Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.
Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou
… více »Český statistický úřad rozšiřuje Statistický geoportál o Datový portál GIS s otevřenými geografickými daty. Ten umožňuje stahování datových sad podle potřeb uživatelů i jejich prohlížení v mapě a přináší nové možnosti v oblasti analýzy a využití statistických dat.
Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.
Jarní konference EurOpen.cz 2025 proběhne 26. až 28. května v Brandýse nad Labem. Věnována je programovacím jazykům, vývoji softwaru a programovacím technikám.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Po většinu rané historie Spojených států byly velké infrastrukturní projekty často financované ze soukromých zdrojů. V naší moderní době téměř všudypřítomné státní kontroly je stěží uvěřitelné, že něco tak riskantního mohly financovat a provozovat soukromé firmy.
Například newyorské metro postavili z větší části soukromníci a téměř čtyři desetiletí ho provozovali mimo kontrolu či dohled magistrátu.. Navzdory nesmírným počátečním nákladům, byly ziskové a co víc,jízdné během oněch čtyř dekád ani jednou nezdražili.
Dnes je poměrně snadné přesvědčit voliče, že rozsáhlé veřejné služby-kanalizace, dálnice, jezy a mosty, které slouží všem-nemůže provozovat nikdo jiný než stát. Politici to tradičně vysvětlují tím, že by soukromníci, kteří hledí jen na svůj zisk, by veřejnost jen nepokrytě ždímali
Tato tvrzení se však z velké části zakládají jen na emocích a povrchních dojmech. Z dostupných důkazů je naopak evidentní, že státní monopol ve veřejných službách vede téměř vždy k nehospodárnosti, korupci, drahotě a zanedbanosti veřejných statků.
Když státní podnik vykazuje ztrátu, nebo poskytuje mizerné služby, nemusí se podřídit tržní disciplíně. Stát obvykle zaplní vzniklou mezeru z vyšších daní. Tím však plýtvá cennými zdroji společnosti a snižuje celkovou životní úroveň.
Tahle pasáž knihy „Ekonomické bajky,” mě velmi oslovila. Mnohokrát jsem přemýšlel, proč v Americe většinu železnic postavily privátní společnosti, stejně jako vybudovaly mnohé jiné obrovské stavby, podobně jako v osmnáctém století se postavily plavební kanály po celé Anglii. Postavily je soukromé společnosti a v takové kvalitě, že jsou provozuschopné dodnes. Konečně šel jsem podle nich třikrát. Naposledy loni v létě. Z jakého důvod jinde v Evropě, všechny tyhle stavby stavěl stát.
Uvedu ještě jeden citát z knihy: Společnosti jako celku neprospívá ochrana nehospodárných firem a průmyslových odvětví. Pokud američtí výrobci ztratí konkurence schopnost na trhu triček, musí si najít takový trh, kde konkurenceschopní jsou.
Když jsem si přečetl tenhle odstavec, napadly mě České dráhy jako zářný příklad. Kde se do podniku jen lijí peníze a efektivita a produktivita velmi nízká. Stejně tak se domnívám, že něco podobného se jedná i v případě MHD. V libovolném městě. Konečně i příklad Student agency je zářným příkladem v rozdílu mezi dopravou soukromou a dopravou státní, či obecnou.
Tiskni
Sdílej:
Možná dáš jako já obě dlaně na zem ze stoje z nataženými nohami a možná uděláš rozštěp a provaz a vykopneš obě nohy jako já nad hlavu.