Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Nechal jsem se inspirovat mimořádně užitečným článkem Petra Krčmáře, který popisoval, jak přežít s ubunťáckým Unity, a přicházím s postupem, kterým jsem si přizpůsobil GNOME Shell.
Za tímto účelem jsem si nainstaloval aktuální Fedoru 15, protože to je ta pravá distribuce na testování novinek a pro GNOME to platí dvojnásob, protože Red Hat je v jeho vývoji velmi aktivní. GNOME 3 je zde občan první kategorie, do svého oblíbeného Ubuntu bych ho musel vtlačit takřka násilím a bez záruky na úspěch.
Přicházím tedy z Ubuntu a proto první věc, co potřebuji změnit, je zavírací tlačítko v titulku okna: chci ho vlevo, protože pak se méně najezdím myší. Přestože jsem příznivce minimalistického GUI, nejsem přívrženec odstranění minimalizačního a maximalizačního tlačítka. Takže můj oblíbený tlačítkový layout se nastaví tímto příkazem:
gconftool-2 -s -t string /desktop/gnome/shell/windows/button_layout "close,minimize,maximize:"
Nevadí mi ani vzdušné a přehledné GUI, kde není využitý každý pixel, nicméně ten kravsky široký titulek okna je moc i na mě. Záchrana spočívá v editaci souboru
/usr/share/themes/Adwaita/metacity-1/metacity-theme-3.xml
a nahrazení všech řetězců title_scale="medium"
řetězcem title_scale="small"
.
Po takovéto úpravě je potřeba restartovat Shell. Vývojáři na nás mysleli, proto stačí stlačit ALT-F2, zadat “r” (případně “restart) a odentrovat.
Další zásadní věc je absence task baru, nebo docku, jak chcete. Je sice hezké, že autoři Shellu mají ve své analýze tisíc a jeden důvod, proč je tento prvek rušivý a že jej uživatelé vlastně nechtějí, ale já jsem tento názor nakonec neakceptoval. Bez docku to v GS jde, ale s ním o něco líp.
Dock je normálně v repozitáři (což jsem ale nevěděl), nicméně instalace přímo z gitu má taky své kouzlo (viz dále). Použil jsem tuto sekvenci příkazů:
git clone git://git.gnome.org/gnome-shell-extensions git checkout 3.0.1 ./autogen.sh --prefix=$HOME/.local --enable-extensions="dock" make install
Je opravdu potřeba checkoutnout přesnou verzi (tag 3.0.1), vývojová větev měla nějakou chybku v makefile.
Dock sice funguje (kéž by byl součástí horního panelu...), ale jeho ikony jsou velké a zabírají příliš místa. Jdou zmenšit editací souboru
$HOME/.local/share/gnome-shell/extensions/dock@gnome-shell-extensions.gnome.org/extension.js
V něm se na řádku 28 zapíše nová velikost:
const DOCKICON_SIZE = 24;
Co mě ještě štve. Jsem zvyklý spouštět aplikace přes CTRL-M (mám tuto zkratku nastavenou na spuštění GNOME-Do) a mezi českou a anglickou klávesnicí přepínat levým WIN tlačítkem. Bohužel se mi nepodařilo najít, jak změnit zkratku pro vyvolání “Aktivit”, což je právě WIN klávesa.
Tiskni Sdílej: