abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 01:22 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 00:55 | Zajímavý projekt

    PyXL je koncept procesora, ktorý dokáže priamo spúštat Python kód bez nutnosti prekladu ci Micropythonu. Podľa testov autora je pri 100 MHz približne 30x rýchlejší pri riadeni GPIO nez Micropython na Pyboard taktovanej na 168 MHz.

    vlk | Komentářů: 0
    včera 19:44 | Nová verze

    Grafana (Wikipedie), tj. open source nástroj pro vizualizaci různých metrik a s ní související dotazování, upozorňování a lepší porozumění, byla vydána ve verzi 12.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:33 | Nová verze

    Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-05-06. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Pravděpodobně se jedná o poslední verzi postavenou na Debianu 12 Bookworm. Následující verze by již měla být postavena na Debianu 13 Trixie.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 05:33 | Komunita

    Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 15
    včera 03:55 | Komunita

    sudo-rs, tj. sudo a su přepsáné do programovacího jazyka Rust, nahradí v Ubuntu 25.10 klasické sudo. V plánu je také přechod od klasických coreutils k uutils coreutils napsaných v Rustu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    6.5. 22:11 | Nasazení Linuxu

    Fedora se stala oficiální distribucí WSL (Windows Subsystem for Linux).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    6.5. 13:22 | IT novinky

    Společnost IBM představila server IBM LinuxONE Emperor 5 poháněný procesorem IBM Telum II.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    6.5. 04:55 | Nová verze

    Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    6.5. 00:33 | Komunita

    Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 34
    Jaký filesystém primárně používáte?
     (57%)
     (1%)
     (8%)
     (22%)
     (4%)
     (2%)
     (3%)
     (1%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 551 hlasů
     Komentářů: 26, poslední dnes 09:58
    Rozcestník

    Zpravodaj o Víně - 347

    11. 6. 2008 | Luboš Doležel | Různé | 3427×

    Interview o Wine 1.0: Jeremy White a Marcus Meissner. Vydání po verzi 1.0. Hledání chyb ve Wine na Aalborgské univerzitě. Informace o postupu vývoje testovací sady Wine. Změny v databázi aplikací.

    Obsah

    Wine se řítí směrem k vydání verze 1.0 a zatím byly uvolněny dva release candidaty. Typický seznam změn se tak znatelně zkrátil na prosté:

    • Pouze opravy chyb, kód je nyní zmrazený

    Můžete si také všimnout toho, že úvodní stránka WineHQ.org přináší aktuální informace o množství chyb, které se musí do verze 1.0 vyřešit. Vývojářská komunita Wine vás nadále povzbuzuje v tom, aby jste navštívili jednu z několika různých wiki stránek o hledání chyb a regresí ve verzi 1.0. Wine 1.0 se mezitím docela dobře daří upoutávat pozornost na různých místech Internetu.

    Interview o Wine 1.0: Jeremy White

    link

    Brian Vincent a Zachary Goldberg se spikli, aby mohli komunitě Wine přinést bližší informace od některých známějších a uznávaných členů vývojářské komunity Wine. Budou se snažit o to, aby tyto rozhovory vycházely až do vydání verze 1.0. Každého člověka se zeptali na těch samých deset otázek, kterými se snaží zjistit něco o zásadách jejich uvažování, a zde budou uveřejňovány odpovědi.

    1. K verzi 1.0 vedla dost dlouhá cesta. Myslíš si, že za ty roky mělo mít Wine nějaké vydání založené na některé ze starších verzí? Pokud ano, kdy se tak podle tebe mělo stát? Proč? Myslíš si, že aktuální vydání 1.0 přichází ve vhodný čas?

    Řekl bych, že jsme to celkem trefili. Hodně se pracovalo na infrastruktuře, což je věc, která není uživatelům tak viditelná, ale znamená to, že je Wine o hodně robustnější a schopnější než kdy předtím.

    Pravděpodobně jsme asi měli počkat, než bude DIB Engine hotový, takže jsme do toho šli možná dokonce o pár měsíců dřív, než jsme měli :-)

    Takovou zajímavou věcí je, že vydání verze 1.0 bude pro Wine znamenat nové břemeno - zpětnou kompatibilitu. Dříve platilo, že vývojáři Wine měli volnou ruku v provádění 'korektních' změn, i když se tím rozbila podpora mnohých aplikací. Od 1.0 si myslím, že nás reputace zaváže k tomu, abychom to omezili, třebaže jen na stabilní větvi 1.X.

    2. Jaké stěžejní věci bys vyzdvihl ve verzi 1.0? Říkám si, že teď když jsme se dostali až k verzi 1.0, tak bychom možná měli stát na střeše a vykřikovat: „Umíme [to]!“. Co je [to]? Pokud by chtěl někdo Wine prubnout, víš o nějakých programech pro Windows, které bys k vyzkoušení doporučil? Pořád existuje tuna programů pro Windows bez srovnatelné alternativy pod Linuxem - jsou nějaké takové programy, které ti připadají obzvlášť užitečné, abys je někomu navrhl vyzkoušet?

    Pokud se poohlédnu zpět na dobu, po kterou Wine používám (už to bude okolo 10 let), současné Wine je to nejúžasnější Wine, co kdy bylo. Když jsem s ním začal, jednou věcí, kterou bylo možné *vždy* spustit, byl Solitaire. Jiné věci se mohly také rozchodit, ale stálo to dost úsilí.

    Srovnejte to s dneškem, kdy je až na pár výjimek rozumné doufat, že bude fungovat *jakákoliv* aplikace. A v reálu se značná část aplikací nainstaluje a fungují. (Neznám skutečné číslo; netuším, jak to vyčíslit.) Stránka s hodnoceními na WineHQ napovídá, že téměř 75 % běží alespoň na úrovni Bronze. (Myslím si, že ta stránka to trochu nafukuje, ale řekl bych, že 50 % nebude špatný odhad toho, kolik aplikací se nainstaluje a alespoň začne fungovat.)

    3a. Podíváme-li se do budoucna, jaké technické změny Wine potřebuje? Existují nějaké velké sady patchů, které se někde povalují a nebyly zařazeny kvůli zmrazení kódu?

    DIB Engine bude velká ryba. Huw na tom tvrdě pracuje, ale holt to přijde až po verzi 1.0. Kromě toho se musí někdo postarat o .NET a také GdiPlus potřebuje trochu té lásky.

    3b. Je tady pár různých skupin, které pohánějí kupředu vývoj Wine, konkrétně Google a CodeWeavers. Na co se chcete zaměřit? Za ty roky jsme viděli docela dost velkých změn, které posunuly Wine v různých směrech - například vývoj D3D8 skutečně zahájil éru podpory her ve Wine, port na OS X otevřel dveře přenositelnosti - je na obzoru něco takového? Myslíš si, že někdo udělá ntoskrnl načítající ovladače Windows nebo připojující je do jádra nebo tak něco?

    Co se Maců týče, skutečně jedinou radikální změnou bude ovladač Quartz - který kompletně ukončí používání X11. To je dost velká a strašidelná práce, která si vyžádá hodně testování, takže si nemyslím, že to bude hotové zrovna brzo.

    Co se ostatního týče, řekl bych, že posun k verzi 1.0 bude víc ve znamení přeměn, než si lidé uvědomují. Například pokud děláme alfaverze, tak je selhání make test pro většinu lidí zajímavé. Ale pokud připravujeme produkt k vydání, je to podle mě nesmysl a musíme to opravit. Práce, kterou Dan dělá s Valgrindem, je další drobná, ale důležitá změna. Pokud do toho ještě zapojíme oprofile a možná nějaký cxtest, může se celý přístup k Wine změnit.

    Pro uživatele bych to shrnul tak, že u Wine 1.0 doufáme, že se chování Wine stane méně 'proměnlivým'; mezi vydáními by se mělo vyskytovat méně regresí. A to je dost zásadní.

    4. Co nechceme dělat? S jakými technickými věcmi bychom si neměli zatěžovat hlavu? Existují nějaké části Windows, které nemá ani cenu se snažit podporovat? Například podpora Win31 teď visí na vlásku - dojdeme někdy do stavu, že nebude mít cenu to podporovat? Nebo snad Wine má důležitou roli tím, že umožňuje používání archaických aplikací?

    No, na open source je krásné to, že si nemusíme vybírat; pokud má někdo osobní zájem o nějakou oblast, může to uskutečnit.

    Myslím, že hlavní cíl je pořád ten samý: zařídit, aby se každý software na aplikační úrovni (tedy bez souvislosti s hardwarem) nainstaloval a aby fungoval.

    5. Je Wine příliš ambiciózní? Nesnažíme se o něco až příliš velkého? Dostaneme se někdy do stavu, že komplexita projektu v kombinaci s množstvím regresí nebude zvladatelná naší vývojářskou komunitou? V jednu dobu asi před deseti lety to vypadalo, jako kdyby Microsoft vydával nové technologie a API každý týden. Věci se, zdá se, dost zpomalily, ale myslíš si, že ten trend bude pokračovat? Myslíš si, že budeme stíhat reagovat na budoucí API Visty, Windows 7 atd.?

    Ano, Wine je příliš ambiciózní a co je ještě horší, lidé to nedoceňují. Jsme jako Rodney Dangerfield - není k nám chován respekt.

    Ukážete někomu MS Office, jak běží pod Wine - což je technologický zázrak a je výsledkem neskutečně tvrdé práce malé skupiny lidí oddaných věci - a oni jen udělají hmm, hmm, protože je to něco, co vidí každý den.

    Co se stíhání týče, nejsem si jistý. Myslím si, že budeme, ale jenom proto, že nestíháme Microsoftu, ale stíháme výrobcům softwaru.

    Teoreticky budou jednou všechny aplikace 'v cloudu' a tehdy se Wine stane zajímavou retro technologií, co říkáte?

    6a. Pokud bys mohl mávnout čarovnou hůlkou a změnit jednu věc ve Wine, co by to bylo?

    Chtěl bych, aby Wine mělo jednodušší nástroje pro ladění. Tím mám na myslí, že když aplikace X selže, chci snadný způsob, jak zjistit proč. Selhání můžeme opravit rychle, pokud jim rozumíme; jenže veškerá naše energie jde do snahy těm selháním porozumět. Toto by samo o sobě mohlo zdvojnásobit rychlost našeho postupu vpřed.

    6b. Pokud bys mohl mávnout čarovnou hůlkou a změnit jednu věc na Linuxu [nebo OS X], co by to bylo?

    Chtěl bych, aby měl Linux 10x větší tržní podíl. Pak by byl zájem o Wine 10x větší...

    6c. Pokud bys mohl mávnout čarovnou hůlkou a změnit jednu věc na Windows, co by to bylo?

    Zavírám oči a přeji si: Když najali Davida Cutlera z Vax/VMS, aby napsal Windows NT, tak dostali tu samou zázračnou věc, která se dostala do dokumentace VMS, takže Windows má stejně kvalitní dokumentaci jako VMS.

    7. Teď, když se Wine dostalo k verzi 1.0, myslíš si, že ho velké distribuce zařadí? Pokud ne, proč? Bojí se právních sporů? Pokud ano, měli by?

    Ufff, nemám páru; v SUSE už to je a dostat to do Ubuntu je hračka, ne?

    Myslím si, že pro distribuce je klíčové, že opravdu chtějí klást důraz na nativní linuxové programy, a tak je to podle mě správně. Pokud můžete použít nativní linuxovou aplikaci, opravdu byste IMHO měli.

    Takže ať nabízí Wine jako možnost, ale dále šíří mezi uživateli zprávu, že obsah distribuce je skutečně tím, co jim stačí.

    8. Na to bychom se měli ptát jen proto, že není lepší způsob vyvolání násilí než rozjetím flamewaru kvůli licencím, ale vidíš potřebu přejít na LGPL3? Většině vývojářů docela stačí verze 2. Jenže zase si musíme vzít, že většině lidí vyhovovala licence X11, než jsme rychle změnili názor. Je na LGPL3 něco obzvlášť problémového pro Wine?

    Nijak zvlášť mě to nebere. Líbí se mi, že LGPLv3 blíže stanovuje proces vynucování licence (má specifické mechanismy a časování); to je fajn. Ale jak jsem řekl, moc mě to nebere.

    9. Když vychází verze 1.0, vidíš potřebu pro nějaké změny ve vnitřních procesech? Půjdou patche do stromu stále tím samým způsobem jako doposud? Myslíš si, že se něco ohledně vývojového cyklu po verzi 1.0 změní?

    Dobrá otázka. Já vlastně nevím, co Alexandre plánuje. Budeme mít stabilní větev. Hmm, fakt nevím!

    10. Pokud bychom mohli zázrakem zajistit, aby všichni vývojáři na světě dělali pro Wine a Wine 2.0 by vyšlo touto dobou příští rok, co bys tam rád viděl?

    Noooo, mám dlouhý seznam. Ale je tu spíš tato otázka, nad kterou dumám: kdybych měl velkou hromadu peněz, co bych udělal?

    A skutečností je, že velká hromada peněz by nevyřešila ten největší problém - mít talentované vývojáře Wine. Pomohlo by to, ale dobří vývojáři Wine jsou velmi vzácní a jejich vznik si nemůžeme jen tak vydupat.

    Ale je spousta věcí, které bych já *mohl* udělat a pomoci tím Wine:

    Chci, aby make test perfektně fungoval na každém stroji. Chci perfektní výsledek běhu cxtest u každého volně stažitelného .exe souboru na netu a mít to spuštěné pro každý patch, takže žádný patch by nebyl zařazen, pokud by způsoboval regresi. Chci, aby byly pravidelně spouštěny valgrind a oprofile a jakékoliv špatné výsledky byly okamžitě zachyceny.

    Interview o Wine 1.0: Marcus Meissner

    link

    1. K verzi 1.0 vedla dost dlouhá cesta. Myslíš si, že za ty roky mělo mít Wine nějaké vydání založené na některé ze starších verzí? Pokud ano, kdy se tak podle tebe mělo stát? Proč? Myslíš si, že aktuální vydání 1.0 přichází ve vhodný čas?

    Řekl bych, že to teď dopadlo dobře. Vydávání více verzí by mohlo fungovat, jako můžeme vidět na CrossOver Office, které má pravidelná vydání. Jenže toto by vyžadovalo, aby se na tom všichni vývojáři dohodli, což by dříve bylo složitější.

    A navíc jsou to asi jen dva roky, kdy jsme dosáhli stavu, že jsme mohli označit Wine za software "BETA" kvality, takže dřívější vydání by pravděpodobně byla zklamáním pro uživatele, které bychom pak ještě více vyplašili.

    Na verzi 1.0 je dobré to, že teď máme příležitost přesvědčit lidi, že Wine funguje a je užitečné a že další verze nebudou "rozbité", ale budou přinášet zlepšení.

    2. Jaké stěžejní věci bys vyzdvihl ve verzi 1.0? Říkám si, že teď když jsme se dostali až k verzi 1.0, tak bychom možná měli stát na střeše a vykřikovat: „Umíme [to]!“. Co je [to]? Pokud by chtěl někdo Wine prubnout, víš o nějakých programech pro Windows, které bys k vyzkoušení doporučil? Pořád existuje tuna programů pro Windows bez srovnatelné alternativy pod Linuxem - jsou nějaké takové programy, které ti připadají obzvlášť užitečné, abys je někomu navrhl vyzkoušet?

    Řekl bych, aby prostě zkusili program, který se jim líbí, nebo program, kvůli kterému používají Windows.

    Můj kamarád například zkouší všechny MMORPG hry, které hraje pod Windows, i pod Wine a vždycky musím jít opravovat chyby (ne vždy úspěšně), než může hrát další.

    Pokud nemají program, který typicky používají, co takhle nějakou zábavnou hru pro Windows. Dnes jsem například zjistil, že autoři webového komixu Penny Arcade udělali hru... Stáhl jsem ji, nainstaloval ji a hrál ji pod Wine bez nutnosti jakýchkoliv hacků. Trochu se to sekalo a já obvykle nemám rád tyhle realtime bojuj a zabíjej, ale fungovalo to rovnou! (Já vím, mají i port pro Linux [recenze]).

    3a. Podíváme-li se do budoucna, jaké technické změny Wine potřebuje? Existují nějaké velké sady patchů, které se někde povalují a nebyly zařazeny kvůli zmrazení kódu?

    Integrace s .NETem je jedna z velkých věcí, které musíme implementovat. Vidím to na mém daňovém programu, který dřív dokonce měl linuxovou verzi na bázi Wine, ale ta teď už neexistuje, protože je to mix Win32 a .NET kódu.

    Pomalu se blíží Win64 a o to se také musíme postarat.

    3b. Je tady pár různých skupin, které pohánějí kupředu vývoj Wine, konkrétně Google a CodeWeavers. Na co se chcete zaměřit? Za ty roky jsme viděli docela dost velkých změn, které posunuly Wine v různých směrech - například vývoj D3D8 skutečně zahájil éru podpory her ve Wine, port na OS X otevřel dveře přenositelnosti - je na obzoru něco takového? Myslíš si, že někdo udělá ntoskrnl načítající ovladače Windows nebo připojující je do jádra nebo tak něco?

    Nezapomeňte na Corel, ale to už bude nějakých těch pár let nazpátek ;)

    Skupina, do které patřím, jsou pravděpodobně autoři distribucí - dělám pro Novell/SUSE. Neženeme Wine žádným směrem, akorát se snad snažíme o dobrou integraci do samotných distribucí.

    4. Co nechceme dělat? S jakými technickými věcmi bychom si neměli zatěžovat hlavu? Existují nějaké části Windows, které nemá ani cenu se snažit podporovat? Například podpora Win31 teď visí na vlásku - dojdeme někdy do stavu, že nebude mít cenu to podporovat? Nebo snad Wine má důležitou roli tím, že umožňuje používání archaických aplikací?

    Nechceme se vydat na dlouhou stezku emulace jaderných ovladačů Windows. V mých očích není podpora DOSu skutečně třeba, ale Win31 je. A ano, zastaralé aplikace jsou také důležité.

    5. Je Wine příliš ambiciózní? Nesnažíme se o něco až příliš velkého? Dostaneme se někdy do stavu, že komplexita projektu v kombinaci s množstvím regresí nebude zvladatelná naší vývojářskou komunitou? V jednu dobu asi před deseti lety to vypadalo, jako kdyby Microsoft vydával nové technologie a API každý týden. Věci se, zdá se, dost zpomalily, ale myslíš si, že ten trend bude pokračovat? Myslíš si, že budeme stíhat reagovat na budoucí API Visty, Windows 7 atd.?

    Nemyslím si, že jsme příliš ambiciózní. Regrese přicházejí a zase mizí, ale počet opravených chyb je vyšší než množství regresí. A přidáním více testovacích sad zajišťujeme, že regresí ubývá a snáze se vystopují.

    Co se oblastí vylepšování týče, lidé dělají věci, o které mají zájem... Podívejte se na podporu her: Lidé o ně měli zájem, začali na tom hackovat a vylepšovat to, a tak události nabraly spád.

    Nebo jsou tu vývojáři placeni za svou práci, jako třeba práce CodeWeavers na DCOM/RPC nebo práce Google na různých místech celého stromu kvůli určitým aplikacím.

    6a. Pokud bys mohl mávnout čarovnou hůlkou a změnit jednu věc ve Wine, co by to bylo?

    Zázrakem bych přidal podporu .NETu :)

    6b. Pokud bys mohl mávnout čarovnou hůlkou a změnit jednu věc na Linuxu [nebo OS X], co by to bylo?

    Zbavit se hloupých patentů a licenčních poplatků, které brzdí nasazení multimediálních kodeků.

    6c. Pokud bys mohl mávnout čarovnou hůlkou a změnit jednu věc na Windows, co by to bylo?

    Méně problémů s viry/červy/trojany/zombiemi, což by pomohlo celému internetu.

    7. Teď, když se Wine dostalo k verzi 1.0, myslíš si, že ho velké distribuce zařadí? Pokud ne, proč? Bojí se právních sporů? Pokud ano, měli by?

    Novell/SUSE to dodává v rámci komunitního produktu (SUSE Linux / openSUSE) už více než 10 let a tak tomu bude samozřejmě i nadále.

    Před 4 roky jsme do enterprise desktopové distribuce dali i CrossOver Office, ale ty nové už to neobsahují.

    U enterprise produktů tu problém je, problém se soudními spory, což by asi mohlo většinu distributorů vyděsit. A distributoři také poukáží na to, že nativní software, který mají, je připraven na všechny potřeby a bez přímé nutnosti Wine bude těžké odůvodnit náklady.

    A navíc až do teď nebylo Wine skutečně "podporovatelné" ve smyslu, že by lidé mohli zavolat distributorovi a nechat opravit chyby. Toto by vyžadovalo kontrakty s firmami jako CodeWeavers a zdražilo by produkty.

    8. Na to bychom se měli ptát jen proto, že není lepší způsob vyvolání násilí než rozjetím flamewaru kvůli licencím, ale vidíš potřebu přejít na LGPL3? Většině vývojářů docela stačí verze 2. Jenže zase si musíme vzít, že většině lidí vyhovovala licence X11, než jsme rychle změnili názor. Je na LGPL3 něco obzvlášť problémového pro Wine?

    Nevidím důvod, proč měnit licenci, a dále jsem o tom nepřemýšlel.

    Bylo však nutné přejít z X11 na LGPL, abychom se vyhnuli tomu, aby byl více než jeden velký fork a škodilo se tak vývoji.

    9. Když vychází verze 1.0, vidíš potřebu pro nějaké změny ve vnitřních procesech? Půjdou patche do stromu stále tím samým způsobem jako doposud? Myslíš si, že se něco ohledně vývojového cyklu po verzi 1.0 změní?

    Změny v procesech budou, ale hlavně asi pro stabilní strom verze 1.0. Nemohu skutečně předpovědět, jak to Alexandre udělá.

    S nestabilním stromem se asi bude zacházet jako doposud.

    10. Pokud bychom mohli zázrakem zajistit, aby všichni vývojáři na světě dělali pro Wine a Wine 2.0 by vyšlo touto dobou příští rok, co bys tam rád viděl?

    Viz výše... podpora .NETu, ještě lepší podpora her, všechny Win32 aplikace funkční... :)

    Vydání po verzi 1.0

    link

    Dan Kegel zahájil na mailing listu zajímavou konverzaci o tom, jak dělat vydání Wine v budoucnu. Je několik variant - dvě velké jsou: dělat vše jako doposud a čekat, než bude hotová solidní sada funkcí, a pak vydat, nebo vydávat pravidelně. Obojí má svá pro i proti. Dan Kegel:

    Právě jsem sepsal nápad týkající se správy vydání po verzi 1.0. Najdete jej na wiki. Jde v podstatě o to, aby se vydávalo v březnu a září, aby to bylo včas před dubnovými a říjnovými vydání Ubuntu.

    V souladu s tímto bychom mohli naplánovat vydání wine-1.2.0 na září 2008 nebo březen 2009.

    Alternativní možností je navrhnout kritéria, která musí wine-1.2 splnit, a pracovat, dokud nebudou splněna, což je to, co jsme udělali u wine-0.9 a wine-1.0 (asi; je těžké říct, jak to bylo).

    Těším se na diskuzi o této věci... možná bychom se tím neměli zatěžovat, dokud nevyjde verze 1.0, ale chtěl jsem to načnout brzy, aby diskuze začaly včas a začalo se na tom dělat, pokud o to máme zájem.

    Austin English zpochybnil volbu Ubuntu jako klíčového bodu:

    Nemyslím si, že bychom měli naplánovat naše vydání na základě Ubuntu. Jen proto, že je velmi populární (a asi nejvíce používané), se tím nemusíme řídit. Co takhle podívat se na seznam bugů pro 1.2 (spolu s bugy pro 1.0, které nemůžeme opravit), stanovit si cíl opravit polovinu z nich, ozkoušet naše 'podporované' aplikace na regrese a pak to vydat.

    Taky bychom mohli zvážit čekat po Wine 1.0 tak měsíc a vysledovat, na co si lidé nejvíc stěžují, a zaměřit se na opravení těchto věcí v 1.2.

    Kai Blin se ozval s dalšími zajímavými nápady:

    Jsem proti září, neboť by to znamenalo, že bychom museli zavést zmrazení kódu _opět_ hned před koncem Summer of Code. Zatímco si myslím, že vydání dvakrát do roka zní dobře, jsem proti tomu, abychom podřizovali časový plán pro 1.2 Ubuntu 8.10.

    Také si nejsem jist, co toto bude znamenat pro nové funkce a opravy chyb. Určitě nechceme, aby lidi museli trpět chyby půl roku. Také nechceme zpomalit vývoj víc, než je třeba.

    Takže, přesně jak tvrdíš na wiki, vydání dvakrát do roka je dobré pro vývojáře a testery, protože ten princip je založen spíš na "Nacpěte tam mou novou funkci!" než na "Rozbije to Photoshop?". Ale, jak sám zmiňuješ, na "Rozbije to Photoshop?" je těžké odpovědět, především pro vývojáře, kteří nemají Photoshop.

    Vydání dvakrát do roka jsou dobrá pro ty, kterým už jejich programy fungují, neboť před vydáním bychom měli ověřit, že jsme nic nerozbili. Jenže protože opravování chyb je někdy trochu střílení naslepo, pokoušet se o to pro širokou veřejnost jen jednou za půl roku není moc dobré.

    Takže předpokládaje, že se nám podaří během tohoto zmrazení kódu vyřešit všechna selhání testů, s radostí se ujistím, že mé patche nic neporouchají. Pokud by byla nějaká podobná stránka pro aplikace, které vážně nechceme porouchat, samozřejmě se ujistím i tam. Ale než tohle budeme mít, neřekl bych, že je to dobrý nápad.

    Hledání chyb ve Wine na Aalborgské univerzitě

    link

    Několik studentů z Aalborgské univerzity provedlo zajímavý průzkum kódu Wine ve snaze automatizovaně najít možné problémy.

    Ahoj, jsme studenti z Počítačové katedry na Aalborgské univerzitě. Během tohoto semestru jsme pracovali na projektu, který se týkal statické analýzy kódu pomocí Coccinelle a Flawfinder. Rozhodli jsme se hledat chyby ve zdrojovém kódu Wine.

    Naším záměrem bylo najít ve zdrojáku Wine co nejvíce chyb, ale na druhou stranu najít hlavně ty skutečné a nebezpečné.

    Řešili jsme přehlížené návratové hodnoty a úniky paměti. Kromě toho jsme hledali alokace paměti bez ověření, zda nebyl vrácen NULL. Pak jsme spustili nějaké další skripty pro hledání neodemčených paměťových objektů po uzamčení a neověřovaných deskriptorů. Také jsme spustili dva skripty pro nezávažné problémy: hledání nepoužitých proměnných a hledání porovnávání ukazatelů s 0 namísto NULL.

    Dále v e-mailu následovaly počty nalezených chyb a ukázkové patche.

    Informace o postupu vývoje testovací sady Wine

    link

    Oficiální kritéria pro vydání Wine zahrnují řadu aplikací a výčet konkrétních chyb, ale, co je mnohem důležitější a není tak vidět navenek, je věc, o kterou usilují všichni vývojáři Wine: funkční a spolehlivá testovací sada. Winetest je na světě už dlouhou dobu (od roku 2002) a dobře pokrývá velkou část Windows API, které Wine implementuje. Hlavním problémem je, že mnoho testů nejen že háže chybové výsledky když běží pod Wine, ale některé dokonce pod Wine projdou a na Windows selžou. Na to, aby úplně všechny testy pod Wine procházely a byly konzistentní s Windows, se hodně tlačí.

    test.winehq.org je v provozu už nějakou tu chvíli, aby se shromažďovaly výsledky běhu testovací sady na konkrétních platformách. Alexandre Julliard nedávno s pomocí několika dalších lidí přepracoval hlavní stránku tohoto webu. Jeremy Newman navíc vynaložil úsilí na to, aby bylo pro uživatele snadné spustit celý test a zaslat výsledky na test.winehq.org. Tyto nástroje jsou pro komunitu velmi užitečné. Testovací sada funguje pod Wine téměř perfektně a opravy pro Windows se jen valí.

    Změny v databázi aplikací

    link

    Změny od správců programů

    link
    ProgramPůvodní stav/verzeNový stav/verzeZměna
    Star Chamber N/A Platinum (0.9.50) Gold (1.0-rc1) -1
    Sierra Chart 283 Gold (1.0-rc1) Platinum (1.0-rc3) +1
    LEGO Racers Demo Gold (0.9.60) Platinum (1.0-rc1) +1
    Return to Mysterious Island 1.0 Garbage (1.0-rc1) Platinum (1.0-rc3) +4
    sPlan 6.0 Silver (1.0-rc1) Platinum (1.0-rc2) +2
    EVE Online 4.10.x Premium Silver (1.0-rc2) Gold (1.0-rc3) +1
    Lego Rock Raiders 1.0 Garbage (0.9.58) Bronze (1.0-rc1) +1
    Faststone Capture 5.3 Platinum (0.9.60) Silver (1.0-rc1) -2
    Mech Commander Gold: 02.99.10.0602 Silver (1.0-rc1) Platinum (1.0-rc3) +2
    OPAS Orchester-Software 8.19 Silver (0.9.60) Gold (1.0-rc3) +1
    The Ship 2007.02.26 Bronze (0.9.53) Garbage (1.0-rc2) -1
    Acrobat Reader 3.x (32-Bit) Garbage (0.9.57) Silver (1.0-rc3) +2
    Outcast Demo 1 & 2 Garbage (1.0-rc1) Silver (1.0-rc2) +2
    Microsoft Office 2003 Gold (1.0-rc1) Garbage (1.0-rc3) -3
    Hurrican 1.0.0.4 Platinum (1.0-rc2) Garbage (1.0-rc3) -4
    Call of Duty 2 1.3 Gold (0.9.48) Platinum (0.9.59) +1
    Soldat 1.x Bronze (0.9.59) Platinum (1.0-rc1) +3
    Star Trek: Birth of the Federation 1.0.2 Silver (0.9.57) Gold (0.9.61) +1
    The Master Genealogist 5.15 Bronze (0.9.60) Silver (1.0-rc1) +1
    Lemmings Revolution 1.0.0.1 Silver (0.9.43) Garbage (1.0-rc3) -2
    NoLimits Roller Coaster Simulation 1.6 Silver (0.9.58) Platinum (1.0-rc3) +2
    Windows Genuine Advantage Legitmacy Checker Unknow... Bronze (0.9.43) Gold (1.0-rc1) +2
    Medal of Honor: Allied Assault 1.1 Gold (0.9.51) Silver (1.0-rc2) -1
    The Elder Scrolls IV: Oblivion 1.2.x Silver (1.0-rc2) Gold (1.0-rc3) +1
    Europa Universalis II 1.08 Gold (0.9.59) Platinum (1.0-rc2) +1
    Outcast german version 1.00.000 Silver (0.9) Garbage (1.0-rc1) -2
    BreakQuest Full Game and Demo 1.2.0 Garbage (0.9.60) Gold (1.0-rc1) +3
    Road Rash 1.0 Silver (0.9.44) Gold (0.9.61) +1
    Sibelius 4.0 Garbage (1.0-rc1) Platinum (1.0-rc3) +4
    Grand Theft Auto: San Andreas 1.00 Platinum (0.9.61) Gold (1.0-rc2) -1
    Baldur's Gate 1.1.4315 Bronze (1.0-rc1) Gold (1.0-rc2) +2
    Lemmings Revolution DEMO (1.0.0.1) Silver (0.9.37) Bronze (1.0-rc3) -1
    eMule 0.47c, 0.48a, and 0.49a Bronze (1.0-rc1) Gold (1.0-rc3) +2
    Facewound Garry's Final Release Garbage (0.9.61) Silver (1.0-rc1) +2
    SkyMap Pro SkyMap Pro 10 Silver (0.9.56) Gold (1.0-rc1) +1
    Lara Croft Tomb Raider: Legend 1.2 Gold (0.9.57) Silver (0.9.61) -1
    Aliens Versus Predator 2 1.0.9.6 Garbage (0.9.59) Bronze (1.0-rc3) +1
    Planetside Aftershock Silver (0.9.54) Garbage (0.9.61) -2
    Planescape: Torment 1.x Garbage (0.9.58) Gold (1.0-rc1) +3
    Scorcher Demo Gold (0.9.51) Garbage (1.0-rc3) -3
    WinGPS 4 Navigator v4.1.10.1 - May 10, 2007 Platinum (0.9.58) Bronze (1.0-rc1) -3
    ShadowMan 1.0 Garbage (0.9.61) Gold (1.0-rc4) +3
    GedView 1.07 Platinum (0.9.31) Gold (1.0-rc3) -1
    FIFA 08 1.0 Gold (1.0-rc1) Silver (1.0-rc3) -1
    MaSzyna eu07-160704-unoff + Garbage (0.9.61) Gold (1.0-rc1) +3
    MudBox 1.0.7 Platinum (0.9.61) Gold (1.0-rc3) -1
    Return to Mysterious Island Demo Silver (0.9.15) Platinum (1.0-rc3) +2
    Myst V: End of Ages 1.0 (DVD) Garbage (1.0-rc2) Bronze (1.0-rc4) +1
    .kkrieger chapter 1 beta Silver (1.0-rc1) Gold (1.0-rc2) +1
    UMDGen 4.00 Silver (0.9.54) Platinum (1.0-rc3) +2
    PhoenixRC 1.03.c Bronze (0.9.58) Garbage (1.0-rc2) -1
    UFO: Aftermath 1.4 Bronze (0.9.56) Gold (1.0-rc4) +2
    Stranded II 1.0.0.x Garbage (0.9.54) Silver (1.0-rc1) +2
    1964 .99 Gold (0.9.52) Platinum (1.0-rc1) +1
    Neverwinter Nights 1.x Silver (1.0-rc1) Platinum (1.0-rc2) +2
    Microsoft 3D Movie Maker Retail/OEM Garbage (0.9.60) Bronze (1.0-rc1) +1
    Arindal All Versions Garbage (0.9.60) Gold (1.0-rc3) +3
    WeatherScope WeatherScope-1.6 Silver (0.9.59) Gold (1.0-rc1) +1
    G4FON CW Trainer 9.1.11 Platinum (0.9.46) Gold (1.0-rc3) -1
    Word 2003 Gold (0.9.60) Garbage (1.0-rc1) -3
    uTorrent 1.8 (beta) Gold (0.9.56) Platinum (1.0-rc3) +1
    Overlord 1.0 Bronze (0.9.53) Garbage (1.0-rc2) -1
    Online Bible 1.31 Platinum (0.9.41) Gold (1.0-rc1) -1
    Battlezone II: Combat Commander 1.x Garbage (0.9.60) Gold (1.0-rc1) +3
    Rise of Nations Thrones and Patriots gold edition Gold (0.9.58) Silver (1.0-rc1) -1
    Star Trek: Away Team 1.0 Gold (0.9.52) Platinum (1.0-rc1) +1
    Red Faction II 1.0 Bronze (0.9.29) Platinum (0.9.61) +3
    Movie Magic Screenwriter 2000 4.x Bronze (0.9.19) Platinum (1.0-rc1) +3
    Genbox Family History Genealogy Software 3.7.1 Platinum (0.9.57) Garbage (1.0-rc3) -4
    Bejeweled 2 Deluxe 1.0 Platinum (0.9.59) Gold (1.0-rc1) -1
    The Elder Scrolls III: Morrowind 1.2.0722 Gold (1.0-rc2) Silver (1.0-rc3) -1
    Project Nomads 1.0-1.2 Bronze (0.9.57) Garbage (1.0-rc1) -1
    iFinger 2.0.8.2 Bronze (0.9.49) Silver (1.0-rc2) +1
    Abev 2006 Gold (0.9.36) Platinum (1.0-rc3) +1
    Robot Wars: Arenas of Destruction 1.2 Platinum (0.9.54) Silver (1.0-rc1) -2
    Command & Conquer 3: Tiberium Wars 1.x Gold (1.0-rc2) Bronze (1.0-rc3) -2
    Tom Clancy's Splinter Cell 1.2b Garbage (0.9.48) Silver (1.0-rc1) +2
    RivChat 2.35 Bronze (0.9.60) Silver (1.0-rc1) +1
    Warcraft III The Frozen Throne: 1.x Platinum (1.0-rc2) Silver (1.0-rc3) -2
    Painkiller Demo Garbage (1.0-rc1) Platinum (1.0-rc3) +4
    Deus Ex: Invisible War 1.x Silver (1.0-rc2) Bronze (1.0-rc3) -1
    Ford Racing 2 Demo Bronze (0.9.50) Silver (1.0-rc3) +1
    Online Signature Blacklotus [13c] Bronze (0.9.43) Platinum (1.0-rc3) +3
    Supreme Commander FA 1.x.3xxx Bronze (1.0-rc1) Silver (1.0-rc2) +1
    PRONOTE Client 2007 Platinum (0.9.54) Gold (1.0-rc2) -1
    Jewel Quest 2 Garbage (0.9.52) Gold (1.0-rc1) +3
    Star Wars: Jedi Knight - Dark Forces II 1.0 Silver (0.9.59) Gold (1.0-rc1) +1
    Marvel Ultimate Alliance 1.0 Garbage (0.9.56) Silver (1.0-rc2) +2
    Star Wars: Jedi Knight - Jedi Academy 1.x Gold (0.9.57) Platinum (1.0-rc1) +1
    Palringo beta Gold (0.9.60) Platinum (1.0-rc2) +1
    DragonRiders: Chronicles of Pern 1.0 Garbage (0.9.42) Bronze (1.0-rc3) +1
    Final Fantasy VII 1.0 Garbage (1.0-rc2) Bronze (1.0-rc3) +1
    Celková změna +54
           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    11.6.2008 12:17 Chipa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně - 347
    Docela mě pobavila změna k lepšímu u Windows Genuine Advantage Legitmacy Checker, že by chtěl MS kontrolovat jestli máme legální instalaci linuxu? :-D
    11.6.2008 19:51 Vin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně - 347
    Jako (open)SUSE, Xandros nebo Freespire? Nebo jestli máme licenci na Windows, když používáme Internet Explorer na linuxu? :-)
    11.6.2008 19:55 Vin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně - 347
    Šmarjá, ten IE7 je ve wine tak pomalý a padavý... Když ho ale prý používá více lidí, tak se v něm testovat musí.
    11.6.2008 22:03 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně - 347
    Víc lidí než co? Než 6? To už ano. Ale i v 6 se ještě musí testovat.
    Fluttershy, yay! avatar 14.6.2008 00:44 Fluttershy, yay! | skóre: 93 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně - 347
    Nemusí, ne-mu-sí.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    15.6.2008 22:43 Smajchl | skóre: 39 | blog: Drzy_Nazory | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně - 347
    +1
    My máme všechno co chcem, my máme dobrou náladu!
    16.6.2008 14:53 aubi | skóre: 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně - 347
    ROFL Toho jsem si nevšiml a strašně by mě zajímalo, co to píše.
    Luboš Doležel (Doli) avatar 17.6.2008 00:47 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně - 347
    Pokud vím, tak Linux prochází jako Genuine OS. Možná to bylo i předmětem nějakého antitrust sporu, že tam neprocházel, ale to se mi asi jen zdálo.
    12.6.2008 01:10 tomolc | skóre: 29 | blog: Live Desktop Tuning | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně - 347
    Zdravím

    Chcel by som sa spýtať či niekomu funguje wine + intel x3100 + lubovolná 2D alebo 3D akcelerovaná hra.

    Už na vianoce som dospel k tomu že je to problém wine + mesa, Vraj to malo byť opravené v mesa 7.0.2. 7.0.2 mám a stále to nejde.

    Nejde to ani pod Mandrivou 2008.1 ani pod Slackware 12.1 (current). Velmi ma to trápi pretože nemôžem s kamošmi nič hrať - nejde Starcraft ani nič dalšie.

    Skúšal som aj path a následnú kompiláciu zo zdrojových kódov ale bez úspechu - pravdepodobne sa tá mesa neskompilovala celá.

    Môže mi prosím niekto poraiť?

    tomolc
    pocasienahorach.sk
    13.6.2008 23:03 Jiri
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně - 347
    Mam stejny problem v Gentoo na AMD64. I kdyz u me je problem spise v tom, ze sice mam v systemu Mesu 7.02, ale pro beh wine potrebuji 32bit knihovnu a v te je jeste Mesa 6.5. Psal jsem to do gentoo bugzilly, ale zatim se v portage neobevila oprava: jinak to co me nebeha je Google Earth s 3D akceleraci.
    13.6.2008 23:42 tomolc | skóre: 29 | blog: Live Desktop Tuning | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně - 347
    údajne v mesa 7.0.3 to už je spravené - žskúšal som ju kompilovať ale výsledok má len 700KB čo je oproti distribučnému 10MB balíku nejak málo a nefunguje to.... Asi som zadal zlé parametre na kompiláciu...

    tomolc
    pocasienahorach.sk

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.