Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.
Ultra Ethernet Consortium (UEC), jehož cílem je optimalizace a další vývoj Ethernetu s důrazem na rostoucí síťové požadavky AI a HPC, vydalo specifikaci Ultra Ethernet 1.0 (pdf, YouTube).
Francouzský prezident Emmanuel Macron chce zakázat přístup na sociální sítě pro děti do 15 let. Francie podle něj tento krok udělá sama do několika měsíců, i pokud se na něm neshodnou další státy Evropské unie. Reaguje tak na úterní vraždu vychovatelky, kterou ve východofrancouzském městě Nogent pobodal 14letý mladík. Jednotlivé sociální sítě podle něj mají možnost věk ověřit a vymáhat zákaz pomocí systémů na rozpoznávání tváří.
Byl aktualizován seznam 500 nejvýkonnějších superpočítačů na světě TOP500. Nejvýkonnějším superpočítačem zůstává El Capitan od HPE (Cray) s výkonem 1,742 exaFLOPS. Druhý Frontier má výkon 1,353 exaFLOPS. Třetí Aurora má výkon 1,012 exaFLOPS. Nejvýkonnější český počítač C24 klesl na 165 místo. Karolina, GPU partition klesla na 195. místo a Karolina, CPU partition na 421. místo. Další přehledy a statistiky na stránkách projektu.
Oficiálně byl vydán Android 16. Detaily na blogu a stránkách věnovaných vývojářům.
Byla vydána nová verze 14.3 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
V poslední době je čirou ztrátou trávit čas v kině a utrácet peníze za akční filmy. Stačí jezdit MHD. Především pražskou dopravou. Pro mne cesta do blázince je vždy nějak zajímavá. Nejvíce zajímavá je především po ránu. Lidé jsou nevyspalí, nenaladění, do práce se netěšící. Ještě se musí většinou mačkat a to i s těmi, co by si je jinak nepustili ani za vrátka dvorku. Tiché agresivní mlčení, pouze občas přerušené hlasem vládkyně rodiny, jež říká sladce spícímu manželovi: „Zapni si mobil, dojdi se psem, pak se najez a udělej čaj, ne že zas budeš do sebe lejt pivo!!”
Takovýto „vlídný, tichý” hlas vždy spolehlivě probudí v celém vagoně ty dospávající. Agresivita do té doby poklidně dřímajících prudce stoupne. A navíc ještě když po ránu chodí revizoři a budí cestující svými požadavky, pak není nouze o akční scény. Dáma se naštěstí celkem včas zarazila a osádka tramvaje upadla opět do spánku
V poklidu jsem vystoupil z tiše spící tramvaje jehož klid narušil jen výše uvedený výrok oné vládkyně.A jako obvykle jsem přestoupil na metro a dojel na Florenc. Cesta trasou C z Florence do Kobylis bývá na rozdíl od trasy B poklidná. Béčkem jezdí většinou pracující třída, kdežto C „honorace„ směřující na nádraží Holešovice, případně do Kobylis na Katastrální úřad. A někteří do blázince.Tedy to platí směrem do Kobylis. Vagony jsou z Florence do Ládví po ránu poloprázdné a je to idylický čas, ve kterém čtu noviny, řeším politické problémy státu, případně vzpomínám na vzdálené časy svého života. A nejraději koukám po holkách. Činil jsem tak i dnes.
Dnes to ovšem na trase „C,” byla jiná. Chodili revizoři. A „zločinecké, neplatící živly,” měly smůlu. Já mám průkazku a po sebeujištění a následném jejím předložení revizorovi jsem pokračoval ve čtení novin. i
Čtouce si noviny jsem byl vyrušen zvukem, jež nápadně připomínal náraz tupého předmětu na stěnu. Vzhlédl jsem a hle dva muži otloukají o dveře jiného muže. No oni do něj tak trošku strkali a on strkal do nich. Dva revizoři a jeden neplatící účastník dopravy. Složil jsem noviny a se zájmem znalce hospodských rvaček jsem sledoval dění. No nebylo to nic moc. Mládenec kolem dvaceti pěti let výšky se držel madla a díky 195 cm a váhy kolem metráku se mu celkem dařilo. Mládenec se držel madla a odmítal zaplatit pokutu, vystoupit, legitimovat se. Odmítal všechno co po něm, jak jsem vyrozuměl, jej pronásledující revizoři chtěli už na Florenci. Kde jim zřejmě utekl a naskočil do jiného vlaku aby pokračoval v nedovoleném způsobu cestování.
V tom se mu revizoři snažili zabránit a pokoušeli se jej vyvléct z vlaku. Sice nebyli to žádní chcípáčkové, ale mládenec podle výše uvedených parametrů také ne a na Vltavské to byla ještě remíza, v Holešovicích vedl mládenec jedna nula, protože se jim ho nepodařilo vyvléct z vlaku a to i přesto, že jeden z revizorů se pokoušel mládence uhodit přes ruku v naději, že se pustí. Jenže ten mu dříve stačil dupnout na nohu, což sice vydával za nechtěné šlápnutí, ale viděl jsem jak to bylo. Viděl a nežaloval. Revizor se zklidnil. Pak už se jen drželi střídavě pod krkem a vzájemně si vyhrožovali. Mládenec se dovolával soucitu spolucestujících. Nedočkal se.
V duchu sem si říkal" „ Jak vy se hoši chcete prát s cestujícíma, když to ani neumíte. Kdyby stejný manévr ze šlápnutím na nohu, případně kopnutí do holeně použil někdo z vás, máte ho z vagonu na to tata.” Ale neradil jsem jim. Konečně, neplatí mě Dopravní podnik a revizor není můj oblíbený druh živočicha.
Jeden starší pán revizorům vyhrožoval, že bude svědčit proti nim, ale ti ho v zápalu boje nevnímali. Až v Kobylisích, když předtím jeden z revizorů se dovolal policie, se jim podařilo vytáhnout milého spolucestujícího z vagónu a tam už čekala hlídka policie. Ti si ho převzali. Vystoupil jsem z vagonu, poděkoval za příjemné zahájení dne a pokračoval v cestě. Neviděl jsem důvod něco dosvědčovat. Mládenec dostane po právu pokutu, jelikož neměl jízdenku a vzpěčoval se moci úřední. A revizoři až na ten jeden náznak úderu přes ruku se s ním jen tahali. Nebili ho. Kdyby bili, nemlčel bych.
V duchu jsem si říkal. „Jo revizoři. Nutní, ale ...” Nejsem příznivec jízdy na černo. Na místě toho mládence bych zaplatil a neutíkal. Je mi jasné, že mu bylo líto peněz. Možná je to i sport. Samozřejmě pokud by se ke mě chovali revizoři jako k onomu mládenci, pral bych se také. Nebo spíše, nenechal bych ze sebou vláčet.
Revizoři byli ti, kteří nezvládli situaci. Jednali způsobem na nějž neměli právo. Domnívám se, že pokud si bude mládenec stěžovat, nic si nevystěžuje, pokud si budou stěžovat revizoři, nic se nestane. Ale stejně je to dobrodružství jezdit městskou dopravou. Někdy opravdu jak v akčím filmu. Na začátku bylo chování, které lze nazvat „zneužívající,” na konci skoro protiprávní. Ani jedna strana nejednala přiměřeně. Tak co s tím?
Tiskni
Sdílej:
Platy nahovno, politika nahovno, auta nahovno, pripojenie do netu nahovno, vsetko na hovno.Hlavně tyhle kecy na hovno. Platy nebyly nikdy lepší, politika je taková, jakou si lid zvolil, auta jsou v pohodě, na připojení si nemůžeme stěžovat
Hlavně tyhle kecy na hovno. Platy nebyly nikdy lepší, politika je taková, jakou si lid zvolil, auta jsou v pohodě, na připojení si nemůžeme stěžovatno kdyz uz jsi s tim zacal, tak: platy tady sice lepsi nebyly, ale ani jsme nemeli tak vysoke ceny; jinak receno 20k Kc pred 12 lety a dnes je dost rozdil. jaksi si nemuzu vzpomenout, ze by nektere nejmenovane politiky lid nekam nekdy zvolil, presto tam jsou. auta jezdi na drahy benzin ci naftu
platy tady sice lepsi nebyly, ale ani jsme nemeli tak vysoke ceny; jinak receno 20k Kc pred 12 lety a dnes je dost rozdil.Takže: počínaje rokem 1992 (s výjimkou roku 1993) průměrná reálná mzda stále roste. Tedy za stejný plat si lze koupit stále více. Ceny se sice zvýšily, ale v průměru prostě méně. Toto lze statisticky prokázat, i když je pravda, že ne každý se má lépe.
jaksi si nemuzu vzpomenout, ze by nektere nejmenovane politiky lid nekam nekdy zvolil, presto tam jsouAno, jednotlivé politiky (třeba Paroubka). Ale politické strany dostaly určité počty hlasů a na jejich základě se vládlo. Ne, že bych byl se současným stavem spokojen, ale před 20 lety bylo hůř.
auta jezdi na drahy benzin ci naftuMáme vysokou daň. Že se z něčeho musí stavět a udržovat silnice je snad jasné. Sice na ně nejde zdaleka celá daň, ale to je druhá věc. Ale o moc levnější benzin opravdu nebyl - rozhodně ne před rokem 1989. To stál Special 8 Kčs/litr (při průměrném platu 3000 Kč/měs.) a Super 9 Kčs. Dobu před ropnou krizí nepočítám, ale ani tehdy to nebylo reálně o moc levnější.
na pripojeni si obvykle nestezuje jen ten kdo bydli ve velkem meste, jinde je to uz horsi, o FUP nemluveNení pravda. Nebydlím v žádném velkém městě a přesto tu je výběr ze zhruba 6 způsobů připojení (dial-up, GPRS a HSCSD nepočítám). Problémy tohoto typu jsou dneska už jen někde na malé vesnici, jinak ne.
Máme vysokou daň. Že se z něčeho musí stavět a udržovat silnice je snad jasné.Cha chá, dovol mi abych se zasmál. Ty asi moc autem nejezdíš, nebo možná ano a nechceš v tom případě vidět v jak "perfektním" stavu jsou české dálnice a silnice. Kurňa za ty prachy co se vyberou na spotřební dani za pohonné hmoty, by jsme je (ty silnice) museli mít z mramoru a svodidla ze zlata. Omyl pane, vybrané peníze ze spotřební daně jdou na něco úplně jiného, na placení podpor a sociálních dávek všech nemakačenků a členů tzv. nepřizpůsobilého etnika (rozuměj cikánům).
Omyl pane, vybrané peníze ze spotřební daně jdou na něco úplně jinéhoTaky na platy všech těch politických parazitů, na Gripeny, na oddlužení rozkradených podniků atd. atd.
Ty asi moc autem nejezdíš, nebo možná ano a nechceš v tom případě vidět v jak "perfektním" stavu jsou české dálnice a silnice.A ty asi nevíš, kolik se vybere na SD a kolik stojí postavit kilometr dálnice. Samozřejmě, v této oblasti se točí velké peníze, proto tam bují korupce a jiné negativní věci (vzpomeňme na Zemanovu akci D47). Ale jestliže jde na stavbu, údržbu a opravy všech silnic (celkem více než 55 tisíc km) ročně zhruba 80 mld. Kč, nemůže to být moc znát. V tuto chvíli se vnitřní zadlužení silniční sítě odhaduje na cca 1,5 bil. Kč (peníze, které by byly potřeba na uvedení silnic do dobrého stavu), což jsou skoro dva státní rozpočty. I kdyby se dál nezvětšovalo (což se zvětšuje), s dnešním financováním se to opraví za 20 let. Tím spíš, že se současně staví nové dálnice a kilometr přijde řádově na stovky milionů (podle terénu).
Omyl pane, vybrané peníze ze spotřební daně jdou na něco úplně jiného, na placení podpor a sociálních dávek všech nemakačenků a členů tzv. nepřizpůsobilého etnika (rozuměj cikánům).S někým, kdo tvrdí takový nesmysl, nemá cenu diskutovat. Stačí se podívat na složení státního rozpočtu (byť je jako takový špatný), abys zjistil, že je to absolutní hovadina.