Dánské ministerstvo pro digitální záležitosti má v plánu přejít na Linux a LibreOffice [It's FOSS News].
V úterý Google vydal Android 16. Zdrojové kódy jsou k dispozici na AOSP (Android Open Source Project). Chybí (zatím?) ale zdrojové kódy specifické pro telefony Pixel od Googlu. Projekty jako CalyxOS a GrapheneOS řeší, jak tyto telefony nadále podporovat. Nejistá je podpora budoucích Pixelů. Souvisí to s hrozícím rozdělením Googlu (Google, Chrome, Android)?
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.101 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.101 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.
Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.
Ultra Ethernet Consortium (UEC), jehož cílem je optimalizace a další vývoj Ethernetu s důrazem na rostoucí síťové požadavky AI a HPC, vydalo specifikaci Ultra Ethernet 1.0 (pdf, YouTube).
Přes Miguelův blog jsem se dozvěděl o jednom zajímavém projektu - Second Life [wiki]. Nehraju počítačové hry, ale občas se rád dívám, jak je hrají jiní. Zají má mě ten vývoj, technologická a psychologická stránka věci.
Docela mě dostala tato prezentace prostředí Second Life (má to skoro hodinu, ale přesto doporučuju). Slyšel jsem o šílenství různých onlajnovek i o tom, jak se některým zhroutil (virtuální) život, když přišli o svého vypiplaného avatara.
Second Life je zajímavý tím, že neposkytuje nějaký herní fantasy svět vytvořený designéry. V podstatě poskytuje jenom fyzikální simulaci (btw, poháněná Havokem) a měnový systém, nic víc. No a v tomto prostředí můžete vytvářet objekty, které fungují dle fyzikálních zákonů. Je tam nástroj na modelování objektů a skriptovací jazyk pro jejich oživování. Objekty můžete vytvářet, nakupovat, prodávat...
Kdo může ztrácet čast takovou pitomostí, jako třeba si postavit virtuální raketu nebo pušku? Spousta lidí. Ono se tam odehrává taková evoluce. Na začátku modelujete kladivo, ale můžete postavit taky diskotéku a zvát avatary k tanci a poslechu nějaké té tucárny. Tamější virtuální mikroplatby jsou konvertibilní, takže můžete vydělávat skutečné doláče.
Pár dat, které jsem zachytil z prezentace:
Zaujalo mě i pár dalších detailů. Třeba že tak jako Alan Greenspan udržují stabilitu měny. Politicky je zatím v SL vládne anarchie, ale s tím, jak se svět stává rozsáhlejším a vyspělejším, začínají se tvořit mocenské struktury. Nebo že kromě Států mají hodně klientů ve Spojeném království, protože je tam špatné počasí a dobré připojení. Oni totiž Second Life nepovažují za hru, říkají, že je to spíš takové rozšíření normálního života. No, ale takový karetní mariáš taky soutěží s reálným počasím, že ano
Tiskni
Sdílej: