V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Netwide Assembler (NASM) byl vydán v nové major verzi 3.00. Přehled novinek v poznámkách k vydání v aktualizované dokumentaci.
Po většinu rané historie Spojených států byly velké infrastrukturní projekty často financované ze soukromých zdrojů. V naší moderní době téměř všudypřítomné státní kontroly je stěží uvěřitelné, že něco tak riskantního mohly financovat a provozovat soukromé firmy.
Například newyorské metro postavili z větší části soukromníci a téměř čtyři desetiletí ho provozovali mimo kontrolu či dohled magistrátu.. Navzdory nesmírným počátečním nákladům, byly ziskové a co víc,jízdné během oněch čtyř dekád ani jednou nezdražili.
Dnes je poměrně snadné přesvědčit voliče, že rozsáhlé veřejné služby-kanalizace, dálnice, jezy a mosty, které slouží všem-nemůže provozovat nikdo jiný než stát. Politici to tradičně vysvětlují tím, že by soukromníci, kteří hledí jen na svůj zisk, by veřejnost jen nepokrytě ždímali
Tato tvrzení se však z velké části zakládají jen na emocích a povrchních dojmech. Z dostupných důkazů je naopak evidentní, že státní monopol ve veřejných službách vede téměř vždy k nehospodárnosti, korupci, drahotě a zanedbanosti veřejných statků.
Když státní podnik vykazuje ztrátu, nebo poskytuje mizerné služby, nemusí se podřídit tržní disciplíně. Stát obvykle zaplní vzniklou mezeru z vyšších daní. Tím však plýtvá cennými zdroji společnosti a snižuje celkovou životní úroveň.
Tahle pasáž knihy „Ekonomické bajky,” mě velmi oslovila. Mnohokrát jsem přemýšlel, proč v Americe většinu železnic postavily privátní společnosti, stejně jako vybudovaly mnohé jiné obrovské stavby, podobně jako v osmnáctém století se postavily plavební kanály po celé Anglii. Postavily je soukromé společnosti a v takové kvalitě, že jsou provozuschopné dodnes. Konečně šel jsem podle nich třikrát. Naposledy loni v létě. Z jakého důvod jinde v Evropě, všechny tyhle stavby stavěl stát.
Uvedu ještě jeden citát z knihy: Společnosti jako celku neprospívá ochrana nehospodárných firem a průmyslových odvětví. Pokud američtí výrobci ztratí konkurence schopnost na trhu triček, musí si najít takový trh, kde konkurenceschopní jsou.
Když jsem si přečetl tenhle odstavec, napadly mě České dráhy jako zářný příklad. Kde se do podniku jen lijí peníze a efektivita a produktivita velmi nízká. Stejně tak se domnívám, že něco podobného se jedná i v případě MHD. V libovolném městě. Konečně i příklad Student agency je zářným příkladem v rozdílu mezi dopravou soukromou a dopravou státní, či obecnou.
Tiskni
Sdílej:
Možná dáš jako já obě dlaně na zem ze stoje z nataženými nohami a možná uděláš rozštěp a provaz a vykopneš obě nohy jako já nad hlavu.