Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Dnes se tedy rozepíši o dalších zkušenostech, které jsem rozepsal zde : Co vše je náplní vaší práce a co vše spravujete?, a které postupně dokumentuji buď v článcích na abc nebo v blogu.
Jsme firma, která většinou v hojném počtu nakupuje černobílé tiskárny kolem 10kkč. Někdy sdílené / síťové, někdy pro konkrétní uživatele. Třeba fakturantky, deklarantky, nebo slečny z účtárny mají každá svou vlastní tiskárnu. Jednak kvůli tomu, že objem tisku je opravdu velký, dále kvůli tomu, aby si nesmíchávaly vytištěné dokumenty, což dá ve větším objemu tisku dost práci rozdělit. Taktéž uživatelé nemusí chodit sem tam. Na velkých odděleních používáme velké barevné multifunkce schopné tisku A3. Ty slouží hlavně pro skenování (sken se ukládá na file server do domovského adresáře uživatele) a kopírování. Na menších stanovištích pak menší A4 verze multifunkcí.
Je to divný, ale tyhle inkousty jsou skoro nesmrtelný. Poslední 930C u nás skončila relativně nedávno. Mají menší neduh, teče z nich inkoust, fakt humus. Ale jinak to stále tiskne jak nový. Právě kvůli tomu, že inkoust tekl a špinil stůl, což uživatelka vyřešila novinama, jsme se jí zbavili.
Mno, řekl bych, že to nebyly úplně špatné inkousty, některé ještě máme, ale své neduhy měly. Špatné dovírání víka, což nesepl sensor a tím pádem hlásila chybu a uživatel tápal. Několik jich odešlo vlivem špatné elektroniky, kdy se prostě umrtvily, nebo skončily v neopravitelném chybovém stavu.
Velmi pomalé tiskárny, hodně staré, ale byly stále dost použitelné v místech, kde uživatelé tlačili očima pár stránek denně apod.
Velmi stařičká záležitost (asi 8let). Cena byla tenkrát kolem 10kkč. Šel přidávat JetDirect (síťová karta) modul a tiskárna pak mohla být na síti. JetDirecty byly divný, občas se to chovalo záhadně. Jednou v jedné tiskárně šel, v jiné zase ne (ale funguval v ní jiný modul stejného modelu), přitom model byl totožný apod. Obdobné problémy byly s ovladači, kdy se občas při tisku PDF začal lít z tiskárny jen čaj. Dělalo to zcela náhodně, verze ani druh driveru ani Adobe Readeru nic nezměnila, prostě se to dělo. S příchodem Win7 si jeden uživatel všiml, že mu AdobeReader ukázal v dokumentu nějaké číslo, ale tiskárna vytiskla číslo jiné. To bylo celkem fatální zjištění a dokud jsem to neuviděl na vlastní oči, tak jsem tomu nevěřil (nejdříve jsem si říkal, že to bude fontem, ale nevím, nevím). Vzhledem k tomu, že poslední drivery byly šíleně staré, tiskárna přes 8 let, tak se nahradila novou.
Malá tiskárna, ale celkem držák, dělala se i v duplexu. Nevím, zda se dělala i v síťové variantě, ale my jsme síťovou variantu této tiskárny neměli. V současné době už nemáme ani jednu, všechny dožily.
2420 byla nástupcem 2300 a 3005 byla nástupcem 2420. Obě tiskárny stály za ho***. Jednak byly strašně poruchové, takže nic nevydržely, dále problémy s rychlostí tisku na usb a nějaké další věci. Prostě naprosto nepodařené serie :-/. Do obou šel přidat starý JetDirect, ale chování bylo totožné jako u HP2300, prostě divné. Přitom jsme těch JetDirectů měli desítky.
Toto je nástupcem serie 3005. Musím uznat, že tato tiskárna už vydrží rozumně velký objem tisku. Máme uživatele, kteří dají přes 100 000 výtisků ročně a tiskárna ani nemrkne. Občas je jen potřeba vyměnit pickup roller a pad. Máme je už několik let v nemalém počtu (cca 40ks ?) a za tu dobu odešly snad jen 2ks a do servisu se ten zbývající počet moc nedívá.
Musím říci, že tyto tiskárny nevypadají zle, vydržely celkem dlouho a ještě drží. Jejich slabina je ale to, že se nám u všech typů rozjíždějí barvy (dochází ke zdvojování barevného písma apod.) Nechali jsme je všechny servisovat a za pár měsíců začalo být barevné písmo opět rozdvojené.
Stařičká tiskárna, kterou jsme museli odstavit. Nikoli kvůli špatnému tisku, či podávání apod. Problém je zřejmě s elektronikou, nebo ovladačema. Jednou za čas, když dal uživatel tisk, tak se vytisklo třeba 17 stránek a při 18 se vytiskla error hláška. Bylo to něco na způsob, který jsme znali z dob HP LaserJet 2300. Zkoušeli jsme to řešit různě, ale nakonec nevyřešili. Vzhledem ke stáří a obměně HW měli uživatelé stejně nárok na lepší tiskárnu.
Když je potřeba průklep 5 listů i více, tak tato mašina to zvládne. Tento typ se prodává šíleně dlouho a je to nesmrtelná tiskárna. Denně v ní projede sakra moc průklepáčů. Bez problémů ale také není, má hlavní dva. Prvním je podávání traktoru. Vždy je to velký experiment naštelovat sílu napětí traktoru tak, aby papír prošel k hlavě. Také vždy dost záleží na papíře. Bývá tedy problém takový, že zůstane traktorový papír nalepený na traktorovém podavači a začne se namotávat. Nebo varianta číslo dva, papír je moc volný a začne se šprajcovat pod hlavou. Tento problém lze řešit velmi lehce, ale tiskárna se nevyvíjí.
Druhým problémem je LPT only. Nové PC nemají LPT, tak jsme zkoušeli LPT řadiče Axago do PCIE, ale tiskárna občas řvala, že jí došel papír a pc se dostal do divného stavu a většinou bylo lepší restartovat PC + tiskárnu. Problém šlo částečně řešit úpravou vlastností LPT portu řadiče, ale i tak to nebylo 100% řešení. Nakonec jsme nakoupili TP-LINK TL-PS110P, což se jeví jako bezproblémové řešení a tiskárna je navíc na síti. V současné době jich máme aktivně používaných asi 5, nebo 6ks. Jejich cena byla vždy kolem 40kkč.
Oki byla na velký počet průklepů, Epsonky jsme používali u uživatelů na tisk košilek (dvojlistů), nebo průklepáčů s menším počtem kopií. Ještě máme na několika místech FX890 i FX880+. U Epsonek začalo docházek k tomu, že začaly vynechávat řádky. To bylo způsobeno tím, že se ulámal datový kabel k tiskové hlavě. Je tak pohybem namáhán, že to jednou takto skončit muselo. FX890 přinesla podporu USB, ale zase u ní nefungovalo nastavování pozic na tiskárně (nastavení si nepamatovala), což se nakonec dalo vyřešit nastavením pozic v rámci driveru ve windows. Nakonec jsem přišel na to, že tyto pozice v tiskárně nefungují právě kvůli driverům ve windows. Když jsem to zkoušel pod linuxem, nebyl problém. Řada 880 pak měla ještě problém v automatickém horním podavači (podával se takový slepený průklepáč s hladkým 1cm slepencem, který měl sloužit k tomu, aby si válec onen papír natáhl). Papír prokluzoval a byl problém jej nabrat. Někteří uživatelé to řešili nasliněním spodní části papíru.
Jinak ještě jedna věc, Epsonkám se strašně lámaly podavače, prostě se vyštípal jak horní podavač (má nešikovné plastové caplíky), tak i takový vnitřní zacvakávací. Stalo se to nespočet uživatelům.
Jsou to celkem pěkné kousky, docela držáky. Kopírka, sken a fax. Canon některé z nich zařízl s příchodem Win7, některé s příchodem Win8. V jednom případě udělal driver, ale už né podporu ToolBoxu (skenovacího nástroje), takže člověk mohl tisknout, ale skenovat buď se standardním nástrojem Win, nebo free nástrojem Scan2PDF (nevytváří A4, což je problém a nejde nijak upravovat sken), nebo placenými nástroji. To je docela konečná. V dalším případě (MF4150) sice vydal drivery pod Win8 včetně ToolBoxu, ale je problém s přepínáním mezi režimi skenování a tisku. Jednou za čas se tiskárna dostane do neopravitelného stavu a je nutný restart obou zařízení (PC i tiskárny). V dokumentu k tiskárně vztahující se k Win8 mají žvásty o neoptimálním fungování při skenování. Být lepší drivery, tak některé verze slouží dál.
Uživatelé potřebovali skenovat, kopírovat a občas barevně něco vytisknout. Co oddělení, to se pořídila tato Canonka. Celkem jsme jich měli asi 7ks. Rozdíl oproti HP je v tom, že HP má součástí toneru i válec, takže se mění válec vždy, když se mění toner. Zároveň se zbytky toneru odsypávají zpět do toneru. Toto Canon nemá, ta má čistě jen toner, pak odpadní nádržku na toner, kterou je potřeba jednou za uherský rok vysypat a tiskárnu vyčistit. Tím, že se nemění i válec, který má životnost cca 25 000 výtisků, tak vždy začne tiskárna špinit, nebo dělat čáry, což uživatelé nahlásí, přijede Canon servis, celou jí vyčistí, vymění válec a jede se dál. Je ale potřeba servis, což není ve finále nejlevnější. Tyto tiskárny jsme měli asi 6 let a všechny do jedné skončily na šroťáku (konečný objem tisku byl od směšných 160 000 do 300 000). Ovládání a fce skenování a nastavení panelu ok, ale jinak nic moc. Kvalita barev se rychle zhoršila a byl to humus, servis vyžadovaly velmi často, pomalu se nahřívaly, věčně se v nich něco rozbilo (je tam tuna součástek, jejichž životnost je 20 000, nebo 40 000 výtisků, takže když se sere, tak se sere pořád ...) apod. Nemáme na ně vůbec dobrou vzpomínku. Ze začátku byly i problémy s ovladači, kterou nakonec servis canonu vyřešil tak, že donesl nějaké drivery, které nikde na netu nebyly :)
Tyto multifunkce jsme používali jen v menších kanclech, kde nepotřebovali barvy a takový objem skenování a tisku. Cena kolem 20kkč nebyla nic moc na to, co jsme dostali. Jako ovládání ok, ale spolehlivost také nic moc. Vtip byl také v tom, že tiskárna nabízela sken do : tif, jpeg, pdf, pdf compact. Problém je v tom, že barevně šlo skenovat jen do jpeg, nebo pdf compact. Ostatní formáty měly černobílý sken. Celkem nechápající :-/. Ještě někde provozujeme obě verze tiskáren. V současné době řešíme u jedné 1024 to, že jednou za čas posílá 0byte sken na file server (a je jedno, zda na file server, nebo mailem, nebo na ftp, prostě vrátí NG), je tak prostě nějak zklohněna :-/. U 1022 (aktuálně asi 160 000 výtisků) teď zase řešíme to, že webové rozhraní funguje cca 1min, pak se odporoučí a pro jeho funkčnost je potřeba restart tiskárny. Občas se také stane, že sken se nepošle na file server a vrátí NG.
UPDATE: oba problémy vyřešil reflash servisákem (flash utility a fw jsou ke stažení jen přes spešl rozhraní, ke kterému mají přístup jen servisy)
UPDATE2 : tak s tím Canon driverem to není nejlepší, viz komentář dole pod blogem : BrightQ™ Unix & Linux Drivers
Koupili jsme na zkoušku 2ks 1730i, což by měl být nástupce 1024 verze. Zatím spokojenost, ale máme je jen krátce s malým objemem tisku.
Toto jsou nástupci 3170. Mají vylepšené spořící režimy, umí recyklovat odpadní toner, nahřívání a zarovnání trvá chvilku. Stále je tu ovšem ta nutnost pravidelných servisů po cca 25000 - 30 000 stránkách. Někdy i častěji, protože se mezitím posere podávání (podávací gumičky apod.). Nevím, jsem z toho zatím trochu rozpačitý, ale zatím to není nic strašného.
Vzhledem ke zkušenostem s multifunkcemi Canon a celkem pozitivních zkušenostem s Oki a jejich celkem dobrému jménu (Oki není moc vidět, ale co slýchávám, tak vždy cílila na vyšší enterprise) jsme se rozhodli vyzkoušet i pár multifunkcí od Oki. Přispělo k tomu i to, že jejich cena je poloviční oproti multifunkcím Canon. Dále mají 3 roky záruku a dost často bývá akce CashBack (část peněz z nákupu vrátí zpět). Servis přímo na místě není problém. Zatím máme asi 6ks a uvidíme, jak se projeví. Jednou se i servis využil a bylo to rychlé a bez problémů (přímo na místě v rámci záruky, byl to nějaký problém s elektronikou, který se vyskytuje v souvislosti s použitím neorigo tonerů, což se v našem případě neprokázalo a osobně kupujeme jen origo). Sám jsem tedy zvědavý, zda toto bude cesta, či nikoli, ale to si ještě nějaký rok počkáme. Jinak výměna válce (jdou stejnou cestou jako Canon) je údajně triviální a uživatelská záležitost, tak uvidíme. Slyšel jsem, že toner se celý sype do válce, který se pak mění. Pokud se válec mění po výměně tonerů, vyjde to pak prý celkem draho, ale netuším, zda je to aktuální problém, nebo to bylo dříve. Zatím jsem je viděl jen z rychlíku.
Tuto tiskárnu jsme zakoupili nedávno jako náhradu za HP Color LaserJet 3600. Jsem zvědavý, jak se osvědčí. Opět jsme ji zakoupili v rámci akce CashBack a 3 roky záruka. Tiskárna má pěknou váhu, snad by tedy mohla něco vydržet :).
Tak toto byl fail jak kráva. Jedna šéfka oddělení chtěla designovou tiskárnu s minimální výškou, aby se jí vešla pod parapet. Oponování je marné, takže se nakonec vybrala tato. Měli jsme nakonec dvě, jednu jsme ještě dali jedné slečně. Mno, během několika krátkých let s minimem výtisků se nemálokrát podívaly do servisu :-/. Stejně tak šéf jedné pobočky objednal nějakou Samsung multifunkci jako náhradu za drahou Canon 1024. Už si nevzpomínám, co to bylo za typ, ale ten Samsung stál něco kolem 10kkč. Mno, to bylo také nekonečné množství cest do servisu, tou tiskárnou bych řekl, že spíše silně prodělal. Těžko říci, jak je na tom Samsung nyní, nerad bych mu křivdil :).
Toto je termo tiskárna, kterou jsme použili do projektu kiosků, o kterém se možná také v budoucnu rozepíšu. V současné době mámě těchto kiosků nasazeno cca 16ks v nekřesťanských podmínkách. Kiosky máme nasazeny asi 2 roky, možná tři, čas letí. Teď jsme posílali do servisu asi druhou tiskárnu. Z toho jedna byla sabotována myší (prostě vlezla dovnitř, zabydlela se tam, pořádně jí ve vnitř posrala a pochcala, což si asi tiskárna vzala osobně a odmítla pracovat). Dokumentaci vypuštění provedl kolega s jeho Lumií. Vtip byl v tom, že kolegům bylo řečeno, že myš v kiosku byla viděna, ale už tam není, tak vzali tiskárnu, hodili do auta a až v kanclu, když jí chtěli rozebrat, na ně vykoukla myš a zase zmizela, tak jí pohotově zabalili do igelitu, aby zamezili útěku. Druhá tiskárna má na sobě něco ulomeného (možná chyba obsluhy). Zatím tedy spokojenost, tiskne se asi 100 papírů denně (téměř ve venkovních podmínkách - silně kolísající teploty, hodně prachu, řidiči kopající do kiosků apod.) a obsluha jen mění role papíru.
Výše zmíněné tiskárny nejsou jediné, používáme i spoustu dalších, ale už né v takovém množství, nemáme je tak pod kontrolou / na očích, takže nevíme o jejich spolehlivosti tolik. Těmi dalšími jsou tedy : HP K5300, K5400, Canon Pixma iP3600, iP5400, iP5000, iX6500, MG7150, MP495 a další ...
Dřív to probíhalo tak, že když začala tiskárna zlobit, tak jsme jí vyměnili za náhradní a firma, od které nakupujeme většinu zařízení HP jí odvezla a vyservisovala. Trvalo to většinou 2-3 týdny. Postupem času jsme vypozorovali problémy, jak byly servisem řešeny a navrhli jsme šéfovi, že bychom na zkoušku zakoupili za 5000,-Kč náhradní díly na HP LaserJet tiskárny. Vesměs podávací kolečka a pady (to je ta přítlačná část v zásobníku). A vualá, ono to šlo. Najednou jsme byli shopni vyřešit 80% problémů na místě, protože to byly většinou problémy s podáváním (opotřebením podávacích gumiček). Místo tedy výměny tiskárny, čekání 2 týdny na servis s cenou kolem 1500-2000,- jsme vyřešili problém na místě během 5min s cenou náhradních dílů za cca 600-800,-Kč (podle typu tiskárny). Od té doby si HP LaseJet servisujeme sami, resp. jen to, na co stačíme, v opačném případě posíláme do servisu.
Taktéž jsme si spočítali, že si nemá cenu kupovat CarePack (rozšířenou záruku / servis), protože současné HP3015 jsou držáky a měníme jen podávací kolečka apod. a cenově/časově se nám to vyplatí měnit svépomocí.
Pokud jde o Canon, tak na něj máme servisáka, který je neustále na telefonu a velmi ochotný. Je schopný dorazit tentýž den, nebo následující, nebo v případě nedostupnosti náhradních dílů za pár dní a na místě opraví.
A s Oki je to tak, že zatím máme otestovaný asi jeden výjezd na místo v rámci záruky pořešeno a spokojenost, takže uvidíme časem. V případě jehličky posíláme do servisu (máme na to člověka).
Několikrát jsme to zkoušeli u HP LaserJet, ještě za dob HP2300, 2420 i 3005. Dopadlo to katastrofálně. Zkoušeli jsme několik výrobců neorigo tonerů, dokonce i Xerox patřil mezi ně. Tak zajetelený tiskárny jsme nikdy neviděli a měli jsme i podezření, že za jejich časnější servis může neorigo toner. V současné době testujeme na dvou odděleních neorigo toner značky MSE (CE255X), tak uvidíme. První test dopadl zajímavě, tiskárna uprostřed toneru hlásila systémovou chybu, kterou jsem vyřešil aktualizací FW, takže těžko říci, zda to souviselo s tonerem. Počet vytištěných stran toneru byl normální (dle spec. orig. toneru 12000str., vytištěno na neorigo 17207).
V práci jsme se s tím snad nesetkali. Občas nějaký domácí uživatel donesl nějaký inkoust, který byl zaschlý, ale jinak asi ne. Ale je to různé typ od typu tiskárny. Známým ležela tiskárna x měsíců na půdě a ok, sousedovi leží x měsíců na stole a má problém s jednou barvou. Osobně jsem doma barvu nepotřeboval, tak jsem koupil před x lety HP LaserJet 1102 a zatím spokojenost. Typ jsem obšlehl od jednoho známého, který si jí vybral. Zatím s tím nemáme oba problémy. Já jedu ještě na původní toner.
Zasychávání inkoustu je tedy věčné téma, ale netuším, jak to je aktuálně pořešeno. Tak nějak věřím, že by s novýma tiskárnama neměl být problém. Problém jen je, že aby to člověk vyzkoušel, tak si jí musí koupit, něco vytisknout, na pár měsíců odložit a zkusit tisk znovu. Dalším problémem pak je, že po takové době se už nejedná o aktuální produkt a na trhu už je většinou náhrada :-/.
Všichni v práci mají windows, takže jsem tuto věc nemusel nijak řešit. Osobně jsem ale párkrát potřeboval tisknout od sebe. Mno, HP tiskárny jsou v tomto ok. LaserJet serie není problém, Deskjet z 90% také ne. Problém nastal u multifunkcí Canon, tam smolík pacholík . Inkousty od Canonu jsem nezkoušel. Pokud jde o Oki, také jsem zatím moc neřešil, ale podporu linuxu by měly mít bezproblémovou (drivery mají k dispozici oficiálně i pro linux). Z celé trojky se tedy Oki pro linux jeví jako nejlepší.
UPDATE : Drivery pro multifunkce Canon jsou venku minimálně dva roky, měl jsem staré informace, které jsem si neověřil. Taktéž to vypadá, že se u nových inkoustových tiskáren taktéž objevují drivery pro linux.
Žádná tiskárna nepřekročila doporučený objem tisku za měsíc (ano, doporučený, né maximální), proto si myslím, že vybrané tiskárny nebyly přetěžované.
Na menších pobočkách většinou máme multifunkce Canon 1024, nebo Oki, které se používají vesměs jen na kopírování, nebo skenování, v krajních případech na menší tisk. Velký objem tisku tlačíme pak do HP3015. Tzn., snažíme se tyto zařízení kombinovat, aby vydržely co nejvíce.
A jak jste na tom vy? Jaké máte zkušenosti s tiskárnami?
PS: Ještě jsme měli několik stolních skenerů od HP, ale to nemá cenu ani zmiňovat...
Tiskni
Sdílej:
V práci jsme měli barevné Kyocery FS-C5020n. Asi 20 kusů. Velmi spolehlivé. Jen jak dosáhly životnosti asi 6 let, jako nejlepší se ukázalo je vyřadit. Ztratily prudce spolehlivost. Ale tisklo se opravdu hodně. Jinak velmi levný barevný laser tisk. Mnohem levnější než Canon či OKI, které jsme také měli.
Kyocery FS-C5020n je velmi retro.
Určitě jsme do zásobníku doplňovali 2 balíky papíru A4 za jeden týden. To je myslím tisíc listů. Když se tiskly testovací příručky i více.
Nedoporučuji mít tiskárnu u sebe v kanclu při takovém provozu.
Pokud jsme u velko-výrobců tiskáren, někdy záleží, jak se jim podaří určitý typ. Či jak zrovna firma musí šetřit. Jistě všichni víme, že na začátku 21 století nastal zlom ve kvalitě HW a jde se na životní cyklus. 5 či 6 let a konec.
Navíc u 'dotovaných' Windows-tiskáren se zabudovávají 'kurvítka'.
Například u HP byl velmi nepodařený typ HP LJ 1100. Hrozný podavač papíru i driver. HP LJ 1100 nasnášela tisk k 20ti a více listům.
Kyocera? Na tu mám jen ty nejhorší vzpomínky. Připomeňte mi, abych vám o ní někdy vyprávěl. Ale raději až po jídle.No, tak mně se podařilo před cca 10 lety do práce koupit Kyoceru FS-6020 (ČB, A3), připojil jsem ji do sítě, a od té doby z ní denně vyjedou desítky až stovky dokumentů. Za celá léta neměla jedinou poruchu, náklady na tisk jsou takřka neměřitelné, protože toner měním asi 2krát do roka (výrobce udává 20 haléřů na standardně pokrytou A4). Pro stornování tisku netřeba žádné harakiri, lze to udělat tlačítkem (což tehdy také nebylo úplně běžné). Mé zkušenosti s touto značkou jsou tedy plně pozitivní.
Nezažil jsem, ale ve firmě kde aktuálně jsem je údajně dřív používali. Z doslechu mám informaci, že běžely strašně let bez poruch a nebyly s nima problémy. Pak firma přešla na Minoltu a začalo se to s*át - na něco se musí používat driver PS, na něco PCL, PDFka se musí otevírat přes nějakou historickou verzi AdobeReader a stejně z toho občas leze rozsypanej čaj.
Ohledně spolehlivosti Minolty, máme teď úplně novou, skoro jeden rok a není s ní problém, Minolta 754e. Ta před rokem nahradila letitou Minoltu 650. Když jsem nastupoval, tak k ní servisák párkrát do roka zajel, před vyřazením k ní jezdil i 2x týdně. Nakonec se vychodila nějaká osička a vzhledem k opotřebování všech navazujících částí (a nutnosti výměny mechaniky hluboko uvnitř) se rozhodlo, že se ji nevyplatí opravovat. Co jsem slyšel, tak cena těch výjezdů za poslední cca měsíc života byla přes 30 tisíc Kč.
CITACE HP LaserJet 1320 ...ale celkem držák,...KONEC CITACE
V naší firmě dodnes HP 1320 běží asi 50 kusů. Opravdu vysoká spolehlivost. Ano síť i duplex.
V mém okolí vím asi o 4 lidech, co ji koupili, jako já, repasi. Ceny jsou kolem 3 tisíc s novým tonerem. Mám HP LJ 1320n (to n=síť) 4tý rok a rovněž spokojenost. Pod Linux i Windows dobré ovladače. Jen na to maximální rozlišení 1200dpi mohl HP dát větší paměť. Takže ji mám přednastavenou na 600 dpi. Což stačí.
Ještě ty tonery. Protože ve firmě jsou opravdu velké náklady na tonery, tak majitel někdy v roce 2001 dal za úkol sledovat náklady na tonery (laser i inkoust) u asi 120 tiskáren. Sledovaly se: originál, no-name a plněné. Po roce ihned nařídil kupovat jen originál. Protože jsem výsledky znal a navíc po svých špatných zkušenostech z 90tých let na inkoustovce Epson, kupuji jen originál.
Také používám neoriginální toner a naprostá spokojenost kvalita tisku i cena. Zkoušel někdo výkup tonerů?
+1po svých špatných zkušenostech z 90tých let na inkoustovce Epson, kupuji jen originál.
HP LaserJet 4 - vzor HW tiskové kvality 20tého století. Dříč. Z práce jsem si ji odkoupil domů v roce 2000 a loni daroval nějaké účetní firmě, kde jede dál. Slza v oku. Minimum spotřeby toneru. No, už byla na 21té století opravdu pomalá, neměla síť, jen LPT připojení.
ok...trochu know-how me nezabije :)
Na zaklade dlouholetych zkusenosti s ruznyma vyrobcema...:
1. nikdy v ramci dane tridy nekupovat nizsi model(jsou schopni setrit i na plastu) a pokud mozno plnej firmware, abych se vyhnul dokupovani licenci pro kazdou chujovinu.
2. pouzivat originalni toner. Uz jsme pouzili recyklaty 10tky firem a furt to stalo za howno. Pokud zacne z tiskarny lest spinavej papir a je hlasen nekvalitni tisk, mam 95% jistotu
ze je v tiskarne neoriginal toner. Resili jsme to tak, ze dodavatel recyklatu zajisti opravu-cisteni na svoje naklady, ale to se nam neosvedcilo coby flexibilni reseni.
3. vest peclivou dokumentaci oprav jednotlivych tiskaren. Pokud jich jsou okolo stovky, tak se velice rychle ztraci prehled. Z dokumentace pak muzou vyplynout veci jako zvyseny pocet
oprav-kazivost specifickych kusu-rad, coz je velice dulezite pro dalsi profilovani stavajiciho tiskoveho provozu a budoucich nakupu.
4. drzet se se osvecene znacky-ek i za vyssi cenu. Zasadne ignorovat super-hyper nabidky a akce dodavatelu. Vzdy jsme na tom v koncovem zuctovani prodelali.
Canon:
Kdyz kupuju velkou canon multifunkci, tak si musim najit servis co nejblize, optimalne v tom samem miste, kde sidli moje tiskarny. Naroky na servis roustou kazdym rokem exponencialne.
Nizsi cena a papirove lepsi parametry v ramci tridy oproti konkurenci jsou draze vykoupeny narocnym servisem. Vhodne uvazovat o zamestnani zkuseneho servisaka canonu ve firme.
Minolta:
Relativne nizka poruchovost, vykoupena nizkou zivotnosti komponent. Nevhodne pro tisky nad 400000 rocne. Vhodne do 400000, jako kompromis mezi kvalitou a naklady.
Xerox:
Pokud mam VELKE stesti a najdu kus, ktery se nezasekava, neprehriva(nelepi papir na valce) a jine chutovky, tak mam vyhrano, protoze v mnozstvi funkci, vykonu a obecne spotrebaku jsem
nasel optimalni reseni.(rozmezi 150-250k). Pokud xerox seka dobrotu, tak je to z dlouhodobeho hlediska velice dobra volba. Bohuzel s xeroxem je to jak s loterii...
HP:
Jednoznacne nejvetsi drzaky. Od velkych multifunkci(s HP9040-50 se nemuze rovnat zadna jina multifunkce v dane cenove kategorii co se spolehlivosti tyce), jsou zde mirne vyssi naklady na provoz a nema to vsechny funkcionality co ma konkurence jako xerox, ale je to drzak. Az po mensi rady jako 4515, 1320, 2015(velice zkraceny seznam) a samo tiskovou stalici 1100, jeste
ted jich tady par nekde pobroukava a po vytisku par stranek se na ne v koute prasi, ale porad ziji :)
Takze zaver je jednoduchy: Nakupujeme ponejvice HP a do nich originalni tonery. Z hlediska dlouhodobeho provozu jsou mene poruchove oproti jinym a nektere rady funguji i leta po zarucni dobe. Samozrejme ani HP neni zadny svatousek a zkousi na zakazniky ruzny prasarny jako zamerne ignorovani vyroby trivialnich soucastek na opravy, takze zakaznik je nucen vyhodit jinak dobrou tiskarnu, protoze HP odmita dodavat servisum kus lisovaneho plastu za 15 korun(duplex u 2055).
A samozrejme se nesmi zapominat na kvalitu papiru. Jednou nam dodavatel dovezl novou navazku A4 a proviantakovi co to prebiral se nezdalo, ze je to nejaky studeny a tezky, takze sme to byli zkontrolovat a ti smejdi to museli skladovat nekde v kaluzi jak to bylo vlhky. Na takovy papir a jeste osizene gramaze se tiskne spatne na jakekoliv tiskarne.
Pro černobílý tisk jedině neoriginální. Cena je podstatně nižší, než u předražených originálu. Mnozí je tu odmítají kvůli kvalitě. Jenže to si nesmí nechat dělat repasy od Franty, co to tam sype doma v kuchyni. Respektive doplňování vůbec, ale neoriginály od vyzkoušených firem.
Snad si všichni diskutující uvědomují, že v záruce jedině originál. Jinak opravy placené. Byl jsem na prezentacích několika firem HP, OKI ... a všechny sdělují: Nejdříve testneme jaký toner byl použitý (a zbytkového toneru je v tiskárnách všude plno, nebo inkoust v tryskách, molitanu), a potom řešíme bezplatnou záruku.
The demo lasts for 45 days, and can be installed on three unique computers. All printed jobs will also bear a demo watermark on paper, which is not present in the full version of the product.
Canon prostě jen využil již existujícího projektu.čemuž bohužel odpovídá i jeho uživatelské prostředí.Pokud to potřebuje nutně uživatelské prostředí, tak to asi není plnohodnotný linuxový driver.
Pokud použijete neoriginál u varianty kombinované s tiskovou hlavou, tak samotné tiskárně nemůžete ublížitNo to určitě.
dříve jsme se ve firmě celkem drželi schematu "když jehličkovku, tak Epson, když laser tak HP", což celkem i fungovalo, postupně převládla potřeba levnějších zařízení, protože v našich prašných provozech je životnost drahé i levné tiskárny zhruba stejná.
Moje zkušenosti s inkoustovkami jsou spíš záporné, inkoust tekl buď moc nebo naopak netekl vůbec, jsem rád, že už se u nás nepoužívají, jediné inkoustovky, které fungovaly bez problémů byly plotry, napřed HP DesignJet 750C, teď máme cca 4 roky HP 4500C a nedávno si hoši z konstrukce pořídili do pronájmu laserový mandl, takže většina velkoformátových tisků jde tam.
V pronájmu máme i nějaké ty multifunkční kancelářské stroje Xerox WorkCentre 7435 a 2ks Ineo330. Tisknou a kopírují se na tom všelijaké brožurky, návody k použití a tak, no, za ty peníze by to snad mělo fungovat dobře.
Asi před rokem a půl jsme nahrazovali opravdu staré kopírky Minolta multifunkcemi Canon iR2520. Linuxové ovladače jsem nakonec našel na webu Canonu, pravda, u úplně jiného modelu (je to jakési GDI, říkají tomu UFR2), ale existují balíčky 32 i 64bit, jak .rpm, tak i .deb. Ano, kdo chce z Canonu v linuxu skenovat, má zpravidla smolíka bez jelena.
Menší zařízení máme ve výrobních provozech, tam jsou dost nepřátelské podmínky (např. slévárna, svařovna..) a životnost jakékoliv tiskárny je tak 16 měsíců někdy i 2 roky. Dobře přežívají Brother HL-2150 a Xerox Phaser-3250. Ovladače k linuxu na Brother jsou na jejich webu a fungují pěkně, s Xeroxy je to horší, většinou se musí použít PCL, postskriptový ovladač většinou umí jen testovací stránku. Z ERP to tiskne přes widle celkem bez problému.
Spotřební materiál používáme takřka výhradně originální, použití náhražek se nám neosvědčilo (zejména u barevných tonerů), myslím že kvalita náhradních náplní se postupně zhoršila.
ZDAR!