NÚKIB upozorňuje na kritickou zranitelnost v SharePointu. Jedná se o kritickou zranitelnost typu RCE (remote code execution) – CVE-2025-53770, která umožňuje neautentizovaný vzdálený přístup a spuštění kódu, což může vést k úplnému převzetí kontroly nad serverem. Zranitelné verze jsou pouze on-premise verze a to konkrétně SharePoint Server 2016, 2019 a Subscription Edition. SharePoint Online (Microsoft 365) není touto zranitelností ohrožen.
Společnost Valve zpřísnila pravidla pro obsah, který je možné distribuovat ve službě Steam. Současně řadu her ze Steamu odstranila. V zásadách a pravidlech přibylo omezení 15: Obsah, který by mohl porušovat pravidla a normy stanovené zpracovateli plateb a souvisejícími sítěmi platebních karet a bankami nebo poskytovateli připojení k internetu. Sem spadají zejména určité druhy obsahu pouze pro dospělé.
Dle analytics.usa.gov je za posledních 90 dnů 6,2 % přístupů k webových stránkám a aplikacím federální vlády Spojených států z Linuxu.
Jak si zobrazit pomocí Chrome a na Chromiu založených webových prohlížečích stránky s neplatným certifikátem? Stačí napsat thisisunsafe.
V repozitáři AUR (Arch User Repository) linuxové distribuce Arch Linux byly nalezeny a odstraněny tři balíčky s malwarem. Jedná se o librewolf-fix-bin, firefox-patch-bin a zen-browser-patched-bin.
Dle plánu by Debian 13 s kódovým názvem Trixie měl vyjít v sobotu 9. srpna.
Vývoj linuxové distribuce Clear Linux (Wikipedie) vyvíjené společností Intel a optimalizováné pro jejich procesory byl oficiálně ukončen.
Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie).
V programovacím jazyce Go naprogramovaná webová aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Forgejo byla vydána ve verzi 12.0 (Mastodon). Forgejo je fork Gitei.
Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 155 (pdf) a Hello World 27 (pdf).
Nedávno jsem narazil na úžasný nový (pro mě), průmyslově ověřený funkcionální jazyk. Jmenuje se Erlang. Jeho vlastnosti mě přiměly říct wow! Posuďte sami. Za pozornost stojí například distributed (no on je to taky tak trochu komplet OS co se dokáže tvářit, že jede jako by jeden homogenní OS na heterogenním HW) a Hot code upgrade (viz example 14), nebo "Mnesia is a nice example of the power of Erlang: in how many languages could you write a fully-featured industrial-strength distributed DBMS in less than 20,000 lines of code?"
Napsal jsem, že je pro mě nový, ale on tak zas nový není, vznikl už kolem roku 1987 a stále se vyvíjí (4 release v roce 2006 a od začátku 2007 už stihl dva další - teda jedná se spíš o upgrade nadstaveb a nástrojů jako OTB). Má velmi lehké thready, například na AMD Athlon XP 2200+ má režii na vytvoření vlákna, přijetí zprávy a odeslání zprávy 2,1 us (včetně ukončení vlákna a garbage collectingu, testováno na 100 mil. vláknech, na samotnou zprávu padne asi 0,4 us)
Tak jsem si řekl, že si ho trošku ošahám. Jedna z prvních věcí, co mě zajímala (mimo jiné), byla existence nějakého dokumentačního systému. A měl ho tam, edoc. Takže jsem si napsal takový jednoduchý modulek a zkusil si ho v edocu zdokumentovat. Zároveň jsem si to chtěl troško o benchmarkovat a proto jsem si udělal takový malý generátor permutací. Tady je:
%% @copyright 2007 Hynek Vychodil %% @author Hynek Vychodil <pichi@nekde.top> %% [http://www.abclinuxu.cz/blog/Pichi] %% @version 0.0.1 %% @end %% ===================================================================== %% @doc perms - Permutation generator %% %% This module provides "simply" permutation generator with state support. %% %% == Usage == %%``` %%> perms:perms([a,b,c]). %%[[a,b,c],[a,c,b],[b,a,c],[b,c,a],[c,a,b],[c,b,a]] %%> perms:foreach(fun(P)->io:format("~p~n",[P]) end, [a,b,c]). %%[a,b,c] %%[a,c,b] %%[b,a,c] %%[b,c,a] %%[c,a,b] %%[c,b,a] %%ok %%> perms:foldl(fun(_,N)->N+1 end, 0, lists:seq(1,10)). %%3628800 %%> perms:map(fun(P)->lists:flatten(io_lib:write(P)) end, [a,b,c]). %%["[a,b,c]","[a,c,b]","[b,a,c]","[b,c,a]","[c,a,b]","[c,b,a]"] %%> {_,FS} = perms:first([a,b,c]). %%{[a,b,c],[{[b],[]},{[c],[b]},{[a,b,c],[]}]} %%> perms:next(FS). %%{[a,c,b],[{[c],[]},{[a,c],[]},{[b,c],[a]}]} %%> perms:next([{[c],[]},{[a,c],[]},{[b,c],[a]}]). %%{[b,a,c],[{[a],[]},{[c],[a]},{[b,c],[a]}]} %%> perms:nextState([{[a],[]},{[b],[a]},{[c],[b,a]}]). % e.g. last state -> [c,b,a] %%'$end_of_table' %%> perms:perm([{[a],[]},{[b],[a]},{[c],[b,a]}]). % see above %%[c,b,a] %%''' -module(perms). -export([first/1, next/1, perms/1, foreach/2, map/2, foldl/3, foldr/3]). -export([firstState/1, perm/1, nextState/1]). -import(lists, [reverse/1, reverse/2]). %% @spec (list()) -> {L::list(), State::state()} %% @type state() = [stack_entry()] | '$end_of_table' %% stack_entry() = { Todo::list(), Done::list() }. %% State is stack emulation of standard permutation generators %% %% @doc Makes first permutation (same as original `L') and `State' for next permutation. %% @see next/1 first(L) -> next(firstState(L)). %% @spec (state()) -> {P::list(), S2::state()} %% @doc Makes permutation `P' from current `S' {@type state()} and next `S2' {@type state()}. next(S) -> {perm(S), nextState(S)}. %% @spec (list()) -> State::state() %% @doc Makes first `State' ({@type state()}) for permutation of `L'. %% %% {@link perm/1} from this state makes original `L'. firstState(L) -> firstState(L, []). firstState([], Result) -> Result; firstState([_|Rest] = L, Result) -> firstState(Rest, [{L, []}|Result]). %% @spec (state()) -> P::list() %% @doc Makes permutation `P' from current `State'. %% @see firstState/1 %% @see nextState/1 %% @end %perm('$end_of_table') -> throw(beyond_end); perm(State) -> perm(State, []). perm([], Perm) -> Perm; perm([{[H|_], _}|RestOfState], Perm) -> perm(RestOfState, [H|Perm]). %% @spec (State::state()) -> Next::state() %% @doc Makes `Next' {@type state()} from current `State'. %% @end %nextState('$end_of_table') -> throw(beyond_end); nextState([]) -> '$end_of_table'; nextState([{[_], _}|State]) -> nextState(State); nextState([{[H|[_|TT]=T], Rest}|State]) -> firstState(reverse(Rest, [H|TT]), [{T, [H|Rest]}|State]). %% @spec (list()) -> Permutations::list() %% @doc Returns {@type list()} containing all `L''s permutations. perms(L) -> perms(firstState(L), []). perms('$end_of_table', Res) -> reverse(Res); perms(State, Res) -> {P, NS} = next(State), perms(NS, [P|Res]). %% @spec (F, list()) -> ok %% F = (P::list()) -> any() %% @doc Call `F' for each permutation `P' of `L'. foreach(F,L) -> foreachState(F, firstState(L)). foreachState(_, '$end_of_table') -> ok; foreachState(F, State) -> {P, NS} = next(State), F(P), foreachState(F, NS). %% @spec (F, list()) -> Result::list() %% F = (P::list()) -> Res %% Result = [Res] %% @doc Makes `Result' {@type list()} of `Res' results from calling `F' on each permutations `P' of `L'. map(F, L) -> map(F, firstState(L), []). map(_, '$end_of_table', Res) -> reverse(Res); map(F, State, Res) -> {P, NS} = next(State), map(F, NS, [F(P)|Res]). %% @spec (F, Acc0, list()) -> Acc %% F = (P::list(), AccIn) -> AccOut %% @doc Folds permutations of `L'. Calls `F' on each permutation of `L'. `Acc0' is passed as `AccIn' to firts `F' call %% and each `AccOut' is passed to next `F' call. %% Last `F' call result is returned as `Acc'. foldl(F, Acc0, L) -> foldlState(F, Acc0, firstState(L)). foldlState(_, Acc, '$end_of_table') -> Acc; foldlState(F, Acc, S) -> {P, NS} = next(S), foldlState(F, F(P, Acc), NS). %% @spec (F, Acc0, list()) -> Acc %% F = (P::list(), AccIn) -> AccOut %% @doc Same as {@link foldl/3} but in reverse order. foldr(F, Acc0, L) -> foldl(F, Acc0, reverse(L)).
Nic moc složitého, že? A přitom vygenerování 3 628 800 permutací desetiprvkové množiny a zavolání nějaké drobné funkce pro každou už tomu dá trošku zapotit, a taky že jo: cca 4,3 us na výše uvedeném Athlonu. Nic moc proti Alghoritm-Permute a 0,6 us (nejrychlejší = "call back" použití) na stejném stroji, ale to je psané přímo v C a vlastně nevím jestli jsem zvolil zrovna vhodný algoritmus. Snad mi vyjde čas zkusit totéž nativně v perlu, případně pythonu.
Copyright © 2007 Hynek Vychodil
Version: 0.0.1
Authors: Hynek Vychodil (pichi@nekde.top) [web site: http://www.abclinuxu.cz/blog/Pichi].
perms - Permutation generator
This module provides "simply" permutation generator with state support.
> perms:perms([a,b,c]). [[a,b,c],[a,c,b],[b,a,c],[b,c,a],[c,a,b],[c,b,a]] > perms:foreach(fun(P)->io:format("~p~n",[P]) end, [a,b,c]). [a,b,c] [a,c,b] [b,a,c] [b,c,a] [c,a,b] [c,b,a] ok > perms:foldl(fun(_,N)->N+1 end, 0, lists:seq(1,10)). 3628800 > perms:map(fun(P)->lists:flatten(io_lib:write(P)) end, [a,b,c]). ["[a,b,c]","[a,c,b]","[b,a,c]","[b,c,a]","[c,a,b]","[c,b,a]"] > {_,FS} = perms:first([a,b,c]). {[a,b,c],[{[b],[]},{[c],[b]},{[a,b,c],[]}]} > perms:next(FS). {[a,c,b],[{[c],[]},{[a,c],[]},{[b,c],[a]}]} > perms:next([{[c],[]},{[a,c],[]},{[b,c],[a]}]). {[b,a,c],[{[a],[]},{[c],[a]},{[b,c],[a]}]} > perms:nextState([{[a],[]},{[b],[a]},{[c],[b,a]}]). % e.g. last state -> [c,b,a] '$end_of_table' > perms:perm([{[a],[]},{[b],[a]},{[c],[b,a]}]). % see above [c,b,a]
state() = [stack_entry()] | '$end_of_table'
State is stack emulation of standard permutation generators
first/1 | Makes first permutation (same as original L ) and State for next permutation. |
firstState/1 | Makes first State (state() ) for permutation of L . |
foldl/3 | Folds permutations of L . |
foldr/3 | Same as foldl/3 but in reverse order. |
foreach/2 | Call F for each permutation P of L . |
map/2 | Makes Result list() of Res results from calling F on each permutations P of L . |
next/1 | Makes permutation P from current S state() and next S2 state() . |
nextState/1 | Makes Next state() from current State . |
perm/1 | Makes permutation P from current State . |
perms/1 | Returns list() containing all L 's permutations. |
first(L::list()) -> {L::list(), State::state()}
Makes first permutation (same as original L
) and State
for next permutation.
See also: next/1.
firstState(L::list()) -> State::state()
Makes first State
(state()
) for permutation of L
.
perm/1
from this state makes original L
.
foldl(F, Acc0, L::list()) -> Acc
Folds permutations of L
. Calls F
on each permutation of L
. Acc0
is passed as AccIn
to firts F
call
and each AccOut
is passed to next F
call.
Last F
call result is returned as Acc
.
foldr(F, Acc0, L::list()) -> Acc
Same as foldl/3
but in reverse order.
foreach(F, L::list()) -> ok
Call F
for each permutation P
of L
.
map(F, L::list()) -> Result::list()
Makes Result
list()
of Res
results from calling F
on each permutations P
of L
.
next(S::state()) -> {P::list(), S2::state()}
Makes permutation P
from current S
state()
and next S2
state()
.
nextState(State::state()) -> Next::state()
Makes Next
state()
from current State
.
perm(State::state()) -> P::list()
Makes permutation P
from current State
.
See also: firstState/1, nextState/1.
perms(L::list()) -> Permutations::list()
Returns list()
containing all L
's permutations.
Celkem to ujde a ještě se to nechá formátovat CSS a kvůli Abíčku jsem musel vyhodit nějaké ty atributy kolem tabulky. Kdyby jste si chtěli někdo obenchmarkovat thready a zprávy u sebe, tak ještě zdrojáky testů co jsem dělal
-module(ring). -export([start/1, start/2, server/1, child/1]). child(Parent) -> receive 0 -> Parent ! done; N -> Child = spawn(?MODULE, child, [Parent]), Child ! N-1 end. start(N) -> start(N, 10000). start(N, Timeout) -> process_flag(trap_exit, true), Parent = spawn_link(?MODULE, server, [Timeout]), statistics(wall_clock), Child = spawn(?MODULE, child, [Parent]), Child ! N, receive {'EXIT', Parent, ok} -> {_, T} = statistics(wall_clock), T/N/1000; {'EXIT', Parent, Reason} -> Reason end. server(Timeout) -> receive done -> exit(ok) after Timeout -> exit(timeout) end.
> c(ring). {ok,ring} > ring:start(pocet_opakovani) trvání jednoho v sec. nebo atom timeout pokud na to nestačilo 10s > ring:start(pocet_opakovani, timeout_v_ms) trvání jednoho v sec. nebo atom timeout pokud na to nestačil zadaný timeout
-module(pingperf). -export([start/1, pong/1]). pong(P) -> receive ping -> P ! pong, pong(P) end. ping(P, 0) -> exit(P, kill); ping(P, N) -> P ! ping, receive pong -> ping(P, N-1) end. start(N) -> statistics(wall_clock), PONG = spawn(?MODULE, pong, [self()]), ping(PONG, N), {_, T} = statistics(wall_clock), T/N/2000.
> c(pingperf). {ok,ring} > ring:start(pocet_opakovani) trvání zaslání jedné zprávy v sec.
Když už máme ten funkcionální jazyk, tak jde perms
pěkně přepsat pomocí map
(a taky nikam nespěchá, když chce vrátit všechny permutace )
--- perms.erl.old 2007-04-16 11:05:12.000000000 +0200 +++ perms.erl 2007-04-16 11:04:42.000000000 +0200 @@ -87,12 +87,8 @@ %% @spec (list()) -> Permutations::list() %% @doc Returns {@type list()} containing all `L''s permutations. -perms(L) -> perms(firstState(L), []). - -perms('$end_of_table', Res) -> reverse(Res); -perms(State, Res) -> - {P, NS} = next(State), - perms(NS, [P|Res]). +perms(L) -> map(fun identity/1, L). +identity(P) -> P. %% @spec (F, list()) -> ok %% F = (P::list()) -> any()
Tiskni
Sdílej:
modul:foo
místo jen foo
a bum a běží v nové verzi, typicky se tak píšou loop
smyčky serveru viz níže).
Samoupgradující server:loop(State) -> receive Msg -> NewState = do_some(State, Msg), ?MODULE:loop(NewState) end.Server s upgrade on demand:
loop(State) -> receive upgrade -> ?MODULE:loop(State); Msg -> NewState = do_some(State, Msg), loop(NewState) end.Pokud ten server má zpracovávat řádově stovky tisíc requestů za sekundu tak ten druhej kód bude o chlup rychlejší, ale zas musíš při upgrade zaslat ten signál.
Interpret možná přijde na řadu malinko později, jestli tím oslním svou slečnu, to sice nevím, ale zkusit to můžu (od mě jako od Matfyzáka už zažila mnohé ).Největší frajeřina by byla dát jí ho k narozeninám...tím samozřejmě myslím napsat ho tak kompaktní, aby se – napsaný polevou – vešel na horní stranu dortu.
foo
, tak to všechno běhá uvnitř té binárky snad i včetně imported funkcí (přímé adresy do verze jiného modulu, která byla v okamžiku natažení volajícího modulu, ale tím si nejsem jistý, možná, že to rovnou sahá po aktuální verzi) a v okamžiku požadavku na module:foo
se koukne do aktuálního slovníku (je to o chlup pomalejší) a skočí na nejnovější verzi (trošku to připomíná Debian a jeho větve init
modulu a dalších systémových věcí je trochu těžší, ale jak často měníš jádro, že BEAM
u, případně jádra, kompilátoru a loaderu. Zdrojáky jsou k dispozici