Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Předchozí příspěvek vyvolal celkem slušnou odezvu, proto bych se rád ještě ke školnému vrátil. Nastudoval jsem si Bílou knihu terciárního vzdělání, která se zabývá reformou vysokého školství a také způsobem jejich financování. Pokusím se tedy vyvrátit některé mýty, které o školném kolují.
Školné zabrání ve studiu sociálně slabým.
Reforma má ale za cíl umožnit i těmto lidem studovat. I když máme nyní bezplatné školství, náklady na studium na vysoké škole nejsou malé, zvláště pokud student studuje ve velkém městě s vysokým nájemným a daleko od domova. Průměrně prý student stojí rodiče 8 000 Kč měsíčně (čemuž sice já nevěřím, tipl bych si částku tak kolem 6 000 Kč), což je dost vysoká částka, zvláště pokud studuje více dětí a rodiče mají podprůměrný plat.
Řešení se jmenuje studentské půjčky a systém grantů a stipendií. I dítě z chudé rodiny by mohlo jít studovat, protože by prakticky nezatěžovali rodinný rozpočet. Půjčky by splácet až po dokončení studia. Pokud by měl tento student nadprůměrný plat, platil by přibližně 10 % z hrubé mzdy, jinak kolem 500 Kč měsíčně. Úročení půjčky by započalo až po studiu. Úročení je potřeba, bezúročná půjčka by mohla být zneužita (student by si půjčil za nulu a peníze třeba uložil na spořicí účet nebo investoval) a nemotivovala by k jejímu rychlejšímu splacení.
Školné není vůbec potřeba, vždyť teď to všechno funguje.
Jenže počet studentů vysokých škol neustále roste a náklady na jednoho studenta taktéž, ovšem dotace od státu se prakticky nemění. Navíc vysoké školy jsou dlouhodobě podfinancovány. Řešením je buď zvýšení daní (což nikdo nechce) nebo školné.
Nechci mít dluhy, dluhy jsou zlo.
Ano i ne. Naprostá blbost je půjčovat si kvůli spotřebě, jako například na dovolenou nebo novou lepší televizi. Ovšem půjčit si na vzdělání je jedna z nejlepších možných investicí, která se vám několikanásobně vrátí. Navíc je výše splátek určena podle vašich příjmů a nehrozí vám tedy například exekuce jako u spotřebitelských úvěrů.
Školné nezvýší kvalitu škol, podívejte se na soukromé VŠ
Mezi soukromou a veřejnou VŠ ovšem existuje jeden podstatný rozdíl: cílem soukromé školy je zisk, cílem veřejné VŠ je vzdělat studenty. I nyní mají vysoké školy výši příjmů podle počtu žáků a přesto se je nebojí vyhodit. Stejné by to mělo zůstat i po zavedení školného.
A by se měla zvýšit, protože škola se budu snažit, aby měl její absolvent co nejvyšší plat a tím také splatil svou půjčku co nejdříve.
Školné nepomůže, protože co díky němu škola získá, ji sebere stát
Současný návrh počítá s tím, že se rozhodně nebude krátit příspěvek na studenta, spíše by se měl ještě zvyšovat. Otázka je, zda s tím budou souhlasit i vláda, jsem ale celkem optimistický, protože všechny strany mají vzdělání jako svou prioritu.
Tiskni
Sdílej:
Vyflaknout se na to. Je treba radikalni reseni: Studovat doma z netu a chodit na ustni ci pisemne zkousky.
Proc skolstvi nevyuziva dostupne technologie jez uz nic stat nebude a potaci se jak za dob Marie Terezie.
Skolstvi je bezedna dira a nelze ji naplnit prostredky.
Kolikpak te praxe asi tak je ... % casu pobytu na skole.
>>> Jak bych třeba měřil charakteristiky bipolárního tranzistoru před internet?
Takoveto veci jiz mnoho lidi merilo a charakteristiky jsou v datasheetech. Proc to opakovat dokola.
Kolikpak lekar absolvent stravi casu ve spitale nez ho pustej aby si "skrabnul" Paklize ovsem neskonci jako "obvodak" v Bezdikove.
Tam nazorne je videt jak praxe funguje. Bohuzel to neni jen film, ale realita.
Proste dulezita je praxe + teorie jez se da nastudovat v elektronicke podobe.
Jak bych třeba měřil charakteristiky bipolárního tranzistoru před internet?No, záleží na tom, jaké charakteristiky. Co mě napadá, tak věci jako zesílení, závěrný proud, šum atd. se dají změřit doma s multimetrem a zdrojem. S mezní frekvencí by to bylo horší, protože většina lidí má osciloskop jenom do 20 kHz.
ale co třeba měření vnitřní a povrchové rezistivity odporových materiálů?Heh to jsem na SŠ ani VŠ nikdy nedělal :-O.
Taky jsem neměl tu potřebuHmm že by průměr?
+1 Ještě dodám, že generátor tří, na sobě nezávislých signálů o frekvenci tak 200MHz má každý.No, napadají mě krystalové oscilátory. Ale ty 200MHz nemají.
Řešení se jmenuje studentské půjčky a systém grantů a stipendií.A proč se studentské půjčky nemohou provozovat už teď?
Jenže počet studentů vysokých škol neustále roste a náklady na jednoho studenta taktéž, ovšem dotace od státu se prakticky nemění. Navíc vysoké školy jsou dlouhodobě podfinancovány.Když jsou dotace stejné a náklady mnohem vyšší, kde vysoké školy ty peníze berou?
A proč se studentské půjčky nemohou provozovat už teď?Mohou, dokonce se mají zavést ještě dříve než školné. Jenže nastane problém, kde na ně vzít peníze...
Když jsou dotace stejné a náklady mnohem vyšší, kde vysoké školy ty peníze berou?Nevím, neznám hospodaření škol. Logicky ovšem muselo dojít k redukci výdajů.
Mohou, dokonce se mají zavést ještě dříve než školné. Jenže nastane problém, kde na ně vzít peníze...Hmm, a kde se na ně ty peníze tedy vezmou? Myslím v tom desetiletém intervalu mezi první půjčkou a první splátkou při náběhu systému.
Nevím, neznám hospodaření škol. Logicky ovšem muselo dojít k redukci výdajů.Tak tím pádem se nemohly zvýšit náklady na jednoho studenta
Hmm, a kde se na ně ty peníze tedy vezmou? Myslím v tom desetiletém intervalu mezi první půjčkou a první splátkou při náběhu systému.Buď je tam nasype stát z rozpočtu nebo si půjčí.
Tak tím pádem se nemohly zvýšit náklady na jednoho studentaFakticky máš pravdu, ale těžko říct, jak ty náklady počítají. Třeba mohli zredukovat výzkumnou činnost, ale jak říkám, do financování škol nevidím..
ale jak říkám, do financování škol nevidím
No vidis - a sme doma. Tak preco pises o niecom, comu vlastne vobec nerozumies?!
A apropo - len tak v skratke:
1.) nie vsetky sukromne vysoke skoly su "nekvalitne" a pozerajuce len na zisk - ver tomu, ze aj v ceskoslovensku sa najde volajaka ta sukromna skola, ktora je ovela kvalitnejsia ako hocijaka ina - statna
2.) to, ze "skolne" bude priplatok k uz existujucim financiam si moze mysliet len totalna naivka odtrhnuta od reality! toto je mozne len v civilizovanom svete a nie v postkomunistickom bananistane zvanom ceskoslovensko! mimochodom - je jasne, ze na zaciatku to bude tak, ze skolne bude priplatok - a skoly budu na malu chvilku vo vytrzeni, ze ako sa vsetko rozbehlo - ale ver tomu, ze to bude vazne len na absolutne nutnu chvilku - a nasledne ty bazmekovia hned zacnu kresat a kresat a ver tomu, ze dovody si najdu. a tym padom - o to bude horsie vytriezvenie. a aby to nakoniec nedopadlo tak, ze za skutocne kvalitnym vzdelanim sa bude chodit uz iba do tych - teraz tolko nenavidenych - sukromnych vs!
Když jsou dotace stejné a náklady mnohem vyšší, kde vysoké školy ty peníze berou?Ono to v prve rade vubec neni pravda. Penize, ktere skola dostava od ministerstva 'na vyuku', se odvozuji od normativni castky podle oboru nasobene poctem studentu. Takze pro skolu plati jednoduchy vztah vic studentu -> vic penez. Krom techto penez jeste dostava skola od ministerstva penize 'na vedu' (ruzne vyzkumne zamery) a pak pres grantove agentury (GACR) jdou penize na grantove projekty. Oproti tomu financni naklady jsou vicemene nezavisle na poctu studentu (stejne prostory, vicemene stejne mnozstvi zamestnancu - alespon do chvile, nez se narazi na realne limity kapacity dane skoly), resp. rostou spis jen neprimo (vyssi personalni vytizeni kvuli vyuce, mene casu na vedu a tedy potencialne mensi prijem z grantu). Proto jsou skoly motivovany nabrat co nejvic studentu a chvili si je drzet.
Ve vašem uvažování je jedna velká logická mezera.Dokažte logikou prosím.
Proč mají na studia druhých platit lidé, kteří nevystudovali VŠ a jejich potomci také nestudují ?Víte bude to pro vás znít trochu nelogicky ale finanční solidarita se zavedla, protože byla pro celou společnost výhodná. Výhodná z toho důvodu že každý bez rozdílu původu, bez rozdílu kde se narodil měl možnost jít studovat. Společnosti se takovýto výběr vrátí v podobě vyžšího počtu talentů třebas ve vědě a výzkumu. pokud budete lidi segregovat na základě jejich finančních možností, tedy bohatý bude studovat chudý ne, tak se vám časem stane že máte ve společnosti nižší počet inteligentních VŠ než při větším výběru napříč populací. Pro vás konkrétně vytvořím příklad: Budete-li opakovaně souložit a tvořit potomstvo mezi příbuznými, debilita vašich potomků vás nemine... A to je logický a dokázaný. Takže pokud necháte studovat pouze bohaté debilita společnosti se vám nevyhne. Tedy bez solidarity vy dlouhodobě nepřežijete... Jo a vaše zminovaná Konspirační teorie, kde jste na toto přišel? Kde jsem v textu konspiroval? Znáte vubec slovní význam slova konspirace? Poslední věta: Nejste vy náhodou inteligentní pravicový volič?
Ale houbicky! V libovolne vetsi organizaci je prvni sito na lukrativnejsi posty absolutorium VS. (Vetsi organizace == 1000+ zamestnancu)Když píšeš takhle sebejistě, tak se sluší aspoň trochu vyvrátit to, na co reaguješ. Nevšiml jsem si, že by tvrdil něco o velkých organizacích. Ani jsem si zatím v praxi nevšiml, že by počet zaměstnanců měl velký (nebo vůbec nějaký) pozitivní vliv na plat jednotlivce.
Zkuste se prihlasit do nejakeho vyberoveho rizeni do vetsi organizece (soukrome, bez tabulkovych platu) bez VS a POTOM neco vypravejte. S nejvetsi pravdepodobnosti nebudete ani prizvan k prvnimu kolu pohovoru.Jsi si jistý, že reaguješ na můj příspěvek?
Nicmene mam pocit, ze zbytecne plytvam elektrony. Dogma se vyvratit neda ...Jsi si jistý, že reaguješ na můj příspěvek?
Kdo řídí motorové vozidlo, ačkoliv není držitelem příslušného řidičského oprávnění podle zvláštního zákona (§ 81 zákona č. 361/2000 Sb.), bude potrestán trestem odnětí svobody až na jeden rok nebo peněžitým trestem nebo zákazem činnosti.
Milý priatelia, žijeme v dobe podľa mňa tzv "instatnej a dlhovej ekonomiky" (R) . Dlhy sú zakladom fungovania celého systému. Dlhy vyrábaju úroky a z úrokov žijú veritelia a nielen že žijú (majú zisk) - ešte majú na ďalšie požičiavanie tým ktorí po niečom túžia. Viete napríklad o koľko percent preplatíte hypotéku? Minimálne o sto percent ceny nehnuteľnosti - ak ste teda kúpili nehnuteľnosť za 60 000€ na 25 rokov zaplatíte banke za tých 25 rokov 120 000€ (s úrokmi).
Hovorí sa že túžba plodí utrpenie. Je to tak, lebo človek ak chce hmotný statok tak sa s radosťou zadĺži podľa hesla "splácať je jednoduchšie ako šetriť". Čo je žial lož. Takýto postup je krajne nezodpovedný lebo ak si požičiavam, logicky nemám dosť peňazí a poviem si "Nejako bude.". Ak nastane problém a na splácanie čo i len jednej pôžičky mi objektívne neostane (zhoršenie zdravotného stavu a následne liečenie a mesiace so slabšími prímami, vyhodenie z práce kôli krachu firmy a pod.) - a nepomôže mi ani poistenie úveru (ktoré sa vzťahuje len na špecifické prípady finančnej tiesne).
Máme dve možnosti. Po 1. nezaplaťiť - riskujem exekúciu a mastnú pokutu zvyšujúcu sa každým dňom o úžernícke tzv. úroky z omeškania alebo (2.) si zoberiem ďalší úver a dostávam sa do kolotoča nikdy nekončiaceho splácania a požičiavania z ktorého sa ťažko vystupuje - stávame sa de facto otrokom úrokov - otrokom dlhu ku ktorému sme dobrovoľne pristúpil z vidinou instantného získania či už hmotných (auto, byt) alebo nehmotných (vzdelanie, dovolenka) statkov.
Preto ak teraz pripravujeme mladých na to aby sa správali "zodpovedne" (tj.brali si úvery na vzdelanie, bývannie, dovolenkovanie) nečudujme sa že nás postihuje kríza pravidelne a v stále väčšej sile. Ak peniaze vyrábajú peniaze - je niečo zlé. Jedine práca (či už fyzická alebo psychická) dokáže vytvárať hodnoty. Peniaze ktoré tvoria peniaze tvoria ich len virtuálne - a len do chvíle kým sa niekto neopýta na hodnotu ktorá za nimy stojí (vid ratingove agentury, banky a ich "investície" a pod.). Trošku dlhý príspevok ale takto deň pred voľbami mi proste nedalo...
Takze ono se mozna to "studenti jsou zakaznici" projevi tak, ze snaz projdou.Náš zákazník - náš pán...
Takze ono se mozna to "studenti jsou zakaznici" projevi tak, ze snaz projdou.V tom případě by nebylo od věci, kdyby budoucí zaměstnavatelé taky hleděli, jakou školu daný uchazeč vystudoval (resp. "vystudoval" v tomto případě). Tak by to ostatně mělo být i v dnešní době, jen bohužel není. Zatím toho plevelu zřejmě není dost, ale ono to přijde.
IMHO byla "Bílá kniha" dílem Topolánkovi vlády (Lišky)Kdepak, 'bila kniha' byla pripravena uz o dost driv (Mateju ji tam pripravuje kolik let) a prichod Lisky na ministerstvo jeji aplikaci spis zbrzdil (Liska byl vic ochoten jednat se zastupci VS nez predchozi ministr).
Nicméně se mi líbí model pomoci mladým, který mají například ve Finsku.A ten je?
Pokusím se tedy vyvrátit některé mýty, které o školném kolují.A zavést mýty nové, ale kterým věříš, co? :) Většinou když někdo vezme silné téma a napíše, že jde vyvracet mýty, tak vyrobí víc nových mýtů než vyvrátí starých, to je známá věc.
Současný návrh počítá s tím, že se rozhodně nebude krátit příspěvek na studenta, spíše by se měl ještě zvyšovat. Otázka je, zda s tím budou souhlasit i vláda, jsem ale celkem optimistický, protože všechny strany mají vzdělání jako svou prioritu.ty jsi fakt neuveritelne naivni. vsechny strany maji vzdelani jako prioritu... ale skutek utek. FYI: statni prispevek na studenta neustale klesa. byl 33 tisic letos spadl na 30 a pro pristi rok ma byt 27 tisic, pokud si ty cisla dobre vybavuju.
...buď zvýšení daní (což nikdo nechce)...A na to jste přišel jak? Tak já Vám ten mýtus rovnou zbořím, uvědomuji si, že příslušný servis je potřeba si zaplatit, takže i se zvýšením daně jsem ochoten souhlasit. (Pravda na rozdíl celé řady voličů, co by chtěli školu, silnice (nové i údržbu), policii, hasiče a já nevím co a pokud možno žádné daně... a když jim k tomu dáte mandát přílišným rozbujením přímé demokracie, tak to končí jako Kalifornie loni). To, že školné je sui generis forma zdanění už Vám psal někdo výše.
10. Zavedení školného prý umožní studentům zodpovědněji se rozhodnout, zda investici do vzdělání hodlají podniknout. Tento argument je snad nejvíce pokrytecký ze všech. Žijeme v postprůmyslové společnosti, která vyžaduje a i do budoucna bude vyžadovat vzdělání vyšší, než bylo obvyklé ve společnosti průmyslové ... Vzdělání bude prostě podmínkou stále více nutnou, avšak stále méně dostačující k zajištění alespoň trochu slušné životní úrovně. S příchodem společnosti vzdělání se výrazně zužuje možnost svobodně se rozhodnout, zda tuto poměrně rizikovou investici podniknout. ...Tento pán tedy podporuje současnou devalvaci vysokoškolského vždělání? Zjednodušeně: nemohou mít téměř všichni vysokou školu, to už by nebyla vysoká škola, jak ji chápeme dnes. Já chápu VŠ vzdělání z definice takové, že ho nemůže dosáhnout většina populace. A to ne z důvodů finančních nebo administrativních, ale z důvodů schopností (ať už je to inteligence, cílevědomost, a další kvality bez kterých kvalitní VŠ nelze dostudovat). Chápu toho pána tak, že většina společnosti má potenciál dosáhnout vysokoškolského vzdělání. To je podle mě nesmysl. Další důvod, proč s tímhle nemůžu souhlasit je ten, že v současnosti velká část vysokoškolsky vzdělaných absolentů z různých pseudooborů má znalosti, které jim vůbec nijak nepomohou v profesním životě, resp. nezajistí jim lepší uplatnění než kvalitná středoškolské vzdělání. Tedy některým možná ano, bouhužel se tyto obory co se týče počtu přijímanch studentů a následných absolventů "neskutečně zvrhly" (slova jednoho docenta).
... Keller tím pádem neřiká že má být hodně vysokoškoláků ...Dejme tomu, že hodně = víc než teď.
bude v budoucnu tlak na lidi aby měli VŠ kuli získání zaměstnání, jenže pokud jich bude hodně tak bude klesat cenna jejich platůTak: a jak se stane že jich bude hodně? Jedině tak, že budeme na ty vysoké školy brát a nechávat procházet víc lidí. Dále bych byl rád, pokud by mi někdo vysvětlil ten pojem "post průmyslová éra". Ty píšeš, že bude kladen důraz na vyspělé technologie, tak to chápu taky. Jak se v této technologické společnosti uplatní absolventi humanitních oborů, kterých je čím dál tím víc. Můžeme jakkoliv podporovat technologické obory, ale když na ně přesuneš většinu těch, co jsou teď na netechnických oborech (úplně jiný charakter studia než technika), tak nebudou schopni zvládnout současné požadavky. Každý na vysoké škole dnes mluví právě o tom, že "shora" přichází tlak na "vzdělanější společnost", který vede jen k tomu, že klesá kvalita škol. Když nebudou místa pro dělnické profese, tak většina těch lidí, co na těch místech dnes pracuje prostě nemá potenciál na to, aby měli vysokoškolské znalosti.
Stejnou funkci jako školné (tedy odevzdání poplatku za úspěšnou investici) by splnilo vyšší zdanění platů nejúspěšnějších vysokoškoláků a odvedení takto získaných peněz do příslušné rozpočtové kapitoly.Aha, takže ty nejúspěšnější oceníme vyšším zdaněním. Aby se pak nestalo, že budou platit daně jinde než v ČR. To není nějaké pravicová teorie, to se v současnosti děje v podobě "daňově optimalizace" a offshore společností. Některé argumenty v tom článku sedí, ovšem jiné jsou zas totální bláboly. Ať už ten pán je sociolog jaký chce a zabývá se školným jak dlouho chce.
Dočteme se v ní, že student, který zaplatí školné z ruky na počátku školního roku, dostává za tuto vstřícnost 20% slevu. Zato úvěry pro ty, kdo si na placení školného budou muset půjčit, mají být vysoce úročeny, dočteme se ve stejném dokumentu.
Mate pravdu, ze primo v Bile kniza cisla nejsou, ale obe veci tam jsou uvedeny. Takze muzete cekat jak snizene skolneho pri platbe na drevo, tak uroky ktere nebudou "prilis nizke nebo dokonce nulove" (aby studenti byli motivovani splacet a s pujcenymi penezi nespekulovali (!)), ale "realne". Cisla pan Mateju trousi po prednaskach a v rozhovorech, vizte treba zde:
Tým profesora Matějů má už poměrně konkrétní představu o tom, jak by měl systém vypadat: "Student by měl mít právo si vybrat možnost přímé úhrady (přímé školné) nebo úhrady formou odvodu z budoucího příjmu splácené kontingenčním způsobem. Za nejvhodnější považuji variantu odvodu procentuálně stanovenou částkou z příjmu (okolo 7 %) do doby splacení neúročeného závazku." Přitom studenti, kteří by zvolili "odloženou" variantu, by platili víc než přímí plátci - například o 25 nebo 50%.
Vite, me ani neprekvapuje, ze o tematu nic nevite. Ty cisla pan Mateju hlasa dlouhodobe, zde mate sest let stary rozhovor, kde rika totez.
Kde se pise o kompromisu? V Bile knize je jasne receno, ze uroky by nemely byt "prilis nizke ci nulove" (tedy popreni toho, co jste si vysnil na svem blogu) a ze by mely byt "realne". Samozrejme pro lidi jako vy se sehraje komedie o tvrdem vyjednavani, nacez se urok stanovi na 7,5 % a bude to prodavano jako socialni opatreni a tezky zasah do trhu, protoze komercni studentsky uver je od 9 %. Velky uspech predpovidam heslu "naparime velky uroky chudejm, aby bohati nepodvadeli", to je tak kolosalni picovina, ze se to konservativcum bude libit. V dalsi fazi hodla pan Mateju zvednout strop na 20 000 Kc a nasledne zrusit stropy uplne, ale o tom taky urcite vite.
Vhodným stanovením parametrů splátek ZSP je třeba nastavit rovnováhu mezi dostatečnou motivací k rychlému splácení a přiměřeným splátkovým zatížením.Já osobně výši úroku tipuji na něco lehce přes 5 %.
Citovana veta se netyka uroceni, ale splaceni, tzn. kolik procent budete z hrube mzdy odvadet jako splatku, atd. Uroky resi odstavce 125 a 126.
125. Reálné úročení finančních závazků by mělo být důležitým motivačním instrumentem k včasnému splácení. V případě příliš nízkého nebo dokonce nulového reálného úročení by se nejen snížila motivace k včasnému splácení, ale otevřel by se prostor pro nežádoucí finanční arbitráž. Při ní by si půjčku na živobytí brali i studenti, kteří ji fakticky nepotřebují, a peníze by ukládali do dobře úročených komerčních aktiv. Je třeba mít na paměti, že parciálně žádoucí podpora formou dotací úroků může být ve svém celkovém důsledku velice nákladná, omezující disponibilní objem půjček pro nejpotřebnější žadatele. Úročení závazku by mělo být pozastaveno za jasně definovaných situací, jako jsou dlouhodobá nemoc, invalidita, mateřská dovolená, za určitých podmínek i rodičovská dovolená apod.
126. Reálná míra úročení půjček by měla pokrývat náklady dluhové služby, administrativní náklady systému půjček a ztráty způsobené neúplným výběrem splátek, případně udělenými úlevami. Poslední položku je třeba chápat jako sdílení nákladů rizika výnosů investic do vzdělání. Tyto náklady je možné diverzifikovat nejen mezi absolventy, ale i mezi daňovými poplatníky formou pravidelného příspěvku státního rozpočtu. Splátky zpožděné části školného je možno úročit nižší sazbou, o které mohou rozhodovat samotné školy v okamžiku stanovení školného (jako cenový nástroj konkurence).