Byla vydána nová verze 3.38 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.10 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 28 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Byl vydán Debian 13.2, tj. druhá opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.
Google představil platformu Code Wiki pro rychlejší porozumění existujícímu kódu. Code Wiki pomocí AI Gemini udržuje průběžně aktualizovanou strukturovanou wiki pro softwarové repozitáře. Zatím jenom pro veřejné. V plánu je rozšíření Gemini CLI také pro soukromé a interní repozitáře.
V přihlašovací obrazovce LightDM KDE (lightdm-kde-greeter) byla nalezena a již opravena eskalace práv (CVE-2025-62876). Detaily v příspěvku na blogu SUSE Security.
Byla vydána nová verze 7.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Tor Browser byl povýšen na verzi 15.0.1. Další novinky v příslušném seznamu.
Česká národní banka (ČNB) nakoupila digitální aktiva založená na blockchainu za milion dolarů (20,9 milionu korun). Na vytvořeném testovacím portfoliu, jehož součástí jsou bitcoin, stablecoiny navázané na dolar a tokenizované depozitum, chce získat praktickou zkušenost s držením digitálních aktiv. Portfolio nebude součástí devizových rezerv, uvedla dnes ČNB v tiskové zprávě.
Apple představil iPhone Pocket pro stylové přenášení iPhonu. iPhone Pocket vzešel ze spolupráce značky ISSEY MIYAKE a Applu a jeho tělo tvoří jednolitý 3D úplet, který uschová všechny modely iPhonu. iPhone Pocket s krátkým popruhem se prodává za 149,95 dolarů (USA) a s dlouhým popruhem za 229,95 dolarů (USA).
Byla vydána nová stabilní verze 7.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 142. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.7 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
navíc od dosti wokenového profesora
. No, uvidíme, ten profesor je docela dobrej na sítě (které učí), protokoly atd., a je programátor v C# na .NET, ale u unixech toho moc neví, občas se hádáme :D
drzim palce
Ale možná bych tam o někom věděl… hm, tak asi ne
).... A pak jsem mu ještě spustil startx aby viděl taky grafiku a padl z KDEček naprdel...
))) Opravdu z toho byl vykulenej...
Nechápal že něco takového muže existovat...
Náš učitel prý vidí v linuxu budoucnost, ale stejně mu moc neveřím.
. Jinak takovou výuku ber s rezervou, když učitel vlastně neví co mele tak je lepší brát výuku jako nutné zlo a získat z ní skóre, co chceš doopravdy vědět raději hledej jinde.
Jinak z toho co tu píšeš je mi dost smutno, o hodně věcech to svědčí a raději už se ani nezajímám o to, kde (a jestli vúbec) se ten hluboký úpadek našeho školství zastaví...Prečo? Mne sa stalo niečo na vysokej. Nespomínam si, že by som bol nejak otravný a rozprával vyučujúcemu do výkladu, ale stalo sa, že ma vyzval, aby som vysvetlil organizáciu súborového systému. Nebola to konfliktná situácia. Proste on vedel, že ja to viem, tak si dal pauzu a ja som sa blysol. Zisk na oboch stranách.
Má žena se na jedné pedagogické fakultě, kde učila matematiku, zeptala žáků, budoucích informatiků, kdo z nich se chystá jít učit. Ani jeden. Na pedagogické fakultě.Jo, to je úplně normální stav.
Krom těch kladných vyjímek, jejichž četnost je v podstatě překvapujícně veliká.Můžeš umět kompilovat, konfigurovat a neuděláš šablonu, či strakatý graf a jedeš.Hele, omlouvá tě jedině, že si nečetl témata k naší maturitě. Jinak to raději neříkej, jo?
Ale viděl jsem testy do (h)různých vznosných institucí často evropského formátu.
Je mi líto ale musím reagovat. Jelikož jsem ve čtvrtém ročníku na SPŠE v Úžlabině oboru Elektronické počítačové systémy bez zaměření tak se prostě ozvat musím. Možná že by to bylo i na samotný blog ale...
Když to vezmu celkově, prvák do nás hustili příkazy MS-Dos, při testu poté stačilo místo příkazu napsat PRINT a... program vzal příkaz automaticky jako spávný. Ovšem radši sem se příkazy naučil a zachránilo to nejeden počítač (win98). Ve druháku co si tak matně vzpomínám tak jsme dělali v pascalu a Delphi. To jsem o linuxu taky nějak moc nevěděl. Ve třetáku jsme se poprvé setkali s linuxem. Mandrake 9.3 a nikoho až na pár víjimek včetně mě to nezajímalo. Naučili nás pár příkazů (vytvoření uživatele, souboru. Mazání...) a tím to skončilo. S grafickým režimem jsme se setkali až poslední dvojhodinu kdy nám řekla učitelka dělejte si co chcete. Jinak do té doby nepadla nikde na škole ani jedna zmínka o linuxu, unixu, freeBSD...
Změna nastala teˇd ve čtvrtáku. Já již tou dobou jel stabilně na Mandrivě2006. Hned první dělený předmět jsem chytil linux. Prvotní problém byl takový že systém nebyl nainstalovaný. Učitelka přinesla své mandrake9.3 a pustili jsme se do toho. Bylo nás tam osm. Byli 3 sady cd. Z toho fungovalo každé druhé. Za první trojhodinovku jsme z sedmi počítačů se instalace povedla pouze na mém pc. Další týden se to opakovalo. Ovšem můj komp mimo provoz protože nějaký profesor (slyšel jsem o něm poprvé) si dal na všechny počítače gentoo. Sice prý fungovalo ale my se s ním zaobírat nebudem. Tím jsme museli instalaci provést znova s tím že musíme zachovat Grub od gentoo a přidat tam položku madrake. Opět zprovozněno jen na mém pc. Za další týden to opět nešlo. Naštval jsem se a přinesl své cd Mandrivy2006RC2. Instalace se alespon povedla na všech pc. Přidání mandriva do zavaděče bylo o něco horší. Nakonec jsme to nevydželi a Grub od gentoo přepsali za lilo z mandrivy, upravili lilo.conf a vše šlo. Další týden další překvapení, nešla sít a na polovině pc přepsali zavaděče a neupravili je. Učitelce která o tom moc nevěděla jsem již řekl že na to kašlu. Můj počítač chodil a to mi stačilo. Nehodlal jsem trávit svůj čas prací na počítačích který někdo během týdne zase rozesere. Dal jsem k dispozici svoje konfigurační soubory ale už jsem na to kašlal. Ostatní akorát hráli Kolf a já opravdu neměl chut někomu tam dělat blbce. Další týden vše fungovalo jelikož se to nějak udělalo. Nevím co a jak protože jsem chyběl. Od té doby nás profesorka učila něco o čem němal ani páru a to jest nastavení DHCP a DNS serveru a APACHE. Tím to skončilo. Za tu dobu se mi podařilo přesvědčit tři lidi o tom, aby doma linux zkusili, a to s jedním poloúspěchem že si je poté nesmazal.
Další setkání bylo v předmětu EP (elektronické počítače) asi před dvěma týdny. V látce operační systémy jsme se zaměřili na unix celkově, Windows NT a MS-Dos. Když jsem slyšel co nám učitel diktoval, ujistil jsem se o tom že se vůbec neinformoval o tom, co je nového ale že odvikládal to co někde zjistil před pár lety. Po hodině jsem mu vysvětlil že se mnohé změnilo(např oo.o, grafické prostředí, přívětivost) ale již se o tom dále nezmiˇnoval tak nevím jak to dopadlo.
Jinak prosím nekamenujte mě. V prostředí linuxu se pohybuju jen pár měsíců takže plno věcí je pro mne španělská vesnice. Přiznávám se že v grubu se vůbec nevyznám a v lilo.conf neumím nastavit vše. Proto jsem nebyl schopen zprovoznit všechny pc. Lituji ale opravdu vzhledem k obsahu co se musím učit abych splnil požadavky učitelů tak neni jednoduché se zvládat učit to co bych chtěl a tím je konfigurace. Kdyby aspon stejný postup fungovalo na všech pc tak by to bylo ok ale ono to nešlo a já nevím proč
Osobně jsem se na gymplu také dověděl, že operační systém, to je DOS nebo Windows. Že každý disk je třeba čas od času defragmentovat a že před viry není úniku, jedině nainstalovat pořádný antivir. A hlavně jsou to počítačové viry -- na to onehdá poukázal na přednášce pan Brandejs, když ho jeden student naštval tímto "termínem". Prohlásil, že žádné počítačové viry neexistují, protože hardware sám o sobě nelze zavirovat (nebo tak nějak to říkal). Nicméně já byl na Klasickém gymnasiu a měl jsem jeden rok 2 a druhý rok jednu hodinu týdně a nic víc...
Horší je, co vidím u bratra na této "škole". Skripta jsou naprosté typografické zvratky, zásadně distribuované ve formátu doc. V programování v C dělají opravdové divy. Za rok se dostali do půlky prvního dílu Herouta a veškeré jejich "programování" tvoří opisování příkladů z učebnice do Visual Studia a následně tupé stisknutí F9, aby se to nějak přeložilo. Samostatná tvůrčí činnost vítána, ale když bratr nasázel do programu typu hello world asi deset zbytečných hlavičkových souborů s odůvodněním, že to tam dává projistotu, kdyby to náhodou chybělo, nikomu to nevadilo. No a jeden kamarád, který je tam ve třeťáku měl praxi, na které měl za úkol pročítat si web a neotravovat. Případně měl něco najít na Google a jednou snad dokonce vyměnil nějaký paměťový modul v jedné herce.
Co se týče Linuxu, tak tam prý taky něco mají, ale učí se na tom až v třeťáku a jen chvíli. Teorie žádná. Akorát si bratr každou chvíli donese nějaké ty instalačky (samozřejmě že ne linuxu), které tam občas distribuují přímo učitelé a občas starší studenti, protože učitelé přestali, jelikož někteří studenti začali ty instalačky prodávat dál. Samozřejmě vše v rozporu s licencí (např. MS Visual Studio myslím není volně šiřitelné...)
Som z SK (východ, Košice), SPŠE, 3. ročník. U nás máme pre Linux dokopy jednu hodinu, kde učiteľ nabootuje z Live CD SuSE (abelo podobne) a žiaci dostaú za úlohu opísať vzhľad pracovnej plochy.
Už od prvého ročníku sa snažím na škole podporiť Slobodný softvér. Našiel sa 1 učiteľ, ktorý mal záujem, ale nevyšlo to. Ostatný, ak ma s mojími návrhmy a alternatívnymi riešeniami neodbýjali, tak ma ignorovali.
Na celej škole je len jeden funkčný Linuxový servér... pod SuSE a správca vyhlásil, že jemu by stačí Windows... čo s tým len myslel. Vraj máme v osnovách Borland C++ 3.0 (učitelia nerozlišujú C, C++ a Borland...). Ktorýsi sa vyjadril, že GCC bol pre Apple obrovský krok späť. Následne odmietol odpovedať na otázku: "čo je to IDE?"
[ironicky]RMS, prečo dávaš každému takú slobodu na vlastný názor? To ti nezáleži na svojich ovečkách zatúlaných v nesprávnych krajinách?[/ironicky]
) o užitečnosti jeho výuky, kdy probíral jednu položku za druhou v menu. Začal na mě útočit, že prej mu mám říct jak teda udělat to a to ve wordu. Když jsem řekl, že nevím, že nejsem písař a že si to najdu v helpu, tak mě poslal do háje. Zkusil jsem to na něj podobně, ale s TeXem a v tu chvíli jsem viděl jak se vyděsil. Vysvětlil jsem, že mi word a excel stejně na počítači nefungují (linux). Dalším argumentem proč nemůžu používat Word a Excel byla cena, škola mi totiž nechtěla dát windows a ms office zadarmo, ale všechno chtěli ve wordu a excelu (i maturitní práci)
Naše hádka byla skoro zbytečná, ale aspoň mě přestali prudit s tím, že mám špatně nadpis u laborátu nebo že mám mít bezpatkové písmo a podobně. Začali jsme se totiž hádat o tom, že mé výstupy z TeXu jsou lepší než jejich slavná "košilka" na laboráty psané ve wordu.
Dokumentaci k maturitní práci chtěli ve wordu 6.0, dokonce to bylo i v zadání a musel jsem žádat o vyjímku abych mohl odevzdat pdf.
Naštěstí se na škole našli i učitelé se zájmem o Linux, bohužel ani jeden neučil výpočetku. Většinou to byli elektrotechnici a matematici a ještě k tomu s Linuxem začali až když jsem odcházel.
V laborce ve škole jsem si mohl poprvé zasíťovat Linux, byla tam hromada strojů 386 a když jsem bootoval z diskety, tak jsem nikomu nevadil
Na střední škole to nebylo jednoduché...
, už ho naštěstí nemáme, ale pro prváky zůstal ...
Tiskni
Sdílej: