Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Tento blog jsem zkopíroval ze svého webu po přečtení diskuse pod blogem, ...Kdo jsou voliči pravice... Byl sice napsán k jiné příležitosti, ale nedá mi abych si nepřiložil své polínko.
Mnozí lidé nejsou schopni pochopit rozdíl mezi osobní odpovědností, který kapitalismus klade na jednotlivce za svůj úspěch a rozvoj a závislostí, která degraduje, ničí. Cituji: Ale sobci bývají velice úspěšní v dnešním divokém kapitalismu. Osobně se domnívám a také jsem v odpovědi na komentáři zdůraznil, že sobci nejsou nikdy úspěšní. Možná jsem měl říci, závislí sobci nejsou úspěšní. Přesto, že mají na čas leckdy docela slušné majetky.
Nevím co je „divoký kapitalismus.”Rozumím tomu že, kapitalismus znamená: Mám prostředky, které se snažím uplatnit. Zároveň jsem i člověk, který má jistou morální hranici za kterou nejde. Ne náhodou byli a jsou kapitalisté, kteří vládli velkým osobním majetkem a zároveň dbali aby i lidé které zaměstnávali měli jistý podíl na jejich blahobytu. Třeba Baťa. V dnešní době Bill Gates. Ten dává obrovské peníze na charitu. I když wokna nemusím. Kapitalisté jsou především lidé, kteří mají nápady, odvahu riskovat, schopnost vést.
Mohou být mezi nimi na čas i závislí, kteří dost dlouho dokáží hrát dvojroli. V jedné roli jsou těmi odpovědnými, lidmi, kteří svým osobním nasazením strhnou druhé, dokáží přesvědčit ty které zaměstnávají o výhodách nasazení pro věc, dokáží motivovat penězi ty, které zaměstnávají aby nasadili takové tempo, co umožní prosazení produktu na trhu. V druhé roli, jsou bezohlednými sobci, co ničí svým chováním široké okolí. Především to nejbližší.
Nepochybně jsou mnozí jedinci, kteří nedbají na nic a na nikoho. Nepochybně jsou mnozí jedinci, co nikdy neřeknou co skutečně chtějí a obviní ty druhé, že nechápou jejich přání a jejich záměry. Nepochybně jsou jedinci, co bezohledně okradou kohokoliv, kdykoliv a nemají s tím sebemenší problém.Jsou díky mediím, nejvíce vidět, ale rozhodně nejsou reprezentací kapitalismu. Bezohlední jedinci co skutečně existují a přesto jsou jen malou, velmi malou částí společnosti. Tak jako existují zloději, podvodníci, vrazi, vyděrači a přesto nejsou nejčastějším vzorkem společnosti. Jsou částí společnosti.
Většina těch „divokých kapitalistů” dře od rána do večera, aby udrželi firmu, zajistili pracovní místa a výdělek sobě i druhým. Mnozí mají pocit, že jejich zaměstnanci by s nimi měli snášet jejich pracovní tempo a nasazení. Není-li tomu tak, jsou rozladění. Žijí v představě, že ti druzí jednoduše mají povinnost se snažit zachránit jejich firmu.
Nepochybně je dobré, pokud zaměstnanec má jistou míru vědomí mezi souvislostí z osobním výkonem a nasazením a výsledky firmy a podle toho se chová, ale je jednoduše rozdíl mezi vlastnictvím a nájemním vztahem. Stejně jako je rozdíl mezi státním podnikem a soukromým podnikem. Manažér, který je najmutý má zcela rozdílné chování od člověka, který vlastní podnik. Manažer si snaží udržet místo, vlastník firmu. Stejně tak lidé, kteří bydlí v pronajatých bytech se chovají k bytu a přilehlým prostorám zcela jinak, než lidé, kteří ty byty vlastní a vlastní přilehlé prostory.
Být kapitalistou, znamená být člověkem, který je si vědom své odpovědnosti vůči sobě, omezené odpovědnosti za druhé, člověka, který umí čelit potížím v tváří tvář, využít dostupné prostředky ve svůj prospěch. A ještě jednou zopakuji za dodržení jistých etických kodexů.Osobně jsem kapitalista, protože poskytuji služby za úplatu, starám se sám o sebe, jsem si vědom odpovědnosti za svůj život.
Odpovědný za to že vydělám na sebe a na své potřeby. A dokonce si troufnu tvrdit, že dodržuji etické kodexy, protože jsem si zcela vědom toho, že jestli je něco skutečně výhodné, tak vycházet s ostatními lidmi, umět s nimi spolupracovat, umět vyžadovat nasazení a spolupráci a totéž poskytovat ostatním. Pokud se uživí, pokud je schopen poskytovat své produkty ostatním, je úspěšný a mnozí ti, kteří nemají jeho vlastnosti zdůrazňují jeho úsilí o úspěch, jako „sobectví” Jaksi si pletou skutečné sobectví s obyčejnou cílevědomostí.
Tak a podíváme se na závislé. Jak je znám, jak je vidím a jak jim rozumím. Závislí jsou skuteční sobci, kteří nemohou být z dlouhodobého hlediska úspěšní, pokud se ve své závislosti udržují. To je jasný fakt a v době kapitalismu je závislost velmi nevýhodná situace. Znám závislé, kteří byli velmi schopní, velmi úspěšní, ale jen po určitý bod. Od jistého bodu, všichni závislí začínají krachovat. Krachovat ve vztazích, krachovat v podnikání. Závislí jsou sobci, kteří své závislosti obětují všechno.
Jak by se tito lidé mohli prosadit v té nejtvrdší konkurenci, kde se vyžaduje jistá míra odříkání? Kde se vyžaduje nasazení, rozhodnost, dodržování dohod, protože pokud dlouhodobě nedoržujete dohody, dostáváte se do pozice nespolehlivých, se kterými není radno spolupracovat, jimž není radno věřit a jimž se zcela běžný člověk vyhne. Závislí se dostávají do pozice nespolehlivých, s nimiž není radno obchodovat,, spolupracovat, kooperovat na čemkoliv. A pokud ano, tak jen, když je nejhůř. Jenže kdy je opravdu nejhůř?
Jsou závislí na alkoholu, závislí na nealkoholových drogách, hazardní hře a zdá se že se nám rekrutuje vrstva lidí, teří se stávají závislými na sociálních dávkách. Zastánci těchto závislých na sociálních dávkách se jmou poučovat ty kapitalisty o morálce, odpovědnosti a mají jim za zlé, že kapitalisté žádají na druhých aby pracovali, tedy aby dělali to na co si je najali. Hrůza světa. „Platím ti za práci, chci na tobě práci, nikoliv surfování na netu.” Nebo nesli osobní odpovědnost za svůj výkon v práci.
Aby bylo jasno, nepovažuji za kapitalistu toho, který zadržuje mzdu, neplatí řádně, nedodržuje smlouvy atd. To není kapitalista, ale sobecký blbec a hajzl v jednom. Blbec, protože podrývá důvěru mezi těmi co práci nabízejí a těmi co práci přijímají. Ničí svou pověst, ničí svou firmu.
Tito lidé ať si naivkové myslí cokoliv nikdy dlouho nevydrží a kupodivu většinou nikdy nezbohatnou natolik aby mohli nerušeně bez práce žít do konce života. Hajzlové, protože okrádají ty, kteří u nich pracovali v důvěře, že dostanou za svopu odvedenou práci tolik, kolik se dohodli. Sobci, protože vytvářejí nedůvěru ve fungování kapitalismu a mezilidskou nedůvěru, z hlediska sobeckého uspokojování svých potřeb. Nedůvěru, která se samozřejmě šíří oběma směry.
Závislý svým chováním, svými maipulacemi vzbuduje také nedůvěru, vyvolává různé, většinou negativní emoce, které nám buď našeptávájí, že závislí jsou neschopní omezenci, kteří se nikdy nevzmohou na vlastní rozhodnutí, proto je potřeba se o ně neustále starat a nenechat je nic samostatně dělat. Tohle je jeden přístup, do kterého se nechávají spoluzávislí vmanipulovat. Druhý přístup je, že se s tím stejně nedá nic dělat, nikdo je ani jejich život nezmění a proto je potřeba je hnát bičem a svinským krokem. Oba přístupy jsou extrémem a extrémy v běžném životě jsou většinou nefunkční.
Kapitalismus, nikoliv jako politický směr, ale společenský program nabízí asi jedno. Osobní odpovědnost, rovné podmínky a nerovné výsledky. Nerovné výsledky z prostého důvodu, že pokud pracuji s plným nasazením pak rozhodně bych měl při vyšší míře efektivity, výkonu mít jednoduše více. Sedlák, který se o svá pole stará jak nejlíp umí, aplikuje zkušenosti svoje i cizí v maximální míře, používá rozumně techniku a hnojiva, pak nutně musí mít při rovných klimatických podmínkách a kvalitě půdy rozhodně vyšší výnos. Vyšší výnos=vyšší příjem, vyšší životní úroveň.
Tenhle přístup se dá použít i v terapii závislosti. Stejný start, stejná terapie, různá schopnost využití. Žádáte-li na závislých na alkoholu, drogách stejně jako na sociálních dávkách aby v rámci svých možností využili všechny dostupné zdroje, žádáte na nich jen to čeho jsou většinou schopni. Většina těch dávky pobírající jsou jednoduše schopni se uživit aniž by jim kdokoliv byl nucen něco přispívat. Nemusejí jednoduše zneužívat ochoty druhých k solidaritě. Čím méně je ochota k solidaritě zneužívána, tím větší ona ochota k solidaritěje. A je i více prostředků pro ty skutečně potřebné. Pro ty invalidy, nezaměstnané z toho důvodu, že někde firma zkrachovala.
Sobecká závislost se také projevuje tím, že čím víc spoluzávislí poskytují, tím víc budují přesvědčení v samotných závislých, že mají právo, že opravdu jsou ti potřební, neschopní, co jsou v krizi, kterou nezavinili. Jsou nemocní, tím se ohánějí a protože jsou nemocní, musí ti druzí pochopit, že potřebují pomoc. A pokud na tohle okolí naskočí, pak zjistí, že závislý sice nepije, nefetuje, nebo nehraje, ale jinak se nic nemění. Závislí je zvesela zneužívají dál. Chcete-li na nich změnu chování, tak říkáte „nesmysly” a jsou rozhořčeni a nemají chuť se namáhat, nemají chuť poslouchat vaše blbé kecy, musíte být na ně slušní, protože protože oni abstinují a sledují „vyšší cíle.” Tedy někteří.
Docela chápu, že těmhle se v kapitalismu těžko žije a hovoří o nelítostném soukolí, které je semele. Jestli mě něco může u některých naivních kolegyň nadzvednout, tak prohlášení typu. „No moc toho nedělá, ale abstinuje.” Jasně, abstinuje, ale jeho děti mají stejný nedostatek jako když chlastal. Například. Stejně tak ti dospělí cikáni, kteří se stále vymlouvají, že nemají vzdělání, jsou diskriminováni, pro svou nekvalifikovanost. Ovšem, když se jich zeptáte stejně jako těch závislých na drogách, co udělali pro svou kvalifikaci, pro svou vyšší životní úroveň, dozvíte se jak od nich samých, tak od humanistických zbloudilců, že vlastně jejich minulost jim nedovoluje něco změnit.
Shrnuto a řečeno: Kapitalismus není politický program, ale společenský postoj, kdy na sebe beru odpovědnost za svůj život. Kooperuji s druhými ve vlastním zájmu, stejně tak ve vlastním zájmu dodržuji pravidla a tím se mi nakonec snadněji žije. Má-li někdo tohle shrnutí za jakési floskule, tak klidně prohlásím, že takhle žiji minimálně posledních dvacet pět let života a nepotřebuji žádný stát, žádné sociální dávky, protože se o sebe umím postarat.
A myslím si, že jestli něco musím udělat teď, tak se pokud možno zajistit tak, abych na ty dávky nebyl odkázaný. protože stejně na mě žádné nezbudou, neb je vyberou mí spoluobčané, na uplně nepotřebných věcech. Jako třeba na tom, že někomu doplácím na regulovaný nájem, nebo dávám své daně, těm, kteří si dokáží zajistit lehké živobytí tím, že dají svou adresu a nebo číslo konta na patřičný úřad. (Daně, které jsem mimochodem řádně a včas zaplatil, a na sociálním mám přeplatek. Přeplatek mám asi proto aby měli soudruh Rath a soudruzi krajští hejtmani na proplacení poplatků v lékárnách a u lékaře.) Ne milí spoluobčané, opravdu nechci žít za vaše. Jen za svoje. Fakt. Žádný socialismus. Ten mě nebere. Už jsem ho zažil.
Tiskni
Sdílej:
... autor nedomýšlí cca tak milion věcí ...Ešte že tu máme takých mysliteľov ako ty, ktorí tých milión vecí domyslia. Náhodou pán Jilek píše celkom rozumne.
Kola kapitalismu neroztáčí žádní Baťové, ale Sorosové,Zrovna G. Soros by se svymi politickymi nazory byl na tomhle serveru asi oznacen za levicaka.
Zato případní vlastníci autorský práv by dnes byli v těžkém vejvaru. Jestli tohle panu Jílkovi, vám a sympatizantům s tím, co tu autor píše, připadá normální, tak mně tedy rozhodně ne. Příživníci cennější tvůrce?Ony se ty rozdíly poslední dobou docela stírají.
Kapitalismus není politický program, ale společenský postoj, kdy na sebe beru odpovědnost za svůj život.Kapitalismus není společenský postoj (jednotlivce), ale fungování společnosti z ekonomického hlediska, konkrétně z hlediska způsobu tvorby zisku pomocí kapitálu. Zjednodušeně řečeno dokud pracujete pro někoho (dostáváte zaplaceno za práci), nejste kapitalista ani náhodou. Maximálně pracujete pro kapitalistu. Dokud se živíte tím, že se prodáváte (ať svůj čas, schopnosti nebo tělesnou sílu), jste námezdná pracovní síla. Kouzlo kapitalismu je v něčem úplně jiném: v tom, že můžete nechat "pracovat" kapitál namísto sebe. Kapitalistou nejste, když lidem prodáváte třeba psychologické konzultace s vámi. Kapitalistou se stanete, až si koupíte práci dalšího psychologa (kapitál) a zhodnotíte ji tím, že ji budete prodávat zákazníkům. Rozdíl mezi platem vašeho zaměstnaného psychologa, dalšími vašimi náklady na provoz praxe, a tím, co zákazník zaplatí, vám zůstane jako zisk. Budete-li schopným kapitalistou, bude váš zisk převyšovat vaše náklady včetně toho, co potřebujete pro svůj spokojený život, takže vám zbude na to, abyste mohl do rozvoje svého podniku investovat. Třeba za tento zisk koupit práci dalších psychologů, kteří budou pak generovat další a další zisk... Kouzlo kapitalismu je zkrátka v tom, těžit zisk buď z práce jiných nebo z přírodních zdrojů, když opominu hit poslední doby, a to ekonomiku čistě finanční, kde těžíte zisk pouze z půjčování peněz. To jistě neznamená, že tohle musí nutně být nemorální (i když i takové názory by se našly). Nepodávejte se ale iluzi, že kapitalismus znamená postarat se o sebe prací, i když je to v jistých kruzích společnosti módní tvrzení.
Absolutně jste nepochopil postavení kapitalisty, zřejmě jste nikdy v této situaci nebyl.Nebyl, protože si (třeba na rozdíl od pana Jílka) nenamlouvám, že když se živím prodejem své práce (lépe řečeno pronájmem svého času a schopností), stal se tím ze mě kapitalista.
Vůbec netušíte, co to obnáší a vidíte jen to pozlátko. Je to všechno náramně jednoduché. Za zisk si koupím další sílu, ta mi generuje další zisk .. skutečné blábolyNechápu tón vaší reakce. Vy píšete o tom, jak těžké abyste se stal kapitalistou (tedy vydělával prostřednictvím kapitálu a nikoliv svou prací). Já píšu o tom, co to znamená být kapitalistou. Samozřejmě, že si musíte nejdřív ten kapitál sehnat (v lepším, dost neefektivním, případě vydělat vlastní prací anebo půjčit). Samozřejmě, že musíte zorganizovat to, aby vám ten kapitál přinášel zisk. Jenomže to vůbec nic nemění na tom, že podstatou podnikání není pracovat čím dál víc (a tím vydělávat), ale nechat pracovat čím dál víc kapitálu namísto sebe (a tím vydělávat). (Otázkou je, jestli jistí udření živnostníci pochopili, co kapitalismus znamená, a jestli právě proto to nejsou ti, kteří ať poctivě dřou od rána do večera, stejně balancují nad hranicí úpadku. Pro mě je stejně k zamyšlení, že stejně jako naprosto nelogicky volí pravici zaměstnanci či studenti z vrstvy "městské chudiny", volí pravici stejně nelogicky i nemálo drobných až středních živnostníků živících vlastní prací. Asi proto, že si připadají jako kapitalisti...?)
Za všechna ta rizika, kdy je člověk třeba i jednou nohou v kriminále, aby přežel - někdy přichází ten zisk. Ale když se spočítá, co ten podnikatel má pro sebe, tj. opravdu pro svoji rodinu - zas to tak slavné není.Ano, já vím, nejlépe ze všech se mají socky na dávkách. Jednoduchá (a přiznám, laciná, ale zcela jistě pravicová) rada: Když se vám to nevyplácí, tak nepodnikejte. Když přesto chcete podnikat, tak se nepočítejte mezi kapitalisty, protože v kapitalistickém ekonomickém systému nebudete mít úspěch.
99 % podnikatelů zažívá to, co jsem psal výše.Správný pravičak by měl napsat: A jsou si za to odpovědní sami.
Člověk musí mít zaměstnance, aby byl kapitalista.To asi není nutné. Stačí jakýkoliv kapitál, což je něco, co můžete zhodnotit tak, že vám přináší zisk (rozdíl mezi náklady a příjmy).
Jinak podle určitých hledisek je kapitalistou každý, kdo má námezdní sílu.K tomu je třeba uvědomit si ještě tu zásadní vlastnost kapitálu, bez níž není kapitálem, totiž jeho schopnost akumulace. Jinými slovy, když zhodnotíte kapitál, vrátí se vám vložený kapitál zpátky a ještě navíc zisk, o který můžete kapitál opět navýšit, aby v budoucnu přinesl ještě větší zisk. Když prodáte svůj čas nebo vámi vyrobenou věc, ten čas ani věc se vám nevrátí, získáte za ni jen náhradu, za kterou si je nemůžete pořídit znovu. Jistým druhem kapitálu může ale být např. vzdělání (tím, že prodáte nějakou práci, získáte zkušenosti, na jejichž základě můžete příště prodávat svou práci s větším ziskem atd.), ale žádná forma kapitálu nemá na tu bezkonkurenční: peníze. Ty jsou jako vyjádření vlastnictví coby kapitál ideální: můžete se jejich pomocí stát kapitalistou a vydělávat pouhým propůjčováním vlastnického práva, aniž byste musel fyzicky čímkoliv hnout, natož abyste musel mít zaměstnance. To jsou pak mimochodem ti nejúspěšnější (měřeno mírou zisku) kapitalisti.
Každý považuje za úspěch něco jiného. Třeba mít byť jen průměrný příjem a nemít nad sebou celý život šéfa. I tohle je životTo jistě ano, ale neztotožňujme ty, kdo nad sebou nemají šéfa s kapitalisty. Kapitalista podniká prostřednictvím kapitálu, ne prodejem své práce. Myslím, že namluvit námezdním pracujícím (mezi něž patří i tzv. živnostníci, co prodávají vlastní výrobky), že jsou vlastně taky kapitalisty, vede přesně k tomu, že se mnozí z nich velmi diví, proč skutečný kapitalista bohatne několikanásobně rychleji než namáhavě pracující prodejce své práce.
Absolutně jste nepochopil postavení kapitalisty, zřejmě jste nikdy v této situaci nebyl.Ještě mě napadlo, ČT momentálně vysílá takový poučný pořad pro potenciální kapitalisty (Den D se to jmenuje, tuším). Ti, kdo tam sedí jako investoři, představují, jak funguje kapitalismus. Poslouchejte dobře jejich hodnocení nápadů a projektů a všímejte si, co je jejich prvním a jediným zájmem: Kolik na tom vydělám. Docela by mě zajímalo, kolik českých živnostníků považujících se za kapitalisty, by od těchto investorů získali aspoň ten milión a půl (což není jako investice moc) do svého "podnikání" a tedy přesvědčili, že jsou skutečně schopní kapitalisticky podnikat.
Ti lidé, co tam předvádějí své "vynálezy" vůbec nemají představu o podnikání.Jistě ne o kapitalistickém podnikání. Často si myslí, že být kapitalistou znamená nemít šéfa, zaměstnat lidi, prodávat ostatním lidem něco užitečného a vydělat si tak podnikáním na svoje živobytí. S tím jsou docela spokojeni. Ale koukaj pak s odpuštěním jako trubky, když jim kapitalisti sdělí, že účelem kapitalistického podnikání není ani nemít šéfa, ani zaměstnat lidi, ani dělat pro ostatní něco užitečného, ale
jen a pouzezhodnotit (rozmnožit) vložený kapitál. To všechno ostatní může taky být, ale nemusí, jen to jen taková "collateral damage", a rozhodně není žádoucí, aby cokoliv kromě akumulace kapitálu bylo cílem.
Ježíšmarja, vždyť do toho mají investovat svoje vlastní peníze!A vy máte dojem, že s tím nějak polemizuji? Vůbec ne. Já polemizuji s představou, že jakákoliv činnost, kterou se živíte, nebo když zaměstnáváte lidi nebo když do něčeho vrážíte peníze a děláte něco užitečného, je také samosebou kapitalistické podnikání. Což je představa autora blogu, kterému stačí příjem z nezávislé činnosti, aby se pasoval na "obyčejného kapitalistu".
Já se domnívám, že pokud investuji své peníze do toho, čemu se říká, podnikání, projekt, stávám se kapitalistou, protože kapitál investuji, zisk očekávám. Bez ohledu jestli mám nebo nemám zaměstnance. Peníze bud vydělám a investuji, nebo si vezmu úvěr atd. Zkuste si pronajmout prostory, zkuste neinvestovat a jen chtít vydělat. Navíc investujete svůj čas, námahu, psychiku. To vše je ve hře. Napřed se musíte zeptat, co to ode mne všechno to podníkání chce? A až to tomu dáte, pak z toho něco dostanete.
Máte jaksi velmi teoretickou představu o kapitalismu. Zkuste mít osmdesát klientů. Klientům, kterým jste se zavázal. Klientům, kteří musí být přesvědčeni, že to, co si od vás berou má pro ně cenu. Z toho důvodu vám nosí své peníze.
Musíte přesvědčit, že co dostanou u vás, jinde za své peníze nedostanou. Nebo ne v těch výhodách, které jim poskytuje vy. Zkuste vydávat knihy, psát scénáře, točit seriál v televizi na zakázku, pustit se do privátní psychoterapie, vedení kursů. To všechno a ještě být na úrovni konkurence. Pokud možno ji předčit.
Pak možná pochopite, co znamená být kapitalistou. Svou činností totiž poskytujete dalším lidem příležitosti k výdělku. Kameramani, kostýmerky, zvukaři, osvětlovači, tiskaři, korektoři, váš manažer, společník atd. To je podnikání, které na sebe nabaluje obrovskou spoustu lidí. Své scénáře televizi prodávám. To není žádná charita, nebo nějaké soutěženi v pořadu, kde si hraji na podnikatele. Chtete-li televizi něco prodat, musíte umět nabídnout, co jiný nenabídne, vyjednat cenu, atd. To jen tak na okraj pane xkesh.
Já se domnívám, že pokud investuji své peníze do toho, čemu se říká, podnikání, projekt, stávám se kapitalistou, protože kapitál investuji, zisk očekávám.Kapitalistou se stanete, až když ten váš investovaný kapitál dostanete zpátky a zisk navíc (který pak investujete opět do rozmnožení kapitálu a tak dále a tak dále). Kapitalistou se stanete, až účelem vašeho podnikání bude rozmnožení kapitálu. Do té doby jste prostě jen živnostník, co si vydělává prací na své živobytí (= živí se prací). Je úplně jedno, jestli píšete knížky, dáváte konzultace nebo hoblujete nábytek. Že jste se stal kapitalistou poznáte např. v té chvíli, až zjistíte, že druzí pracují na vás, tj. že si díky svému kapitálu můžete koupit jejich práci, jejíž výnos se rozdělí mezi ty, kteří pracovali a mezi vás, který jste namísto práce vložil svůj kapitál. Jinými slovy, až za vás bude pracovat váš kapitál.
Jo jo, pane, přesně to se děje, ale to jsem vám zatím neřekl.Napsal jste tohle:
Rozumím tomu že, kapitalismus znamená: Mám prostředky, které se snažím uplatnit. Zároveň jsem i člověk, který má jistou morální hranici za kterou nejde.A pokud jste skutečně neřekl v tolika slovech na téma "obyčejný kapitalismus" to podstatné, tak se těžko můžete divit, že ta vaše slova, respektivě jejich logickou soudržnost, zpochybňují kdejací teoretici
Hlavně, že to máte teoreticky zpracované.Jsou jistě lidi, co to mají zase zpracované prakticky, ale to jim nebrání oblbovat své bližní nezpracovanou teorií o tom, že černá je bílá. Například, že kapitalismus má něco společného s jakousi morální hranicí...
Levice vždy viděla kapitál jako nemorálnost.Asi myslíte redukci všeho na zdroje pro rozmnožování kapitálu. Tohle právě umožnilo ten raketový rozvoj kapitalismu. Odpradávna lidi hospodařili s omezenými zdroji. Cílem toho hospodaření bylo přežití a pak život v jistém pohodlí. Teprve kapitalismus hospodaří tak, jako by zdroje byly neomezené, neboť podstata kapitalismu, kapitál, je možné a žádoucí rozmnožovat donekonečna. Život v pohodlí nemá pro kapitalistu jako cíl význam, protože když rozmnožování kapitálu rozumí, tak by mu na jeho vyčerpání nestačilo ani sto životů. Ne-kapitalistický člověk by neviděl žádnou výhodu v tom, že vybije všechnu zvěř v lese, protože ji stejně nedokáže sníst a pak by mu chyběla. Kapitalista tu všechnu zvěř vybije, přebytek prodá, za peníze si koupí další les, odstěhuje se do něj a pokračuje ve vybíjení, aby si mohl koupit les třetí zase o kus dál. Příroda mu slouží jako nevyčerpatelný zdroj pro rozmnožování kapitálu, nikoliv jako zdroj pro udržení se při životě. Dosaďte si cokoliv jiného, práci lidí, tělesné orgány... podle odolnosti žaludku, na podstatě kapitalismu to nic nemění. Takto se projevuje v praxi nemorálnost kapitalismu, která bývá kritizována. Pak je tu ještě jiný druh "nemorálnosti" kapitalismu, totiž těžby z práce druhých. Protože za kapitalistu "pracuje" kapitál, získává kapitalista výnos skutečně bez své vlastní práce. Sice namítnete, že to musí vymyslet, zorganizovat a připravit atd. atd. a že to je taky jistý druh práce. Jistě je, ale pozor, i tohle si může kapitalista koupit, takže jediné, co kapitalista potřebuje, je kapitál, např. peníze a "čuch" na to, kam je investovat. Rozhodně nepotřebuje pracovat. Proto je ten nejvýnosnější obor kapitalistického podnikání půjčování peněz, což jak by někteří namítli, netvoří vůbec žádné hodnoty a je tudíž podnikání nemorální. Ostatně se mýlíte, pokud si myslíte, že kritizuji kapitalismus (snad jen v původním slova smyslu "posuzuji", nikoliv však soudím či odsuzuji). Moje kritika se netýká kapitalismu, ta se týká jak v předchozím mém blogu, tak v této diskusi, uvažování lidí, kteří se považují za kapitalisty nebo pravičáky, dělají kapitalismu a pravici ukázkovou PR-propagandu, ale vůbec jim není jasné, co kapitalismus nebo politická pravice ve skutečnosti znamená. Jen proto, že si zafixovali mantru, že za všechno dobré můžou děkovat kapitalismu a pravici, a proto všechno, s čím souhlasí a čím žijí, označují pojmem kapitalismus a pravicová politika.
Žádné peníze nepomohou, koupit si podnikatelského ducha lze jen omezeně (tj. najmout firmy, které to za mě udělají).Já myslím, že kapitalista musí mít právě čuch na to, kam svoje peníze vložit, tj. jak a koho si vybrat, aby se mu kapitál vrátil. Tím se totiž liší kapitalista od živnostníka, který vykonává nějaké řemeslo, jeho uživení závisí na tom, jak své řemeslo ovládá, a jeho jediné možnosti rozvoje jsou v rozvíjení toho řemesla. Proto taky musí složitě shánět zakázky, proto z něj musí být zdatný obchodník. Protože on nehledá tu nejvýnosnější cestu k rozmnožení kapitálu, ale co nejvýnosnější uplatnění svého řemesla. Kapitalista je ale ten, kdo těm zdatným živnostníkům (obchodníkům) za podíl na zisku propůjčuje kapitál, tj. umožňuje, aby mohli svoje řemeslo vykonávat. Jediné, co ho zajímá, je kolik mu jeho vklad kapitálu vynese, a nikoliv, jak kvalitní výrobky produkujete a že jste sehnal milióny zakázek (na kterých ovšem ve výsledku vyděláte pouze na pokrytí nákladů).
A právě to riziko neprodejnosti je vždy a výhradně na tom kapitalistovi.Ne, to není. Na kapitalistovi je výhradně riziko, že přijde zisk ze svého kapitálu, v horším případě i o ten do podniku vložený kapitál. Riziko neprodejnosti je na manažerovi podniku, což sice kapitalista být může, ale nemusí. Kapitalistou není ani majitel podniku, který náklady svého podnikání dotuje, ani ten, jehož zisk právě tyto náklady pokrývá (včetně jeho živobytí), natož který chod podniku zajišťuje vlastní nezbytnou prací. Rozhodující je, jestli dokáže svůj podnik používat jako kapitál, který pracuje za něj a tedy se akumuluje (rozmnožuje). Alespoň směřovat k tomu tento druh podnikání musí, i když je na začátku jistě vložit třeba spousty vlastní práce, dokud nedáte dohromady potřebné množství kapitálu. Zkrátka, dokud zůstane vaším cílem živit se prací (jakoukoliv, třeba i sháněním zakázek a řízením podniku) a nikoliv nechat se živit prací svého kapitálu, nestanete se kapitalistou. Ve vašem pojetí nemají pojmy "kapitalismus" a "kapitalista" valný smysl, protože se kryje s pojmem "živnostník", "podnikatel" nebo "zaměstnavatel". Toho bohužel masivně zneužívá právě pravicová politická propaganda, která tak získává hlasy pro "kapitalismus" od lidí, kteří se domnívají, že být kapitalistou znamená živit se prodejem vlastní práce (viz pan Jílek).
Jo jo, pane, přesně to se děje, ale to jsem vám zatím neřekl.Hlavně jste řekl tohle:
Osobně jsem kapitalista, protože poskytuji služby za úplatu, starám se sám o sebe, jsem si vědom odpovědnosti za svůj život.Což není ani náhodou definice kapitalisty.
To je moje definice kapitalisty, a je mi jedno, že ne vaše.To vám jistě jedno být může. Taky byste mohl napsat, že jste na základě svých životních názorů a skutků fašista nebo komunista, a že to je vaše definice fašisty a komunisty. Diskuse pod tímto vaším není kritikou vašeho způsobu vnímání života a světa, já (a další) kritizuji to, že svým životem a svými postoji děláte falešnou (v pozitivním slova smyslu) reklamu politiko-ekonomickému pojmu. Tak že si lidi řeknou, "jo, tenhle Jílek, ten píše rozumně, a když říká, že tohle je kapitalismus, tak to teda já jsem taky pro ten kapitalismus". Takže dovolte i vyjádření názoru, že "tenhle Jílek, sice píše občas rozumně, ale to co popisuje a prezentuje, není kapitalismus ani náhodou".![]()
Plakát v příloze krásně ukazuje jak v současné době funguje společnost, klidně tomu říkejme kapitalismus. A dost bych se divil kdyby někdy fungovala jinak, podle mě takhle funguje odjakživa, jen se tomu systému v každé době říká jinak a má odlišnou definici. Ale princip zůstává naprosto stejný. Většina lidí tvoří nějakou hodnotu a zbývající, řádově menší skupina lidí, na této skupině pouze parazituje.
Jinak souhlasím s oponenturou Martina Tesaře, popsal to moc pěkně.
Myslím, že není třeba vymýšlet systém, který zajistí "světlejší zítřky", protože to není o systému, ale o lidech a jejich morální vyspělosti. Ale to se nezmění dokud tu morálku nebudou mít lidé, kteří mají v rukou moc.
Každopádně, i když by na tom ČR mohla být mnohem lépe, tak i v současném stavu, kdy je spousta věcí, které by se dali vylepšit, se má podle mě většina lidí u nás jak prasata v žitě a vůbec si toho neváží, jen fňukají jací jsou to chudáčci.
Žádná manipulace. Bolševici byli skutečně ve svém principu přesně to, k čemu se hlásí politická pravice. Chce to jen víc o tématu číst.Samozrejme. Vse co je dobre je vlevo, vse co je spatne, pvravo. Pripadne naopak, dle orientace daneho demagoga.
BTW, to nejspíš narážíte přímo na mé "manipulace"Ne.Akorát to vypadá, že jste si ty příspěvky dost špatně přečetl či zapamatoval.
Až mi někdo dokáže, že byl kdy v Rusku či jinde komunismus, tak mu dám za pravdu.Komunismus nebyl nikde protoze nefunguje. Skoda, ze ten Keller, ktery byl s bolsevikama jedna prdel (podle nekterych tedy pravicak jak poleno) najednou takhle obratil, prozrel a dal se na levici (alespon je tu s nim tak mavano, ze je levicak) akorat ze ma porad stejne bolsevicke hemzy. Vysvetli mi tohle nekdo nebo v tom mate taky takovy chaos?
Ve skutečnosti tam vládlo cosi jako "klerofašismus". Akorát místo kněží byli politruci, místo náboženství ideologie. Jen vůdce byl pořád vůdce.Klasika. K tomu komunismus zakonite speje vzdy. Vzdy bude muset nekdo mit tu moc nekomu neco sebrat a nekomu neco dat aby se meli vsichni stejne.
(v pravicovém pojetí jsou to ti výkonní a ekonomicky úspěšní)Tak to je potom levicovy, protoze ti za komacu uspesni moc vykonni nebyli a k bohatstvi prisli tak, ze jej proste sebrali nekomu jinemu, nic co by nedelala treba progresivni dan. Ackoliv, ta jenom bere a pak se rozkrade.
Znovu opakuji jako tenkrát, je úplně jedno, jakou nálepku si ten který režim zvolí. Důležité jsou pouze kroky které činí.Samozrejme. Prozrat a zadluzit do pateho kolena. To jsou teprve kroky. Az nam deti budou chodit kalet na hrob za to, co jsme jim udelali.
Ale houby. K tomu dojde vždy, když někdo začne uplatňovat svá "přirozená práva" mít víc než ostatní. A je jedno, čím se je rozhodne legitimizovat a legalizovat. Například ekonomickou výkonností.Proč by měl mít každej stejně? (Odhlédněme od faktu, že to není možné...)
Až mi někdo dokáže, že byl kdy v Rusku či jinde komunismus, tak mu dám za pravdu. Ve skutečnosti tam vládlo cosi jako "klerofašismus". Akorát místo kněží byli politruci, místo náboženství ideologie. Jen vůdce byl pořád vůdce. Vzhledem k tomu, že lidé byli děleni na ty dobré, tj. souhlasící s režimem (v pravicovém pojetí jsou to ti výkonní a ekonomicky úspěšní), a ty špatné, tj. všechny, kdo nesouhlasí (v pravicovém pojetí jsou to ony socky), tak to se skutečnou levicí, prosazující jako bazální podmínku existence společnosti rovnost, nemá nic společného. Znovu opakuji jako tenkrát, je úplně jedno, jakou nálepku si ten který režim zvolí. Důležité jsou pouze kroky které činí. Marx-leninská ideologie pouze nahradila křesťanství jako takové to klasické pozlátko pro lidi slibující v brzké době ráj, jen co si dotyční protrpí tento svět.Náhodou je toto přesně můj názor (já bych klidně šel dál a rovnou tu ideologii označil za náboženství, koneckonců už jsem viděl religionisty kteří to tak i řekli). Problém je v tom, že v praxi zřejmě není jedno jakou nálepku si režim zvolí: stále znova a znova je mi opakováno, že to byla levice a ta jediná pravá a čistá levice. Tvrdí to oni sami, většina ostatních levičáků s tím souhlasí explicitně (pak přidají adjektivum umírněná či extrémní) či implicitně a jen některým stojí za to aby se alespoň vymlouvali na marginalitu (?wtf?) nebo pravicovou demagogii. Proč?
A to proto, že by se mohlo opět začít mluvit o levici ve zcela jiných souvislostech a o kapitalismu taktéž. Nebylo by už čím lacině strašit.Děkuji. O tohle mi přesně jde, když se tu v diskusích navážím do příspěvků tzv. "pravičáků", kteří jsou jak svými životními podmínkami, tak svými názory, postoji a jednáním typickými představiteli levicového chápání světa, ale nemůžou si to přiznat, protože česká multimediální virtualita téměř monolitně (chtělo by se napsat: bolševicky) signalizuje pravice = chytří, čestní, bohatí, zdraví, spravedliví x levice = hloupí, zákeřní, chudí, nemocní, nespravedliví, pravičáci budují, levičáci rozkrádají. Toto (rádoby) pravicové juchání mi poněkud připomíná jednotnou mediální frontu 50. let, kdy taky všichni věděli anebo aspoň tušili (a proto tomu přizpůsobovali svoje prezentované názory), co je ten správný směr a že kdo nejde s nimi, jde proti sobě. Takže hlavně proto tu jednak máme skalní voliče pravice, které sociálně patří mezi chudinu a pak tu máme, jak já to nazývám, mladé (zpravidla rovněž původem z chudších poměrů) chováním bouřliváky hubou "konzervativce", kteří dostávají kopřivku, kdykoliv zaslechnou slovo "levice". Kdybych tu napsal, že takový Linux je typicky levičácký produkt, jak svým vznikem, ideou i praxí, budou tu lítat kameny (spíš flashky?). Stejně tak, jako když někomu sdělíte, že živit se prací je koncept levicový (koncept pravicový je odjakživa zařídit běh věcí tak, aby vás živila práce druhých, a takto to udržet zuby nehty). Protože multimediální virtualní bublina, která nás obklopuje, vytrvale volbou slov, skladbou vět i užíváním pojmů sugeruje, že nepracovat a jen inkasovat z práce druhých je levicové (haha, to jsou ti největší kapitalisti, vlastnící většinu světového bohatství, a vlastně všichni investoři, levičáci jak vyšití). Levicový koncept např. je dostat za svou práci přiměřeně zaplaceno, aby byl obchod vzájemně výhodný pro oba, proto levičáci tradičně bojovali za rovná práva (nejdřív buržovazie proti šlechtě, a pak proletariátu proti buržovazii). Levicový koncept je svoboda individua, a to nikoliv ve smyslu zákonů džungle, že kdo je silnější, ten má svobodu ty slabší sežrat (což je pravicový koncept svobody), ale právě svoboda slabšího individua od hrozby, že ho někdo silnější sežere (všeobecné hlasovací právo taky není výdobytek pravice, naopak ta jím ztratila faktický politický vliv a proto musela svou politiku i propagandu předělat tak, aby ji volili i chudší vrstvy společnosti, již je vždy většina - částečně v činech zlevicovatěla a hlavně začala pracovat na transformaci tradičně levicových idejí do "pravicového obrazu světa"). Tak by se dalo pokračovat dál a dál. Takže ano, největší nebezpečí pro pravici je, že pojem "levicový" získá svůj skutečný obsah a tím pádem se ukáže, že už z podstaty věci je naprostá většina moderní demokratické společnosti levicová, a že pro pravicovou politiku (horních deseti tisíc) není v takové moderní společnosti místo.
Tak tohle jsem opravdu nenapsal. Napsal jsem, že není zájem zpochybnit, že tu vládl levicový systém, i když tu nic podobného podle všech rysů, který ten systém měl, nebylo. A to proto, že by se mohlo opět začít mluvit o levici ve zcela jiných souvislostech a o kapitalismu taktéž. Nebylo by už čím lacině strašit. A jisté možnosti řešení současných problémů by byly opět legitimně ve hře.Ale napsal. "Nenápadně" jste zcela vynechal tu podstatnou část, ten nepříjemný fakt že jsou to lidé (a hlavně politici) s levicovým přesvědčením, kdo se takovému zpochybnění brání. A tím neříkám, že to jsou jenom oni. Jenomže do toho se vám jaksi nechce, tak se to pokoušíte zamluvit. Já vím že mě považujete za pitomce, nevadí. Ale uvědomujete si že svým přístupem naprosto ztrácíte legitimitu označovat se za "rozumně argumentujícího"? A to jste jeden z velmi, velmi mála. Pak je zde ještě kolega JS, to je o něco horší případ, ten začne kličkovat hned na první pokus. Jednou jsem se s ním pokoušel diskutovat o nepolitické otázce, o které vím rozhodně víc než on - nemělo to smysl. No a pak zde máme prosté demagogy, kteří se ani o nic nepokouší, jako Sinuhet či xkesh či dokonce trollové jako dad či Phantom Alien. Ve všech případech je spolehlivým indikátorem nějaká nepolitická otázka. Zvláště když nevyjde, jako ten trapný pokus udělat z někoho blbce protože neexistuje rok 0.
Osobně jsem kapitalista, protože poskytuji služby za úplatu, starám se sám o sebe, jsem si vědom odpovědnosti za svůj život.Osobně kapitalistou nejste. Kapitalista je člověk, jehož značná část příjmů pochází z kapitálových investic, ne z poskytování služeb za úplatu. Doporučuji k prostudování knihu Bohatý táta a chudý táta, kde je to skutečně velice podrobně rozepsáno (a možná vás zaujme, že to rozhodně není žádná levicová literatura - viz autor).
Jen tak mimochodem, závislost není, čím by se někdo zas tolik bavil a tenhle blog byl původně reakcí na komentář, že závislí sobci v kapitalismu prosperují. No dokonce si troufnu v tom blogu tvrdit, že neprosperují. Já si to díky dlouholeté zkušenosti troufnu tvrdit i jinde. A jestli nějak vnímám lidi, kteří v tom kapitalismu fungují, nebo co to je kapitalista, případně, že se domnívám, že existuje poněkud a naštěstí více slušných lidí, než hajzlů, tak myslím, že mám právo vidět něco jak vidím.
Prostě nevykládám své názory jako svatou pravdu, ale jako názor. S názorem můžete nesouhlasit, vyvrátit ho, usvědčit mne z omylu, jako usvědčili z omylu Einsteina co se týkalo jeho názoru na kvantovou fyziku a jistě toho Einstein o fyzice věděl asi víc než většina lidí na této planetě. Ale to nic nevypovídá o mých kvalitách. Jenže když čtu názor, že USA řeší od osmdesátých let svoje potíže se zaměstnaností pomocí vězeňství, pak si skutečně myslím něco o bolševickém podvodníkovi a manipulátorovi z daty.