Na webu československého síťařského setkání CSNOG 2026 je vyvěšený program, registrace a další informace k akci. CSNOG 2026 se uskuteční 21. a 22. ledna příštího roku a bude se i tentokrát konat ve Zlíně. Přednášky, kterých bude více než 30, budou opět rozdělené do tří bloků - správa sítí, legislativa a regulace a akademické projekty. Počet míst je omezený, proto kdo má zájem, měl by se registrovat co nejdříve.
Máirín Duffy a Brian Smith v článku pro Fedora Magazine ukazují použití LLM pro diagnostiku systému (Fedora Linuxu) přes Model Context Protocol od firmy Anthropic. I ukázkové výstupy v samotném článku obsahují AI vygenerované nesmysly, např. doporučení přeinstalovat balíček pomocí správce balíčků APT z Debianu místo DNF nativního na Fedoře.
Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.
Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) zveřejnil Národní politiku koordinovaného zveřejňování zranitelností (pdf), jejímž cílem je nejen zvyšování bezpečnosti produktů informačních a komunikačních technologií (ICT), ale také ochrana objevitelů zranitelností před negativními právními dopady. Součástí je rovněž vytvoření „koordinátora pro účely CVD“, jímž je podle nového zákona o kybernetické … více »
Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Společnost System76 vydala Pop!_OS 24.04 LTS s desktopovým prostředím COSMIC. Videoukázky na YouTube.
Byla vydána verze 1.92.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2024. Oceněni byli Andy Wingo, jeden ze správců GNU Guile, Alx Sa za příspěvky do Gimpu a Govdirectory jako společensky prospěšný projekt.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-12 aneb Eclipse 4.38. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Ministerstvo dopravy připravuje novou podobu zkoušky z předpisů o provozu na pozemních komunikacích a zdravotnické přípravy. Nová podoba zkoušky bude zavedena s účinností od 1. července 2006. Pro provádění zkoušky ministerstvo zajistí pro obecní úřady obcí s rozšířenou působností software, který umožní provádět zkoušky žadatelů o řidičská oprávnění i přezkoušení odborné způsobilosti řidičů, pro pověřené zkušební komisaře zajistí software určený pro provádění přezkoušení odborné způsobilosti řidičů. Programové vybavení je určeno a testováno pro provoz na počítačích s níže uvedenými technickými paramery.
Stanice zkušebního komisaře sloužící zároveň jako lokální server Doporučená konfigurace SW Windows XP SP2 nebo Windows 2000 SP4 nebo Windows 2003 server SP1 Ovladač pro tiskárnu Součástí instalace vlastní aplikace eTesty pak bude instalace následujících komponent - .Net Framework 2.0 - SQL server 2005 Express Edition - SQL Server 2005 Native Client Package Stanice pro provádění zkoušek Doporučená konfigurace SW Windows XP SP2 nebo Windows 2000 SP4 nebo Windows 2003 server SP1 Součástí instalace vlastní aplikace eTesty pak bude instalace následujících komponent - .Net Framework 2.0 - SQL Server 2005 Native Client Package - Macromedia Flash Player 8
Zaslal jsem na ministerstvo dopravy oficiální dotaz na podmínky, za kterých tato aplikace vznikla. Taktéž jsem kontaktoval dopisem CZLUG a OSS. Obě organizace (CZLUG i OSS) mi odpověděly. Teď společně čekáme na odpověď z ministerstva dopravy.
Nicméně, chci se dotázat lidí ze zdejší komunity, zda neznáte pozadí vzniku této aplikace. Aplikace nejen že porušuje technickou neutralitu (doporučení EU), vyšachovává ne-MS dodavatele, zvyšuje náklady provozovatele, ale mám obavu, že po odzkoušení v autoškolách by se tato aplikace mohla stát nástrojem pro složení státní maturity. Ve spojení s výše uvedenými SW požadavky by to zřejmě znamenalo definitivní konec Linuxu na středních školách. Za poskytnuté informace díky. Pokud se bude jednat o citlivé informace nevhodné pro široké publikum, kontaktujte mne prosím na boodok@seznam.cz, spojím se s Vámi méně anonymně. Díky.
Pozn. Aby nedošlo k mýlce, aplikace eTesty (tak se SW jmenuje) existuje ve dvojím provedení. Jako internetové stránky určené pro přeškolování a jako klient-server aplikace určená pro zkušební komisaře.
Tiskni
Sdílej:
Ale ten nema C-syntax
)) Nicmene, nejde o vejvar o spratelene firmy dodavatele SW, ale o to, ze je ted obtizne do autoskol nabizet terminalove reseni nad linuxem, ktere by pro ne bylo velmi efektivni, nizkorozpoctove a temer bezudrzbove.
.
To znamená, že jako alternativu jim doporučuji navrhnout Javu + dejme tomu mysql, nebo postresql. Eventuálně snad ještě mono s Gtk#.
). Ale pak je samozřejmě otázka, jak žáky na ten test připraví, když někteří hlavně starší lidé s počítačem vůbec neumí. Takže v praxi buď autoškola ty počítače musí mít (i když tam nemusí mít Windows, pro trénink stačí internetové testy), ale kromě přípravy na testy bude muset navíc školit i ovládání počítače.
takže to zaplatíme z daníTakže žádná změna k lepšímu. A s tím školením ovládání počítače je to samozřejmě pravda. Místo výuky pravidel provozu se bude učit, jak a kam klikat myší. Vzpomněl jsem si na ekologickou autoškolu nově zaváděnou v GB. Žáci budou zkoušeni z ekologické jízdy, tj. musí pomalu akcelerovat a další podobný věci, aby se šetřil benzín. Pokud to nezvládnou, tak mají smůlu. Neříkám, že ekologická jízda je něco špatného, ale chtít, aby se zkoušený nováček, který sotva udrží auto na silnici, ještě musel soustředit na to, aby jel ekologicky, to je padlé na hlavu.
Žáci budou zkoušeni z ekologické jízdy, tj. musí pomalu akcelerovat a další podobný věci, aby se šetřil benzín.Ekologickou jízdu jsem se v autoškole učil také, a už je to přitom hodně dávno. Ovšem ne pomalou akceleraci (která zase tolik paliva neušetří), ale hlavně způsob popojíždění v kolonách - prakticky bez šlapání na plyn a na brzdu. Jinak můj názor je ten, že by měl člověk absolvovat autoškolu pokud možno v hodně silném autě, aby se pod dohledem učitele naučil ten výkon zkrotit. Když někdo udělá autoškolu ve Fabii 1.2 HTP a pak si hned koupí třeba obstarožní Ford Scorpio 2.3 nebo něco podobného, většinou to nedopadne dobře. Také je dobrá autoškola v zimě (mluvím z vlastní zkušenosti), protože žák lépe zvládne jízdu i za těžších podmínek.
Ovšem ne pomalou akceleraci (která zase tolik paliva neušetří),dle mého pozorování naopak pomalá akcelerace potřebuje paliva víc, teda pokud měřák okamžitý spotřeby v Oktávce nekecá ... příklad: rozjíždím se po odbočení do ulice ... dupnu na to, ukáže mi to 15 l/100 km, během cca 50 metrů se dostanu na 70 km/h (já vím, ve městě bych neměl
, pak vyřadim a na klidovou spotřebu 0,3 l/100 km v pohodě dojedu dalších 700 m, takže se na tom třičtvrtěkilometru dostávám na průměr 1,28 l/100 km, zatímco když se budu rozjíždět na čtvrt plynu na 50, tak mi to dvěstě metrů než se rozjedu bude ukazovat 5-6 l/100 km a pak 3-3,5 litru na udržení rychlosti ... navíc dojíždění na neutrál je bezpečnější, mohu držet nohu nad brzdou
co se kolon (resp. jakéhokoliv delšího stání auta) týče, především by se mělo učit vypínání motoru ... :-/
co se kolon (resp. jakéhokoliv delšího stání auta) týče, především by se mělo učit vypínání motoru ... :-/Vypínání motoru hlavně u železničního přejezdu. Jak mohu pozorovat, u přejezdu cca 60-70 % řidičů nechává motor puštěný. V koloně, kde se každých 10-20 vteřin popojíždí, je to nesmysl, který zbytečně zdržuje ty vzadu a dává pořádně zabrat baterce. Je dobré to nechat jet třeba na jedničku bez plynu (i když mi kolona ujíždí) a když budu muset zastavit, prostě vyřadit a dojíždět na neutrál - a pak zvolna zastavit.
Vypínání motoru hlavně u železničního přejezdu. Jak mohu pozorovat, u přejezdu cca 60-70 % řidičů nechává motor puštěný.protože doufaj, že to pojede hned, načež nastává efekt autobusu, že to přece už nemá cenu, vždyť to už musí každou chvíli jet, když už tu čekají tak dlouho ...
já mám teď po cestě dvě zúžení na semafor, když k tomu přijíždím a vidím, že zrovna skončila zelená, tak to chcípnu, ale jinak taky ne ...
V koloně, kde se každých 10-20 vteřin popojíždí, je to nesmysl, který zbytečně zdržuje ty vzadu a dává pořádně zabrat baterce.to jsem samozřejmě nemyslel - myslel jsem, když to opravdu stojí (nebo třeba s kopce, kde není potřeba startovat) btw, "zdržuje ty vzadu"? a od čeho, když stejně mohou popojet jen pár metrů? ... což mě štvou řidiči, kteří jsou schopní do alelujá troubit nebo se cpát kolem a předjíždět člověka, pokud je línej startovat (nebo nenastartuje úplně hned, protože zrovna svačí apod.), když už to chcípnul, protože se předtím dobu stálo, a vidí, že auto před ním popojelo jenom o 50 m a tam to zase všechno stojí ...
Je dobré to nechat jet třeba na jedničku bez plynu (i když mi kolona ujíždí) a když budu muset zastavit, prostě vyřadit a dojíždět na neutrál - a pak zvolna zastavit.přesně to dělám, ať žije regulace minimálních otáček, akorát obvykle na dvojku (chudák spojka
)
Je dobré to nechat jet třeba na jedničku bez plynu (i když mi kolona ujíždí) a když budu muset zastavit, prostě vyřadit a dojíždět na neutrál - a pak zvolna zastavit.To zkus třeba ve škodě 120 a budeš se asi docela dost divit
(to "bez plynu")
Třeba pouze to, co je drahé, je schváleno jako realizovatelné a důvěryhodné?
Koukne ti do oka a zjistí, že bys to měl být ty. Hotovo, tečka.
Ne, nebyla to pošťačka
To je mi povědomé 
A ta moje taky neni pošťačka 
Tak to já si budu muset nainstalovat nějaký simulátor vláčků...