abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 03:11 | Zajímavý software

    Vývojář Alexandre Gomes Gaigalas na GitHubu zveřejnil c89cc.sh, parser a kompilátor jazyka C89 napsaný v pouhém jediném skriptu o přibližně 8000 řádcích čistého bashe (bez dalších externích závislostí), který generuje ELF64 binárky pro x86-64. Jedná se o velmi jednoduchý kompilátor, který nepodporuje direktivy #include a dokonce ani funkci printf (lze použít puts), všechny dostupné deklarace lze nalézt v proměnné _BUILTIN_LIBC na konci skriptu. Skript je volně dostupný pod ISC licencí.

    » FIDESZ🧡! « | Komentářů: 1
    včera 23:33 | Nasazení Linuxu

    Francouzská vláda oznámila, že v rámci strategie 'digitální suverenity' zahájí 'přechod od systému Windows k počítačům s operačním systémem Linux' (sa sortie de Windows au profit de postes sous système d'exploitation Linux). DINUM (meziresortní ředitelství pro digitální technologie) požádalo ministerstva, aby do podzimu 2026 vypracovaly konkrétní plány nasazení Linuxu. Francie již dříve migrovala části státní správy na otevřená řešení.

    » FIDESZ🧡! « | Komentářů: 0
    včera 05:22 | IT novinky

    Nezisková organizace Electronic Frontier Foundation (EFF) hájící občanské svobody v digitálním světě po téměř 20 letech opouští platformu X (dříve Twitter). Na platformách Bluesky, Mastodon, LinkedIn, Instagram, TikTok, Facebook, Threads a YouTube zůstává.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    včera 03:33 | Nová verze

    Terminálový textový editor GNU nano byl vydán ve verzi 9.0. Vylepšuje chování horizontálního posouvání pohledu na dlouhé řádky a chování některých klávesových zkratek. Více v seznamu změn.

    |🇵🇸 | Komentářů: 0
    9.4. 19:22 | IT novinky

    Ministerstvo financí ve spolupráci s finanční správou dnes představilo beta verzi aplikace využívající umělou inteligenci pro předvyplnění daňového přiznání. Není třeba přepisovat údaje z různých potvrzení, ani hledat správné řádky, kam údaje napsat. Stačí nahrát dokumenty a využít AI.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    9.4. 18:33 | Zajímavý projekt

    Výrobce počítačových periferií Keychron zveřejnil repozitář se schématy šasi klávesnic a myší. Licence je restriktivní, zakazuje většinu komerčních užití a v podstatě jsou tak data vhodná pouze pro výukové účely, hlášení a opravy chyb, případně výrobu vlastního příslušenství.

    |🇵🇸 | Komentářů: 5
    9.4. 18:22 | Nová verze

    Správce balíčků APT, používaný v Debianu a odvozených distribucích, byl vydán ve verzi 3.2 (seznam změn). Mezi novinkami figurují nové příkazy pro práci s historií, včetně vracení transakcí.

    |🇵🇸 | Komentářů: 0
    9.4. 14:33 | IT novinky

    Společnost Anthropic oznámila Projekt Glasswing a s ní související AI model Claude Mythos Preview. Jedná se o iniciativu zaměřenou na kybernetickou bezpečnost, do které se zapojily velké technologické společnosti Amazon Web Services, Anthropic, Apple, Broadcom, Cisco, CrowdStrike, Google, JPMorganChase, Linux Foundation, Microsoft, NVIDIA a Palo Alto Networks. Anthropic věří, že nový AI model Claude Mythos Preview dokáže

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    9.4. 13:55 | Zajímavý software

    Firma Ojective Development vydala svůj nástroj pro monitorování a řízení odchozích síťových připojení Little Snitch i pro operační systém Linux. Linuxová verze se skládá ze tří komponent: eBPF program pro zachytávání provozu a webové rozhraní jsou uvolněny pod GNU GPLv2 a dostupné na GitHubu (převážně Rust a JavaScript), jádro backendu je proprietární pod vlastní licencí, nicméně zdarma k použití a redistribuci (cena přitom normálně … více »

    » FIDESZ🧡! « | Komentářů: 1
    8.4. 18:44 | IT novinky

    Vojenské zpravodajství (VZ) se v březnu zapojilo do mezinárodní operace proti aktivitám hackerské skupiny APT28, která je spojovaná s ruskou vojenskou zpravodajskou službou GRU a která přes slabě zabezpečené routery prováděla kybernetické útoky na státní a další organizace v ČR i zahraničí. Operaci vedl americký Federální úřad pro vyšetřování (FBI) a jejím cílem bylo odebrat útočníkům přístup k napadeným zařízením a ty následně … více »

    Ladislav Hagara | Komentářů: 45
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (14%)
     (8%)
     (1%)
     (12%)
     (30%)
     (3%)
     (6%)
     (2%)
     (14%)
     (24%)
    Celkem 1261 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník

    Partitions jsou pro frikulíny

    2.9.2005 11:42 | Přečteno: 1424× | Linux

    Kolik máte disků? Kolik na nich máte partitions? A proč? Potřebujete je?

    Zrušte swap partition. 2.6-kový kernel má při swapování do souboru prakticky nulový overhead, je-li soubor alespoň trochu souvislý. Ani low-mem deadlock údajně nehrozí, takže k tomu není žádný důvod.

    Zrušte oddíly pro /usr, /home, /boot, atd. /boot není na PC s ebiosem potřeba, a velikost těch ostatních stejně netrefíte. Navíc s jedním oddílem nebudete potřebovat nástroje jako reiser-tools nebo ext2resize.

    Takže máme jednu partici s root fs. Ale MBR je uložen na cylindru 0, a první partice začíná až na cylindru 1, což je při úchylných ale běžných virtuálních geometriích disku jako (např u mě) 240 heads, 63 sectors/track přes 7MB nevyužitého diskového prostoru.

    Jde s tím něco dělat? Jde- jednoduše místo 1 partice budeme mít 0 partic, tedy root fs vytvoříme přímo v /dev/hda, a nainstalujeme do něj váš oblíbený boot loader. BIOSu to nevadí, MBR a normální boot sector se načítají úplně stejně.

    Jediný drobný problém je hláška "unrecognized partition table" při bootu, ale to jde snadno z jádra vyhodit- nejlépe spolu s kódem pro detekci partitions, a ioctl-kem pro znovunačtení MBR.

    Výsledek: menší jádro, jednodušší boot (přeskočí se jedna stage, kdy MBR načítá bottsect), větší flexibilita, a jako bonus o 7.3MB větší filesystém. Linux cucá zas o trochu méně :)        

    Hodnocení: -

    zatím nehodnoceno
            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    2.9.2005 11:53 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše větší flexibilita?
    Jen dvě poznámky:
    • Boot se nezrychlí, pokud jste původně neměl konfiguraci se dvěma bootloadery (jeden v MBR, druhý v BR partition), což by na Linux only stroji (jinde se váš postup dost dobře použít nedá) tak jako tak nemělo smysl.
    • Vaše argumenty celkem beru, až na jeden: větší flexibilita. Tak to vám v tom nadšení poněkud ujela ruka, že?
    2.9.2005 12:02 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: větší flexibilita?
    No, minimálně se ušetří ten bios int13 call, který dělá MBR, když najde aktivní partition, načte její logický sektor 0, a hupsne na něj. A BIOS disk je docela pomalý, takže pár desítek milisekund to bude. Ale souhlas že tento důvod byl jen do počtu- hlavní přínos je ten jeden cylindr navíc pro root fs.

    Tou flexibilitou míním že si můžete jednoduše za běhu měnit velikost swapu. Udělat swapoff/dd/mkswap/swapon je určitě 100x jednodušší než překopávat partitions.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    2.9.2005 12:07 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: větší flexibilita?
    Když máte v MBR LILO, žádnou aktivní partition nehledá. Také nenačítá BR žádné partition, pokud nebootujete sekci typu other. Nevidím důvod, proč by se GRUB měl chovat jinak.

    Za běhu můžete měnit jednoduše velikost swapu i při obvyklém přístupu. Nic vám nebrání mít permanentní swap partition a k ní dočasný swap file podle potřeby. Nebo i několik…

    2.9.2005 12:41 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: větší flexibilita?
    ad 1) souhlas, LILO v MBR je obvyklá volba (dokud ho windows nebo fdisk nezruší).

    ad 2) taky souhlas, ale pak máte 2 nástroje na stejnou věc.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    2.9.2005 12:56 Non_E | skóre: 24 | blog: hic_sunt_leones | Pardubice
    Rozbalit Rozbalit vše Vážně?
    Je to tak úžasné řešení, že jsem jej nevědomky použil při instalaci Fedory (moje chyba? Default?). Naštěstí jen na disk hdb. Livecd abclinuxu mi hdb totiž krásně připojilo a nějak přeházelo. Fedora se přes to následně odmítla nastartovat a jedinou možností bylo najít funkční superblok a vytvořit hdb1.

    Já těch 7 mega oželím... koupím si 5 disket :-)
    Only Sith deals in absolutes.
    2.9.2005 14:39 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vážně?
    Mno, u mě to byl taky následek omylu- přemázl jsem MBR z /dev/zero při testování disku na badblocks, MBR co vytvoří fdisk není bootovatelný, a lilo nebo DOSový fdisk nebyl po ruce.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    2.9.2005 12:56 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Úlet
    Ještě lepší by bylo mít více disků spřažených do pole a v tomhle poli mít jen jeden oddíl... Brr! Šílená představa. Systém a data spolu do jednoho oddílu nepatří, je to nepohodlné. Šikovné jsou tak asi 3 primární oddíly - je z čeho ubírat, také lze ještě přidávat. Souhlasím jen s tím swapem - mám D:\win386.swp, či /win386.swp na /dev/hde1. Byl společný pro Windows 98, Windows XP i Linux. Wokna už nepoužívám, ale zůstalo mi to jako vzpomínka na staré časy.
    2.9.2005 14:30 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Úlet
    Myslím že linear i stripping raid 0 by nad dvěma disky bez MBR určitě vytvořit šlo, ale nezkoušel jsem.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    2.9.2005 13:03 Tom.š Ze.le.in | skóre: 21 | blog: tz
    Rozbalit Rozbalit vše /home se hodí
    Včera jsem po letech doma upgradoval systém (suse 7.2 na FC4) a byl jsem hodně rád, že svoje data mám na samostatné partici.

    Asi jsem frikulín.
    2.9.2005 14:34 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: /home se hodí
    Proč rovnou nekoupíte druhý disk? Jsou levné.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    4.9.2005 13:45 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: /home se hodí
    2. diskový oddíl je zadarmo, disk stojí většinou víc jak 1kKč...
    -- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
    Luk avatar 2.9.2005 13:22 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Naopak!
    Jednu dobu jsem měl naopak disk rozdělen na víc částí (resp. /boot mám stále extra), a kdybych nebyl líný, bylo by to tak i nyní. /boot mám stále (kromě okamžiku aktualizace jádra) připojen jako R/O, jednu dobu jsem tam měl i /usr. Nehrozilo, že bych si někde něco přepsal. Jen bylo nepříjemné (a proto to tak už nemám), že když jsem odinstalovával nějaký RPM balík, musel jsem to ohlídat (resp. pak jsem na to měl aliasovaný skript) - protože RPM si s tím nedokáže poradit. Dokonce jsem tuto chybu tehdy reportoval u RedHatu, ale označili to za vlastnost ;-)
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    2.9.2005 13:30 Abraxis
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Naopak!
    A jak by to melo RPM resit - zkusit remountout to jako RW? To by byla ale prasarna...
    Luk avatar 2.9.2005 15:42 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Naopak!
    Ne. Mělo by skončit s chybou, jako to udělá při pokusu o instalaci. Namísto toho se ale tváří, že odinstalace úspěšně proběhla, z databáze ten balík zmizí, ale soubory pochopitelně zůstanou na místě.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    wake avatar 2.9.2005 14:30 wake | skóre: 30 | blog: wake | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Proc partitions?
    nosuid,nodev na /home, noexec,nosuid,nodev,noatime na /var, nodev,noatime,ro na /usr, noexec,nosuid,nodev,noatime,ro na /boot. tak proto.
    Tento příspěvek má hlavičku i patičku!
    2.9.2005 14:50 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proc partitions?
    > nosuid,nodev na /home,

    Co je špatného když si user (nikoliv root) v $HOME udělá suid binárku? A proč nodev, když mknod stejně potřebuje roota?

    > noexec,nosuid,nodev,noatime na /var

    dtto. Plus noexec je vcelku k ničemu, když se dá skriptovat.

    > nodev,noatime,ro na /usr

    Pravda, to RO může být užitečné. Ale to už je lepší celý /usr zkomprimovat třeba do cramfs, a namountovat jej RO přes loop, a samostatnou partition na to nepotřebujete.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    2.9.2005 21:55 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proc partitions?
    Na cramfs bych se vykašlal, ten je dobrý tak na spouštěcí cédéčko na initramdisk. (Když jsem se pokoušel jedno udělat, cramfs na hlavním kořenu padal a tak jsem zůstal u ext2 bez komprese.) Smyčkové zařízení je taky kapitola sama pro sebe. Pod 2.4 je jako záchranná brzda - aby se uživatel nepředřel, při diskových operacích roste tak o řád rychleji, než bez něj. A pod 2.6 taky nic moc.

    P.S.: Chcete pouštět mkfs při každém zápisu na disk? Použijte cramfs. :-)
    wake avatar 12.9.2005 10:40 wake | skóre: 30 | blog: wake | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proc partitions?
    :nosuid, nodev na /home: čistá paranoia... ;-)

    :noexec,nosuid,nodev,noatime na /var: skriptovat se dá ale binárku tam neupíchnete. a ten noatime bez partition taky nepujde. (a zrychluje, ne že ne)

    :nodev, noatime,ro na /usr: jasně. a při update udělám co ? [vyrobím někde temp, naleju do něj všecko z /usr/ (doufaje že se nespletu), umount, mount, update, make cramfs (doufaje že se nespletu), umount, mount, test] vs. [remount rw,update, remount ro].

    není to nutnost, ale takhle (partitions) je to pohodlnější a líp se mi spí ;-) ;-)
    Tento příspěvek má hlavičku i patičku!
    20.9.2005 10:39 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proc partitions?
    /skriptovat se dá ale binárku tam neupíchnete/

    Není třeba, tcc -run rocks :)

    /(a zrychluje, ne že ne)/

    Bohužel zrychluje, protože atime v unixu je omyl. Windaz mají atime s rozlišením na dny, takže dirty inoda vznikne jen při prvním čtení každý den, to nezpomaluje a proto není důvod to někde vypínat. Typický *nix přístup ale je: místo opravy chyby zavedeme další mount option :(

    /[remount rw,update, remount ro]/

    Souhlas, ale ten [remount ro] zase nekomprimuje.. O lepším spaní není pochyb, na provozním stroji se experimentovat nevyplácí.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    wake avatar 3.10.2005 22:57 wake | skóre: 30 | blog: wake | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proc partitions?
    /atime je omyl/ - paranoidne logoidni maniaci rikaji, ze neni. kdyz to jde vypnout...

    /nekomprimuje/ - dekomprimace taky zpomaluje, takze - kdo by se (s dnesnimi oversized disky) staral o par mega navic na /usr, ledaze by byl na nejakem embededu, a tam si stejne moc partitionovani neuzijete ;-)
    Tento příspěvek má hlavičku i patičku!
    4.10.2005 08:46 Tom.š Ze.le.in | skóre: 21 | blog: tz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proc partitions?
    /dekomprimace taky zpomaluje/ - znám lidi, co tvrdí, že (de)komprimace zrychluje, a při vhodném poměru rychlost disku - rychlost a zatížení procesoru jsem tomu ochoten věřit.

    Ale data na to nemám - testoval to někdo?
    4.10.2005 10:03 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proc partitions?
    Viz Hans Reiser..
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    11.10.2005 10:51 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proc partitions?
    To by mne tedy zajímalo, k čemu je logoidním maniakům atime. Kdyby si každá inoda pamatovala krom atime i uid procesu, který na ni posledně sahal, tak by to pro audit možná nějaký smysl mělo. Takhle je to použitelné maximálně pro vyhledání dlouho nepoužívaných souborů, a tam je vteřina řádná míra, takže stačí mít rozlišení na dejmetomu na dny, pak nebude aktualizace atime ve většině případů třeba, nebude to zpomalovat a nebude třeba žádný poblblý option 'noatime'.

    Bohužel Unix se posledních X let vyvíjí způsobem vrstvení featur na sebe jako hnoje na kompost.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    2.9.2005 20:05 Bubak | skóre: 16 | blog: Čtvrtá cenová
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proc partitions?
    Konecne nekdo rozumnej:-)
    ... máš jen mrtvou kočku a poškrábanýho jezevčíka ...
    2.9.2005 21:30 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Pch
    Mám dva disky a na nich v součtu pět particí. /boot zvlášť, /home zvlášť, swap mám též. Je mi jedno, co si kdo myslí o tom, že to jinak taky bezpečně funguje -- jsou lidi, co si myslí, že bezpečně fungují MS Windows 98...

    7MB mě nezajímá, nesmyslného bordelu mám o nějaký ten řád více, 70MB taky ne, 700MB by mě zajímalo v nouzi (to se dostáváme řádově na úroveň toho swapu, který mohu v té nouzi zrušit a naformátovat na filesystém), 7000MB už by mě zajímalo i normálně.

    Kromě toho nebudu znovu rozdělovat disk plný dat, to je půl dne práce, za kterou získám nanejvýš marginální výhody.

    Kromě toho mám na disku, co na něm není /home, partici vyhrazenou jen na zálohy, připojuje se jen v noci, když se na ni ty zálohy vytvářejí. Mít ji připojenou furt zvyšuje riziko ztráty záloh.
    5.9.2005 11:10 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pch
    > 7MB mě nezajímá, nesmyslného bordelu mám o nějaký ten řád více

    To já taky :( ale každý nesmyslný bordel vznikl postupně jako součet řádově menších bordelů.

    > Kromě toho mám na disku, co na něm není /home, partici vyhrazenou jen na zálohy, připojuje se jen v noci, když se na ni ty zálohy vytvářejí. Mít ji připojenou furt zvyšuje riziko ztráty záloh.

    Nojo, když používáte slovo "zálohy", tak o kousek vedle pravděpodobně bude něco jako "produkční systém", takže nastupují standardy, konformace, certifikáty s nulama na konci a pětileté plány. :)
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    alblaho avatar 2.9.2005 21:40 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Dobrý spot!
    Taky jsem odpůrce swap oddílů. Linux mám celý v jednom oddíle, ale celkem chápu lidi, co si dají /home extra, hodí se to při divokých reinstalacích. Ale dělat extra oddíly ještě pro /usr a /var, to fakt jen na serveru, kvůli bezpečnosti nebo výkonu.

    Bohužel mám na disku ještě jeden oddíl s NTFS a dokonce jeden odporný FAT32 (TUK - tabulka umístění kousků:-) na multimédia, kterým chci mít přístup (=i mazat i zapisovat) i z woken.
    2.9.2005 23:13 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobrý spot!
    Oddíly pro /usr a /var dělám všude. Výhodu to má třeba tu, že je můžu snadno dát na LVM a nemusím tam dávat / (což by sice bylo možné, ale nechci to dělat).
    Copak toho není dost?
    3.9.2005 13:52 tomm | skóre: 7 | blog: tomm's software | Sokolov
    Rozbalit Rozbalit vše /home na RAIDu
    S druhym diskem jsem prenesl obsah home adresare z datove partition na mirrovanou partition. Mam ted zase o neco lepsi pocit, ze neprijdu o data, kdyz se odporouci jeden z disku.
    GUI existuje jen proto, aby se veslo vice terminalu na jednu obrazovku ...
    wake avatar 12.9.2005 23:27 wake | skóre: 30 | blog: wake | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: /home na RAIDu
    takový pocit jistoty a bezpečí? ten nemám ani při pravidelném odnosu týdenního diferenčního CD mimo budovu (;-)) ani při odnosu měsíčního fullback DVD mimo budovu(:-);-)).
    Tento příspěvek má hlavičku i patičku!
    20.9.2005 10:43 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: /home na RAIDu
    Asi jsem úchylnej ale jedinej pocit jistoty a bezpečí co mám je radostné vědomí že tu nebudu věčně :)
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.