abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 23:43 | IT novinky

    Evropská komise (EK) předběžně shledala čínskou sociální síť pro sdílení krátkých videí TikTok návykovým designem v rozporu s unijním nařízením o digitálních službách (DSA). Komise, která je exekutivním orgánem Evropské unie a má rozsáhlé pravomoci, o tom informovala v tiskovém sdělení. TikTok v reakci uvedl, že EK o platformě vykreslila podle něj zcela nepravdivý obraz, a proto se bude bránit.… více »

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 18:33 | Nová verze

    Offpunk byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se o webový prohlížeč běžící v terminálu a podporující také protokoly Gemini, Gopher a RSS. Přibyl nástroj xkcdpunk pro zobrazení XKCD v terminálu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 18:22 | Zajímavý projekt

    Promethee je projekt, který implementuje UEFI (Unified Extensible Firmware Interface) bindingy pro JavaScript. Z bootovacího média načítá a spouští soubor 'script.js', který může používat UEFI služby. Cílem je vytvořit zavaděč, který lze přizpůsobit pomocí HTML/CSS/JS. Repozitář se zdrojovými kódy je na Codebergu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    včera 12:44 | Bezpečnostní upozornění

    Zpráva Justičního výboru Sněmovny reprezentantů upozorňuje na cenzurní kampaň Evropské komise, mířenou proti svobodě projevu na sociálních sítích. V dokumentu se uvádí, že se Evropská komise během posledních šesti let účastnila více než 100 uzavřených jednání, během nichž po platformách požadovala úpravy pravidel moderování obsahu, přičemž toto úsilí Komise zahrnovalo i cenzuru politických názorů a pravdivých informací. Výbor zdůrazňuje, že tento přístup Bruselu ohrožuje ústavou zaručená práva Američanů na svobodu projevu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 11
    včera 04:33 | Nová verze

    Linus Torvalds vydal jádro Linux 6.19. Podrobný výčet změn je ke zhlédnutí na stránce Kernel Newbies, stručné výběry v LWN (část první, druhá).

    |🇵🇸 | Komentářů: 0
    8.2. 03:33 | IT novinky

    Do prodeje jde tichá bezdrátová herní myš Logitech PRO X2 SUPERSTRIKE s analogovými spínači s haptickou odezvou (HITS, Haptic Inductive Trigger System). Cena je 4 459 Kč.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    7.2. 21:00 | Zajímavý projekt

    Microsoft na GitHubu zveřejnil zdrojový kód projektu LiteBox, jedná se o 'knihovní operační systém' (library OS) zaměřený na bezpečnost, využívající systémovou architekturu LVBS k ochraně jádra před útoky z uživatelského prostoru. LiteBox je napsán v Rustu a uvolněný pod licencí MIT. Projekt je teprve v rané fázi vývoje.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 3
    7.2. 16:11 | Zajímavý software

    BreezyBox je open-source shell a virtuální terminál pro populární jednočip ESP32. Nabízí základní unixové příkazy, sledování aktuálního pracovního adresáře (CWD), jednoduchý instalátor a spouštěč aplikací v podobě ELF binárních souborů, zabudovaný HTTP server nebo třeba ovládání WiFi - ukázka použití coby 'malého osobního počítače'. Ačkoliv je BreezyBox inspirovaný BusyBoxem, oproti němu má tento projekt několik externích závislostí, zejména na ESP-IDF SDK. BreezyBox je dostupný pod licencí MIT.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    7.2. 16:00 | Humor

    Byl představen cross-assembler xa.sh, napsaný čistě v Bourne shell skriptu. Tento nástroj umožňuje zpracovávat assemblerový kód pro Intel 8080, přičemž je možné snadno přidat podporu i pro další architektury, například 6502 a 6809. Skript využívá pouze různé běžné unixové příkazy jako jsou awk, sed nebo printf. Skript si lze stáhnout z GitHubového repozitáře projektu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 6
    6.2. 17:22 | IT novinky

    Byla představena nová verze modelu Claude Opus 4.6 od společnosti Anthropic. Jako demonstraci možností Anthropic využil 16 agentů Claude Opus 4.6 k vytvoření kompilátoru jazyka C, napsaného v programovacím jazyce Rust. Claude pracoval téměř autonomně, projekt trval zhruba dva týdny a náklady činily přibližně 20 000 dolarů. Výsledkem je fungující kompilátor o 100 000 řádcích kódu, jehož zdrojový kód je volně dostupný na GitHubu pod licencí Creative Commons.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 24
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (19%)
     (5%)
     (0%)
     (11%)
     (26%)
     (3%)
     (5%)
     (2%)
     (12%)
     (28%)
    Celkem 819 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník

    Proč nemám rád uzavřené protokoly - příklad druhý

    21.10.2005 21:46 | Přečteno: 2009× | Stop Skype Plague | poslední úprava: 21.10.2005 22:07

    ...tentokrát ještě abstraktnější :-)

    Kecy

    Jak se tak snažím lidem vysvětlit, proč nepoužívám ICQ ale Jabber (a při příležitosti se je pokusit konvertovat), tak musím mít nějaké přesvědčivé argumenty. A jelikož ty pro mě nejvýznamnější jsou tak trochu filosofické a tak trochu technické, musím mít způsob, jak tyto důvody přiblížit i lidem, kteří nechtějí a nepotřebují vědět, proč je decentralizovaná síť a otevřený protokol lepší. Pokud tedy je i srovnání s e-mailem příliš vzdálené normálnímu životu, chci to zkusit ještě jinak. Zde si jednak urovnám myšlenky a jednak sem můžu lidi odkazovat.

    Ačkoli se ten problém týká i Skypu, Wordu, Excelu, Powerpointu a hafo dalších věcí, tak tohle píšu hlavně jako ICQ x Jabber.

    Začátek

    Když bude chtít Alice konečně říct Bobovi, co si o něm myslí, tak má několik možností. Předpokládejme, že chce napsat dopis.

    Aby mohl Bob dopis přečíst, musí rozumět jazyku, kterým je dopis napsán.

    Pokud bude Alice vtipná a napíše dopis třeba čínsky, tak ačkoli Bob čínsky neumí, není ztracen. Může se totiž čínsky naučit. Nebo si najmout překladatele. Nebo si zaplatit kamaráda, který se čínsky naučí. Zkrátka situaci může vyřešit díky tomu, že čínštinu se nikdo nesnaží utajit.

    Pokud ale bude zlá, použije pro zapsání dopisu jakési exotické nářečí, kterému na světě rozumí všehovšudy ona a jedna Africká famílie. To by Bobovi přineslo spoustu problémů navíc. Pokud bude chtít dopisům od Alice rozumět, nezbyde mu než přinést si domů člena oné famílie aby mu tlumočil Aliciny dopisy. Naučit se jazyk taky nemůže, protože ta famílie si to chce uchovat pro sebe. Poslední možnost je porovnávat nějaký čas originály s překlady a zkusit si podle toho jazyk odvodit, ale všichni cítíme, že to není ono.

    Co mají ty kecy společného s Jabberem?

    ICQ je je jako ten exotický dialekt, protože se neví, jakým způsobem spolu ICQ programy komunikují, kromě toho, co bylo vyčteno pozorováním síťového provozu (tak mohly vzniknout klienty jako Miranda, SIM, Trillian, a vůbec všechny, které nejsou oficiálně od ICQ.com

    Jabber je jako jakýkoli jazyk, kterému se můžeme naučit, protože jeho protokol je přesně zdokumentován a dokonce jeho základ je standardizován mezinárodní organizací IETF.

    Na závěr druhý argument převedený do světa pošty :-)

    Pokud bude chtít Alice poslat dopis Bobovi, udělá to:
    a) Jako ICQ: Pošle dopis na poštu někam do USA, kde se podívají na adresu a pošlou jej k Bobovi.
    b) Jako Jabber: Pošle dopis na svou nejblížší pobočku pošty, kde se podívají na adresu a pošlou to dál směrem k Bobovi (ať už přímo, pokud je Bob ve správě tetéž pošty nebo na poštu, která Boba zná)

    Já bych odpověděl b), jak Vy? :-)

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    21.10.2005 21:53 hmm | skóre: 13 | blog: BSD bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč nemám rád uzavřené protokoly - příklad druhý
    me v posledni dobe icq nastvalo, protoze jsem mluvil s clovekem a posilal mu adresu na irc server a ta sprava mu nedosla, zkousel jsem to asi 15x a vzdy jsem ji ja mel odeslanou a on ji nevidel, ale vsechny ostatni bez te adresy na irc server se zobrazili, docela dobrej haluz :-)
    BSD is for people who love Unix, Linux is for people who hate Windows...
    Josef Kufner avatar 21.10.2005 22:10 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč nemám rád uzavřené protokoly - příklad druhý
    Vlastně mi v používání jabberu chybí jedna fičurka: Ovládání klienta přes rouru. Nějak ne a ne najít klienta, který by to uměl. Licq to umí.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    22.10.2005 11:16 Jáchym Čepický | skóre: 29 | blog: U_Jachyma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč nemám rád uzavřené protokoly - příklad druhý
    gaim-remote nic?
    22.10.2005 18:45 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč nemám rád uzavřené protokoly - příklad druhý
    imcom je tak "jednoduchý", že snad musí jít ovládat i silou vůle... ^_~
    23.10.2005 13:48 fissie | skóre: 12 | blog: One little blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč nemám rád uzavřené protokoly - příklad druhý
    Pokud se nepletu, tak tohle umi i SIM (simctrl a Remote plugin, ktery je v defaultni instalaci).
    22.10.2005 00:43 balda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč nemám rád uzavřené protokoly - příklad druhý
    Icq uz me taky pekne nastval, tak sem si zalozil ucet na jabber.org a pouzivam v Simu oba, ale co me teda trosku zklamalo, ja hlupak nejak doufal, ze kdyz bude napr. jabber.org spadlej ze se pouzije nejak jinej server (treba jabber.cz) a pojede se dal, ale evidentne ne...
    22.10.2005 12:40 johniez | skóre: 17 | blog: xyz | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč nemám rád uzavřené protokoly - příklad druhý
    No to by byla pekna vec, ale asi trochu komplikovana..
    22.10.2005 13:44 zenek | skóre: 8 | blog: Hello_world
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč nemám rád uzavřené protokoly - příklad druhý
    No, to pujde těžko. Spíš jde o to, že když spadne jabber.org, tak zbytek lidí bude fungovat a těch několik desítek tisíc se přeregistruje někam jinam, takže to tak bolestné nebude :-). I když se někomu může zdát, že to bolestné je, tak v případě ICQ by se muselo kompletně přejít na jiný protokol s jinými klienty, což by trvalo déle a navíc pokud by se všichni nedomluvili, co to bude, tak by mohl nastat celkem chaos.

    Ale je dobré si zálohovat roster...
    Stop Skype Plague. , moje Jabber ID: zenek.k@jabbim.cz. Nejlepší XMPP server. DRM.
    22.10.2005 14:14 trancelius | skóre: 22
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč nemám rád uzavřené protokoly - příklad druhý
    Jabber server je samostatný "hub" s vlastními uživateli atd, nějaká migrace mezi nimi mi nepřipadá jako dobrý a přehledný řešení. Imo by bylo lepší, kdyby jabber server měl prostě zálohu - když spadne jeden server, transparentně to usery přehodí na záložní (nejlépe i bez odpojení :)
    22.10.2005 14:42 zenek | skóre: 8 | blog: Hello_world
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč nemám rád uzavřené protokoly - příklad druhý
    Na jiný server s jinou doménou nebo jiný server jako zálohu toho spadnutého?
    Stop Skype Plague. , moje Jabber ID: zenek.k@jabbim.cz. Nejlepší XMPP server. DRM.
    22.10.2005 15:05 trancelius | skóre: 22
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč nemám rád uzavřené protokoly - příklad druhý
    Zálohu spadnutého ... stejnou doménu. Prostě transparentní backup
    22.10.2005 18:15 zenek | skóre: 8 | blog: Hello_world
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč nemám rád uzavřené protokoly - příklad druhý
    Jo, tak to jo. To už je otázka konkrétního serveru, jestli se o to někdo bude až tak starat... Jakože dokud nebude Jabber používat víc lidí, tak se to asi nikomu nevyplatí...
    Stop Skype Plague. , moje Jabber ID: zenek.k@jabbim.cz. Nejlepší XMPP server. DRM.
    22.10.2005 18:27 trancelius | skóre: 22
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč nemám rád uzavřené protokoly - příklad druhý
    dokud nebude Jabber používat víc lidí, tak se to asi nikomu nevyplatí

    a dokud to nebude běžet 24/7, tak to masy nebudou používat

    A máme tu další deadlock :))
    Luk avatar 22.10.2005 19:03 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč nemám rád uzavřené protokoly - příklad druhý
    Třeba jabber.cz běží 24/7. Sice má občas výpadky, ale rozhodně to není zlé.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    22.10.2005 20:08 trancelius | skóre: 22
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč nemám rád uzavřené protokoly - příklad druhý
    Právě ten mám na mysli, on sice jede velmi dobře, ale jednou za čas má prostě několikahodinový až několikadenní výpadek ... a to mi vadí, protože Jabber je jediná forma komunikace s některými mými přáteli... ICQ naopak padá často, ale jen krátkodobě... těžko rozhodnete co je lepší.
    22.10.2005 19:04 zenek | skóre: 8 | blog: Hello_world
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč nemám rád uzavřené protokoly - příklad druhý
    No, nevím sice jak je na tom jabber.org, ale třeba takový njs.netlab.cz (a potažmo jabber.cz, jabbim a kdovícoještě) jede podle mně snad stabilněji než ICQ.com. Teďka po spojení s jabber.cz myslím bylo pár výpadků, ale počítám, že se to zas ustabilizuje... Takže zas takový deadlock to snad není.
    Stop Skype Plague. , moje Jabber ID: zenek.k@jabbim.cz. Nejlepší XMPP server. DRM.
    22.10.2005 10:41 trancelius | skóre: 22
    Rozbalit Rozbalit vše Lidé na ICQ
    Mě nejvíc vadí zpravidla o řád nižší inteligence lidí na ICQ (než na Jabberu, IRC...) ... protože se mi ještě nestalo, že by mi na jabberu přišel od 20 lidí najednou hoax typu "Jabber bude zpoplatněn" nebo "Nepřidávej si usera $RANDOM_JID do cl..." :)
    22.10.2005 17:17 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč nemám rád uzavřené protokoly - příklad druhý
    Jabber nemá klienta se spoustou reklam a okýnek a nepodporuje hry. A icq má každý. Obávám se, že by se muselo s icq stát něco velkého, aby to lidé přestali používat.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    22.10.2005 17:28 trancelius | skóre: 22
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč nemám rád uzavřené protokoly - příklad druhý
    Např. zpoplatnění ICQ ... hoax s touto novinkou byl minulý týden velmi rozšířený (in the wild :)

    Já osobně doufám, že se jednou na ICQ zaměří opravdu mocná skupina s velkým botnetem a zadusí ho spamem tak, jako se to děje dnes s e-mailem ... do jabberu se maximálně naimplementuje spamassassin :o)
    22.10.2005 18:42 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč nemám rád uzavřené protokoly - příklad druhý
    No jo, ale ty bannery a hry, to je silný argument :-)
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    22.10.2005 19:01 trancelius | skóre: 22
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč nemám rád uzavřené protokoly - příklad druhý
    Jabber má zase svoje chatroomy, to ICQ nemá (nebo se o tom moc nemluví :) ... s trochou práce by šlo udělat i DC++ over jabber (podobně jako DCC na IRC)
    22.10.2005 20:56 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč nemám rád uzavřené protokoly - příklad druhý
    Z neověřeného zdroje: prý chat-roomy má. Taky má voice+video.
    22.10.2005 21:29 trancelius | skóre: 22
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč nemám rád uzavřené protokoly - příklad druhý
    Voice + video ... bude umět googletalk, ne ? To se backportuje... :) a máme transporty :D
    22.10.2005 21:36 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč nemám rád uzavřené protokoly - příklad druhý
    To bude ale trvat. :) Já ale voice+video stejnak nevyužiju, já se stydím i mluvit do telefonu. ;)
    22.10.2005 22:06 trancelius | skóre: 22
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč nemám rád uzavřené protokoly - příklad druhý
    hh :)) já využívám tak leda audio ... jednak webcamera nehodlá spolupracovat s kernelem a jednak ... lepší je zařvat do earpiecu "All units move to D7" než něco prskat na kameru :)) (battlezone, teamspeak)
    22.10.2005 18:39 zenek | skóre: 8 | blog: Hello_world
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč nemám rád uzavřené protokoly - příklad druhý
    Ano, ale proč nemít sen, který se mohu pokoušet plnit? Aspoň nechodím nikam fetovat. :-)

    A co se her týče, myslím, že by nebyl problém je naimplementovat. Ale to by asi přineslo dost ošklivou nekompatibilitu a klienti by se vybírali podle podporovaných her :-)
    Stop Skype Plague. , moje Jabber ID: zenek.k@jabbim.cz. Nejlepší XMPP server. DRM.
    22.10.2005 18:46 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč nemám rád uzavřené protokoly - příklad druhý
    To nebylo nic proti tobě. Já jsem na jabbera taky přešel. Ale mluvím o ostatních lidech. Pro ně je toto, bohužel, dost silný argument :-(.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    22.10.2005 20:03 zenek | skóre: 8 | blog: Hello_world
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč nemám rád uzavřené protokoly - příklad druhý
    Já vím, já jen poznamenal, že si uvědomuju, že je to boj s větrnými mlýny :-)

    Ale o to větší radost mám, když se někdo zaregistruje. A když se nezaregistruje, tak je aspoň dobře, že budou mí známí vědět, že něco jako Jabber existuje, stejně tak jako budou vědět, že něco jako Linux existuje. Ač se to nezdá, podle mně je i to málo důležité - šířit povědomí o tom, že existují i jiné věci.
    Stop Skype Plague. , moje Jabber ID: zenek.k@jabbim.cz. Nejlepší XMPP server. DRM.
    22.10.2005 18:54 Spike | skóre: 30 | blog: Communicator | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč nemám rád uzavřené protokoly - příklad druhý
    Nejsou v tkabberu náhodou šachy...? :D (A také whiteboard.)
    Luk avatar 22.10.2005 19:01 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč nemám rád uzavřené protokoly - příklad druhý
    Jenže když používáš Jabber, můžeš přes bránu používat mj. i ICQ. Obráceně to nejde.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    23.10.2005 18:55 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč nemám rád uzavřené protokoly - příklad druhý
    To já přece vím :-)
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.