Byla vydána nová verze 2.47.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 83 vývojářů, z toho 28 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno OpenBSD 7.6. Opět bez písničky.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.13.0. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Lze získat roota pouze se zapalovačem? Ano, lze.
Konference LinuxDays 2024 proběhne již tento víkend 12. a 13. října v Praze. Na programu je spousta zajímavých přednášek a workshopů, zástup zajímavých osobností a stánky řady projektů: Fedora, openSUSE, vpsFree.cz, Mozilla, brmlab, OpenAlt a mnoho dalších. Vstup zdarma.
Představeny byly oficiální Raspberry Pi microSD karty třídy A2 a silikonový kryt na Raspberry Pi 5.
OpenRazer byl vydán ve verzi 3.9.0. Jedná se o svobodný software, ovladač a démon, umožňující nastavovat klávesnice, notebooky, myši, podložky pod myš, keypady, sluchátka a další zařízení od společnosti Razer na GNU/Linuxu.
Byla vydána verze 3.6 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE.
Byla vydána nová verze 8.8 multiplatformní digitální pracovní stanice pro práci s audiem (DAW) Ardour. Přehled oprav, vylepšení a novinek v oficiálním oznámení.
Nemyslím si, že bych se provinil až tolik.Souhlasím. Považuji to za legitimní dotaz do fóra. Nejde o vyvolání flamu, ani o soukromou inzerci.
Tak přesně tohle jsou věci, které se podle mne na vysoké škole přednášet nemají. Pro člověka s vysokoškolským vzděláním by neměl být problém si takové věci nastudovat samostatně podle potřeby.
Ale můj pohled na věc je asi trochu extrémní, studium kvůli titulu považuji za ztrátu času. Dobře to IMHO vystihuje můj oblíbený aforismus, že vzdělání je to, co člověku zbyde, když zapomene všechno, co se naučil ve škole. Tedy že nejde o konkrétní poučky a poznatky, ale o způsob uvažování a přístup k řešení problémů a vlastnímu samostudiu. Zvlášť v tak rychle se vyvíjejícím oboru jako je informatika. Proto když jsem viděl původní dotaz, jako první mne napadla cynická odpověď "žádnou". Ale připadalo mi příliš neurvalé to tak napsat.
Jen kvůli Unixu na školu mi taky přijde jako hloupost, na to stačí 5 týdenních školení (nebo ne?), aspoň na to stát se h*o*d*n*ě pokročilým.
Sám jsem pro obecné povědomí, nikdy nevím, co se mi bude hodit, že to vím.
b) nečakaj, že nájdeš školu na ktorej sa učí "state of art". Škola Ťa má naučiť myslieť, hľadať informácie a skladať ich tak aby si vyriešil problém. IT sa vyvíja tak rýchlo, že to nikto do osnov nestihne dostať. Môžeš natrafiť na pedagóga, ktorý je do veci zažraný a z vlastnej iniciatívy bude do vás tlačiť aktuálne veci. Ale to je skôr výnimka ako pravidlo.
Iný pohľad: pred 10 rokmi som počul interview s nejakýmj úspešným pražským podnikateľom. Tvrdil, že vysoká škola ho nenaučila nič zvláštne, ale poskytla pôdu na budovanie kontaktov.
Z tvojho blogpostu mám pocit, že sa nechávaš strhnúť módnosťou niektorých smerov v IT. Za mojich čias najväčším fakultným serverom bol DEC, ktorý bol asi výkonovo na tom horšie ako môj terajší desktop (mal 64MB pamäte a pod.) Napriek tomu som sa na ňom naučil princípy, ktoré platia aj teraz - predvčerom som vysvetľoval kolegovi ako si poslať dáta cez Z-modem
Každopádne ale hľadať si prácu v oblasti IT bez vysokoškolského titulu ... dá sa to, ale v praxi sa to nepoužíva.
nečakaj, že nájdeš školu na ktorej sa učí "state of art". Škola Ťa má naučiť myslieť, hľadať informácie a skladať ich tak aby si vyriešil problém. IT sa vyvíja tak rýchlo, že to nikto do osnov nestihne dostať.To chápu, právě proto jsem položil tento dotaz, abych zjistil jestli to pro mě má smysl. Myslet, hledat informace a skládat je dohromady mám pocit, že už umím a na to tu školu nepotřebuji.
Tvrdil, že vysoká škola ho nenaučila nič zvláštne, ale poskytla pôdu na budovanie kontaktov.Ten pohled na to mám podobný.
Z tvojho blogpostu mám pocit, že sa nechávaš strhnúť módnosťou niektorých smerov v IT.Možná to tak vypadá, ale skutečnost je jiná. Zajímám se o spoustu věcí v IT a v Linuxu jsem se našel, nedělám to vůbec kvůli nějaké módě. Ani si nemyslím, že je moc moderní mít Linux na Pentiu na 200 MHz s většinou jen textovým režimem. Ale stačí mi to, na správu serverů přes ssh, toho člověk až tolik nepotřebuje. Ale teď už jsem si naběhl, tohle už patří do blogu.
Jsem ve 3. semestru bc studia informatiky na VSB. Zatím se tu dost pracuje s Javou, se kterou pod linuxem smz nejsou problémy. Vcelku se tu dá přežít s UNIXovým přesvědčením. I když jsme se museli myslím v prvním semestru napsat strukturovaný dokument *.doc. Bral jsem to tak, že jako mám vědět, čeho se vyvarovat, protože jsme měli také něco napsat v LaTeXu. Mno, ostatní to možná pochopili naopak...
Tento semestr pan Běhálek v programovacích technikách trochu prosazuje C#. I když je C# od MS a znám ho jen povrchně, myslím, že je to zajímavý jazyk.
Pokud si vybereš dobré cvičící učitele - tedy UNIXově smýšlející, tak myslím nebudeš mít problémy vůbec.
Vadí mi ale, že i když je na spoustě učebních počítačů přístupný Linux, tak je těžko použitelný, jelikož na něm některé potřebné věci pro výuku chybí, nebo protože se neukládá /home někde centralizovaně. Na druhou stranu ve Windows se také neukládá nastavení...
Také se tu teď učí C++, ale pan Šaloun se mi zdá být až moc Windows smýšlející a tak se moc na přenositelnost kódu nehledí, což mi trochu komplikuje studium a pomoc ostatním. Ovšem můj cvičící z C++ (na jehož cvičení jsem ještě nebyl) je možná zas až moc UNIXák.
Takže bych řekl, že je to tu tak napůl.
Hmmm. Za dobu co jsem toto psal jsem už mohl rapidně vylepšit projekt do prog. technik.
Zdar, mam za sebou 5 semestrů na FAVce (ZČU), teď zápolim s FELem na ČVUT, moje zkušenost je, že ohledně linuxu jsou podstatné (když už nic jiného) Teorie systémů, programování, z matiky třeba teorie grafů nebo numerické metody a jejich použití v praxi.
Navíc na FELu se prej dá získat CISCO academy snad zadara.
Vejšku rozhodně doporučuju, minimálně poznáš nový lidi.
Dost dobrý odkaz, díky!!!
Priklanim se k nazoru Honzi. Pokud opravdu ocekavas od VS to co pises, zapomen na ni. Pozorne si precti diskusi k tomu vyse uvedenemu clanku. Mas ambice stat se dobrym spravcem linoxovych stroju - tam to bylo oznaceno delnikem.
Na vysoke skole by te nemeli naucit spravovat jeden konkretni system, ale dat vseobecny prehled, abys dokazal resit problemy. Nahrnou na tebe soustu teorie, kterou se naucis na ZK a nasledne zapomenes , ale az budes pak resit nejaky problem, je dulezite vedet, kde informace najit. O tom je studium na VS.
Mam za sebou 7let na FAVce v Plzni (na dvou katedrach) a musim rict, ze ohledne rozdeleni Unix vs. M$ je to cca 50:50, pricemz jsou tam fanatici na oboji, ale i lide, kterym je to jedno v cem to delas.
Ale to uz jsme se dostali nekam jinam.
Delnik je ten, kdo tupe neco dela furt dokola. (viz ta diskuse). Dobry spravce je takovy clovek, ktery dostane nejaky ukol, zamysli se, vezme v uvahu vsechny mozne varianty (kdyz uz jsme na abc, tak trebas prokalkuluje jestli je vhodny ten OS, ten PGM, ten PGM jazyk, tendle kus HW...) a pak to tak udela. Pokud zvladne vsechny tyto kroky sam, je to clovek na pravem miste. K tomu samozrejme nepotrebuje zadne skoly, ale vysoka skola je tu od toho, aby tomu cloveku pomohla ziskat "hruby" prehled. Je jasne, ze to mu da i praxe, ale tady je malinko omezeni, ze kazda praxe je vzdy orientovana trochu jednim smerem. Vim to z vlastni zkusenosti. Delam v .NETu a JAVA se mi strasne vzdaluje (ac ji mam rad a tvrdim, ze je to muj milacek), ale jelikoz nemam po praci moc casu studovat co je v ni noveho, nedokazu jiz moc objektivne posoudit co v ni pujde lip a co hur (krome prenositelnosti )
Tiskni Sdílej: