V úterý Google vydal Android 16. Zdrojové kódy jsou k dispozici na AOSP (Android Open Source Project). Chybí (zatím?) ale zdrojové kódy specifické pro telefony Pixel od Googlu. Projekty jako CalyxOS a GrapheneOS řeší, jak tyto telefony nadále podporovat. Nejistá je podpora budoucích Pixelů. Souvisí to s hrozícím rozdělením Googlu (Google, Chrome, Android)?
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.101 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.101 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.
Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.
Ultra Ethernet Consortium (UEC), jehož cílem je optimalizace a další vývoj Ethernetu s důrazem na rostoucí síťové požadavky AI a HPC, vydalo specifikaci Ultra Ethernet 1.0 (pdf, YouTube).
Francouzský prezident Emmanuel Macron chce zakázat přístup na sociální sítě pro děti do 15 let. Francie podle něj tento krok udělá sama do několika měsíců, i pokud se na něm neshodnou další státy Evropské unie. Reaguje tak na úterní vraždu vychovatelky, kterou ve východofrancouzském městě Nogent pobodal 14letý mladík. Jednotlivé sociální sítě podle něj mají možnost věk ověřit a vymáhat zákaz pomocí systémů na rozpoznávání tváří.
Rastrová grafika: fuj #1
Vektorová grafika: fuj #2
Myslím, že jsi se ještě s ničím podobným nesetkalSpíše webdesign. Takže převážně rastry (photoshop, gimp) nebo vektory (inkscape). Moc se mi líbil fireworks, ale nemám ho teď k dispozici.
Umím s tím pracovat trochu, nic extra. Ale snažím se to vylepšit. Zajímá mě převážně návrh webových stránek (rastry) a tvorba logotypů (vektory). A trochu úprava fotek.
V současnosti je to spíše koníček, ale rád bych to pozvedl do jiné roviny.
1) V jaké oblasti grafiky se pohybujete? Webdesign? Úprava fotografií?...Dnes nejčastěji ty fotografie. Dříve DTP. V budoucnu možná 3D.
2) Jaké editory používáte?Mostly GIMP.
3) V čem se orientujete lépe? Vektorová, rastrová nebo 3D grafika?Pixely, pixely, pixely!
4) Na jaké úrovni jste nebo lépe na kterou se cítíte?Někdy si připadám jako lama, ale živil jsme se tím :)
5) Grafiku berete jako nutné zlo, koníček - zálibu, práci, občasné povyražení...?Nutné zlo, ve kterém jsem našel zalíbení.
6) Jak často používáte grafické editory? Jednou za týden, rok, měsíc? Denně? Nebo je máte spuštěné od rána do večera a ještě přes noc? :)GIMP restartuji pouze po rekompilaci.
7) Na který svůj výtvor jste nejvíce pyšní?Asi na ty patlanice, co vedly k člínkům typu Amateurs who beat Nasa over the moon (GIMP saje) 8) Do budoucna by jste chtěli být... Lepší, vynikající nebo vám stačí jen průměr? Snad bych rád opravil ten GIMP :)
1) V jaké oblasti grafiky se pohybujete? Webdesign? Úprava fotografií?...Ode všeho něco, čuňárny s fotkama, fotomontáže, virtual tuning, i kapka webdesignu (na moje stránky, která už jsou tři roky ve výstavbě)
2) Jaké editory používáte?Tak obecně Gimp, Photoshop a Inkscape, ale nebráním se práci s čímkoliv jiným
3) V čem se orientujete lépe? Vektorová, rastrová nebo 3D grafika?rastr, ale vektorové grafice se taky nebráním
4) Na jaké úrovni jste nebo lépe na kterou se cítíte?Zažraný amatér
5) Grafiku berete jako nutné zlo, koníček - zálibu, práci, občasné povyražení...?Pokud si mám něco uměleckého stvořit, jako zábavu. Pokud mám do příštího dne slušně upravit 600 fotek, jako nutné zlo
6) Jak často používáte grafické editory? Jednou za týden, rok, měsíc? Denně? Nebo je máte spuštěné od rána do večera a ještě přes noc? :)Jak kdy. Obecně několikrát týdně
7) Na který svůj výtvor jste nejvíce pyšní?No, třeba tohle
8) Do budoucna by jste chtěli být... Lepší, vynikající nebo vám stačí jen průměr?No nejlíp profík
1) V jaké oblasti grafiky se pohybujete? Webdesign? Úprava fotografií? …Pokud se to dá nazvat grafickou tvorbou, tak spíše v oblasti příležitostných čmáranic a nedokončených pokusů.
2) Jaké editory používáte?Takřka výhradně Inkscape, s bitmapovými editory si nerozumím.
3) V čem se orientujete lépe? Vektorová, rastrová nebo 3D grafika?Po ruční kresbě se nejlépe cítím ve vektorové grafice, až na nepovedený pokus o pixel-art ze mě totiž v rastrové grafice nikdy nic kloudného nevypadlo.
4) Na jaké úrovni jste nebo lépe na kterou se cítíte?Nadšenec amatér.
5) Grafiku berete jako nutné zlo, koníček - zálibu, práci, občasné povyražení…?Jako příležitost k odreagování, musím mít ale správnou náladu.
6) Jak často používáte grafické editory? Jednou za týden, rok, měsíc? Denně? Nebo je máte spuštěné od rána do večera a ještě přes noc? :)Několikrát do měsíce, podle situace a potřeby.
7) Na který svůj výtvor jste nejvíce pyšní?Asi na svůj první vážný pokus v Inkscape; je sice plný školáckých chyb a nedostatků, ale koukat se na to dá.
8) Do budoucna by jste chtěli být... Lepší, vynikající nebo vám stačí jen průměr?Rozhodně je co zlepšovat.
1) V jaké oblasti grafiky se pohybujete? Webdesign? Úprava fotografií?...
2) Jaké editory používáte?
3) V čem se orientujete lépe? Vektorová, rastrová nebo 3D grafika?
4) Na jaké úrovni jste nebo lépe na kterou se cítíte?
5) Grafiku berete jako nutné zlo, koníček - zálibu, práci, občasné povyražení...?
6) Jak často používáte grafické editory? Jednou za týden, rok, měsíc? Denně? Nebo je máte spuštěné od rána do večera a ještě přes noc? :)
7) Na který svůj výtvor jste nejvíce pyšní?
8) Do budoucna by jste chtěli být... Lepší, vynikající nebo vám stačí jen průměr?
1) Hlavně fotky, občas něco na vlastní web a péefka.
2) Gimp, Dia, Blender (kdysi dávno)
3) Rastr
4) Úprava fotek - pokročilý amatér (vím jak na křivky )
5) Úpravy fotek jako záliba, jinak mi to moc nejde.
6) Nárazově
7) Ještě z dob 3D dávnověku Tatra. Pak na to nebyl čas
8) Nemám žádné ambice, to co umím mi stačí, ale to neznamená, že se nechci naučit něco nového.
1) V jaké oblasti grafiky se pohybujete? Webdesign? Úprava fotografií?...tvůrčí 3D, prostě cokoliv co mně napadne
2) Jaké editory používáte?Blender, na textury GIMP (které jsem si většinou fotil)
3) V čem se orientujete lépe? Vektorová, rastrová nebo 3D grafika?3D, 2D jde mimo mně {pouze úpravy fotek – buď na seamless textury (bejvávalo) anebo aby vypadaly líp}
4) Na jaké úrovni jste nebo lépe na kterou se cítíte?Kdysi jsem býval, troufnu si říct, na docela dost dobré (mimo animace) – s Blenderem jsem pracoval skoro 5 let (ještě si pamatuju dřevní doby, kdy Blender 2.27 byla horká novinka a 2.25 byla používána velkým procentem blenderistů). Ale časy se mění, času málo, chuti taky a už jsem z toho vypadl. Třeba nový particle systém v Blenderu neumím ani nastavit. To samé i s composite nodes.
5) Grafiku berete jako nutné zlo, koníček - zálibu, práci, občasné povyražení...?Teď spíš jako občasné povyražení, ale ne moc časté. Na mém disku se válí spousta nedokončených věcí. Prostě jsem začal pracovat, po 2 hodinách jsem měl vytvořený model obličeje a do zbytku už se mi nechtělo. Doteď jsem to nedodělal.
6) Jak často používáte grafické editory? Jednou za týden, rok, měsíc? Denně? Nebo je máte spuštěné od rána do večera a ještě přes noc? :)Jak kdy. Když jsem nedávno dělal nějaké ikonky* pro cinelleru-cv tak denně. Jsou dělané v inkcape, se kterým jsem nikdy předtím nepracoval (ani s jiným vektorovým editorem), takže třeba tvorba palety mně trvala určitě hodně přes hodinu.
7) Na který svůj výtvor jste nejvíce pyšní?Kdybych se dokopal k tomu dodělat ten model anděla tak ten. Už rok je to ale jenom hlava. Byla by sexy
8) Do budoucna by jste chtěli být... Lepší, vynikající nebo vám stačí jen průměr?Do budoucna? Nevím, Zaměřuji se na programování. V tom jsem ale naprostý začátečník.
1) V jaké oblasti grafiky se pohybujete? Webdesign? Úprava fotografií?...Programování
2) Jaké editory používáte?Vim
3) V čem se orientujete lépe? Vektorová, rastrová nebo 3D grafika?Tak nějak stejně, ale raději mám 2D
4) Na jaké úrovni jste nebo lépe na kterou se cítíte?Na celkem dobré, ale vždy je se co učit
5) Grafiku berete jako nutné zlo, koníček - zálibu, práci, občasné povyražení...?Tak nějak všechno
6) Jak často používáte grafické editory? Jednou za týden, rok, měsíc? Denně? Nebo je máte spuštěné od rána do večera a ještě přes noc? :)Sem tam
7) Na který svůj výtvor jste nejvíce pyšní?Nic světoborného: nekompletní SVG prohlížeč, modul do pbrt, pár shaderů a dalších blbůstek
8) Do budoucna by jste chtěli být... Lepší, vynikající nebo vám stačí jen průměr?Lepší!
Hlavně webdesign. Převážně to chystám vektorově v Inkscape (dříve Corelu) a pak exportuji. U důležitějších a lépe placených věcí mi to chystá profesionální grafička v Ilustrátoru.
Pro bitmapy používám PaintShop Pro, což je jediná věc, kvůli které mám ještě Windows. V Gimpu jsem totiž nějak vůbec nepochopil, jak např. vytvořit 4bit GIF se jednou barvou určenou jako průhlednou. Nechci tím tvrdit, že Gimp je špatný nebo že to opravdu neumí (asi jsem to spíš nenašel), ale orientuje se hlavně na vlastní kresbu a úpravu obrázků.
V práci s obrázky na nižší úrovni jsem lepšího než PaintShop Pro nenašel a pod Linuxem jsem v podstatě odpovídající náhradu nenašel vůbec. Spousta lidí namítne, že v dnešní době rychlých linek jsou takového optimalizace k ničemu, ale mě jako technicky založenému člověku prostě vadí, když je dvoubarevná ikonka uložená v truecolor a je kvůli tomu o 1 kB větší :-P
Tiskni
Sdílej: