VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Byla vydána nová verze 3.38 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.10 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 28 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Byl vydán Debian 13.2, tj. druhá opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.
Google představil platformu Code Wiki pro rychlejší porozumění existujícímu kódu. Code Wiki pomocí AI Gemini udržuje průběžně aktualizovanou strukturovanou wiki pro softwarové repozitáře. Zatím jenom pro veřejné. V plánu je rozšíření Gemini CLI také pro soukromé a interní repozitáře.
V přihlašovací obrazovce LightDM KDE (lightdm-kde-greeter) byla nalezena a již opravena eskalace práv (CVE-2025-62876). Detaily v příspěvku na blogu SUSE Security.
Byla vydána nová verze 7.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Tor Browser byl povýšen na verzi 15.0.1. Další novinky v příslušném seznamu.
Já rozdíl mezi SŠ a VŠ vidím také v tom, že na SŠ nebyl problém chybět jeden dva týdny v kuse. Zatímco na VŠ je to naopak. Když člověk potřebuje na týden pryč, tak se vždycky najdou nějaké předměty, kde si musí cvičení nahradit. A vůbec je s tím dost zařizování. Nadruhou stranu na některé předměty stačí přijít na první a poslední cviko a je to naprosto v pohodě. Tohle na SŠ nějak nešlo.
Jinak s tím, že více samostatnosti přináší více zodpovědnosti nelze než souhlasit, a kdo na to během prvního semestru nepřišel, tak na VŠ už většinou není.
No, někde možná ano, ale třeba 1. LF UK má ve studijním řádu tohle:
Čl. 10
Formy výuky
Obvyklými formami výuky studijních předmětů na fakultě jsou:
a) přednáška - účast je doporučená, není však podmínkou absolvování studijního předmětu;
.
No a jinak středoškolskou matiku bych rozhodně nedegradoval na kupecké počty. Mě bavila mnohem víc než vysokoškolská. Aspoň v našem podání matika na VŠ postrádá to základní: tvůrčí přístup a radost z nalezeného řešení. Pořád jen šrotím zpaměti definice a věty a občas i důkazy. Na chápání není čas, protože se toho musíme ještě hodně naučit
. Příklady se berou jen triviální na demonstraci jedné konkrétní věty. Jedinou výjimkou jsou příklady na písemkách, kde by člověk mohly mít radost z objeveného postupu a řešení. Problém bývá v tom, že vzhledem k málo napočítaným nebo nepochopeným příkladům ze semestru bývá tato radost často nahrazena zklamáním, že ani tohle už nezvládnu vyřešit (tedy v čase písemky, po písemce to jde vždycky snadno a rychle
).
Samozřejmě tento výrok taktéž používám
Len poznámka k tej matematike: na škole mi to všetko pripadalo logické a zapadalo to do seba. Ako sa 4 Maxwellove rovnice vynorili na nečakaných miestach a ako sa niektoré veci zjednodušili prechodom na radiálny súradnicový systém ...
S odstupom viac než desiatky rokov ma ale škrie, že mi to vyfučalo z hlavy. Mám pocit, že sú veci, ktoré som slušne ovládal a teraz sú preč. Ostal len pocit, že som kedysi vedel. Vedel som dokázať, prečo kov nemôže byť priehľadný a ako sa chová vlnenie na nekonečnom vedení. Pripadám si, akoby som ohlúpol.
Vedel som dokázať, prečo kov nemôže byť priehľadný ...
Ale je děsivé, když vidím, kolik druháků opakuje některé předměty s prváky. Někdy tvoří i víc než třetinu přihlášených ke zkoušce
Já zrovna teď čekám, až Čížek opraví písemky, a jdu na ústní část. A na tu fyziku se vůbec netěším. Mno, abych řekl pravdu, občas jsem se u Rusňáka zadrhl, ale netroufal bych si tvrdit, že sem nepatřím
Jeho PDF skripta to jistí
Tak zas po prázdninách!
Z fyziky jsem měl celkem strach, tak nervozní sem nebyl ani u matalýzy
Pravda, taky jsem se musel občas zamyslet, zvlášť u termodynamiky... Good Luck
Tiskni
Sdílej: