V Amsterdamu probíhá Open Source Summit Europe. Organizace Linux Foundation představuje novinky. Pod svá křídla převzala open source dokumentovou databázi DocumentDB.
Přesně před 34 lety, 25. srpna 1991, oznámil Linus Benedict Torvalds v diskusní skupině comp.os.minix, že vyvíjí (svobodný) operační systém (jako koníček, nebude tak velký a profesionální jako GNU) pro klony 386 (486), že začal v dubnu a během několika měsíců by mohl mít něco použitelného.
86Box, tj. emulátor retro počítačů založených na x86, byl vydán ve verzi 5.0. S integrovaným správcem VM. Na GitHubu jsou vedle zdrojových kódů ke stažení také připravené balíčky ve formátu AppImage.
Vláda Spojených států získala desetiprocentní podíl v americkém výrobci čipů Intel. Oznámili to podle agentur americký prezident Donald Trump a ministr obchodu Howard Lutnick. Společnost Intel uvedla, že výměnou za desetiprocentní podíl obdrží státní dotace v hodnotě 8,9 miliardy dolarů (zhruba 186 miliard Kč). Částka podle Intelu zahrnuje dříve přislíbené subvence 5,7 miliardy dolarů z programu CHIPS na podporu výroby čipů v USA,
… více »Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 27 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Knihovna FFmpeg byla vydána ve verzi 8.0 „Huffman“. Přibyla mj. podpora hardwarově akcelerovaného kódování s využitím API Vulcan, viz seznam změn.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) vydal Zprávu o stavu kybernetické bezpečnosti ČR za rok 2024 (pdf). V loňském roce NÚKIB evidoval dosud nejvíce kybernetických bezpečnostních incidentů s celkovým počtem 268. Oproti roku 2023 se však jedná pouze o drobný nárůst a závažnost dopadů evidovaných incidentů klesá již třetím rokem v řadě. V minulém roce NÚKIB evidoval pouze jeden velmi významný incident a významných incidentů bylo zaznamenáno 18, což oproti roku 2023 představuje pokles o více než polovinu.
Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie). Servo mimo jiné nově zvládne animované obrázky APNG a WebP.
Na chytré telefony a počítačové tablety v Rusku bude od začátku příštího měsíce povinné předinstalovávat státem podporovanou komunikační aplikaci MAX, která konkuruje aplikaci WhatsApp americké společnosti Meta Platforms. Oznámila to dnes ruská vláda. Ta by podle kritiků mohla aplikaci MAX používat ke sledování uživatelů. Ruská státní média obvinění ze špehování pomocí aplikace MAX popírají. Tvrdí, že MAX má méně oprávnění k přístupu k údajům o uživatelích než konkurenční aplikace WhatsApp a Telegram.
Společnost PINE64 stojící za telefony PinePhone nebo notebooky Pinebook publikovala na svém blogu srpnový souhrn novinek. Kvůli nedostatečnému zájmu byla ukončena výroba telefonů PinePhone Pro.
Krátký příběh o tom, jak hraje tuto hru programátor a uživatel Linuxu v jednom
Dnes jsem v jednom nejmenovaném časopise narazil na tuto hru. Rozhodl jsem se, že bych si ji mohl zkusit vyřešit. Sudoku je docela hit a navíc jsem si říkal, že "to přece nemůže být těžké". Asi po půl hodince jsem zjistil, že deterministické řešení daného rozložení prostě neexistuje, a že to zase není tak lehké, jak jsem si myslel. Časopis jsem dosti znechuceně odložil.
Poté jsem se začal učit na zkoušku, což mě příšerně nebavilo, a tak jsem se rozhodl, vrátit se k Sudoku. Tentokrát vśak poněkud jiným způsobem. Přece jen, proč bych se trápil se zkoušením všech možných i nemožných řešení, když můj křemíkový miláček, to zvládne rychleji a lépe? No a protože se mi vhodný program nechtělo hledat, udělal jsem malý (ale plně funkční) návrh v jazyce C (konkrétně C99).
Původně jsem algoritmus chtěl koncipovat jako rekurzivní testování všech možností, ale to jsem brzy zavrhnul kvůli rychlosti. Nakonec jsem vymyslel relativně jednoduchý, průhledný,nerekurzivní a jak se později ukázalo, také velmi rychlý, algoritmus o kterým bych se s vámi rád podělil
Pole sudoku je definováno jako pole (nečekaně ), které je jednorozměrné (což je nedůležité) a konkrétně se jedná o pole struktur. Struktura je jednoduchá. Má hodnotu value (tedy hodnota, která je v poli, kde 0 = neobsazené pole) a constant (tedy konstantní hodnota, která je předtištěná, třeba v časopise). Dále se v programu nachází funkce, která testuje, zda položením hodnoty do určeného políčka, neporuší základní pravidlo sudoku (tedy 1-9 v řádku, sloupci a čtverci 3x3). Tato funkce by zasloužila optimalizaci, ale jak uvedu později, stejně je to celé rychlé. Takže máme datovou strukturu (opravdoví programátoři z ní jistě algoritmus už dávno odhadli
) a máme testovací funkci. Zbývá vlastní implementace vyhledávání. Ta je založena na cyklu s proměnnou pos (pozice v poli). Pozice pos je při volání fce. nastavena na 0. Pokud je menší, než 0, žádné další řešení neexistuje a funkce končí. Pokud je naopak rovna velikosti pole, je nalezeno řešení, které je vypsáno. Pokud se na pozici pos nachází konstanta, inkrementujeme pos (konstanta nemůže být měněna), jinak inkrementujeme hodnotu v poli. Pokud je po inkrementaci hodnota v poli větší než 9, nastavíme pos na index předchozí nejblyžší ne-konstantní hodnoty, jinak inkrementujeme pos. No a nakonec zapíšeme novou hodnotu do pole. A to je vše. Tento jednoduchý algoritmus řeší sudoku bez rekurze (a tím přidané paměti)
Když jsem toto doprogramoval, zkusil jsem rychlost. Byl jsem mile překvapen. Jedna varianta Sudoku (lépe řečeno VŠECHNY jeho možnosti řešení) bylo vyřešeno za asi za 0.1s.
Pokud by někdo měl o implementaci zájem, je ke stažení na http://tux.wz.cz/files/sudoku/sudoku-solve.tar.gz
Jedná se o neúplnou implementaci, která neumí načítat pole ze souboru, což možná dodělám (no a možná taky ne ), nicméně implementace je (aspoň myslím), relativně slušná a i programátor začátečník snadno pochopí, jak definovat vlastní hrací pole (tedy vyplněné hodnoty).
Nakonec malá otázka. Jak byste tento problém řešili vy?
Tiskni
Sdílej:
honza@daemon:~/Develop/sudoku-solve$ time ./sudoku-solve 2 0 4 0 1 0 0 0 0 0 1 5 0 0 0 0 0 4 0 0 0 9 6 0 0 0 0 3 0 7 0 0 1 0 0 0 0 4 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 4 0 0 9 0 3 0 0 0 0 3 9 0 0 0 1 0 0 0 0 0 6 2 0 0 0 0 0 8 0 3 0 9 Solution : 2 9 4 5 1 8 7 3 6 6 1 5 3 7 2 8 9 4 7 8 3 9 6 4 2 1 5 3 5 7 6 9 1 4 8 2 9 4 6 8 2 3 1 5 7 8 2 1 4 5 7 9 6 3 4 6 8 2 3 9 5 7 1 1 3 9 7 4 5 6 2 8 5 7 2 1 8 6 3 4 9 real 0m0.100s user 0m0.085s sys 0m0.003sTakže ano, dovede řešit i těžké příklady.
Sudoku je docela hithm, poprvé jsem to viděl před pár lety na matfyzáckejch přijímačkách, a najednou je z toho děsnej hit a říká se tomu sudoku, hm :) btw, "poprvé" - co pamatuju, určitě se to vyskytuje i v nějaký starší literatuře ...
a navíc jsem si říkal, že "to přece nemůže být těžké".správný postřeh
Asi po půl hodince jsem zjistil, že deterministické řešení daného rozložení prostě neexistujeno ... většina mých známých (nejen informatici) to do té půlhodinky vyřeší