Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Byla vydána Java 25 / JDK 25. Nových vlastností (JEP - JDK Enhancement Proposal) je 18. Jedná se o LTS verzi.
Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.
Byla publikována Výroční zpráva Blender Foundation za rok 2024 (pdf).
Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.
Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.2 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek, vylepšení a nových efektů v poznámkách k vydání.
Čtyři roky jsem navštěvoval střední školu technického zaměření a vždy jsem se smál lidem, co chodily na gymnázium a místo skutečného učení si dělali nějaké prezentace nebo seminární práce. Nechápal jsem, k čemu jim to bude a myslel si o tom své.
Ovšem pak jsem shlédl rozhovory pořádané na ČVUT (fuj) s řediteli českých poboček Siemensu a IBM a oba dva se shodli v jedné věci: "Absolventům vysokých škol sice chybí některé znalosti, ale to není velký problém, to je dokážeme doučit. Mnohem větší problém je, že jim chybí naprosté základy lidské komunikace. Nedokáží pochopit psaný text česky, natožpak anglicky. Nedokáží svůj problém řešit s kolegy. Týmová spolupráce jim už neříká vůbec nic" (přibližná citace). A pak mi došlo, že ty blbé prezentace a seminárky asi nějaký smysl mají.
A pokud náhodou navštěvujete VUT (fitkařů (fuj) je tu celkem dost), mohli by vás zajímat bezplatné kurzy pořádané Institutem celoživotního vzdělávání. Sám jsem sice ještě žádný kurz nenavštívil, ale brzy se na nějaký z nich chystám. Snad pomůže vylepšit mé chabé "měkké zkušenosti".
A jak jste na to vy? Co si myslíte o svých soft-skills a jejich potřebnosti pro svůj pracovní život?
Tiskni
Sdílej:
Nicméně nikde není psáno, že to člověk musí umět když hledá zaměstnání.Na druhou stranu je na to kladen velký důraz a lidi co tyto schopnosti postrádají, se dostávají k pořádné práci spíše výjimečně.
Nedokáží pochopit psaný text česky, natožpak anglicky
Tomuhle se teď taky říká softskill?
Moje zkušenost je spíš taková, že ta strana mince, která lidem schází k pochopení psaného textu, není ani náhodou ta „soft“, ale spíš ta hard. Důsledek toho, že ze školství vymizela teoretická složka výuky jazyka a to jak u jazyka rodného, tak u jazyků cizích, a také toho, že je menší důraz na výuku matematiky, kde se zase student učil pracovat vlastně s dalším jazykem.
... (mimochodem, nevim jak jste prisel na to, ze to je slysitelne?), a teprve az pri cteni te vety (pote, co se objevi pismena na obrazovce) se zarazim a detekuji chybu.Takto. Když píšu, tak si to v duchu diktuji, než to vyklepu na klávesnici.
Tohle se u nás bohužel jako předmět téměř neučí (a pokud ano, většinou až na VŠ), přitom na západě to mají i děti pomalu už ve školce.ja bych to zase tak neprecenoval... mel jsem tu cest videt nektere vysledky zapadniho (americkeho) skolstvi... napr. na jednom kurzu (pro studenty studujici uz MSc nebo PhD) rodili americane nebyli schopni pochopit pojem ,,mnozina'' (sic!) ...ale za to o tom byli schopni naprosto vasnive diskutovat a hadat se do posledniho dechu... takze se treba pul hodiny diskutovalo o tom, jak muze byt prazdna mnozina podmnozinou mnoziny, kdyz v te mnozine, prece zadna prazdna mnozina neni.
Autoři dokonce uvádějí i děsivé poměry uživatelů (u BFU až 5 z 6!)5 ze 720 není zas tak děsivý poměr
...vždy jsem se smál lidem, co chodily na gymnázium...
no je videt ze tys tam nechodil :)
PS: a co priklady s dvojcifernymi scitanci?
Stručně: "náš" fyzikář Vlček tvrdil, že fyzik se šmrncem ekonomiky je cennější, než čistej ekonom.
Složitost světa je taková, že spolupracovat se musí. K té spolupráci patří i umění přesvědčit.
Gymplák jsem. Z humanitní třídy jsem se dostal k IT, tak snad na pomezí dvou světů
Proc by nekdo, kdo ma hluboke znalosti by mel byt povazovan za neuspesneho?Existuje (a vždy existovala) spousta neúspěšných lidí s hlubokými znalostmi. To by tak být asi nemělo, ale co s tím naděláme?
Edison a Tesla, kdo z nich byl více úspěšný? Kdo více neúspěšný? Oba dali světu dost. Jak moc kdo vsadí, tak i tolik může ztratit. (Na další debatu této filozofické roviny asi nebudu reagovat.)
Zkratka, pointa je (s kterou vlastne souhlasite), ze presvedcovacimi dovednostmi rozum nezamaskujete. Z teto pozice take kritizuji tento blogpost.Další důležitá věc: není nutné hledat uměle důvody k hádce. Například v tomto případě, vymýšlet si něco o maskování neznalosti a neschopnosti - nic takového totiž v blogpostu nebylo. Je lepší hledat v čem se lidé shodují a to rozšiřovat, než hledat rozdíly a ty pak prohlubovat. Opět, nic zas tak jednoduchého. Naštěstí, v IT se toho hodně toleruje (zatím). V mnoha jiných oborech lidské činnosti se lidí našeho typu snaží vší silou zbavit - a bylo tomu tak desítky i stovky let předtím, než někdo přišel s buzzwordem "soft-skills".
Zajímavé je, jak je spousta lidí ochotna se pohádat do krve že to není možné, že každý termín má svůj jasný význam.
Na začátku každého projektu je prospěšné ujasnit si pojmy, z čeho se vychází a v jakých mezích se daný projekt řeší. Kdo to neudělá, ať si fňuká
Mezi soft-skills se například počítá schopnost uvědomit si, že když někdo nerozumí tomu co já tak třeba rozumí něčemu jinému (a tomu zase nerozumím já). Chápu, je to těžko stravitelné.
Celek musí řešit nějaké věci vcelku. Má na to lidi, každý má nějakou odpovědnost a tedy i odbornost. Co by na tom bylo těžko stravitelného?
V kontextu debaty je podstatné, aby obě strany směřovaly dlouhodobě k celkovému prospěchu. Aby se dokázaly domluvit, abu "kopaly za jeden mančaft". To je celkem jednoduše řešeno, že? I když to není jednoduché realizovat, co, jaké krátkodobé řešení ten dlouhodobý přínos přinese.
Pak to nemusi byt nutne moje chyba, ze mu problem nedovedu vysvetlit, ale jeho chyba, ze se plete do rozhodovani o vecech, kterym nerozumi.On rozhoduje o věcech kterým rozumí, např. peníze nebo čas zaměstnanců. Ale rozhoduje na základě podnětů, kterým nerozumí (nebo ne tak dobře jak vy). To je normální. Vy zase nerozumíte jeho věcem a/nebo na to nemáte koule/žaludek. Každej umí něco a když někdo neumí to vaše tak není nutně blbec.
To mi připomíná zkušenost kolegy ... měl při přijímacím pohovoru na počítači v manažeru (snad volkov) najít nějaký adresář ... který tam byl hned vidět. Tedy kdokoliv by to chtěl okecávat, tak ... tápání by prostě neokecal.
Naopak při pozorování okolí vidím jako úspěšnou komunikační strategii prostě každého poslat do prdele.Jenze to je velky problem, pokud mate na starost(=plnou zodpovednost) nejaky projekt a pro jeho splneni potrebujete vysledky nejake prace od jineho tymu. To, ze nakonec nestihnete termin a "omluva" je, ze oni nam to nedodali proste dlouhodobe nefunguje. Vasim ukolem v ramci rizeni projektu je se i domluvit...
Jj, jak "to prodat".
Jinak, ja chapu softskills v tom spatnem vyznamu jako neco, s cim napriklad uspejete u pohovoru, ktere delaji HR lidi, kteri problematice ne uplne rozumiTo jsou spíš vlezdozadku skills.
Jinak, ja chapu softskills v tom spatnem vyznamu jako neco, s cim napriklad uspejete u pohovoru, ktere delaji HR lidi, kteri problematice ne uplne rozumi. Takove lidi lze pomerne snadno detekovat. Je na to jednoduchy test - slovo "C mrizka". Lidi, kteri veci nerozumi a neumi pouzivat mozek, maji pocit, ze nevim, o cem je rec. Na druhou stranu, lide, kteri mozek pouzivaji, chapou, ze na pojmenovani veci nezalezi.No, nevím zda je to nejlepší příklad, ale chápu o co jde. Za tohoto předpokladu samozřejmě zcela souhlasím a další diskuse nemá moc smysl.