Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.7.
Wayland byl vydán ve verzi 1.24.0. Jde o menší vydání po více než roce. Více funkcionality bývá přidáváno v průběžných vydáních Wayland Protocols.
Textový editor Geany byl vydán ve verzi 2.1. Jde o udržovací vydání po bezmála dvou letech. Obsahuje drobná vylepšení vyhledávání, aktualizace podpory zvýrazňování syntaxe a dále převážně opravy chyb.
Byly zveřejněny videozáznamy, dostupné také s prezentacemi přímo z programu, a také fotogalerie z open source komunitní konference DevConf.CZ 2025 konané od 12. do 14. června v Brně.
Navigace se soukromím CoMaps postavena nad OpenStreetMap je nově k dispozici v Google Play, App Store i F-Droid. Jedná se o komunitní fork aplikace Organic Maps.
Vývojáři OpenMW (Wikipedie) oznámili vydání verze 0.49.0 této svobodné implementace enginu pro hru The Elder Scrolls III: Morrowind. Přehled novinek i s náhledy obrazovek v oznámení o vydání.
Masivní výpadek elektrického proudu zasáhl velkou část České republiky. Hasiči vyjížděli k většímu počtu lidí uvězněných ve výtazích. Výpadek se týkal zejména severozápadu republiky, dotkl se také Prahy, Středočeského nebo Královéhradeckého kraje. Ochromen byl provoz pražské MHD, linky metra se už podařilo obnovit. Výpadek proudu postihl osm rozvoden přenosové soustavy, pět z nich je nyní opět v provozu. Příčina problémů je však stále neznámá. Po 16. hodině zasedne Ústřední krizový štáb.
Po více než roce vývoje od vydání verze 5.40 byla vydána nová stabilní verze 5.42 programovacího jazyka Perl (Wikipedie). Do vývoje se zapojilo 64 vývojářů. Změněno bylo přibližně 280 tisíc řádků v 1 500 souborech. Přehled novinek a změn v podrobném seznamu.
Byla vydána nová stabilní verze 7.5 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 138. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Sniffnet je multiplatformní aplikace pro sledování internetového provozu. Ke stažení pro Windows, macOS i Linux. Jedná se o open source software. Zdrojové kódy v programovacím jazyce Rust jsou k dispozici na GitHubu. Vývoj je finančně podporován NLnet Foundation.
Chci vám pořát vše nejlepší do nového roku, mnoho zážitků, štěstí a lásku. Jo a ještě něco, mnoho zdařilé grafiky ;).
Chcete vědět, jak se kreslí tohle nebo tohle pouze pomocí grafických editorů dostupných zdarma? Gimp, InScape a další. Pokud nejste profesionálové a rádi by jste toto uměli, klidně se stavte.
Navštiv naši diskusi na http://www.quetzal-diskuse.own.cz/. Došlo k poškození databáze, za to se omluvám.
Nevíte, jaké štětce si vybrat? Zeptejte se. Nevíte, kde se dají sehnat prima zdroje? Zeptejte se. Neumíte? Zeptejte se a já vám co nejdříve odpovím. Nečekejte na neskutečné otálení redakce s vydáním seriálu a začněte se učit ještě dnes!
Je tedy fakt, že nás tam zatím moc není, ale já jsem tam stále, tak vám má kdo dobře poradit
Bez registrace
Protože jsem své psaní vzal poněkud hopem a uznávám, že to nebylo zrovna dvakrát moudré (nepočítal jsem s takovou čteností, myslel jsem, že budu jen další zapadlý blog), pojal bych své psaní spíše jako rozsáhlý seriál, který bych publikoval zde na blogu. Představme si nyní osnovu, podle které by jsme společně postupovali ve svých znalostech v ovládání a grafické tvorbě v editorech tak příznačných pro linux. Na mysli mám Inkscape, GIMP. Možno i CinePaint, Kritia, Blender aj... Osobně je mi to jedno, když se podíváte na jakýkoli editor trochu zblízka, poznáte, že jsou na jedno brdo a pracovat s nimi se všemi může i cvičená opice.
Začneme těmi populárnějšími a to jsou GIMP a Inkscape. Z těchto dvou budu první předvádět právě GIMP. Pochybuji, že tu je plno profi grafiků, kteří denně pracují s vektorovou ilustrací.
Běžně na e-mailu pořádám konference o grafických nástrojích (někdy je to docela prča). Pokud by se chtěl někdo zapojit do práce pod nálepkou Linuxu, nechť mi napíše na Quetzal.q@gmail.com. Zajímavé konverzace budou uveřejněny.
O nic přece nejde. Máte-li zajímavý fígl či TIP, můžete mi ho napsat na e-mail. Bude zapracován do seriálu, samozřejmě s vaším jménem..
To celé mám v plánu prokládat zajímavostmi, tipy, rozhovory a jinými zajímavými věcmi. Jsou to například práce s maskami, vrstvami, různými nástroje, scripty a pluginy. To však do seriálu nezahrnuji. Bude to v odlišné sekci. Berte přehled pouze jako orientační výpis.
Nyní si vyjadřujte vy, co vám chybí, co by jste doplnily, co by jste potřebovali. Já vám do hlav nevidím :). Na základě vašich připomínek osnovu doplním a vrhnu se do postupného plnění. Návody očekávejte v ne příliš dlouhých intervalech. Nyní jsem tak bláznil jen proto, že jsem neměl do čeho píchnout. Týdenní volno nemám tak často.
Všemi návody nás bude provázet má dívka Alenka, která nám bude vykládat tipy, triky, zajímavosti ze světa. Budete koukat, jak je holka jedna šikovná znalá.
Tiskni
Sdílej:
který bych publikoval zde na bloguProč to nenabídneš Robertovi jako článek?
Nějak si nemyslím, že by to mělo až takovou váhu.No jak vidím tvoje nadšení a styl psaní, tak myslím, že by se to tam rozhodně hodilo. Ale když nechceš, přemlouvat tě nebudu