Vojtěch Polášek představil Vojtux, tj. linuxovou distribuci pro zrakově postižené uživatele. Vychází ze spinu Fedory 43 s desktopovým prostředím MATE. Konečným cílem je, aby žádný Vojtux nebyl potřeba a požadovaná vylepšení se dostala do upstreamu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) druhá RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 160 (pdf).
Izrael od února zakáže dětem používat v prostorách základních škol mobilní telefony. Podle agentury AFP to uvedlo izraelské ministerstvo školství, které zdůraznilo negativní dopady, které na žactvo používání telefonů má. Izrael se tímto krokem přidává k rostoucímu počtu zemí, které dětem ve vzdělávacích zařízeních přístup k telefonům omezují.
Internetová společnost Google ze skupiny Alphabet pravděpodobně dostane příští rok pokutu od Evropské komise za nedostatečné dodržování pravidel proti upřednostňování vlastních služeb a produktů ve výsledcích vyhledávání. V březnu EK obvinila Google, že ve výsledcích vyhledávání upřednostňuje na úkor konkurence vlastní služby, například Google Shopping, Google Hotels a Google Flights. Případ staví Google proti specializovaným
… více »Byl oznámen program a spuštěna registrace na konferenci Prague PostgreSQL Developer Day 2026. Konference se koná 27. a 28. ledna a bude mít tři tracky s 18 přednáškami a jeden den workshopů.
Na webu československého síťařského setkání CSNOG 2026 je vyvěšený program, registrace a další informace k akci. CSNOG 2026 se uskuteční 21. a 22. ledna příštího roku a bude se i tentokrát konat ve Zlíně. Přednášky, kterých bude více než 30, budou opět rozdělené do tří bloků - správa sítí, legislativa a regulace a akademické projekty. Počet míst je omezený, proto kdo má zájem, měl by se registrovat co nejdříve.
Máirín Duffy a Brian Smith v článku pro Fedora Magazine ukazují použití LLM pro diagnostiku systému (Fedora Linuxu) přes Model Context Protocol od firmy Anthropic. I ukázkové výstupy v samotném článku obsahují AI vygenerované nesmysly, např. doporučení přeinstalovat balíček pomocí správce balíčků APT z Debianu místo DNF nativního na Fedoře.
Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.
Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Přes Miguelův blog jsem se dozvěděl o jednom zajímavém projektu - Second Life [wiki]. Nehraju počítačové hry, ale občas se rád dívám, jak je hrají jiní. Zají má mě ten vývoj, technologická a psychologická stránka věci.
Docela mě dostala tato prezentace prostředí Second Life (má to skoro hodinu, ale přesto doporučuju). Slyšel jsem o šílenství různých onlajnovek i o tom, jak se některým zhroutil (virtuální) život, když přišli o svého vypiplaného avatara.
Second Life je zajímavý tím, že neposkytuje nějaký herní fantasy svět vytvořený designéry. V podstatě poskytuje jenom fyzikální simulaci (btw, poháněná Havokem) a měnový systém, nic víc. No a v tomto prostředí můžete vytvářet objekty, které fungují dle fyzikálních zákonů. Je tam nástroj na modelování objektů a skriptovací jazyk pro jejich oživování. Objekty můžete vytvářet, nakupovat, prodávat...
Kdo může ztrácet čast takovou pitomostí, jako třeba si postavit virtuální raketu nebo pušku? Spousta lidí. Ono se tam odehrává taková evoluce. Na začátku modelujete kladivo, ale můžete postavit taky diskotéku a zvát avatary k tanci a poslechu nějaké té tucárny. Tamější virtuální mikroplatby jsou konvertibilní, takže můžete vydělávat skutečné doláče.
Pár dat, které jsem zachytil z prezentace:
Zaujalo mě i pár dalších detailů. Třeba že tak jako Alan Greenspan udržují stabilitu měny. Politicky je zatím v SL vládne anarchie, ale s tím, jak se svět stává rozsáhlejším a vyspělejším, začínají se tvořit mocenské struktury. Nebo že kromě Států mají hodně klientů ve Spojeném království, protože je tam špatné počasí a dobré připojení. Oni totiž Second Life nepovažují za hru, říkají, že je to spíš takové rozšíření normálního života. No, ale takový karetní mariáš taky soutěží s reálným počasím, že ano 
Tiskni
Sdílej: