Oficiálně byl vydán Android 16. Detaily na blogu a stránkách věnovaných vývojářům.
Byla vydána nová verze 14.3 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
CSIRT.CZ upozorňuje, že na základě rozhodnutí federálního soudu ve Spojených státech budou veškeré konverzace uživatelů s ChatGPT uchovávány. Včetně těch smazaných.
Ač semestr ve škole právě končí, bastlíři ze studentského klubu Silicon Hill neodpočívají a opět se jako každý měsíc hlásí s pravidelným bastlířským setkáním Virtuální Bastlírna, kde si můžete s ostatními techniky popovídat jako u piva o novinkách, o elektronice, softwaru, vědě, technice obecně, ale také o bizarních tématech, která se za poslední měsíc na internetu vyskytla.
Z novinek za zmínku stojí Maker Faire, kde Pájeníčko předvedlo … více »Na WWDC25 byl představen balíček Containerization a nástroj container pro spouštění linuxových kontejnerů na macOS. Jedná se o open source software pod licencí Apache 2.0 napsaný v programovacím jazyce Swift.
Do 16. června do 19:00 běží na Steamu přehlídka nadcházejících her Festival Steam Next | červen 2025 doplněná demoverzemi, přenosy a dalšími aktivitami. Demoverze lze hrát zdarma.
Apple na své vývojářské konferenci WWDC25 (Worldwide Developers Conference, keynote) představil řadu novinek: designový materiál Liquid Glass, iOS 26, iPadOS 26, macOS Tahoe 26, watchOS 26, visionOS 26, tvOS 26, nové funkce Apple Intelligence, …
Organizátoři konference LinuxDays 2025, jež proběhne o víkendu 4. a 5. října 2025 v Praze na FIT ČVUT, spustili přihlašování přednášek (do 31. srpna) a sběr námětů na zlepšení.
Po roce byla vydána nová stabilní verze 25.6.0 svobodného multiplatformního multimediálního přehrávače SMPlayer (Wikipedie).
DNS4EU, tj. evropská infrastruktura služeb DNS založená na vysoce federovaném a distribuovaném ochranném ekosystému, byla spuštěna v testovacím režimu [𝕏]. Na výběr je 5 možností filtrování DNS.
drzim palce
Prečo? Mne sa stalo niečo na vysokej. Nespomínam si, že by som bol nejak otravný a rozprával vyučujúcemu do výkladu, ale stalo sa, že ma vyzval, aby som vysvetlil organizáciu súborového systému. Nebola to konfliktná situácia. Proste on vedel, že ja to viem, tak si dal pauzu a ja som sa blysol. Zisk na oboch stranách.
Má žena se na jedné pedagogické fakultě, kde učila matematiku, zeptala žáků, budoucích informatiků, kdo z nich se chystá jít učit. Ani jeden. Na pedagogické fakultě.Jo, to je úplně normální stav.
Můžeš umět kompilovat, konfigurovat a neuděláš šablonu, či strakatý graf a jedeš.Hele, omlouvá tě jedině, že si nečetl témata k naší maturitě. Jinak to raději neříkej, jo?
Je mi líto ale musím reagovat. Jelikož jsem ve čtvrtém ročníku na SPŠE v Úžlabině oboru Elektronické počítačové systémy bez zaměření tak se prostě ozvat musím. Možná že by to bylo i na samotný blog ale...
Když to vezmu celkově, prvák do nás hustili příkazy MS-Dos, při testu poté stačilo místo příkazu napsat PRINT a... program vzal příkaz automaticky jako spávný. Ovšem radši sem se příkazy naučil a zachránilo to nejeden počítač (win98). Ve druháku co si tak matně vzpomínám tak jsme dělali v pascalu a Delphi. To jsem o linuxu taky nějak moc nevěděl. Ve třetáku jsme se poprvé setkali s linuxem. Mandrake 9.3 a nikoho až na pár víjimek včetně mě to nezajímalo. Naučili nás pár příkazů (vytvoření uživatele, souboru. Mazání...) a tím to skončilo. S grafickým režimem jsme se setkali až poslední dvojhodinu kdy nám řekla učitelka dělejte si co chcete. Jinak do té doby nepadla nikde na škole ani jedna zmínka o linuxu, unixu, freeBSD...
Změna nastala teˇd ve čtvrtáku. Já již tou dobou jel stabilně na Mandrivě2006. Hned první dělený předmět jsem chytil linux. Prvotní problém byl takový že systém nebyl nainstalovaný. Učitelka přinesla své mandrake9.3 a pustili jsme se do toho. Bylo nás tam osm. Byli 3 sady cd. Z toho fungovalo každé druhé. Za první trojhodinovku jsme z sedmi počítačů se instalace povedla pouze na mém pc. Další týden se to opakovalo. Ovšem můj komp mimo provoz protože nějaký profesor (slyšel jsem o něm poprvé) si dal na všechny počítače gentoo. Sice prý fungovalo ale my se s ním zaobírat nebudem. Tím jsme museli instalaci provést znova s tím že musíme zachovat Grub od gentoo a přidat tam položku madrake. Opět zprovozněno jen na mém pc. Za další týden to opět nešlo. Naštval jsem se a přinesl své cd Mandrivy2006RC2. Instalace se alespon povedla na všech pc. Přidání mandriva do zavaděče bylo o něco horší. Nakonec jsme to nevydželi a Grub od gentoo přepsali za lilo z mandrivy, upravili lilo.conf a vše šlo. Další týden další překvapení, nešla sít a na polovině pc přepsali zavaděče a neupravili je. Učitelce která o tom moc nevěděla jsem již řekl že na to kašlu. Můj počítač chodil a to mi stačilo. Nehodlal jsem trávit svůj čas prací na počítačích který někdo během týdne zase rozesere. Dal jsem k dispozici svoje konfigurační soubory ale už jsem na to kašlal. Ostatní akorát hráli Kolf a já opravdu neměl chut někomu tam dělat blbce. Další týden vše fungovalo jelikož se to nějak udělalo. Nevím co a jak protože jsem chyběl. Od té doby nás profesorka učila něco o čem němal ani páru a to jest nastavení DHCP a DNS serveru a APACHE. Tím to skončilo. Za tu dobu se mi podařilo přesvědčit tři lidi o tom, aby doma linux zkusili, a to s jedním poloúspěchem že si je poté nesmazal.
Další setkání bylo v předmětu EP (elektronické počítače) asi před dvěma týdny. V látce operační systémy jsme se zaměřili na unix celkově, Windows NT a MS-Dos. Když jsem slyšel co nám učitel diktoval, ujistil jsem se o tom že se vůbec neinformoval o tom, co je nového ale že odvikládal to co někde zjistil před pár lety. Po hodině jsem mu vysvětlil že se mnohé změnilo(např oo.o, grafické prostředí, přívětivost) ale již se o tom dále nezmiˇnoval tak nevím jak to dopadlo.
Jinak prosím nekamenujte mě. V prostředí linuxu se pohybuju jen pár měsíců takže plno věcí je pro mne španělská vesnice. Přiznávám se že v grubu se vůbec nevyznám a v lilo.conf neumím nastavit vše. Proto jsem nebyl schopen zprovoznit všechny pc. Lituji ale opravdu vzhledem k obsahu co se musím učit abych splnil požadavky učitelů tak neni jednoduché se zvládat učit to co bych chtěl a tím je konfigurace. Kdyby aspon stejný postup fungovalo na všech pc tak by to bylo ok ale ono to nešlo a já nevím proč
Som z SK (východ, Košice), SPŠE, 3. ročník. U nás máme pre Linux dokopy jednu hodinu, kde učiteľ nabootuje z Live CD SuSE (abelo podobne) a žiaci dostaú za úlohu opísať vzhľad pracovnej plochy.
Už od prvého ročníku sa snažím na škole podporiť Slobodný softvér. Našiel sa 1 učiteľ, ktorý mal záujem, ale nevyšlo to. Ostatný, ak ma s mojími návrhmy a alternatívnymi riešeniami neodbýjali, tak ma ignorovali.
Na celej škole je len jeden funkčný Linuxový servér... pod SuSE a správca vyhlásil, že jemu by stačí Windows... čo s tým len myslel. Vraj máme v osnovách Borland C++ 3.0 (učitelia nerozlišujú C, C++ a Borland...). Ktorýsi sa vyjadril, že GCC bol pre Apple obrovský krok späť. Následne odmietol odpovedať na otázku: "čo je to IDE?"
[ironicky]RMS, prečo dávaš každému takú slobodu na vlastný názor? To ti nezáleži na svojich ovečkách zatúlaných v nesprávnych krajinách?[/ironicky]
Tiskni
Sdílej: