Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.8.
Herní studio Hangar 13 vydalo novou Mafii. Mafia: Domovina je zasazena do krutého sicilského podsvětí na začátku 20. století. Na ProtonDB je zatím bez záznamu.
Operátor O2 má opět problémy. Jako omluvu za pondělní zhoršenou dostupnost služeb dal všem zákazníkům poukaz v hodnotě 300 Kč na nákup telefonu nebo příslušenství.
Společnost OpenAI představila GPT-5 (YouTube).
Byla vydána (𝕏) červencová aktualizace aneb nová verze 1.103 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.103 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Americký prezident Donald Trump vyzval nového generálního ředitele firmy na výrobu čipů Intel, aby odstoupil. Prezident to zdůvodnil vazbami nového šéfa Lip-Bu Tana na čínské firmy.
Bylo vydáno Ubuntu 24.04.3 LTS, tj. třetí opravné vydání Ubuntu 24.04 LTS s kódovým názvem Noble Numbat. Přehled novinek a oprav na Discourse.
Byla vydána verze 1.89.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Americká technologická společnost Apple uskuteční v USA další investice ve výši sta miliard dolarů (2,1 bilionu korun). Oznámil to ve středu šéf firmy Tim Cook při setkání v Bílém domě s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Trump zároveň oznámil záměr zavést stoprocentní clo na polovodiče z dovozu.
Zálohovací server Proxmox Backup Server byl vydán v nové stabilní verzi 4.0. Založen je na Debianu 13 Trixie.
Architektura Xgl (za kterou stál především Novell), umožňující běh X serveru nad OpenGL, byla vyřazena z X.Org stromu ve prospěch systémovější architektury AIGLX (která byla vyvíjena především firmou Red Hat). Kromě toho, že AIGLX spolu s DRI2 nahrazují všechny vlastnosti Xgl, bylo důvodem k vyřazení také dlouhodobé nereflektování současného stavu kódu X serveru a mnoho neopravených chyb.
Tiskni
Sdílej:
In short: just say NO TO DRUGS, and maybe you won't end up like the Hurd people. --Linus Torvalds
pres vlastni knihovny (Cairo, Plasma)Nevím, co tam dělá Plasma. Spíš Qt 4, ne? Mám navíc tušení, že Qt 4 OpenGL jako vykreslovací metodu zvládá, ale nejsem si jist.
driver v kernelu ktery poskytuje v userspace API (OpenGL + par funkci na nastaveni rozliseni, uspani apod.) ?To, ze API OpenGL je obludne velke (ve srovnani s rozhranim jinych typu zarizeni) a jeho implementace (ovladac) zahrnuje i takove veci jako kompilator shader jazyka. Reseni, ktere se pouziva v Linuxu, je rozdelit implementaci do dvou casti - minimalni driver v jadre (DRI), ktery se stara o DMA, ring buffery, rizeni pristupu ... a userspace driver (knihovna Mesa) ktera poskytuje OpenGL API a konstruuje sekvence prikazu pro grafickou kartu, ktere pak pomoci jaderneho ovladace preda graficke karte. Zanedbam-li problematiku nastaveni grafickeho rezimu tak to je v podstate vsechno, co je treba ke kresleni grafiky. Nastavit graficky rezim umi FBdev ovladace v jadre (ktery vicemene neumi nic jineho), je treba mozne nastavit pres FBdev graficky rezim a pak pres DRI/Mesa delat akcelerovanou grafiku pres OpenGL, aniz bych vubec mel X server. Vyskytly se snahy sloucit FBdev a DRI ovladace a ziskat tak jeden kerneli ovladac starajici se o grafiku. V posledni dobe v tomto smeru je snaha rozsirit DRI ovladace o moznosti nastavovani rozliseni, tak aby dvojice DRI/Mesa byly plnohodnotne graficke drivery. Z historickych duvodu tu mame obludu X server a X protokol. Tradicni X server predpoklada, ze je jediny, kdo resi grafiku, implementuje jak ovladace pro nastaveni rozliseni, tak ovladace (2D) vykreslovani, to vse sitove transparentnim protokolem. Pokud ale X aplikace vykreslovala pres OpenGL (mesa/DRI), tak vlastne (po domluve) obchazi X server a primo komunikuje s Mesa/DRI. AIGLX neni nic jineho nez mechanismus, ktery zapouzdri OpenGL prikazy do X protokolu (GLX), preda je X serveru, ktery je vykresli pres Mesa/DRI, cimz umozni vzdalenym aplikacim vyuzivat akcelerovane OpenGL a lepe spolupracovat mezi OpenGL a X serverem. Tahle myslenka neni nic noveho, takhle fungovala OpenGL akcelerace v dobach Xfree 3.X (pred DRI), kde hardwarovou implementaci OpenGL delal rovnou X driver sam (a aplikace posilaly OpenGL pres GLX). Protoze tu mame obrovske mnozstvi X aplikaci, ktere bychom chteli nadale spoustet, je treba nad potencialnimi novymi drivery udelat X-vrstvu, ktera vzhledem k povaze X protokolu by se delalal lepe ve forme (hardwarove nezavisleho) serveru nez ve forme knihovny. To byla snaha Xgl/Xegl - udelat X server, ktery je hardwarove nezavisly, nastavuje rozliseni pres FBdev, vykresluje pres Mesa/DRI a nevyuziva vubec puvodni X server. Protoze ale FBdev drivery jsou obecne v horsim stavu nez X drivery co se tyce nastavovani rozliseni, dosazeny mezivysledek fungoval tak, ze v normalnim X serveru (ktery se pouzival pro nastaveni rozliseni) bezel pres fullscreen Xgl server, ktery vykresloval pres Mesu/DRI. Tahle snaha ale nejak usnula.
Ale pořád se například textury budou přenášet po síti.I bez OpenGL remotingu se po síti přenášejí pixmapy a podobné veci (jak v X11, tak v RDP, natožpak v RFB, které je na tom celé založené - proto je to taky jen taková nouzovka.
protože to je všechno na úkor rychlosti lokálních desktop app, které jsou využívání v 99%A byly by pro tohle tvrzení nějaké důkazy? (Ve smyslu "hard science", podotýkám.)
Nepřímý důkaz jsou windowless podoknaV tom případě jsou Windows strašný pomalý šmejd, když Visual Basic musel přejít na windowless podokna už v roce 1998, a Internet Explorer snad ještě dřív.
Přenáší se dokonce i písmo, které se načítá na klientu a posílá X serveru.Tak o tom nic nevím. Vím, že třeba FreeType posílá už vykreslené texty přes XRender, ale o možnosti posílání písem jsem netušil. To umí X.org?
V tom případě jsouV novém Qt byl důvod rychlost, u Visual Basicu nevím a v IE je to myslím jasné (DOM, všichni známe třeba ComboBox bug:) )
...No popravdě nevim co se změnilo, ale asi to nebude jiné než když jsem se na to díval. Renderování vyhlazeného písma by mělo probíhat tak, že klient načte písmo (pomocí fontconfig zjistí cesty k písmu a nastavení pro freetype a pomocí knihovny freetype vyrenderuje písmo) a toto písmo pošle X serveru, který použije zmíněný XRender pro vykreslení. Nevýhoda je ta, že každá aplikace udržuje cache pro vyrederované glyphy a v případě vzdáleného přístupu přenášíte bitmapy písma. Pokud se pletu, opravte mě;) PS: Když jsem začal poprvé programovat pod Xlib, hrozně mi chyběli věci typu DIBSECTION a možnosti HDC (hlavně renderovat text třeba do zmíněné DIBSECTION)
V novém Qt byl důvod rychlost, u Visual Basicu nevímMyslím, že to byla zase rychlost.
a v IE je to myslím jasnéŽe by omezení Ẅindows 9x? Vím, že takové 3DS MAX na Windows 98 sice běželo, alo samo si zabralo 80 % prostředků.
všichni známe třeba ComboBox bug:)Neznáme, nemáme IE.
PS: Když jsem začal poprvé programovat pod Xlib, hrozně mi chyběli věci typu DIBSECTION a možnosti HDC (hlavně renderovat text třeba do zmíněné DIBSECTION)No mně rozdíl v programování Xlibu a Win32 přijde asi tak podobný, jako rozdíl mezi assemblerem a Cčkem.
Těžko hledat důkazy, architektura X serveru je taková jaká je, a nikdo z nás to nezmění, jenže to je právě ten problém, že se X server začne časem obcházet.Nepřipadá mi na ní nic tragického. A X11 forwarding využívám každou chvíli.
Nepřímý důkaz jsou windowless podoknaTo me neprijde jako rozumny argument, pouzivani windowed podoblasti v ramci realnych oken me prijde jako metoda, jak si usetrit trochu sve prace na ukor efektivity implementace (protoze malokdy ma smysl rozlisovat oblasti okna uz na X serveru). Neni divu, ze jednotlive toolkity od toho opousteji.
Ale pořád se například textury budou přenášet po síti.Já jsem jednou zkoušel přes síť hrát RTCW a jelo to dost dobře, jen to mělo nepříjemný lag.
Ale pořád se například textury budou přenášet po síti. Prostě já osobně moc nerozumím tomu humbuku ohledně vzdáleného přístupu, protože to je všechno na úkor rychlosti lokálních desktop app, které jsou využívání v 99%Tak nevim, ale prave tohle mi prijde velka vyhoda celeho X systemu. Právě tato client-server architektura. Situace - mám výpočetní farmu se servery v serverovně a můj malý desktop se svým X serverem. Servery ve farmě nemusí mít X vůbec nainstalováno a přesto můžou mít X klienty. Nastavím si DISPLAY a aplikace běžící v serverovně na nabušeném stroji se mi zobrazí ne mém tichém desktopu. A nemusím kvůli tomu jít do zoufalství typu RDP nebo VNC. Další příklad - tenké klienty. Mám v práci tenkého klienta, ale stejně bych si rád zahrál nějakou hru - s AIGLX a ovladači to není problém. Zkuste ale něco podobného we Windowsech přes RDP. Chápu že X protokol je již poněkud obstarožní záležitost, a proto s nadějí vzhlížím k NX které mnoho nedostatků klasického X protokolu řeší při zachování funkčnosti (bohužel, zatím ale žádné AIGLXPS: Ale je mi jasné, že se X serveru nikdy nezbavíme
Ja a dost mych znamych sitovou transparentnost X protokolu casto pouzivame, preci jen neni nic jednodussiho nez 'ssh -X pocitac'.Tedy právě ono ssh -X počítač je sice pěkné a funguje to ihned, ale právě tímhle dosti drsně degradujete rychlost vzdálených X - protože každé "upšouknutí" vzdáleného X klienta musí ssh namáhavě kódovat a na druhé straně zas dekódovat. Zkuste si takto pustit mplayer a uvidíte věci - ssh zabere víc CPU než mplayer s X serverem dohromady. To už mi přijde smysluplnější tomu těch pár minut věnovat a nastavit si DISPLAY + xauth aby to šlapalo přímo. Jestli si tady někdo myslí, že vzdálené X prostředí používá jen hrstka lidí možná - pak patřím já i celá naše firma právě k nim.
Kez by komunita kolem X pochopila ze FBDev-DRI-Mesa-Cairo(Qt) je opravdu dostatecny pocet layeru mezi uzivatelskym kodem a hardwarem.Ono FBDev-DRI-Mesa jsou sice tri veci, ale maji rozdelene cinnosti, takze kdyby slo o jednu 'FBDRIMesa' vrstvu, ktera by delala vsechno, tak by to nic moc neprineslo. Jinak setrvavani v soucasnem stavu je primarne kvuli nedostatku lidi pro vyraznejsi zmeny nez proto, ze by se vsem vyvojarum okolo X soucasny stav libil. I kdyz odmyslime sitovou transparenost, tak nejaky zastresujici proces bude treba z mnoha jinych duvodu, napriklad tam, kde je treba vyrazna koordinace mezi grafickymi kienty, ci treba proto, ze mnoho grafickych karet neumoznuje dostatecne oddelit pristup od nezavislych grafickych klientu a napriklad omezit daneho klienta jen na nejake okno. A cely okenni system vcetne implementace vsech grafickych operaci v jadre skoro nikdo nechce a ani by takove reseni neprineslo mnoho vyhod oproti novemu lehkemu grafickemu serveru v userspace.
Tahle myslenka neni nic noveho, takhle fungovala OpenGL akcelerace v dobach Xfree 3.X (pred DRI), kde hardwarovou implementaci OpenGL delal rovnou X driver sam (a aplikace posilaly OpenGL pres GLX).Tak jasne ze v XFree to vsechno fungovalo pres DRI, ale je treba si uvedomit, ze v tomto pripade Mesa primo komunikuje s DRI a obchazi tak X server, coz neni moc dobre. Je to sice rychle, ale pokulhava interakce s ostatnimi X klienty a navic pokud pouzivate vzdaleny desktop tak na DRI muzete zapomenout. V tomto smyslu je AIGLX mnohem elegantnejsi pac umozni GLX prikazy (tj. existujici rozsireni X) akcelerovat prostrednictvim X serveru -> nezalezi na tom, jestli mas desktop lokalni k X serveru nebo ne, compiz ti pobezi stale stejne vesele... Prvni skutecnou vlastovkou byly X ovladace pro XFree od nvidie - tam clovek naopak musel DRI extension zakazat a definovat jen GLX - prave proto, ze tyto ovladace uz samy od sebe byly schopny zvladnout HW akceleraci OpenGL prostrednictvim X.