abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 15:55 | Nová verze

    Byl vydán TrueNAS SCALE 24.04 “Dragonfish”. Přehled novinek této open source storage platformy postavené na Debianu v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 13:44 | IT novinky

    Oznámeny byly nové Raspberry Pi Compute Module 4S. Vedle původní 1 GB varianty jsou nově k dispozici také varianty s 2 GB, 4 GB a 8 GB paměti. Compute Modules 4S mají na rozdíl od Compute Module 4 tvar a velikost Compute Module 3+ a předchozích. Lze tak provést snadný upgrade.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:44 | Nová verze

    Po roce vývoje od vydání verze 1.24.0 byla vydána nová stabilní verze 1.26.0 webového serveru a reverzní proxy nginx (Wikipedie). Nová verze přináší řadu novinek. Podrobný přehled v souboru CHANGES-1.26.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 6.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Přehled změn v příslušném seznamu. Tor Browser byl povýšen na verzi 13.0.14.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 30.0.0 frameworku pro vývoj multiplatformních desktopových aplikací pomocí JavaScriptu, HTML a CSS Electron (Wikipedie, GitHub). Chromium bylo aktualizováno na verzi 124.0.6367.49, V8 na verzi 12.4 a Node.js na verzi 20.11.1. Electron byl původně vyvíjen pro editor Atom pod názvem Atom Shell. Dnes je na Electronu postavena celá řada dalších aplikací.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 04:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 9.0.0 otevřeného emulátoru procesorů a virtualizačního nástroje QEMU (Wikipedie). Přispělo 220 vývojářů. Provedeno bylo více než 2 700 commitů. Přehled úprav a nových vlastností v seznamu změn.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 23:22 | IT novinky

    Evropský parlament dnes přijal směrnici týkající se tzv. práva spotřebitele na opravu. Poslanci ji podpořili 584 hlasy (3 bylo proti a 14 se zdrželo hlasování). Směrnice ujasňuje povinnosti výrobců opravovat zboží a motivovat spotřebitele k tomu, aby si výrobky nechávali opravit a prodloužili tak jejich životnost.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 16:11 | Nová verze

    Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 40. Přehled novinek ve Fedora Workstation 40 a Fedora KDE 40 na stránkách Fedora Magazinu. Současně byl oznámen notebook Slimbook Fedora 2.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 19
    včera 13:44 | Upozornění

    ČTK (Česká tisková kancelář) upozorňuje (X), že na jejím zpravodajském webu České noviny byly dnes dopoledne neznámým útočníkem umístěny dva smyšlené texty, které nepocházejí z její produkce. Jde o text s titulkem „BIS zabránila pokusu o atentát na nově zvoleného slovenského prezidenta Petra Pelligriniho“ a o údajné mimořádné prohlášení ministra Lipavského k témuž. Tyto dezinformace byly útočníky zveřejněny i s příslušnými notifikacemi v mobilní aplikaci Českých novin. ČTK ve svém zpravodajském servisu žádnou informaci v tomto znění nevydala.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 27
    včera 13:33 | Komunita

    Byla založena nadace Open Home Foundation zastřešující více než 240 projektů, standardů, ovladačů a knihoven (Home Assistant, ESPHome, Zigpy, Piper, Improv Wi-Fi, Wyoming, …) pro otevřenou chytrou domácnost s důrazem na soukromí, možnost výběru a udržitelnost.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    KDE Plasma 6
     (72%)
     (9%)
     (2%)
     (17%)
    Celkem 717 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    OpenBoot Prompt

    1. 12. 2004 | Zdeněk Burda | Systém | 10907×

    Seznámení s OBP, chytrým "BIOSem" na počítačích s procesorem SPARC.

    OpenBoot Prompt

    Obsah


    Úvod

    Snad každý, kdo pracuje s počítači, se setkal s pojmem BIOS. Počítače s procesory SPARC jsou trochu jiné než ty, které má většina lidí doma pod stolem. Pracuji s počítači od firmy SUN (procesory SPARC), kde se místo BIOSu používá OpenBoot. Na počítačích od firmy SUN je běžné, že je kompletně spravujete přes seriovou linku. Jakmile umístíte server do serverovny, vlastní hardware vás nezájímá, protože jste plně schopní pomocí znalosti OpenBoot a komunikace po seriové lince nainstalovat Solaris (Solaris instalujete třeba ze sítě (Ethernet), přes seriovou konzoli to ovládáte).

    OBP je narozdíl od BIOSu plně konfigurovatelné a programovatelné prostředí, ne jen statické menu, které dovolí změnu nějakého nastavení. OpenBoot provádí základní otestování a inicializaci hardware po zapnutí počítače, umožňuje natažení jádra z disku, CD-ROM nebo také ze sítě. Při každém startu počítače generuje OpenBoot nový device-tree ze kterého potom systém vychází při tvorbě adresářů /device a /dev.

    Rozhraní OpenBoot se k uživateli chová podobně jako velmi jednoduchý shell a nazývá se OpenBoot Prompt (OBP, někdy také OK prompt).

    OpenBoot je otevřený standard definovaný IEEE (IEEE Standard 1275-1994 for Boot Firmware).

    OBP má na základní desce počítače přidělené dva integrované obvody:

    • Boot PROM - 1MiB paměť obsahující interpreter kódu, POST (Power-on Self-Test), obecné ovladače zařízení, CLI (Commands Line Interface = rozhraní příkazové řádky), výchozí parametry, diagnostické příkazy.
    • NVRAM - EEPROM, která má vlastní napájení (nese si na zádech baťůžek s baterkou :-) ), uchovává informaci o Serial number, HostID, MAC adrese síťové karty a heslo pro zabezpečený režim, také se do ní ukládá proměnná nvramrc.

    OBP je napsaný v jazyku Forth. Forth je jazyk interpretovaný, pouze nejnutnější příkazy jsou implementovány pomocí assembleru. OBP používá 2 zásobníky, jeden pro návratové adresy podprogramu a druhý pro data. Pokud chcete přistupovat do konfigurace OBP z operačního systému pomocí vlastního programu, můžete použít připravené rozhraní openprom (man openprom).

    Verze PROMPlatforma
    1.x (SPARC boot PROM)SPARCstation 1, SPARCstation 1+, SPARCstation IPC a SPARCstation SLC
    2.x (První OBP)SPARCstation 2, SPARCstation 5, SPARCstation 10 a SPARCstation 20
    3.x (OBP s možností upgrade)Ultra™ worksations (Ultra 5, Ultra 10, Ultra 30, Ultra 60, Ultra 80) a Sun Enterprise™ servery (Enterprise 250, Enterprise 450 a Enterprise 3x00-6x00)
    4.x (Rozšířené možnosti ladění)Sun Fire™ a Sun Blade

    Pohyb kurzoru v OBP je možný pomocí kurzorových kláves, případně pomocí kombinace CTRL-písmeno:

    • ^P - nahoru
    • ^N - dolů
    • ^F - vlevo
    • ^B - vpravo

    Základní příkazy OBP

    • .version - vytiskne verzi OBP
    • .speed - vytiskne frekvenci systému
    • banner - příkaz vypíše základní identifikaci systému (Verzi OBP, platformu, ID, MAC adresu)
      ok banner
      Netra T1 200 (UltraSPARC-IIe 500MHz), No Keyboard
      OpenBoot 4.0, 256 MB memory installed, Serial #40120220.
      Ethernet address 0:3:ba:d:cc:dc, Host ID: 8c0cecdc.
    • boot, go - start UNIXu
    • devalias - definice aliasu na zařízení, aktivní pouze do prvního vypnutí
    • nvalias - vytvoří alias na zařízení a zapíše konfiguraci do nvramrc = alias je aktivní i po restartu počítače, protože je uložen v NVRAM
    • nvedit - řádkový editor nvramrc, ^C ukončuje editaci, po ukončení editace je potřeba ukončit editor.
    • nvquit - ukončí nvedit bez uložení
    • nvstore - uloží konfiguraci zadanou pomocí nvedit do nvramrc
    • nvunalias - smaže nastavení z nvramrc, ale nezruší vlastní alias
    • power-off - vypnutí počítače
    • printenv - výpis všech proměnných v prostředí
    • probe-ide - vypíše všechny IDE potvůrky...
    • probe-scsi - vypíše interní SCSI zařízení
    • probe-scsi-all - vypíše všechny (i externí) SCSI zařízení
    • properties - výpis vlastností v device tree
    • reset, reset-all - restart počítače z OBP
    • see - výpis výkladu slova (z jakých dalších slov se skládá, případně přímo kód v assembleru).

      Příklad výkladu setenv:

      ok see setenv
      : setenv
      parse-word -1 parse (f0017038) ?dup 0= if
      3drop (f0031218) exit
      then  2swap 2 pick over or 0= if
      2drop 2drop (f0031218) exit
      then  $setenv
      ;
    • set-default promenna - nastaví výchozí hodnotu pro danou proměnnou
    • set-defaults - nastavení výchozího nastavení
    • setenv - nastavení proměnné
      ok setenv 
      Usage: setenv option-name value
      ok setenv boot-device disk
      boot-device =         disk
    • show-devs - vypíše device tree
      ok show-devs
      /SUNW,UltraSPARC-IIe@0,0
      /pci@1f,0
      /virtual-memory
      /memory@0,0
      /aliases
      /options
      /openprom
      /chosen
      /packages
      /pci@1f,0/pci@1
      /pci@1f,0/pci@1,1
      /pci@1f,0/pci@1/scsi@8,1
      /pci@1f,0/pci@1/scsi@8
      /pci@1f,0/pci@1/scsi@8,1/tape
      /pci@1f,0/pci@1/scsi@8,1/disk
      /pci@1f,0/pci@1/scsi@8/tape
      /pci@1f,0/pci@1/scsi@8/disk
      /pci@1f,0/pci@1,1/usb@5,3
      /pci@1f,0/pci@1,1/network@5,1
      /pci@1f,0/pci@1,1/ide@d
      /pci@1f,0/pci@1,1/usb@c,3
      /pci@1f,0/pci@1,1/network@c,1
      ...
    • show-disks - ukáže adresy v device tree k diskovým zařízením, volbou jednoho z nich se zkopíruje do "schránky"
      /pci@1f,0/pci@1,1/ide@3/dad@0,0[:f]
      \_________________/      | |  |
              |                | |  |
              |                | |  |
              |                | |  +- slice
              |                | +---- LUN nebo číslo disku
              |                +------ ID
              +------------------------Sběrnice a řadič
    • show-post-results - výpis výsledků POSTu
    • sifting - vyhledá všechna slova (words) obsahující daný výraz
    • sync - zavolá jádro a provede sync (vyprázdní cache na disk), použitelné po stisku zkratky STOP-A
    • test floppy - test disketové mechaniky
    • test net - test síťového rozhraní
    • test scsi - test scsi rozhraní
    • test-all - test všech zařízení s vlastní testovací rutinou
    • watch-clock - ukazuje tikaní vteřin :-)
    • watch-net - sledování stavu sítě
    • words - výpis všech nadefinovaných slov v prostředí OBP

    Některé zajímavé proměnné OBP

    • auto-boot? - automatický boot do UNIXu ze zařízení definovaném v boot-device po startu počítače
    • boot-device - obsahuje seznam zařízení, z kterých se zkouší boot (cdrom disk net). Můžete vložit i vlastní alias na zařízení, používá se například pro boot ze soft. RAIDu.
    • boot-file - soubor s jádrem.
    • diag-device - seznam zařízení, ze kterých se bootuje v diagnostickém režimu
    • scsi-initiator-id - ID pro SCSI řadiče, mění se například při propojování dvou počítačů prez SCSI. (výchozí pro řadič je 7, takže druhému počítači mohu nastavit třeba id=6)
    • local-mac-address - Určuje, jestli se použijí MAC adresy z karty (TRUE), nebo jestli se použije jedna předdefinovaná adresa pro všechny síťové karty v systému (předdefinovaná adresa je uložena v NVRAM, zjistíme ji například příkazem banner).
    • use-nvramrc? - Když nastavíme na hodnotu TRUE, tak se při startu použijí příkazy zapsané do proměnné nvramrc
    • pci-probe-list - Pořadí testu PCI sběrnice. Pokud prohodíme čísla, tak změníme ID zařízení v systému => potřebné pokud máme nastavení například SW RAIDu na jednom počítači nějaké a pak to přestěhujeme na jiný počítač. Pokud nějaké číslo sběrnice vynecháme, sběrnice se vůbec neinicializuje a operační systém ji prostě nevidí.
    • sbus-probe-list - to samé jako pro PCI, ale pro sběrnici SBUS
    • oem-banner - Řetězec, který se objeví po zadání příkazu banner.
    • oem-logo - Obrázek, který se zobrazí jako logo. Potřebuje rastrovou mapu velikosti 66x64 pixelů.
    • security-mode - Nastavení úrovně zabezpěčení OBP. Pokud chcete zabezpečený režim použít, NEJDŘÍVE SI NASTAVTE HESLO a pak zapněte zabezpečený režim. Možné jsou tyto hodnoty:
      • none - bez ochrany
      • command - bez zadání hesla umožňuje pouze příkazy go a boot bez parametrů
      • full - bez hesla ani nenabootuje
    • security-password - Nastavení hesla pro security-mode - z OBP příkazem password, z UNIXu pomocí eeprom security-password, standardně je prázdné. Heslo se nedá systémově nijak vymazat, dokonce ani pomoci příkazu set-defaults. Jediný způsob, jak se zbavit hesla, je smazat ho z NVRAM. A to se dá udělat asi jen odpojením napájení té paměti nebo se musí koupit nová NVRAM.
    • diag-switch? - Pokud povolíme, bootuje z diag-device (výchozí je NET), logy z POSTu jsou vidět jen na sériové konzoli.
    • diag-level - úroveň diagnostického režimu

    Klávesové zkratky důležité pro OBP

    Při bootu počítače nebo obecně při problémech se systémem je někdy potřeba skočit do OK promptu (OBP) -> zaslat signál break. Toho se docílí stiskem kláves STOP-A (pokud jste u terminálu nebo přímo u grafické konzole daného počítače). V případě, že jste připojení z jiného počítače se Solarisem přes program tip, tak STOP-A nemůžete použít, protože si shodíte systém, u kterého sedíte. Proto je dobré použít ~#. Když se připojujete na server pomocí SSH a pak až na další počítač přes tip, musíte pro poslání signálu break napsat ~~#, protože tu první vlnovku zpracuje SSH a zbytek předá dál. V Solarisu lze zkratku STOP-A zakázat v souboru /etc/default/kbd.

    OBP můžeme při bootu zaslat další signály, které nám pomohou řešit některé problémy.

    • STOP-D - diagnostický režim startu
    • STOP-N - Nastavení výchozích hodnot proměnných OBP. Na počítačích s USB klávesnicí se místo toho musí použít tento fígl: Po té, co stroj při bootu pípne, uděláme "dvojklik" na vypínacím tlačítku (tohle uplatníme třeba na počítačích řady Blade).

    Boot počítače

    Pokud je v OBP nastavena proměnná auto-boot? na true, nastartuje po zapnutí operační systém a v této kapitole by nebylo co řešit. V případě, že počítač instalujete/přenastavujete, je dobré vypnout autoboot (setenv auto-boot? false) a bootovat ručně.

    Vlastní boot se provádí příkazem boot, příkaz má následující parametry:

    • -s - boot do single režimu, pokud nabootujete z CD-ROM, nebude vyžadovat heslo.
    • -a - umožní zadávat různé parametry během bootu, vhodné například při řešení problémů s poškozeným souborem /etc/system
    • -r - rekonfigurační boot

    Postup startu počítače po zapnutí:

            Zapnutí počítače
            ----------------
                    |
            +--------------+
            | diag-switch? |-----true----+
            +--------------+             |
                    |                +--------+
                    |                |  POST  |
                  false              +--------+
                    |                     |
                    |---------------------+
                    |
            +-------------+           +------------+
            |  auto-boot? |---false---|  ok prompt |
            +-------------+           +------------+
                    |
                  true
                    |
    +----------------------------------------+
    |                boot device   boot-file |
    | boot-command +             +           |
    |                diag-device   diag-file |
    +----------------------------------------+
                    |
    Start operačního systému
           

    Hodnocení: 61 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    1.12.2004 00:57 © | skóre: 37 | blog: escaped
    Rozbalit Rozbalit vše Vynikajici clanek!
    Skutecne vynikajici a vycerpavajici clanek, ktery pritom neobsahuje zadne nadbytecne informace. Gratuluji. Jen tak dal! :-)
    1.12.2004 09:18 Pistik
    Rozbalit Rozbalit vše ;)
    Vyborny clanok, velmi sa mi pacil;
    1.12.2004 09:39 Maude Lebowski
    Rozbalit Rozbalit vše bsd bootloader
    S popsanym OPB mam vlastni zkusenost a je to fakt uzasna vec ktera navic hodne pomuze. Bohuzel jsem ale pochopila, ze je to vazane pouze na hw od SUNu. Je otazka, jak by to byla schopna vstreba vetsina IT odborniku prave protoze to neni zadne menu. Na PC se s tim lze setkat pod *BSD ktere myslim pomerne slusne OPB emuluje a je taky psane ve Forthu:)
    1.12.2004 12:00 nemo
    Rozbalit Rozbalit vše Pohyb kurzoru v OBP
    O vecech, ktere clanek popisuje jsem nikdy neslysel, ale nemelo by tohle byt obracene?

    # ^F - vlevo
    # ^B - vpravo

    Tedy pokud s v tom nepise zprava do leva, tak by bylo logicke F jako Forward doprava, B jako Back doleva ?
    1.12.2004 12:02 Dworkin
    Rozbalit Rozbalit vše Vdaka
    Dik za clanek...kdybych spocital kolikrat jsem ho uz potreboval :) tak bych se nedopocital...jdu si z nej udelat tahak :)
    1.12.2004 13:54 Lukáš Cirkva | skóre: 10 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vdaka
    Jojo, kolikrát jsem již potřeboval tento manuál, až jsem se to naučil nazpaměť. :-)

    Moc pěkně popsáno, jen mi chybí více praktických ukázek použití příkazů.
    2.12.2004 01:58 Karel Benak
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vdaka
    No nevim, ale kdyby melo byt prikladu vice, tak je to spis na dva clanky. Tenhle je ale proste vynikajici, kam se hrabou napr. na rootu :-)
    1.12.2004 13:41 anon123 | skóre: 35 | blog: ganomi
    Rozbalit Rozbalit vše Takova trivialni otazecka.
    Ona uz se nepouziva zkratka pro megabyte MB? Ze v clanku je MiB. Poucte me.
    1.12.2004 13:51 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Takova trivialni otazecka.
    -- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
    1.12.2004 14:15 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Takova trivialni otazecka.
    Zdravim

    MiB je nejaka novota, zase se v bruselu (nebo nekde jinde) nudili tak nahodne neco vylosovali a to zmenili. Takhle funguje dnesni politika.

    Kdo chce at si pouziva co chce, ale pro me je megabyte porad MB.

    Zdenek
    www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
    1.12.2004 16:45 mimi.vx | skóre: 37 | blog: Mimi.VX | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Takova trivialni otazecka.
    MiB je jednotka soustavy SI .... protoze podle si M = 1*10^6 tak Mi = 2^20
    USE="-gnome -kde";turris
    1.12.2004 18:44 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Takova trivialni otazecka.
    To je. Ale pokud někdy někdo začne trvat na používání nějakým MiB, tak odkládám slušné vychování i Ženevskou konvenci. Je to humus. (a vyslovuje se to ... no, zkuste si to sami)
    Copak toho není dost?
    1.12.2004 20:03 © | skóre: 37 | blog: escaped
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Takova trivialni otazecka.
    Co se blbe vyslovuje na "mib"? Me daleko vic lame jazyk "m b". Pri vysloveni "m b" nadto vznika tzv. "raz" (ale nejsem lingvista, kdyz tak me opravte), kteryzto pri vysloveni "mib" neni pritomen. --
    Matous Jan Fialka
    http://vcp.ligatura.org/
    1.12.2004 20:12 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Takova trivialni otazecka.
    Ale já to nikdy m b nevyslovuju.

    Jenže on to totiž není mega byte - protože mega je 10^6 - ale mebi byte, tedy 2^20.

    A to má mebibyte nejmenší ránu, takový kibibyte nebo tebibyte…

    Prostě se mi to nelíbí.
    Copak toho není dost?
    1.12.2004 21:30 © | skóre: 37 | blog: escaped
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Takova trivialni otazecka.
    Kazdej mluvi jak mu huba narostla :-) Ja ani nevim proc a navzdory tomu, ze vim, co "MB" znamena, nejak to presto celej zivot ctu "m b"... asi z lenosti, je to jaksi kratci a clovek nad tim nemusi myslet ;-)
    1.12.2004 19:07 MOJE
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Takova trivialni otazecka.
    MiB je nejaka novota, zase se v bruselu (nebo nekde jinde) nudili tak nahodne neco vylosovali a to zmenili. Takhle funguje dnesni politika. Kdo chce at si pouziva co chce, ale pro me je megabyte porad MB.
    Jo novota. Z minuleho stoleti. Jen nekteri lide asi dlouho spali.
    Pro nekoho je megabyte MB a pro nekoho je dokument .DOC
    Je opravdu neprijemne vedet, ze pouzivat hlavu boli a videt nasledky v praxi.
    1.12.2004 20:28 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Takova trivialni otazecka.
    Hlavu jsem použít zkusil, ale na žádný důvod, proč se zavedly tyto komické prefixy namísto standardizace ustáleného užití, jsem nikdy nepřišel. Zřejmě někdo chtěl zneplatnit všechny předchozí informatické texty.
    2.12.2004 07:25 MOJE
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Takova trivialni otazecka.
    Protože ustálené užití je v rozporu s SI a není zcela jasné jaký násobek měl autor na mysli. Jeden příklad za všechny jsou třeba pevné disky. Mimochodem pokud někdo řekne, že vzdálenost je 10 mil víš jak daleko to je ?
    2.12.2004 10:59 Hynek (Pichi) Vychodil | skóre: 43 | blog: Pichi | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Takova trivialni otazecka.
    Jo, to je něco kolem 16km. V čem je problém?
    XML je zbytečný, pomalý, nešikovný balast, znovu vynalézané kolo a ještě ke všemu šišaté, těžké a kýčovitě pomalované.
    2.12.2004 11:07 Jakub Chalupnik | skóre: 7
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Takova trivialni otazecka.
    mil je taky jednotka pouzivana pri navrhu PCB - 1 mil je tisicina palce. Tim padem v anglicky psanym textu bude 10 mil rovno ctvrt milimetru :-p
    2.12.2004 11:57 Smazáno | skóre: 21 | blog: tezkorict
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Takova trivialni otazecka.
    Jen aby to náhodou nebyl milibilitr... tedy něco jako informatická tisícina litru.
    2.12.2004 11:25 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Takova trivialni otazecka.
    No, nevim, nevim jestli je to dobry priklad.

    Docela zalezi na tom o jakou mili se jedna, jsou minimalne tri :-)

    Jinak co se tyce SI - pocitace pracuji v ne-SI soustave tak myslim maji trochu narok na nejakou spesificnost a ustalene konvence.

    Kapacita disku udavana v MiB je jen reklamni trik vyrobcu harware jak ukazat ze prave ten jejich vyrobek ma o par B(ytu) vice. Jestli se nemylim, je to otazka poslednich "par" ler.
    2.12.2004 12:28 MOJE
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Takova trivialni otazecka.
    Právě proto, že mílí existuje několik jsem to tam napsal. Je to úplně stejné, jako když mám někde napsané MB. Taky dneska nevím kolik to je, protože si občas nemůžu být jistý, jakou jednotku autor měl na mysli.

    Jo a 10 mil to je přece 74.520 km.
    3.12.2004 12:13 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Takova trivialni otazecka.
    To jsou leagues, ne?
    2.12.2004 13:22 Oden
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Takova trivialni otazecka.
    Tak treba ve Svedsku je 10 mil = 100 km. Ta jednotka se tam bezne pouziva.
    1.12.2004 20:30 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Takova trivialni otazecka.
    Mimochodem, .doc je odvozeno z document, co je na tom tedy špatně? Že to neplatí na druhou stranu? To už tak bývá...
    2.12.2004 07:27 MOJE
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Takova trivialni otazecka.
    Není to špatně. Byl to jen příklad krátkozrakého myšlení, se kterým je možné se dneska setkat a nic na tom nemění fakt, že .doc byl dříve vlastně txt soubor (matně si na tu dobu vzpomínám).
    1.12.2004 20:46 Michal Kubeček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Takova trivialni otazecka.
    Nespali. Jen to dlouho považovali za nejapný aprílový žertík...

    Ale pořád je ten MiB o něco lepší než lidé, kteří megabyte podle nálady píší jako Mb nebo mb...

    1.12.2004 21:03 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Takova trivialni otazecka.
    MiB pouzivam delsi dobu a lidi maji vzdy pripominky...

    Pokud vim, je to platna jednotka, presne definovana a tudiz je jasne kolik ceho vlastne je.
    -- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
    1.12.2004 21:12 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Takova trivialni otazecka.
    Ale jo, MiB ujde, proti tomu nic nemám. Ale za předpokladu, že o tom hovoříme jako o megabajtu (ač v zásadě nesprávně) a ne jako o té zpitvořenině o níž píšu výše.
    Copak toho není dost?
    2.12.2004 01:28 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Takova trivialni otazecka.
    Ano, lidé mají připomínky, protože je to platná jednotka, definovaná přesně a úplně jinak, než jak ji celý život spokojeně používali. Resp. MiB je nový, ale MB se změnil. Zavedení nové jednotky, byť komické, mi tolik nevadí, jako změna staré. Nemusíš mi psát, že prefixy byly používány v rozporu s SI -- bit a byte nebyly jednotky SI, tudíž užívání prefixů, které se shodou okolností jmenovaly stejně, nebylo nic proti ničemu. Konvenční a historické jednotky se prostě mají nechat na pokoji, a ne měnit jejich význam.
    2.12.2004 07:31 MOJE
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Takova trivialni otazecka.
    ehm ale on MB se nezměníl. Jen informatici z nedostatku (nebo neexistence) opravdového prefixu pro 1024 to začali používat a bohužel celou dobu používají špatně. Teď když je (už dlouho) možnost se vyjádřit přesně (správně) by bylo vhodné tu možnost využít a ne nadávat. Konec konců je to otevřený standard ne ? :-)
    Stanislav Brabec avatar 2.12.2004 11:19 Stanislav Brabec | skóre: 45 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Takova trivialni otazecka.
    Ono v dobách, kdy se paměť počítala v kB, ta 2,4% nepřesnost nikoho příliš nepálila. Ale protože 1 TiB je už o 10% více než 1 TB, začalo to mít i obchodní význam: Jeden výrobce prodává 900GiB diskové pole, druhý 1 TiB. A v katalogu je pak u obou uveden 1 TB.
    2.12.2004 13:44 Savec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Takova trivialni otazecka.
    Nemate pravdu. Pokud vim, tak vyrobci pevnych disku vzdy uvadeli 1 MB = 10^6 B. No a v dobe, kdy se velikost pevnych disku udavala v MB, tak se velikost operacni pameti udavala v KB (nikoliv kB !) a 1 KB = 1024 B.

    Kdyz jsem byl maly, tak jsem nechapal, co bylo tak velkolepeho na zavedeni SI. Teprve s odstupem casu si zacinam uvedomovat, jak obtizne je nektere lidi presvedcit, aby zmenili svoje navyky. Proste ta velkolepost spocivala v tom, ze se SI alespon castecne podarilo zavest do praxe. Slovo "castecne" uvadim zamerne, protoze casopisy pro sirokou verejnost nadale uvadeji energeticky obsah v kaloriich/g, vykony aut se meri v konskych silach a sila se udava v librach (pound).
    1.12.2004 20:00 © | skóre: 37 | blog: escaped
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Takova trivialni otazecka.
    Podle me to je naprosto normalni a v poradku. Rekl bych, ze ono rozsirene a obvykle "MB" neni normovany tvar, kdezto "MiB" je asi tvar doporuceny nejakou normou (jen osobni odhad). Mozna jsou normovane tvary oba? Vi to nekdo presne? Da nekdo odkaz na skutecnou normu, ktera toto upravuje? Me osobne je vcelku jedno, jestli nekdo pise treba "100MB" nebo "100MiB", protoze znam a setkal jsem se obojim. Vy ste se nyni s "MiB" seznamil, a tak priste uz Vam to ani neprijde. ;-) Uvidite sam. Napoprve jsem byl ale take trosku v "soku". :-) To nepopru. Zive si pamatuju, jak jsem na Googlu hledal, co to vlastne je... --
    Matous Jan Fialka
    http://vcp.ligatura.org/
    1.12.2004 20:08 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Takova trivialni otazecka.
    Jak psáno výše, MiB je podle SI.
    Copak toho není dost?
    2.12.2004 13:52 XXX
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Takova trivialni otazecka.
    Mi nema s SI nic spolecneho, jde o standard IEC (International Electrotechnical Commission), blize viz http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html .

    Pro neverici cituji:

    It is important to recognize that the new prefixes for binary multiples are not part of the International System of Units (SI), the modern metric system.

    Na uzitecnosti prefixu Mi to ovsem nic neubira.
    2.12.2004 14:29 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Takova trivialni otazecka.
    Už jsem na to taky přišel, já si to jenom nějakou dobu myslel.

    Na odpornosti mebibytu to ovšem taky nic neubírá :-)
    Copak toho není dost?
    1.12.2004 20:13 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Takova trivialni otazecka.
    Mrkněte se do wikipedie - http://en.wikipedia.org/wiki/Binary_prefix
    Copak toho není dost?
    1.12.2004 21:31 © | skóre: 37 | blog: escaped
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Takova trivialni otazecka.
    Dikes :-)
    2.12.2004 14:11 III
    Rozbalit Rozbalit vše Ma OBP budoucnost?
    Clanek je vecny a dobre napsany, ale bez povsimnuti nechava problem, zda ma OBP vubec nejakou budoucnost. Sun ho pravdepodobne bude u velkych SPARC serveru pouzivat i nadale, ale na PC platforme uz zadnou sanci nema. Omezenost PC BIOSu trapi mnoho lidi jiz radu let, ale vyrobci PC meli vzdy vlastni hlavu a do implementace OBP se nikdy nehrnuli. Bohuzel se nehrnou ani do implementace LinuxBIOSu :-(, http://www.linuxbios.org/.
    2.12.2004 15:39 vondra
    Rozbalit Rozbalit vše Další server o pocitačové bezpečnosti
    Objevil jsem další server, který sleduje aktuální novinky z počítačové bezpečnosti. http://sweb.cz/neknihy/
    2.12.2004 17:02 Jan Kundrát (jkt) | skóre: 27 | blog: jkt | Praha - Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Další server o pocitačové bezpečnosti
    proc porad nekam cpes tyhle svoje nejapny texty??
    2.12.2004 21:06 Vraána
    Rozbalit Rozbalit vše SUN Bios
    Co s tím tady ve šroubárně, ehm na Intelu resp. na x86
    2.12.2004 22:58 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SUN Bios
    Ahoj,
    to je jednoduche: Linux nebeha jen na x86 platforme, az ho budes chtit pustit na SUNu, tak se ti to treba bude hodit :-)
    -- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
    13.11.2007 15:08 Trefa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SUN Bios
    Je to tak, prave se mi to hodilo ;-)
    2.12.2004 21:56 psl
    Rozbalit Rozbalit vše nvram
    Pekny clanek. Mam jen drobnost k nvram. Pokud to je EEPROM, tak se rozhodne nejedna o pamet s baterkou na zadech. EEPROM si pamatuje zapsana data i pri odpojeni napajeni a to az po dobu 10 let. Zadna baterka neni potreba. Dnes je EEPROM (anebo i FLASH) bezne reseni. V minulosti se spise pouzivala pamet SRAM ktera se skutecne zalohovala malou baterkou, to je ten typ pameti s baterkou na zadech. Dnes ma stale baterka na zadech smysl, je treba pro cinnost RTC, tedy hodin realneho casu. I kdyz se to stale casteji resi malym Litiovum clankem, ktery napaji jen obvod RTC. Takze pokud je nvram resena EEPROM pameti, baterka na zadech pameti urcite neni treba...

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.