Navigace se soukromím CoMaps postavena nad OpenStreetMap je nově k dispozici v Google Play, App Store i F-Droid. Jedná se o komunitní fork aplikace Organic Maps.
Vývojáři OpenMW (Wikipedie) oznámili vydání verze 0.49.0 této svobodné implementace enginu pro hru The Elder Scrolls III: Morrowind. Přehled novinek i s náhledy obrazovek v oznámení o vydání.
Masivní výpadek elektrického proudu zasáhl velkou část České republiky. Hasiči vyjížděli k většímu počtu lidí uvězněných ve výtazích. Výpadek se týkal zejména severozápadu republiky, dotkl se také Prahy, Středočeského nebo Královéhradeckého kraje. Ochromen byl provoz pražské MHD, linky metra se už podařilo obnovit. Výpadek proudu postihl osm rozvoden přenosové soustavy, pět z nich je nyní opět v provozu. Příčina problémů je však stále neznámá. Po 16. hodině zasedne Ústřední krizový štáb.
Po více než roce vývoje od vydání verze 5.40 byla vydána nová stabilní verze 5.42 programovacího jazyka Perl (Wikipedie). Do vývoje se zapojilo 64 vývojářů. Změněno bylo přibližně 280 tisíc řádků v 1 500 souborech. Přehled novinek a změn v podrobném seznamu.
Byla vydána nová stabilní verze 7.5 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 138. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Sniffnet je multiplatformní aplikace pro sledování internetového provozu. Ke stažení pro Windows, macOS i Linux. Jedná se o open source software. Zdrojové kódy v programovacím jazyce Rust jsou k dispozici na GitHubu. Vývoj je finančně podporován NLnet Foundation.
Byl vydán Debian Installer Trixie RC 2, tj. druhá RC verze instalátoru Debianu 13 s kódovým názvem Trixie.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za červen (YouTube).
Libreboot (Wikipedie) – svobodný firmware nahrazující proprietární BIOSy, distribuce Corebootu s pravidly pro proprietární bloby – byl vydán ve verzi 25.06 "Luminous Lemon". Přidána byla podpora desek Acer Q45T-AM a Dell Precision T1700 SFF a MT. Současně byl ve verzi 25.06 "Onerous Olive" vydán také Canoeboot, tj. fork Librebootu s ještě přísnějšími pravidly.
Licence GNU GPLv3 o víkendu oslavila 18 let. Oficiálně vyšla 29. června 2007. Při té příležitosti Richard E. Fontana a Bradley M. Kuhn restartovali, oživili a znovu spustili projekt Copyleft-Next s cílem prodiskutovat a navrhnout novou licenci.
Po většinu rané historie Spojených států byly velké infrastrukturní projekty často financované ze soukromých zdrojů. V naší moderní době téměř všudypřítomné státní kontroly je stěží uvěřitelné, že něco tak riskantního mohly financovat a provozovat soukromé firmy.
Například newyorské metro postavili z větší části soukromníci a téměř čtyři desetiletí ho provozovali mimo kontrolu či dohled magistrátu.. Navzdory nesmírným počátečním nákladům, byly ziskové a co víc,jízdné během oněch čtyř dekád ani jednou nezdražili.
Dnes je poměrně snadné přesvědčit voliče, že rozsáhlé veřejné služby-kanalizace, dálnice, jezy a mosty, které slouží všem-nemůže provozovat nikdo jiný než stát. Politici to tradičně vysvětlují tím, že by soukromníci, kteří hledí jen na svůj zisk, by veřejnost jen nepokrytě ždímali
Tato tvrzení se však z velké části zakládají jen na emocích a povrchních dojmech. Z dostupných důkazů je naopak evidentní, že státní monopol ve veřejných službách vede téměř vždy k nehospodárnosti, korupci, drahotě a zanedbanosti veřejných statků.
Když státní podnik vykazuje ztrátu, nebo poskytuje mizerné služby, nemusí se podřídit tržní disciplíně. Stát obvykle zaplní vzniklou mezeru z vyšších daní. Tím však plýtvá cennými zdroji společnosti a snižuje celkovou životní úroveň.
Tahle pasáž knihy „Ekonomické bajky,” mě velmi oslovila. Mnohokrát jsem přemýšlel, proč v Americe většinu železnic postavily privátní společnosti, stejně jako vybudovaly mnohé jiné obrovské stavby, podobně jako v osmnáctém století se postavily plavební kanály po celé Anglii. Postavily je soukromé společnosti a v takové kvalitě, že jsou provozuschopné dodnes. Konečně šel jsem podle nich třikrát. Naposledy loni v létě. Z jakého důvod jinde v Evropě, všechny tyhle stavby stavěl stát.
Uvedu ještě jeden citát z knihy: Společnosti jako celku neprospívá ochrana nehospodárných firem a průmyslových odvětví. Pokud američtí výrobci ztratí konkurence schopnost na trhu triček, musí si najít takový trh, kde konkurenceschopní jsou.
Když jsem si přečetl tenhle odstavec, napadly mě České dráhy jako zářný příklad. Kde se do podniku jen lijí peníze a efektivita a produktivita velmi nízká. Stejně tak se domnívám, že něco podobného se jedná i v případě MHD. V libovolném městě. Konečně i příklad Student agency je zářným příkladem v rozdílu mezi dopravou soukromou a dopravou státní, či obecnou.
Tiskni
Sdílej:
Možná dáš jako já obě dlaně na zem ze stoje z nataženými nohami a možná uděláš rozštěp a provaz a vykopneš obě nohy jako já nad hlavu.