Zakladatel WikiLeaks Julian Assange je na svobodě (𝕏, 𝕏).
V neděli 30. června skončí (EOL) podpora CentOS Linux 7.
David Tschumperlé a Garry Osgood v obšírném článku se spoustou náhledů shrnují vývoj multiplatformního svobodného frameworku pro zpracování obrazu G'MIC (GREYC's Magic for Image Computing, Wikipedie) za poslední rok.
Andrew S. Tanenbaum byl oceněn 2023 ACM Software System Award (Wikipedie) za operační systém MINIX.
Celkový počet stažení aplikací z Flathubu překročil 2 miliardy. Aktuální Statistiky Flathubu: Celkový počet stažení 2 002 793 783. Celkem desktopových aplikací 2 636.
Byla vydána nová verze 4.8.0 programu na úpravu digitálních fotografií darktable (Wikipedie).
Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi: MagPi 142 (pdf) a HackSpace 79 (pdf).
Qtractor (Wikipedie) dospěl do verze 1.0.0. Jedná se o Audio/MIDI vícestopý sekvencer.
Byl vydán svobodný kancelářský balík OnlyOffice Docs 8.1. Vedle četných oprav přináší několik funkcí včetně podpory editace textu v PDF a vytváření formulářů v PDF.
Daniel Stenberg, autor nástroje curl, z databáze SteamDB zjistil, že aktuálně 22 734 her na Steamu používá curl.
Po většinu rané historie Spojených států byly velké infrastrukturní projekty často financované ze soukromých zdrojů. V naší moderní době téměř všudypřítomné státní kontroly je stěží uvěřitelné, že něco tak riskantního mohly financovat a provozovat soukromé firmy.
Například newyorské metro postavili z větší části soukromníci a téměř čtyři desetiletí ho provozovali mimo kontrolu či dohled magistrátu.. Navzdory nesmírným počátečním nákladům, byly ziskové a co víc,jízdné během oněch čtyř dekád ani jednou nezdražili.
Dnes je poměrně snadné přesvědčit voliče, že rozsáhlé veřejné služby-kanalizace, dálnice, jezy a mosty, které slouží všem-nemůže provozovat nikdo jiný než stát. Politici to tradičně vysvětlují tím, že by soukromníci, kteří hledí jen na svůj zisk, by veřejnost jen nepokrytě ždímali
Tato tvrzení se však z velké části zakládají jen na emocích a povrchních dojmech. Z dostupných důkazů je naopak evidentní, že státní monopol ve veřejných službách vede téměř vždy k nehospodárnosti, korupci, drahotě a zanedbanosti veřejných statků.
Když státní podnik vykazuje ztrátu, nebo poskytuje mizerné služby, nemusí se podřídit tržní disciplíně. Stát obvykle zaplní vzniklou mezeru z vyšších daní. Tím však plýtvá cennými zdroji společnosti a snižuje celkovou životní úroveň.
Tahle pasáž knihy „Ekonomické bajky,” mě velmi oslovila. Mnohokrát jsem přemýšlel, proč v Americe většinu železnic postavily privátní společnosti, stejně jako vybudovaly mnohé jiné obrovské stavby, podobně jako v osmnáctém století se postavily plavební kanály po celé Anglii. Postavily je soukromé společnosti a v takové kvalitě, že jsou provozuschopné dodnes. Konečně šel jsem podle nich třikrát. Naposledy loni v létě. Z jakého důvod jinde v Evropě, všechny tyhle stavby stavěl stát.
Uvedu ještě jeden citát z knihy: Společnosti jako celku neprospívá ochrana nehospodárných firem a průmyslových odvětví. Pokud američtí výrobci ztratí konkurence schopnost na trhu triček, musí si najít takový trh, kde konkurenceschopní jsou.
Když jsem si přečetl tenhle odstavec, napadly mě České dráhy jako zářný příklad. Kde se do podniku jen lijí peníze a efektivita a produktivita velmi nízká. Stejně tak se domnívám, že něco podobného se jedná i v případě MHD. V libovolném městě. Konečně i příklad Student agency je zářným příkladem v rozdílu mezi dopravou soukromou a dopravou státní, či obecnou.
Tiskni Sdílej:
Možná dáš jako já obě dlaně na zem ze stoje z nataženými nohami a možná uděláš rozštěp a provaz a vykopneš obě nohy jako já nad hlavu.Tohle vážně svedete?