elviin | skóre: 29 | blog: elviin | Plzeň-Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale

    Chtel jsem rici, ze "vsudypritomnost" neni argumentem kvality. Kvalitu zarucite jen pestrou paletou produktu(jazyku). To, ze VB je vsude, neni jen obrazem kvality, ale predevsim marketingu.

    Pokud budete hrat sachovou partii tak, jak to hraje vetsina - prumerne, asi nebude pro vaseho soupere tezke vas porazit.

    27.6.2005 11:25 honza
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    kvalitu ceho?

    kazdy vedouci projektu by se zblaznil jen pri te myslence , ze by se melo v projektu pouzivat vice jazyku. .NET/Mono sice neco takoveho sugeruje, ale pro projekcni praci je to nesmysl. Kvalitu projektu jste asi nemel na mysli?

    Kdyz se tak ohlednu zpet, tak prichazeji a odchazeji jazyky a programy padaji porad stejne. Programy jsou komplikovanejsi a softwarove metody lepsi. Pod carou zadne zlepseni.
    27.6.2005 21:27 Jakub Hegenbart
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    Cože? „Dnes se přechází?“ Vážený pane, FORTH poměrně brzy oslaví nějakých čtyřicet let. Není to sice interpret, je to často kompilátor a ještě ke všemu s vývojovým prostředím na čipu, ale tím spíš mi nějaká „Lua“ může být ukradená...
    Luboš Doležel (Doli) avatar 29.6.2005 13:12 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    Podporuje, ale grrrrrrrrr chyby v tom asi opravovat nehodlají. Ten bug byl otevřen v srpnu 2004 a dosud nevydali funkční verzi. Kvůli tomu většina GTKmm programů zkompilovaných pod VC++ nejede...
    28.6.2005 21:24 Corp. yA
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    Uuuaaa, to je hodne dobry. LOL ;o)
    Luboš Doležel (Doli) avatar 29.6.2005 13:02 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    Na konci toho příspěvku chyběl nápis "Dělám si srandu".
    29.6.2005 16:21 David Hauzar | skóre: 26 | Vimperk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Budu tu cerna ovce, ale
    No, ja myslim, ze neni spatne zacit programovat v nizkourovnovem jazyce i kdyz pak budes programovat treba ve VB. - Kdyz clovek programuje v cecku, tak vidi, jak veci doopravdy funguji (predavani parametru odkazem, ...). - Coz je dobre vedet i ve vyskokourovnovych jazycich, kde jsou vsechny rohy zakulacene, potazene polstarky a bambulkami (jak rika docent Kryl :)).

    Nerikam, ze je dobre porad zonglovat s pointry, hledat memory leaky a tak (pro ruzne ucely jsou vhodne ruzne prostredky...), ale kazdy programator by si to mel vyzkouset... A krom toho nejake veci ve vysokourovnovych jazycich proste nejdou (nebo jdou, ale misto 6MB maji tech 60MB...)
    25.6.2005 01:35 debko
    Rozbalit Rozbalit vše herout + K&R
    Táto knižka od Herouta a Kernighan and Ritchie - C Programming language, sú pre začiatočníka dve najlepšie knihy o céčku. Odporúčam učiť sa z oboch.
    25.6.2005 23:19 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: herout + K&R
    Nemohu než nesouhlasit, já sám jsem se C takto učil:

    a) přečetl jsem Herouta b) když jsem si nebyl jistý, nahlédnul jsem do originálu K&R

    ad b) - dneska je již dostání u nás v překladu! jen bacha - zběžně jsem se tam díval a jsou tam překlepy...
    25.6.2005 10:21 Pavel 'lingeek' Szalbot | skóre: 54 | Třinec
    Rozbalit Rozbalit vše Pavel Herout
    Základy C jsem se naučil díky 2. vydání této knihy a navždy jsem si ji zamiloval. Knížky Pavla Herouta jsou opravdu vynikající (četl jsem 3) a u nás podle mě nemá konkurenci. Jestli tohle náhodou čte, rád bych mu poděkoval, že učebnice píše...

    Poslední roky u mě ovšem vede někdo jiný. Bruce Eckel. Brilantní učitel, opravdový expert a věřím, že i zajímavá osobnost. Kdo četl originály jeho knih, určitě se mnou bude souhlasit.
    Math, as Barbie says, is hard.
    25.6.2005 23:32 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pavel Herout
    Tak. Bruce u mě vede také tím, že své knihy dává k dispozici na webu. Ohromné. Knížky jsem si koupil, ačkoli jsem je měl dávno 3x přečtené...
    28.6.2005 12:40 Pavel Herout
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pavel Herout
    Děkuji za slova chvály -- velmi mě těší.

    P.S.: Bruce Eckel je můj nedostižný vzor.

    Luboš Doležel (Doli) avatar 29.6.2005 13:10 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Co bych doporučil na C++
    Pokud se chce někdo učit C++, tak bych vřele doporučoval si pořídit "Mistrovství v C++" od Computer Pressu. Ty levné tenké knížky o C++ nejsou tak dobrým průvodcem programátora.
    2.7.2005 19:23 Zemis | skóre: 11
    Rozbalit Rozbalit vše Už ji mám.
    Dneska mi ji kamarád přivezl z Brna(od Marečka). S 10% slevou mě kniha tedy přišla na 179,- Kč. Krásná cena, ale hlavně supr kniha. Sice teprve dělám 3. cvičení v 5. kapitole, ale kniha se mi už velice zalíbyla a jestli budu i nadále informace vstřebávat tak snadno jako do teď, tak do měsíce zvládnu základy C :-).
    21.5.2008 19:27 neutronmind
    Rozbalit Rozbalit vše help
    zdravim vas vsetkych, rad by som si aj ja zaobstaral tuto knizku a po vasich komentaroch mi na nu doslova tecu sliny :)... ale neviem, ktore vydanie si mam kupit.. mohli by ste mi s tym poradit? ktore je najlepsie? alebo na seba nadvazuju? mne sa zda, ze nie... vyjadrite sa k tomu prosim... dakujem... PS: pisem sice az po troch rokoch od posledneho prispevku, ale dufam, ze to nevadi :D
    8.9.2008 14:58 Renáta Dlouhá
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Učebnice jazyka C
    Dobrý den, než začnu s Céčkem, co bych měla znát? Píšete, že je tato kniha téměř pro začátečníky, ale nějaké základy porgramování by být měly. Jakou knihu byste mi doporučili než si koupím ty od pana Herouta? Děkuji!!!
    Fuky avatar 8.9.2008 17:26 Fuky | skóre: 52 | blog: 4u
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Učebnice jazyka C

    Neboj se toho, rovnou si pořiď tuto knihu, myslím, že je ideální pro všechny, když by ses náhodou zasekla rádi pomůžeme. Jsou věci, které se z knížek nedozvíš, ale musíš si je zažít. Dej si jako cíl nějaký prográmek a ten udělej.

    8.9.2008 18:23 Renáta
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Učebnice jazyka C
    Děkuju!
    6.6.2010 22:37 Pakr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Učebnice jazyka C
    Zdravim,koupil jsem si knihu nedavno a jsem priblizne v polovine... Musim rict, ze je to opravdu skvela kniha, ale porad me trapi jedna vec... Co bude az knihu doctu? Budu uz mit potrebny zaklad a budu si moct otevrit "zdrojaky" a z nich se "ucit" nebo budu nucen si koupit dalsi, pokrocilejsi knihu o tomto jazyce ... Mam celkem dilema:(
    Fuky avatar 7.6.2010 10:23 Fuky | skóre: 52 | blog: 4u
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Učebnice jazyka C

    Ještě by se Ti mohla hodit: Učebnice jazyka C - 2. díl. Žádnou "pokročilejší" knížku o jazyce C nenajdeš, protože je to jazyk velice jednoduchý, tak ho lze pokrýt ve srovnání třeba s Javou nebo C++ v celkem útlém svazku. Nyní jde o to co konkrétně chceš programovat a naučit se pracovat s konkrétními knihovnami v jazyce C. Ale nejdůležitější je programovat, programovat, programovat, pouhým čtením knížek se nikdy nic nenaučíš, je třeba si vše ihned vyzkoušet a zažít.

    Doporučuji Neil Matthew, Richard Stones: Linux - Začínáme programovat, překlad 4. vydání, je plná příkladů v jazyce C, které jsou navíc moc pěkně vysvětleny, to by mohla být ta "pokročilejší" knížka, která Tě posune zase někam dál. Než si koupíš její překlad, tak si můžeš prohlédnout starší vydání v angličtině.

    24.10.2010 18:04 Bobík
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Učebnice jazyka C
    Zdravím, nevíte kde je možné zakoupit tuto knihu v elektronické podobě?
    8.8.2012 00:28 ITckar po skole
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Učebnice jazyka C
    Zdravim, kniha je v pohode, autor je v pohode, len jedna vec mi tam vadi, ze niektore veci su v knihe dost roztahane, niekedy mi to pride ze o suboroch sa pise na tomto mieste a zas tu sa pise ale uz obsirnejsie, nie je to zbytocne? Ved jedna kapitola mohla byt venovana ciste suborom a tam vsetko napisat co mal autor na srdci vyjadrit a oboznamit citatela :-) Chyba mi tu viac prikladov, niekedy je zrozumitelnejsie ukazat syntakticky na konkretnom priklade (skompilovatelnom!), lebo casto su uvedene nejake funkcie ale nie su dost popisane a napisane ako ich pouzit. Toto mne osobne vadi na knihe, inak sa snazim pochopit ako to autor myslel. Je to ako s basnami v 5tej triede, ucili sme sa ich naspamat, ale netusili o com boli :o) Takze knihe chybaju len nejake tie priklady naviac. Mimochodom, ak mate este niekde zozipovane tie vsetky 350 programy, tak mi ich pls poslite na mail svk49@post.sk dakujem. PS: pouzivat tuto knihu budem aj tak nadalej :)

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.