Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Nedávno jsem narazil na úžasný nový (pro mě), průmyslově ověřený funkcionální jazyk. Jmenuje se Erlang. Jeho vlastnosti mě přiměly říct wow! Posuďte sami. Za pozornost stojí například distributed (no on je to taky tak trochu komplet OS co se dokáže tvářit, že jede jako by jeden homogenní OS na heterogenním HW) a Hot code upgrade (viz example 14), nebo "Mnesia is a nice example of the power of Erlang: in how many languages could you write a fully-featured industrial-strength distributed DBMS in less than 20,000 lines of code?"
Napsal jsem, že je pro mě nový, ale on tak zas nový není, vznikl už kolem roku 1987 a stále se vyvíjí (4 release v roce 2006 a od začátku 2007 už stihl dva další - teda jedná se spíš o upgrade nadstaveb a nástrojů jako OTB). Má velmi lehké thready, například na AMD Athlon XP 2200+ má režii na vytvoření vlákna, přijetí zprávy a odeslání zprávy 2,1 us (včetně ukončení vlákna a garbage collectingu, testováno na 100 mil. vláknech, na samotnou zprávu padne asi 0,4 us)
Tak jsem si řekl, že si ho trošku ošahám. Jedna z prvních věcí, co mě zajímala (mimo jiné), byla existence nějakého dokumentačního systému. A měl ho tam, edoc. Takže jsem si napsal takový jednoduchý modulek a zkusil si ho v edocu zdokumentovat. Zároveň jsem si to chtěl troško o benchmarkovat a proto jsem si udělal takový malý generátor permutací. Tady je:
%% @copyright 2007 Hynek Vychodil %% @author Hynek Vychodil <pichi@nekde.top> %% [http://www.abclinuxu.cz/blog/Pichi] %% @version 0.0.1 %% @end %% ===================================================================== %% @doc perms - Permutation generator %% %% This module provides "simply" permutation generator with state support. %% %% == Usage == %%``` %%> perms:perms([a,b,c]). %%[[a,b,c],[a,c,b],[b,a,c],[b,c,a],[c,a,b],[c,b,a]] %%> perms:foreach(fun(P)->io:format("~p~n",[P]) end, [a,b,c]). %%[a,b,c] %%[a,c,b] %%[b,a,c] %%[b,c,a] %%[c,a,b] %%[c,b,a] %%ok %%> perms:foldl(fun(_,N)->N+1 end, 0, lists:seq(1,10)). %%3628800 %%> perms:map(fun(P)->lists:flatten(io_lib:write(P)) end, [a,b,c]). %%["[a,b,c]","[a,c,b]","[b,a,c]","[b,c,a]","[c,a,b]","[c,b,a]"] %%> {_,FS} = perms:first([a,b,c]). %%{[a,b,c],[{[b],[]},{[c],[b]},{[a,b,c],[]}]} %%> perms:next(FS). %%{[a,c,b],[{[c],[]},{[a,c],[]},{[b,c],[a]}]} %%> perms:next([{[c],[]},{[a,c],[]},{[b,c],[a]}]). %%{[b,a,c],[{[a],[]},{[c],[a]},{[b,c],[a]}]} %%> perms:nextState([{[a],[]},{[b],[a]},{[c],[b,a]}]). % e.g. last state -> [c,b,a] %%'$end_of_table' %%> perms:perm([{[a],[]},{[b],[a]},{[c],[b,a]}]). % see above %%[c,b,a] %%''' -module(perms). -export([first/1, next/1, perms/1, foreach/2, map/2, foldl/3, foldr/3]). -export([firstState/1, perm/1, nextState/1]). -import(lists, [reverse/1, reverse/2]). %% @spec (list()) -> {L::list(), State::state()} %% @type state() = [stack_entry()] | '$end_of_table' %% stack_entry() = { Todo::list(), Done::list() }. %% State is stack emulation of standard permutation generators %% %% @doc Makes first permutation (same as original `L') and `State' for next permutation. %% @see next/1 first(L) -> next(firstState(L)). %% @spec (state()) -> {P::list(), S2::state()} %% @doc Makes permutation `P' from current `S' {@type state()} and next `S2' {@type state()}. next(S) -> {perm(S), nextState(S)}. %% @spec (list()) -> State::state() %% @doc Makes first `State' ({@type state()}) for permutation of `L'. %% %% {@link perm/1} from this state makes original `L'. firstState(L) -> firstState(L, []). firstState([], Result) -> Result; firstState([_|Rest] = L, Result) -> firstState(Rest, [{L, []}|Result]). %% @spec (state()) -> P::list() %% @doc Makes permutation `P' from current `State'. %% @see firstState/1 %% @see nextState/1 %% @end %perm('$end_of_table') -> throw(beyond_end); perm(State) -> perm(State, []). perm([], Perm) -> Perm; perm([{[H|_], _}|RestOfState], Perm) -> perm(RestOfState, [H|Perm]). %% @spec (State::state()) -> Next::state() %% @doc Makes `Next' {@type state()} from current `State'. %% @end %nextState('$end_of_table') -> throw(beyond_end); nextState([]) -> '$end_of_table'; nextState([{[_], _}|State]) -> nextState(State); nextState([{[H|[_|TT]=T], Rest}|State]) -> firstState(reverse(Rest, [H|TT]), [{T, [H|Rest]}|State]). %% @spec (list()) -> Permutations::list() %% @doc Returns {@type list()} containing all `L''s permutations. perms(L) -> perms(firstState(L), []). perms('$end_of_table', Res) -> reverse(Res); perms(State, Res) -> {P, NS} = next(State), perms(NS, [P|Res]). %% @spec (F, list()) -> ok %% F = (P::list()) -> any() %% @doc Call `F' for each permutation `P' of `L'. foreach(F,L) -> foreachState(F, firstState(L)). foreachState(_, '$end_of_table') -> ok; foreachState(F, State) -> {P, NS} = next(State), F(P), foreachState(F, NS). %% @spec (F, list()) -> Result::list() %% F = (P::list()) -> Res %% Result = [Res] %% @doc Makes `Result' {@type list()} of `Res' results from calling `F' on each permutations `P' of `L'. map(F, L) -> map(F, firstState(L), []). map(_, '$end_of_table', Res) -> reverse(Res); map(F, State, Res) -> {P, NS} = next(State), map(F, NS, [F(P)|Res]). %% @spec (F, Acc0, list()) -> Acc %% F = (P::list(), AccIn) -> AccOut %% @doc Folds permutations of `L'. Calls `F' on each permutation of `L'. `Acc0' is passed as `AccIn' to firts `F' call %% and each `AccOut' is passed to next `F' call. %% Last `F' call result is returned as `Acc'. foldl(F, Acc0, L) -> foldlState(F, Acc0, firstState(L)). foldlState(_, Acc, '$end_of_table') -> Acc; foldlState(F, Acc, S) -> {P, NS} = next(S), foldlState(F, F(P, Acc), NS). %% @spec (F, Acc0, list()) -> Acc %% F = (P::list(), AccIn) -> AccOut %% @doc Same as {@link foldl/3} but in reverse order. foldr(F, Acc0, L) -> foldl(F, Acc0, reverse(L)).
Nic moc složitého, že? A přitom vygenerování 3 628 800 permutací desetiprvkové množiny a zavolání nějaké drobné funkce pro každou už tomu dá trošku zapotit, a taky že jo: cca 4,3 us na výše uvedeném Athlonu. Nic moc proti Alghoritm-Permute a 0,6 us (nejrychlejší = "call back" použití) na stejném stroji, ale to je psané přímo v C a vlastně nevím jestli jsem zvolil zrovna vhodný algoritmus. Snad mi vyjde čas zkusit totéž nativně v perlu, případně pythonu.
Copyright © 2007 Hynek Vychodil
Version: 0.0.1
Authors: Hynek Vychodil (pichi@nekde.top) [web site: http://www.abclinuxu.cz/blog/Pichi].
perms - Permutation generator
This module provides "simply" permutation generator with state support.
> perms:perms([a,b,c]). [[a,b,c],[a,c,b],[b,a,c],[b,c,a],[c,a,b],[c,b,a]] > perms:foreach(fun(P)->io:format("~p~n",[P]) end, [a,b,c]). [a,b,c] [a,c,b] [b,a,c] [b,c,a] [c,a,b] [c,b,a] ok > perms:foldl(fun(_,N)->N+1 end, 0, lists:seq(1,10)). 3628800 > perms:map(fun(P)->lists:flatten(io_lib:write(P)) end, [a,b,c]). ["[a,b,c]","[a,c,b]","[b,a,c]","[b,c,a]","[c,a,b]","[c,b,a]"] > {_,FS} = perms:first([a,b,c]). {[a,b,c],[{[b],[]},{[c],[b]},{[a,b,c],[]}]} > perms:next(FS). {[a,c,b],[{[c],[]},{[a,c],[]},{[b,c],[a]}]} > perms:next([{[c],[]},{[a,c],[]},{[b,c],[a]}]). {[b,a,c],[{[a],[]},{[c],[a]},{[b,c],[a]}]} > perms:nextState([{[a],[]},{[b],[a]},{[c],[b,a]}]). % e.g. last state -> [c,b,a] '$end_of_table' > perms:perm([{[a],[]},{[b],[a]},{[c],[b,a]}]). % see above [c,b,a]
state() = [stack_entry()] | '$end_of_table'
State is stack emulation of standard permutation generators
first/1 | Makes first permutation (same as original L ) and State for next permutation. |
firstState/1 | Makes first State (state() ) for permutation of L . |
foldl/3 | Folds permutations of L . |
foldr/3 | Same as foldl/3 but in reverse order. |
foreach/2 | Call F for each permutation P of L . |
map/2 | Makes Result list() of Res results from calling F on each permutations P of L . |
next/1 | Makes permutation P from current S state() and next S2 state() . |
nextState/1 | Makes Next state() from current State . |
perm/1 | Makes permutation P from current State . |
perms/1 | Returns list() containing all L 's permutations. |
first(L::list()) -> {L::list(), State::state()}
Makes first permutation (same as original L
) and State
for next permutation.
See also: next/1.
firstState(L::list()) -> State::state()
Makes first State
(state()
) for permutation of L
.
perm/1
from this state makes original L
.
foldl(F, Acc0, L::list()) -> Acc
Folds permutations of L
. Calls F
on each permutation of L
. Acc0
is passed as AccIn
to firts F
call
and each AccOut
is passed to next F
call.
Last F
call result is returned as Acc
.
foldr(F, Acc0, L::list()) -> Acc
Same as foldl/3
but in reverse order.
foreach(F, L::list()) -> ok
Call F
for each permutation P
of L
.
map(F, L::list()) -> Result::list()
Makes Result
list()
of Res
results from calling F
on each permutations P
of L
.
next(S::state()) -> {P::list(), S2::state()}
Makes permutation P
from current S
state()
and next S2
state()
.
nextState(State::state()) -> Next::state()
Makes Next
state()
from current State
.
perm(State::state()) -> P::list()
Makes permutation P
from current State
.
See also: firstState/1, nextState/1.
perms(L::list()) -> Permutations::list()
Returns list()
containing all L
's permutations.
Celkem to ujde a ještě se to nechá formátovat CSS a kvůli Abíčku jsem musel vyhodit nějaké ty atributy kolem tabulky. Kdyby jste si chtěli někdo obenchmarkovat thready a zprávy u sebe, tak ještě zdrojáky testů co jsem dělal
-module(ring). -export([start/1, start/2, server/1, child/1]). child(Parent) -> receive 0 -> Parent ! done; N -> Child = spawn(?MODULE, child, [Parent]), Child ! N-1 end. start(N) -> start(N, 10000). start(N, Timeout) -> process_flag(trap_exit, true), Parent = spawn_link(?MODULE, server, [Timeout]), statistics(wall_clock), Child = spawn(?MODULE, child, [Parent]), Child ! N, receive {'EXIT', Parent, ok} -> {_, T} = statistics(wall_clock), T/N/1000; {'EXIT', Parent, Reason} -> Reason end. server(Timeout) -> receive done -> exit(ok) after Timeout -> exit(timeout) end.
> c(ring). {ok,ring} > ring:start(pocet_opakovani) trvání jednoho v sec. nebo atom timeout pokud na to nestačilo 10s > ring:start(pocet_opakovani, timeout_v_ms) trvání jednoho v sec. nebo atom timeout pokud na to nestačil zadaný timeout
-module(pingperf). -export([start/1, pong/1]). pong(P) -> receive ping -> P ! pong, pong(P) end. ping(P, 0) -> exit(P, kill); ping(P, N) -> P ! ping, receive pong -> ping(P, N-1) end. start(N) -> statistics(wall_clock), PONG = spawn(?MODULE, pong, [self()]), ping(PONG, N), {_, T} = statistics(wall_clock), T/N/2000.
> c(pingperf). {ok,ring} > ring:start(pocet_opakovani) trvání zaslání jedné zprávy v sec.
Když už máme ten funkcionální jazyk, tak jde perms
pěkně přepsat pomocí map
(a taky nikam nespěchá, když chce vrátit všechny permutace )
--- perms.erl.old 2007-04-16 11:05:12.000000000 +0200 +++ perms.erl 2007-04-16 11:04:42.000000000 +0200 @@ -87,12 +87,8 @@ %% @spec (list()) -> Permutations::list() %% @doc Returns {@type list()} containing all `L''s permutations. -perms(L) -> perms(firstState(L), []). - -perms('$end_of_table', Res) -> reverse(Res); -perms(State, Res) -> - {P, NS} = next(State), - perms(NS, [P|Res]). +perms(L) -> map(fun identity/1, L). +identity(P) -> P. %% @spec (F, list()) -> ok %% F = (P::list()) -> any()
Tiskni
Sdílej:
modul:foo
místo jen foo
a bum a běží v nové verzi, typicky se tak píšou loop
smyčky serveru viz níže).
Samoupgradující server:loop(State) -> receive Msg -> NewState = do_some(State, Msg), ?MODULE:loop(NewState) end.Server s upgrade on demand:
loop(State) -> receive upgrade -> ?MODULE:loop(State); Msg -> NewState = do_some(State, Msg), loop(NewState) end.Pokud ten server má zpracovávat řádově stovky tisíc requestů za sekundu tak ten druhej kód bude o chlup rychlejší, ale zas musíš při upgrade zaslat ten signál.
Interpret možná přijde na řadu malinko později, jestli tím oslním svou slečnu, to sice nevím, ale zkusit to můžu (od mě jako od Matfyzáka už zažila mnohé ).Největší frajeřina by byla dát jí ho k narozeninám...tím samozřejmě myslím napsat ho tak kompaktní, aby se – napsaný polevou – vešel na horní stranu dortu.
foo
, tak to všechno běhá uvnitř té binárky snad i včetně imported funkcí (přímé adresy do verze jiného modulu, která byla v okamžiku natažení volajícího modulu, ale tím si nejsem jistý, možná, že to rovnou sahá po aktuální verzi) a v okamžiku požadavku na module:foo
se koukne do aktuálního slovníku (je to o chlup pomalejší) a skočí na nejnovější verzi (trošku to připomíná Debian a jeho větve init
modulu a dalších systémových věcí je trochu těžší, ale jak často měníš jádro, že BEAM
u, případně jádra, kompilátoru a loaderu. Zdrojáky jsou k dispozici