Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Zlaté švédské stoly.
Chodili jsme na školení do jisté firmy, tam nás při tom ještě krmili, takže jsme se rychle naučili ani nesnídat.
Jídlo je zboží jako každé jiné. Ale myslím, že je to částečně způsobeno přístupem lidí. Kdyby se všichni dívali na jídlo i jinak než na věc, která se dá koupit, možná by byla situace jiná.moment, proč bych se měl na jídlo koukat nějak jinak než jako na ostatní zboží? - jsou to přeci všechno suroviny, které nám země poskytla, a do kterých lidé investovali nějakou práci ... proč zrovna jídlem neplýtvat a ostatním klidně ano? normální situace by přeci měla být šetřit vším, nekupovat ničeho víc než potřebuju (resp. jsem schopen využít) když někomu nestačí přibližovadlo, ať si klidně koupí sporťáka za deset megakorun, když zjistí, že mu sporťák nestačí a že by občas chtěl dojet po polňačce k řece na ryby s tunou werkcajku, ať si na to klidně koupí SUV, do kterého to všechno nacpe, ale ať si proboha nekupuje ty SUV tři, aby každé ladilo barevně k jiné manželčině kabelce ...
Dočista vyjedené talíře nevypadají tak spokojeně jako ty, kde trochu zbyde.Co to je za blbinu? Připomínáš mi jednoho kluka z gymplu, který vždy na talíři nechal trochu jídla - i když mu třeba ten den skvěle chutnalo. Když jsem se ho ptal, proč to dělá, odpověděl něco v tom smyslu, že je to zvyk. Naléhal jsem trochu víc a vypadlo z něj, že mu to připadá světácké. !#%@%?!
Jenom mi přijde zhruba ideální stav, kdy se dosyta najím a ještě něco málo zbyde.Nechápu, proč pro tebe není ideální stav, když se dobře najíš a nic nezbude...
Jediný problém s vyhazováním jídla je tvůj špatný pocit. Já mám zase dobrý pocit z tohohle.Hmm... tohle by se dalo říct o všem. Z prodávání drog dětem mám také špatný pocit - i když se určitě najde někdo, komu to vůbec nevadí a ještě z toho má pocit dobrý.
Rozpakuješ se vyhodit i shnilý banán, nejspíš.Omyl. Pokud už shnilý banán mám, tak ho vyhodím bez rozpaků (jak už jsem napsal někde výše). Ale především se snažím jídlo rozvhrnout tak, abych se nedostával do situace, kdy mi shnije.
Jídlo není jenom o tom nacpat si žaludek, jde i o to jak se jí.O tom nepochybuji. Sám si rád jídlo užívám a nerad se přejídám. Ale to nikterak nesouvisí s plýtváním.
A jíst na plán abych dosáhl ideálního stavu, totiž nulového zbytku, mi přijde jako pitomější než něco málo vyhodit.Pitomější? A smím vědět proč? Pokud se dobře najíš - ani málo, ani moc - tak ti vadí, že nic nezbylo? Raději koupíš/uvaříš víc, aby ses dobře najedl a zbytek se mohl vyhodit? Není spíš tohle pitomý přístup?
Přesně vypočtené nadoraz se mi protiví a mám z toho špatný pocit.Přesně vypočtené nadoraz se mi sice neprotiví, ale to už je jiná otázka. Já se tu handrkuji o vyhazování jídla. Takže pokud si ten zbytek dojíš třeba později místo svačiny, nebo máš psa, který po tobě zbytky z talíře dojí, připadá mi to úplně OK. Ale když se to vezme a vysype do koše, to mě štve.
Prostě určitá omezená míra plýtvání je pro mě důležitá jako ukazatel dostatku.A komu to ukazuješ? Mně tohle přijde nechutné. Copak máš nějaký komplex méněcennosti, abys potřeboval dokazovat, že "(na) to máš"?
Prostě vám občas něco zbyde a už to nesníte. A protože to donekonečna nevydrží, stejně se to jednou vyhodí.Ano, to se občas stane. Ale to je prostě mezní situace. Netvrdil jsem nikde, že bych sebe nebo někoho jiného nutil jíst plesnivé jídlo. Já mluvím o situaci, kdy se svévolně vyhazuje jídlo, které vyhodit není nutné. Připadá mi, že si lidi neváží jídla.
Chtělo by, abys chvilku bydlel s člověkem co opravdu důsledně dodržuje politiku nicnevyhazování. Občas je mi z toho pak až zle, co všechno se dělá aby se nemuselo vyhodit trochu toho jídla.Řekl bych, že spíš žiješ s člověkem, který neumí nakupovat. Když neustále pořizuje více jídla, než je schopen sníst, neměl by slevit ze svých principů o nevyhazování jídla, ale měl by se naučit plánovat.
Přijde taky na to, co zbyde. V Brně v jisté mexické restauraci dávají k polívce tak dobrou osmahlou bagetu pokapanou kořením a olejem, že bych ji vydržeil jíst, dokud bych moh
Bohuzel, dnes je chleba hromadne pripravovany z pekarskych smesi jako beton uz druhy den (a stejne je jako beton nechutny)Hochu, zda se, ze jsi nezazil realnesocialisticky chleb v CSSR. To byla jedna z veci ktera se v uz na prelomu roku 89-90 zasadne zmenila, aspon tedy ve meste odkud pochazim. Za sociku byla jedna ustredni pekarna a cerstve pecivo se nerozvazelo, to by socialisticke planovani nezmaklo, takze se hned cerstve a teple chleby zmrazily a z mrazaku vytahli ty, ktere tam byly nejdele, ty se rozvezli do site provozoven n.p. Pramen. I takto jsme dohaneli a predhaneli ty hnusne kapitalisty, kteri nam chteli vzit nase lepsi zitrky pod vedenim Strany. Ja osobne zazil teply chleba a rohliky poprve nekdy v zime 89-90.
Hochu, zda se, ze jsi nezazil realnesocialisticky chlebZazil, ale ve svych zapalenych politickych agitkach prehlizite, ze vubec nejde o "socialisticky" nebo kyhovyra. A kdyz mluvim o "praprababickach", tak vim proc. Takze si to prectete jeste jednou, vypnete si svuj ideologicky cip a kdyz chcete reagovat, tak reagujte k veci a ne jako fanatik. Dekuji.
Jinak, jedna ZCELA OBECNA vec k diskuzi, kterou jsem se naucil az tady na zapade (a do Ceska asi zatim nedorazila) je, ze v diskuzi polemizuju nebo vyvracim nazor, ne autora.Coz se dela takto: "Hochu, zda se, ze jsi nezazil realnesocialisticky chleb v CSSR." 1) nepsal jsem ani o zmrazenem ani realnesocialistickem chlebu 2) vas prispevek je politicka agitka: "Za sociku byla jedna ustredni pekarna ... to by socialisticke planovani nezmaklo ... I takto jsme dohaneli a predhaneli ty hnusne kapitalisty, kteri nam chteli vzit nase lepsi zitrky pod vedenim Strany." Takze to shrnu: Vyvracite me jakozto autora ("zda se, ze jsi nezazil") a nadto pisete naprosto mimo tema, protoze nevidim, ze by se muj prispevek tykal politiky. Drzost jeste poucovat o tom, jak se vede diskuse, uz je jen tresnicka na dortu.
promin, ale zmrazeny chleba si z dob CSSR fakt pamatuju tak jak pisu.to je sice možné, že máš tak skvělou paměť, ale číst zřejmě neumíš - xkesh porovnává dobu "praprababiček" a "dnešní", přičemž, dle skutečností, jež popisuje, se "ČSSR" řadí do doby "dnešní" ... tedy přinejmenším žádná z mojich praprababiček ČSSR už ani nezažila, zatímco my, dnešní, jsme se povětšinou v té ČSSR narodili - takže ta politická agitka je na místě reakce na xkeshe úplně mimo kromě toho, já si ten "reálněsocialistický" chléb pamatuju taky, a v našich krajích byl čerstvý, voňavoučký, teplý (jestlipak to nesouviselo s tím, že pekárna byla asi 1,5 km od krámu, kde jsme nakupovali?) ... a byl na něm vyražen den výroby, kterážto "featura" současným chlebům poněkud chybí jinak dosti silně pochybuju o tom, že by změna v kvalitě pečiva proběhla "na přelomu 89-90" v návaznosti na politickou situaci - např. Havel byl zvolen prezidentem až 29. 12. 1989, to jistě za ty tři dny jeho vlády v roce 1989 stihli dodavatelé Pramenu změnit způsob distribuce, aby v novém zřízení hned na přelomu 89- nerozváželi chléb mražený nýbrž teplý ... a rozkrádání majetku aka privatizace, teprve po kterém se udála většina změn v podnicích, se datuje od 1991 co je ovšem zajímavé, i dnes jsou mezi pečivem rozdíly stejně propastné jako výše popsané (výše uvedeným rozhodně nechci říci, že bych ti ten mražený chléb nevěřil, prostě jsem měl větší štěstí), a třeba ty rohlíky, když si koupím v malém krámku, tak jsou v pohodě, zatímco když si koupím v supermarketu přímo na místě čerstvě upečené, do hodiny jsou gumové ...
Vyhodit hnusny jidlo na tom nic spatnyho neni, ale tim lepsim (cti jedlym, nesyntetickym) by se plejtvat nemelo. A kdyz uz tak aspon do kose a ne tam kde to dotycnymu vypadne z ruky (deticky ve skole hazejici po sobe o prestavkach svacinama).
Brigáda v Chebu, 3 roky na prázdniny, pekárna už dnes neni, zkrachovala vedle těch "chrličů" potravin, rozváželi jsme ještě teplé pečivo. Mam na co příjemně vzpomínat (roky 95-97), naše zboží stálo za to.
Nejvíc mi vadí vyhazování vajec - různé bitvy a prvoplánové "gagy".A muzu se zeptat, jestli to jsou vejce z velkochovu = slepicich arbeitslagru, tedy bezne prodavana vejce? Protoze u jidla presne plati princip: Jak nabyl, tak pozbyl. Nechapu, jak si chcete (nejen vy osobne) vazit neceho, co vznika takovym zpusobem, jako nase bezne potraviny. "Vyhodit" je casto jediny rozumny zpusob pouziti, bohuzel by se melo dodat "a priste nekupovat", coz uz vetsina lidi nechape. Ackoliv technologie prumyslove vyroby potravin neskutecne poskocila, lidska psychika stale zustava uveznena v obrazech "biblickeho chleba" nebo jidla jako temer posvatneho (protoze vzacneho) zachrance zivota. Takze paradoxne i ten nejvetsi humus (slouzici hlavne ke zvysovani obratu ruznych firem, nikoliv k "vyzive") se dostava na piedestal "naseho chleba vezdejsiho", bohuzel jen jako konecny produkt. Na proceduru vyroby (a "slozeni") uz vetsina i techto sentimentalnich ochranitelu "jidla" kasle. Tohle je podle me jedna ze zvracenosti (perverzit) nasi civilizace.
Na proceduru vyroby (a "slozeni") uz vetsina i techto sentimentalnich ochranitelu "jidla" kasle.Jak souvisí procedura výroby a složení s tím, jestli si všeobecně někdo váží jídla? Co kdyby byla procedura výroby i složení takové, že bys to i ty považoval za hodnotné jídlo? Bylo i pak v pořádku s ním plýtvat?
Jak souvisí procedura výroby a složení s tím, jestli si všeobecně někdo váží jídla? Co kdyby byla procedura výroby i složení takové, že bys to i ty považoval za hodnotné jídlo? Bylo i pak v pořádku s ním plýtvat?Souvisi, a to hned dvakrat: 1) kvalitni jidlo je vetsinou patricne drahe, takze ho vetsinou lidi nenakupuji nadbytek 2) kvalitni jidlo vydrzi nejakou dobu pozivatelne, napr. i kdyz vyschne (chleba, maso), kdyz v nem probihaji chemicke procesy (mleko),coz se o vetsine dnesnich vyrobku rict neda - vyhodit nedojedene zbytky je proste zpusob, jak si uchovat zdravi (nebo alespon nekazit si chut), protoze starsi chleba plesnivi a mleko horkne. Videt nektere salamy treti den po zakoupeni je na zvraceni (a to byly v lednicce). Z toho vyplyva, ze kvalitnim jidlem se plytva daleko mene. Napsal jsem to nize: jidlo je podle me extremne levne a extremne spatne. Z toho se (zcela podle "trznich zakonu") vyvinul vselidovy zvyk plytvani. A jeste k te "posvatnosti" jidla (coz je predpoklad prinicpu "jidlem se neplytva"): vajicko ze slepiciho koncentraku je svinstvo jak fyzicky tak moralne, podobne maso z hromadnych chovu... v chemicke laboratori potravinarskeho prumyslu aspon odpada ta moralka. Takze se presne takovym potravinam snazim vyhnout jak muzu. A naprosto nemam zabrany vyhodit druhy den naprosto nechutnou pulku chleba (protoze vim, ze zitra se na ni zacne rozmahat plisen, jelikoz je to "vyrobek" delany pouze pro tech par hodin, kdy je diky cerstvosti pozivatelny). Tak takhle s uctou k jidlu souvisi jeho kvalita. Principy jsou k smichu, kdyz se nedodrzuji co se tyka jidla kompletne - tedy i ve vyrobe. A ze vyroba jidla je uplne dnes uplne nekde jinde, nez kdyz tyto principy chovani se k jidlu vznikaly, to uz jsem taky psal v jinem prispevku.
starsi chleba plesnivi a mleko horkneCož takhle kupovat tolik, aby ti to nezbylo na druhý den, kdy už to není dobré?
A jeste k te "posvatnosti" jidla (coz je predpoklad prinicpu "jidlem se neplytva"): vajicko ze slepiciho koncentraku je svinstvo jak fyzicky tak moralne, podobne maso z hromadnych chovu... v chemicke laboratori potravinarskeho prumyslu aspon odpada ta moralka. Takze se presne takovym potravinam snazim vyhnout jak muzu.Tohle je naprostý nesmysl. Jídlo je jídlo - ať už pochází odkudkoliv. Během doby se způsob opatřování jídla mění. Ale nemění se to, že ho lidi konzumují, aby neměli hlad. Jestli pochází vajíčko z divokého hnízda, vesnického kurníku nebo velkochovu, to má vliv pouze na jeho kvalitu a chuť. Nic to nemění na tom, že je to pořád jídlo, které lidi jí. Samozřejmě, že existuje spojitost s tím, jak jsou potraviny levné a dostupné a plýtváním. Ale to, že jsou levné, neomlouvá plýtvání.
Takze se presne takovym potravinam snazim vyhnout jak muzu.A jídlem, kterému se nevyhýbáš, tím neplýtváš?
A naprosto nemam zabrany vyhodit druhy den naprosto nechutnou pulku chleba (protoze vim, ze zitra se na ni zacne rozmahat plisen, jelikoz je to "vyrobek" delany pouze pro tech par hodin, kdy je diky cerstvosti pozivatelny).Tak sis měl koupit jen tu jednu půlku chleba, ne? Proč kupovat celý a pak polovinu vyhodit?
Principy jsou k smichu, kdyz se nedodrzuji co se tyka jidla kompletne - tedy i ve vyrobe.Naopak, k smíchu je tvé tvrzení, že jídlo přestává být jídlem, když se vyrábí jiným způsobem, než který by odpovídal tvým představám. I ta poslední polystyrénová sušenka je jídlo.
Jídlo je jídlo - ať už pochází odkudkoliv. Během doby se způsob opatřování jídla mění. Ale nemění se to, že ho lidi konzumují, aby neměli hlad. Jestli pochází vajíčko z divokého hnízda, vesnického kurníku nebo velkochovu, to má vliv pouze na jeho kvalitu a chuť. Nic to nemění na tom, že je to pořád jídlo, které lidi jí.Presne tohle mysleni je pricina toho, co tak kritizujes. A muzes moralizovat az do aleluja, dokud bude jidlo k dispozici tak levne (coz implikuje i zpusob jeho vyroby), bude se s nim jako s lacinymi vecmi zachazet. Prave ze se hodne zmenilo, uz davno (alespon v nasi civilizaci) lidi nejedi, aby nemeli hlad. Hlad budes mit, az nebudes mit co jist aspon 14 dni nebo radsi mesic. Ted jen zahanime chute, neurozu, lidi jedi taky z nudy (proto se muze vubec nekdo nad nejakym jidlem osklebovat, "bleee tohle mi nechutnaaa...") a ze zvyku ("ten spenat" snis, protoze je zdravej!" a "dokud to nesnis, nebude televize!") Lidi se proste cpou, aniz to maji zapotrebi. Umele si taky musi chut povzbuzovat. To neni konzumace jidla z hladu. To je entertainment.
Samozřejmě, že existuje spojitost s tím, jak jsou potraviny levné a dostupné a plýtváním. Ale to, že jsou levné, neomlouvá plýtvání.Nechapu. Proc by mel byt problem plytvat necim, ceho je takova spousta, ze kdyz si to nekoupim, tak to vecer z obchodu museji likvidovat (ono je pak v principu jedno, jestli to vyhodim ja, kdyz nedojim, nebo to vyhodi obchodnik, protoze si to nekoupim)? (Tedy, chapu, asi chces porad videt v jidle tu pradavnou mystiku, jenomze tuhle funkci jidlo v nasi civilizaci davno nema a tezko ji znova umele roubovat. Lidi se driv taky pred jidlem modlili - tj. za nej dekovali, hlavne proto, ze nebylo jednoduche ho ziskat. Dnes aby se tedy clovek modlil k pozehnanim potravinarskeho prumyslu, ktery se muze strhat, aby vsechny ty prebytecne vyrobky lidem nacpal: staci chvili vnimat reklamy, staci se projit po supermarketu.)
Naopak, k smíchu je tvé tvrzení, že jídlo přestává být jídlem, když se vyrábí jiným způsobem, než který by odpovídal tvým představám. I ta poslední polystyrénová sušenka je jídlo.Ano, tohle si asi mysli vetsina lidi, takze presne proto to vypada tak, ze se ty "posledni polystyrenove susenky" vubec vyrabeji, vydavaji reklamou "za zdroj energie a stesti", obcas jedi, obcas vyhazuji. Proto se vyrabi "jidlo", ktere nema zadnou jinou funkci nez "byt prodano". A takove jidlo, ktere bylo stvoreno pouze k tomu, aby ho nekdo prodal, coz je dnes vetsina, kdyz me na nej prejde chut, proste skonci v odpadcich stejne jako vcerejsi noviny.
dokud bude jidlo k dispozici tak levne (coz implikuje i zpusob jeho vyroby), bude se s nim jako s lacinymi vecmi zachazet.Škoda. Já totiž u jídla nerozlišuji, jestli je levné nebo drahé. Je to pořád jídlo. Mám-li dost pěněz, koupím si lepší jídlo. Ne víc levného jídla, abych pak přebytek vyhodil.
uz davno (alespon v nasi civilizaci) lidi nejedi, aby nemeli hlad.Nepřeháněj. To, že lidi často jedí kvůli tomu, že na něco mají chuť, ještě neznamená, že jídlem nezahánějí hlad, a že by ho nepotřebovali k životu. Ty řeči o tom, že by člověk musel být bez jídla 14 dní, aby měl hlad, jsou nesmysly. Nikdy v historii se člověk netrápil tak dlouho hlady, když měl co jíst. I prvobytně pospolná společnost jedla pro chuť a z radosti z jídla. I zvířata to dělají.
Nechapu. Proc by mel byt problem plytvat necim, ceho je takova spousta, ze kdyz si to nekoupim, tak to vecer z obchodu museji likvidovatJá mluvím o přístupu každého jednotlivého člověka. Samozřejmě, že chápu, že když já tu svoji bramboru nevyhodím, tak to neznamená, že by ve stejný okamžik nebyly na celém světě znehodnoceny tuny jídla jen proto, že si je ten den zrovna nikdo nekoupil. I když budu recyklovat papír jako divej, deštným pralesům asi nijak výrazně nepomohu. Ale to neznamená, že se na to vykašlu. A pokud by se na to takhle dívalo více lidí, třeba by to k něčemu vedlo. Je to pochopitelně utopie. Ale to mi nebrání se chovat k jídlu slušně.
asi chces porad videt v jidle tu pradavnou mystiku, jenomze tuhle funkci jidlo v nasi civilizaci davno nema a tezko ji znova umele roubovat.Jenže ono ji neztratilo kvůli způsobu výroby, nezdravosti nebo snadné dostupnosti. Ztratilo ji proto, že lidi uvažují jako ty. Jak už jsem psal: i snadno dostupné jídlo je pořád jídlo. Na jeho "posvátnosti" (když už mi to pořád vnucuješ) to nic nemění.
A takove jidlo, ktere bylo stvoreno pouze k tomu, aby ho nekdo prodal, coz je dnes vetsina, kdyz me na nej prejde chut, proste skonci v odpadcich stejne jako vcerejsi noviny.Neříkej. Už od nepaměti je většina jídla "vyráběna" proto, aby se mohla prodat. Od doby, co začali žít lidi v nějakých společenstvích, to bylo tak, že jedni jídlo obstarávali a druzí jim výměnou za to jídlo poskytovali něco jiného. Žádná změna oproti dnešku. Že se jídlo vyrábí proto, aby se mohlo prodat, to ho nijak neznehodnocuje.
Už od nepaměti je většina jídla "vyráběna" proto, aby se mohla prodat. Od doby, co začali žít lidi v nějakých společenstvích, to bylo tak, že jedni jídlo obstarávali a druzí jim výměnou za to jídlo poskytovali něco jiného. Žádná změna oproti dnešku. Že se jídlo vyrábí proto, aby se mohlo prodat, to ho nijak neznehodnocuje.S jednou podstatnou zmenou: jidlo se nikdy nevyrabelo prumyslove (az poslednich tak 200 let, a dneska uz se zase prakticky nevyrabi jinak nez prumyslove). Jidlo prestalo "rust", zacalo se "vyrabet". Tim padem se "dar" zmenil na "zbozi" se vsemi dusledky (i s temi zdravotnimi, protoze jidlo, ktere "roste" v tovarne, taky podle toho vypada).
Jestli pochází vajíčko z divokého hnízda, vesnického kurníku nebo velkochovu, to má vliv pouze na jeho kvalitu a chuť. Nic to nemění na tom, že je to pořád jídlo, které lidi jí.Tak tedy dobrou chut, a nezapomen pritom na "uctu k jidlu".
Nechápu, proč bych neměl mít úctu k jídlu proto, že se lidi chovají špatně ke slepicím...To je samozrejme tvoje osobni vec, nemyslel jsem to osobne. Pouze jsem se pokusil odpovedet na tvoji de facto otazku, proc se lidi chovaji k jidlu jako k necemu bezcennemu, a take sdelit ze se mi to v tomto kontextu nejenze nemuze hnusit, ale uplne to chapu. Kdyz nemaji lidi uctu treba k tem zviratum a zaviraji nad tim oci jen kvuli iluzi "blahobyt = hodne jidla, jedno jakeho", a nemaji tim padem uctu ani k sobe, je ucta k jidlu uz to posledni. Tim spise, ze se to nezmeni, dokud nebude opet jidlo "vzacne". K tomu ale nevidim cestu skrz lidske uvedomeni (ten instinkt "nadbytek jidla = blahobyt" podporeny intelektualni lzi "jidlo jako jidlo" je neporazitelny), ale skrze postupne ztezovani takovychto "jidla, zvirat a lidi nedustojnych" vyrobnich podminek natolik, az se to nakonec nebude vyplacet, a to direktivni cestou (predpisy).
Tim spise, ze se to nezmeni, dokud nebude opet jidlo "vzacne".A není snad "úcta k jídlu" prvním krokem k tomu, aby bylo jídlo vzácné? Ty to převádíš na peníze a říkáš, že jídlo musí být drahé a těžko dostupné, aby bylo pro lidi vzácné. To je možná ten praktičtější, či spíše pragmatičtější přístup. Ale já bych si přál, aby bylo jídlo vzácné bez ohledu na cenu.
intelektualni lzi "jidlo jako jidlo"Ale ona to není lež. Měl bys tedy bojovat proti těm, kteří svým nakupováním podporují ty velkochovy. Ne jim říkat, že takového jídla si nemusí vážit a je v pořádku, když jím budou plýtvat. Tím jen podporuješ trend, který dělá z jídla úplně obyčejnou komoditu -- a proto pak nikomu nepřijde divné, že se maso "vyrábí", místo aby se choval dobytek...
Nebudou-li si lidi jídla vážit, těžko se začnou zajímat o to, jak vzniká.Lidi se nebudou zajimat o to, jak jidlo vznika, kdyz si neuvedomi, ze je rozdil mezi "jidlem" a "jidlem". Stacila (btw medialni bublina) BSE a najednou jako by na chvili lidi zpozorneli, stacilo nekolik afer s prebalovanim stareho masa - a ejhle, lidi prestavaji nakupovat v supermarketech a radeji si to maso predtim prohlednou "nazivo".
A není snad "úcta k jídlu" prvním krokem k tomu, aby bylo jídlo vzácné? Ty to převádíš na peníze a říkáš, že jídlo musí být drahé a těžko dostupné, aby bylo pro lidi vzácné. To je možná ten praktičtější, či spíše pragmatičtější přístup. Ale já bych si přál, aby bylo jídlo vzácné bez ohledu na cenu.Ja myslim, ze naopak. Ucta k "spatnemu jidlu" vlastne rika, ze neni rozdil mezi tim zmetkem a napr. pokud mozno prirozene "vyrostlym jidlem". Lidi si nejdriv musi uvedomit, ze ne vsechno, co se za jidlo vydava, taky skutecne jidlo je. Az pak budou ochotni platit za to "dobre" tolik, ze se to vyplati pestovat. Dnes vyhrava ten levnejsi, a o podminky vyroby se lidi nestaraji: chleba jako chleba, mleko jako mleko, vejce jako vejce.
Ale ona to není lež. Měl bys tedy bojovat proti těm, kteří svým nakupováním podporují ty velkochovy. Ne jim říkat, že takového jídla si nemusí vážit a je v pořádku, když jím budou plýtvat. Tím jen podporuješ trend, který dělá z jídla úplně obyčejnou komoditu -- a proto pak nikomu nepřijde divné, že se maso "vyrábí", místo aby se choval dobytek...Bojovat proti tem, kdo nakupuji ... to je jako v tom vtipu o boji proti negramotnym: "A kolik uz jste jich pobili?" Bojovat muzu tim, ze smejdu budu rikat "smejd", a ne "jidlo". A nebojim se, ze bych tento trend "podporoval", protoze to uz je davno realita, ostatne tvuj zapis v blogu je touto realitou inspirovan. Proste se divam kolem sebe a vidim, jak to je. A kdyz mi nekdo rekne, treba jako ty (ok, neprimo, prectu si v blogu, zase navzdory osloveni to neber primo osobne), ze bych si mel vazit vseho jidla, tak proste nemuzu. Protoze jsem se v jistem obdobi svyho zivota vic zajimal o to, jak takove jidlo vznika a tedy mam dojem, ze se pak lidi k temto vyrobkum chovaji naprosto adekvatne: nedbale, za vic totiz nestoji. Tvarit se, ze stoji, to je podle me pokrytectvi a jakozto jisty druh intelektualni pozy (nic ve zlem) se v praktickem jednani lidi stejne neuchyti, tedy lidi si nezacnou jidla vazit jen kvuli tomu, kdyz jim to nekdo bude kazat, coz jak vidis nedelaji, i kdyz se vsad, ze veticky o tom, ze "jidlo je drahocenne, posvatne", slysi od matersky skolky porad. Jenze ani deti, ani dospeli lidi nejsou slepi ;)
nebo to odvezou nekam do jzd a davaj to prasatum.Což mi přijde fajn. Jde mi o to, aby se jídlo zpracovalo. Kdyby to jen vyhodili, nesouhlasil bych. Když to dají sežrat prasatům, beru to jako dobré řešení.
Ja sem zase nesnasel, kdyz mi ty kr*a*vy soudruzky kucharky nacpaly plnej talir a ty druhy sv*i*ne soudruzky ucitelky to do me cpaly pod tlakem. Kdyz uz nemuzu ci nechci, tak to proste bud dam odnyst (v restauraci) ci doma to soupnu do lednice. V Nemecku si to nechavam balit. Kdybych si to nechal zabalit v ceskej restauraci, tak se na me vsichni budou koukat jako na "socku".
Kdyz si nekdo neco koupi, tak je to jeho. Znameta to, ze spolecnosti odvedl takovou praci, ze si to muze dovolit koupit (pokud spolecnost neni socialne pokrivena, jako tady). Pokud si koupim třeba miliardu zakusku, tak sou moje a klidne si je budu moci vyhodit. Jen socialisti si myslej, ze jidlo, ropa, energie a slunce je vsech a nelibi se jim, ze si se svym majetkem delam to CO CHCI JA!
Ty zakusky sou teda dost hloupej priklad, protoze nejsem imbecil abych to udelal, lec vypovida presne o tom, o cem jsem vypovidat chtel!
Asi reknete "tak to nekupuj" ale ono nekdy je to to jediny co je k mani...
Nechápu proč činit nějaké extra rozdíly mezi jídlem a jinými věcmi, které jídlem nejsou.To je škoda. Podívej se níže, kde píšu o tom, že některé věci mají i jinou hodnotu, než která je vyjádřena penězi. Jídlo mezi ně patří.
Ale tam nežiji a tímto "posvátným" postojem k jídlu lidem v rovníkové Africe nijak nepomůžu.Zaprvé jsem neříkal, že by to mělo být kvůli lidem v Africe. A zadruhé je hloupé říkat, že bys jim nepomohl. Tvoje vyhozená nebo nevyhozená porce samozřejmě nikoho od hladu nezachrání. Ale kdyby si lidé všeobecně jídla více vážili, bylo by to jiné. Taková situace pochopitelně nikdy nenastane, takže je to nesmyslné uvažování o utopii, ale svůj postoj kvůli tomu nezměním.
Tvoje vyhozená nebo nevyhozená porce samozřejmě nikoho od hladu nezachrání.takto formulováno je to samozřejmě nesmysl ale jak bylo zmíněno na jiném místě, kdyby lidé místo toho, aby říkali "nemá to cenu, nedělá to nikdo, proč já" raději dané činnosti dělali, tedy v tomto konkrétním případě jídlo nevyhazovali, tj. kupovali jenom kolik sní, tedy méně, menší poptávka se projeví v menší výrobě, menší výroba se projeví v menší devastaci prostředí, menší devastace prostředí se projeví v lepší úrodě - po celém světě
Kdybych si to nechal zabalit v ceskej restauraci, tak se na me vsichni budou koukat jako na "socku".No a co? To ti tolik záleží na tom, co si myslí ostatní? Když jsi byl malej, tak jsi chodil kouřit na záchodky jen proto, aby kluci neřekli, že seš srab?
Pokud si koupim třeba miliardu zakusku, tak sou moje a klidne si je budu moci vyhodit. Jen socialisti si myslej, ze jidlo, ropa, energie a slunce je vsech a nelibi se jim, ze si se svym majetkem delam to CO CHCI JA!Na tvoje vlastnické právo nikde nesahám. Nepsal jsem, že bych chtěl uzákonit, aby se neplýtvalo jídlem. Ostatně jsem také nikde nepsal, že je jídlo všech. Jak jsi z toho vyvodil takovou kravinu, to skutečně netuším. Bohužel jsi vůbec NEPOCHOPIL podstatu toho zápisu. Nejde totiž o peníze a o právo nakládat s vlastním majetkem podle svých představ. To nikomu neupírám a také nechci, aby to někdo nutil mně. Já mluvím o tom, že jídlo nemá svoji hodnotu vyjádřenou pouze penězi. Existují i jiné věci, které můžeš koupit, ale přitom tím dostáváš do ruky o něco více než aktuální tržní hodnotu. Pokud by ses například praštil přes kapsu a koupil sbírku vzácných obrazů, mohl bys je klidně spálit. Jsou přeci tvoje, můžeš si s nimi dělat, co uznáš za vhodné. Třeba je zničit. Ale bylo by to správné? Není to tak dávno, co bylo velmi snadné si zcela legálně koupit člověka, kterého jsi pak mohl bít, mrzačit, mučit a zabít. Byl to otrok, tvůj majetek, se kterým jsi mohl dělat cokoliv. Ale bylo to správné? Takže když si koupíš vagón jídla, je tvým právem si s ním dělat, co se ti zlíbí. Ale je správné ho nechat shnít nebo ho rovnou vyhodit? Já si myslím, že ne. A nemá to nic společného s nějakou sociální pokřiveností. Já bych ti to plýtvání jídlem totiž nevyčítal proto, že bych chtěl, aby bylo radši rozdané sirotkům... Já bych ti to vyčítal proto, že se mi protiví neúcta k jídlu. Takže je v mých očích stejně Špatné™ vyhození brambory, kterou najdeš na poli, jako vyhození láhve vína za deset tisíc.
Také mám takové řešení nejraději. Nejvíce mě ale odrovnalo, když jsme tuhle někde byli a kamarád prohlásil, že nechat si jídlo zabalit s sebou je trapný. Prý by si připadal jako socka. Lidi mají opravdu stupidní představy...uff, to fakt mají ... jako socka??? dát třeba dvacku za krabici na žrádlo je chování socky? socka by to snad dožrala, aby nemusela platit za tu krabici, ne? btw, jsem asi socka, běžně dožírám i po ostatních, holt sem bezednej
dát třeba dvacku za krabici na žrádlo je chování socky?V takové restauraci bych spropitné nenechal. Ještě jsem nenarazil na podnik, který si za takovou volovinu něco účtoval... Ale jinak se to uvažování pravděpodobně ubírá asi takovýmto směrem: "nejsem přece taková socka, abych musel doma dojídat zbytky... to bych se přeci hrozně shodil před tou servírkou".
Ještě jsem nenarazil na podnik, který si za takovou volovinu něco účtoval...no, asi jsem měl pokaždý smůlu ... potkal jsem i podniky, který si účtujou i za to, že daj na stůl koření ... (a naopak takový, kde třeba ani nepočítaj kusy pečiva - aniž by cena jídla samotnýho byla nějak přemrštěná)
Ale jinak se to uvažování pravděpodobně ubírá asi takovýmto směrem: "nejsem přece taková socka, abych musel doma dojídat zbytky... to bych se přeci hrozně shodil před tou servírkou".hm, a to, že by tím potěšil kuchaře (a třeba i servírku, že pracuje v kvalitním podniku), že je to tak dobrý, že si to vezme s sebou, to nikoho nenapadne ...
Casem jsem ale pochopila, ze jidlo je jen vec jako kazda jina.A s tím právě nesouhlasím. Vůbec to nesouvisí s tím, jestli tě někdo živí, nebo jestli si vyděláváš sama. Jídlo beru jako věc, která má hodnotu ne zcela vyjádřitelnou penězi. A proto nesouhlasím s tím, že jídlo je věc jako každá jiná.
(A do toho se jidlo za minimalni cenu a z plne obnovitelnych zdroju pocitat nemuze.)hluboce se mýlíš - chci říct: žrát řasy nebo zvířata krmený řasama není žádný terno ...
Jaky je rozdil mezi jidlem a rekneme treba oblecenim?Opět převracíš význam toho, co jsem napsal. Když řeknu, že jídlo by se nemělo bezdůvodně vyhazovat, a že je to proto, že jídlo považuji za něco více, než co napovídá jeho tržní hodnota, neznamená to přeci, že bych schvaloval vyhazování jiných věcí; třeba oblečení. Ostatně je nesmysl dávat rovnítko mezi tak odlišné věci, jejichž princip využívání je naprosto jiný. Zatímco oblečení člověk opatří proto, aby ho pak nějakou dobu používal, pral, žehlil a znovu oblékal, u jídla je to jiné. To se buď sní nebo vyhodí. Když jdu do obchodu a nemohu se rozhodnout mezi třemi košilemi, koupím všechny tři a nosím je postupně. Když udělám totéž v restauraci s hlavním chodem, tak se ty dva přebytečné vyhodí. Připadá ti to stejné? --------- Nicméně, vraťme se k tomu, co popisuji v blogu: tobě se zdá v pořádku, když někdo vyhodí jídlo jen proto, aby to mohli natočit do zpráv? A nebo jinak: považuješ za správné, aby člověk řešil to, že už nechce baštit zákusky, tím, že je vyhodí do koše?
Prezirat se jen aby se to nevyhodilo je imho hloupost.To tvrdí lidi v anketě. Ne já v zápisu.
Nepamatuji si, kdy mi tam za poslednich x let chutnalo a bylo toho mocTo tě lituji. Mně se to stává celkem často - a to se považuji za dost velkého jedlíka.
btw, to není tak černobílé - když mi něco chutná, dost často se tím přežeru, i když bych si toho mohl dát míň, čili nikdy to není "jen aby se to nevyhodilo" ... pak ale třeba druhej den tolik nejim ale vím, že jsou i tací, co se přežírají pravidelně, "když jsem si to uvařil, tak to sním", a nejsou schopni příště použít míň surovin, aby se nepřežrali - TO je potom hloupostPrezirat se jen aby se to nevyhodilo je imho hloupost.To tvrdí lidi v anketě. Ne já v zápisu.
Tiskni
Sdílej: