abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 22:33 | Nová verze

    Byl vydán Debian 13.5, tj. pátá opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie a Debian 12.14, tj. čtrnáctá opravná verze Debianu 12 s kódovým názvem Bookworm. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 a Debianu 12 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    15.5. 12:55 | Nová verze

    CiviCRM (Wikipedie) bylo vydáno v nové verzi 6.14.0. Podrobnosti o nových funkcích a opravách najdete na release stránce. CiviCRM je robustní open-source CRM systém navržený speciálně pro neziskové organizace, spolky a občanské iniciativy. Projekt je napsán v jazyce PHP a licencován pod GNU Affero General Public License (AGPLv3). Český překlad má nyní 45 % přeložených řetězců a přibližuje se milníku 50 %. Potřebujeme vaši pomoc, abychom se dostali dál. Pokud máte chuť přispět překladem nebo korekturou, přidejte se na platformu Transifex.

    jardaIT | Komentářů: 2
    15.5. 12:22 | Bezpečnostní upozornění

    Další lokální zranitelností Linuxu je ssh-keysign-pwn. Uživatel si může přečíst obsah souborů, ke kterým má právo ke čtení pouze root, například soubory s SSH klíči nebo /etc/shadow. V upstreamu již opraveno [oss-security mailing list].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    14.5. 17:22 | Komunita

    Singularity (YouTube) je nejnovější otevřený film od Blender Studia. Jedná se o jejich první 4K HDR film.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    14.5. 16:55 | Zajímavý software

    Vyšla hra Život Není Krásný: Poslední Exekuce (Steam, ProtonDB). Kreslená point & click adventura ze staré školy plná černého humoru a nekorektního násilí. Vžijte se do role zpustlého exekutora Vladimíra Brehowského a projděte s ním jeho poslední pracovní den. Hra volně navazuje na sérii Život Není Krásný.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 27
    14.5. 14:00 | Zajímavý projekt

    Společnost Red Hat představila Fedora Hummingbird, tj. linuxovou distribuci s nativním kontejnerovým designem určenou pro vývojáře využívající AI agenty.

    Pinhead | Komentářů: 6
    14.5. 02:22 | Zajímavý software

    Hru The Legend of Zelda: Twilight Princess od společnosti Nintendo si lze nově díky projektu Dusklight (původně Dusk) a reverznímu inženýrství zahrát i na počítačích a mobilních zařízeních. Vyžadována je kopie původní hry (textury, modely, hudba, zvukové efekty, …). Ukázka na YouTube. Projekt byl zahájen v srpnu 2020.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    14.5. 01:11 | Nová verze

    Byla vydána nová major verze 29.0 programovacího jazyka Erlang (Wikipedie) a související platformy OTP (Open Telecom Platform, Wikipedie). Detailní přehled novinek na GitHubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    13.5. 21:22 | Bezpečnostní upozornění

    Po zranitelnostech Copy Fail a Dirty Frag přichází zranitelnost Fragnesia. Další lokální eskalace práv na Linuxu. Zatím v upstreamu neopravena. Přiřazeno ji bylo CVE-2026-46300.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    13.5. 14:00 | Komunita

    Sovereign Tech Agency (Wikipedie) prostřednictvím svého fondu Sovereign Tech Fund podpoří KDE částkou 1 285 200 eur.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (13%)
     (8%)
     (2%)
     (14%)
     (31%)
     (4%)
     (6%)
     (3%)
     (16%)
     (26%)
    Celkem 1643 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník

    Navrh a realizace databaze MySQL

    3.4.2006 12:57 | Přečteno: 1878× | Linux | poslední úprava: 3.4.2006 13:28

    Nazdar. Chtel bych se naucit delat databaze v MySQL. Neporadite nejake dobre knizky nebo webove stranky (jo google znam a zkousel jsem, ale nic svetoborneho jsem nenasel) na toto tema? Anglictiny se nebojim.

    Hlavne bych se chtel naucit ty databaze navrhovat (zivotni cyklus, datovy model apod.) a "myslet" v MySQL. Nemusi to byt nejaky informacni system nebo neco podobne sloziteho. Janom nejaky zakladni model, vysvetleni principu a logiky navrhu. Prikazy uz si vyhledam, ale co jsem se koukal, tak podle me nejdulezitejsi cast - kvalitni navrh databaze, ty knizky co jsem videl jenom zlehka nastini anebo uplne vypusti.

    Pripadne by se hodilo propojeni s PHP, ale to uz me tak nepali.

    Diky.

           

    Hodnocení: 33 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    3.4.2006 13:16 dad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    mam podobny problem, sice ne z databazi ale s navrhem aut. Rad bych navrhoval auta (motory, karoserie, elektro-instalaci) a pod. Na google jsem neco nasel, ale je to jen velmi povrchni. Nema nekdo nejaky tip, kde najit knizku nebo tutorial ...
    belisarivs avatar 3.4.2006 13:26 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    Ach jo, skvela narazka. Ja se ptam jestli nekdo poradi. Jestli jo, tak me to zajima, jestli ne tak at neztraci cas. Chapete? Je urcite super delat si s nekoho srandu a pripadat si jako king, ale ja bych si jako king pripadal spis kdyz nekomu dobre poradim a on to oceni.
    IRC is just multiplayer notepad.
    3.4.2006 13:30 ivitek | skóre: 5 | blog: Z_nudy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    něco málo najdeš na linuxsoft.cz je tam seriál o MySQL...
    "Jidášku, kamaráde, můžeš mluvit... Hele je tam pro tebe třicetník za kříž..."
    belisarivs avatar 3.4.2006 13:38 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    Jo, vim. Diky za radu, ale tam jsou spis jenom prikazy apod. O samotnem navrhu tam moc neni. Zkusim autorovi serialu poslat mail.
    IRC is just multiplayer notepad.
    belisarivs avatar 3.4.2006 13:42 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    Tak jsem mu uz napsal.
    IRC is just multiplayer notepad.
    Heron avatar 3.4.2006 14:03 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    Databasové systémy se učí na VŠ a je to kurs minimálně na dva semestry. Zkus se mrknout po skriptech z (Č)VUT. V PDF toho bude dost.
    belisarivs avatar 3.4.2006 14:16 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    Asi takhle. Ja jsem na VUT a ten predmet je fofrkurz na jeden semestr. Borec nam predvadi jak se to da naklikosit v nejakem Windowsackem programu (Magic eDeveloper se to tusim jmenuje), ale mam pocit, ze je to dost k hovnu. Po skriptech bych se mrknout mohl. To je dobry napad. Diky.
    IRC is just multiplayer notepad.
    Heron avatar 3.4.2006 14:50 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    Aha, no na INFu v Olomouci to bylo na dva semestry a učila se tam teorie a to docela do hloubky. Kámoš co to studoval, mi během 5minut odpovědel SQL příkazem na můj problém, se kterým jsem nepohnul dva dny. A to DB ani nedělá. To už se na VŠ učí jak si něco naklikat ve wizardu, jo? Kam ten svět směřuje...
    3.4.2006 14:20 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    3.4.2006 14:14 m
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    Slajdy jsou vsak nic moc... http://service.felk.cvut.cz/courses/X36DBS/prednaska/
    belisarivs avatar 3.4.2006 14:19 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    Diky.
    IRC is just multiplayer notepad.
    3.4.2006 14:51 Creckx | skóre: 23 | blog: cxblog | Lanškroun
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    Pochybuju, že vůbec někde existuje návod jak navrhovat databáze. Každá aplikace si žádá jiný návrh a ten je spjatý s tím jak to naprogramuješ. V PHP: tvorba interaktivních webových aplikací od Koska je příklad se zaměstnanci. Podle toho si více méně uděláš představu a pak už to je jen na tobě. S tím autem to byla dobrá narážka...co auto to jinej design, jiný zpracování, jinej motor s jinými rozměry. Všechno do sebe musí zapadat. Neexistuje, že by se vyrobily jedny světla a ty pak zapadly do každýho auta. Designově by to nesedělo...třeba
    Můj blog Pokud máte taky blog, můžeme vyměnit odkazy :)
    Heron avatar 3.4.2006 15:07 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    Prosím? To je jako bych řekl, že neexistuje návod na programovaní, protože je každý program jiný. Ano, neexistuje kuchařka krok za krokem, jak napsat program, ale existuje pár obecně platných rad, které se potom konkterizují pro Funkcioální / Procedurální / Objektové jazyky a pak přímo pro jednotlivé konktrétní jazyky (jinak se píše v C++ než třeba v Javě a přitom to jsou Objektové jazyky).

    Stejně tak existují obecné rady, jak navrhnout DB. Což je přesně to, co tazatel chce.
    belisarivs avatar 3.4.2006 15:12 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    You got point.
    IRC is just multiplayer notepad.
    3.4.2006 15:13 Creckx | skóre: 23 | blog: cxblog | Lanškroun
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    To je jako bych řekl, že neexistuje návod na programovaní, protože je každý program jiný.
    No to není. Někdo ti může ukázat co to je cyklus, podmínka, proměnná, ale neřekne ti jak to dát do kupy.

    Odkázal jsem tazatele na knihu ze které jsem se o databázích naučil snad nejvíce. Snad krom SQL Kompletní kapesní průvodce.
    Můj blog Pokud máte taky blog, můžeme vyměnit odkazy :)
    Heron avatar 3.4.2006 15:32 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    Mám pocit, že každý mluvíme o něčem jiné. Já vycházím z předpokladu, že programátor umí jazyk, tj zná jazykové konstrukce, zná syntaxi. A "návod" jak si ho představuji já, je typu: jak vytvářet neměnitelné objekty, jak ulehčit garbage collectoru, jak vytvořit ideální trídu pro kolekce, techniky cachování často používaných objektů, znalosti knihoven atd. Prostě něco jako kniha "Java efektivně". Podle mě by se klidně mohla jmenovat "OOP efektivně" s tím, že ukázky kódu jsou v Javě.
    3.4.2006 15:34 Creckx | skóre: 23 | blog: cxblog | Lanškroun
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    Špatně si se vyjádřil no... :)
    Můj blog Pokud máte taky blog, můžeme vyměnit odkazy :)
    3.4.2006 15:53 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    Návody, jak si je představuju jí, vypadají takhle... :-D

    http://www.htdp.org

    http://mitpress.mit.edu/sicp/full-text/book/book.html

    Ještě obecnější a ještě užitečnější... ;-)
    Heron avatar 3.4.2006 16:06 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    Wau!!! Scheme. Proč jsi mi tohle neposlal před 4 lety?

    Kurni mohl bych konečně rozchodit ten můj math-scheme parser v linuxu (psal jsem ho v nějakým divným C na Windows, tam běží ok).
    3.4.2006 17:34 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    Počkat, tak chcete mít knihu "OOP efektivně", nebo knížku "OOP v Javě"? Nevím, proč by etalonem OOP měla být právě Java. Půlka z toho, co jste napsal jsou speciality Javy a s principy OOP zase až tak moc nesouvisí.
    Heron avatar 3.4.2006 17:43 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    Prakticky 75% knihy Java Effective se dá okamžitě použít i pro C#. A nechci flame, jestli byl dřív C# nebo Java a co je lepší. Umím programovat v obou.

    Půlka z toho co jsem napsal je spec pro Javu? Můžete to rozebrat konkrétně?

    jak vytvářet neměnitelné objekty: použitelné např. i pro C++

    jak ulehčit garbage collectoru: se hodí pro každou VM, která má GC.

    jak vytvořit ideální trídu pro kolekce: třeba i v C#

    techniky cachování často používaných objektů: Tohle snad využijete kdekoliv

    znalosti knihoven: Bez debat.
    3.4.2006 17:49 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    Java a C# jsou jediné objektově orientované jazyky, žádné další už neexistují?
    Heron avatar 3.4.2006 18:00 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    Tvrdím někde něco takového?

    Python, Ruby, C++, (Javu a C# už zde uvádět nebudu :-D), Delphi bych se asi neřadil, PHP už vůbec ne :-D.

    Teďka mě asi zasypete seznamem OOP jazyků, co?
    3.4.2006 19:58 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    Spíš jde o to, že tyhle věci opravdu nemají nic společného s OOP... ;-)
    19.9.2007 11:32 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    Zkousim jak to funguje...
    19.9.2007 11:32 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    Zkousim jak to funguje...
    Dalibor Smolík avatar 3.4.2006 18:43 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    Někdo ti může ukázat co to je cyklus, podmínka, proměnná, ale neřekne ti jak to dát do kupy.
    Souhlas. Někdo mi dá štětec do ruky, barvy a plátno a ukáže, jak s barvami na plátně zacházet. Ale to neznamená, že ze mě bude Picasso. A udělat dobrý program - je něco jako namalovat dobrý obraz.
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    belisarivs avatar 3.4.2006 15:08 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    Ja chapu, ze neexistuje univerzalni postup, mne slo o tu logiku navrhu nebo o ukazkovy priklad. Prece se musi to MySQL jit nejak naucit. Prece nemuzu rict ze je to vzdycky jine a tim to hasne.
    IRC is just multiplayer notepad.
    3.4.2006 15:14 Creckx | skóre: 23 | blog: cxblog | Lanškroun
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    Zkus toho kapesního průvodce. Od stránky 43 se popisuje návrh databáze...je to malá knížka a není vázaná na jednu databázi.
    Můj blog Pokud máte taky blog, můžeme vyměnit odkazy :)
    belisarivs avatar 3.4.2006 15:27 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    Jo, mrknu na to. Diky.
    IRC is just multiplayer notepad.
    3.4.2006 15:26 dad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    my starsi mame jeste v pameti ten film "bajecni muzi na letajicich strojich" ... tam pred nastoupenymi dustojniky rakousko-uherske armady predcita velitel rozkaz rakouso-uherskeho cisare ..."narizuji, aby letecky zavod Londyn-Pariz vyhral rakousky dustojnik" a pote velitel vybere jednoho distojnika, ktery ma rozkaz splnit.

    Tento se osiva a pta se, jak se ma naucit letat ... "no z vojenske prirucky prece" ... odpovida nadrizeny ...
    belisarivs avatar 3.4.2006 15:32 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL

    No, pokud mu to nema kdo primo ukazat (metoda pokus omyl je neaplikovatelna), tak mu nic jineho nez prirucka nezbyva. A nebo to vzdat.

    Ja jsem Vas pochopil. Otazkou je, jestli jste vy pochopil me.

    IRC is just multiplayer notepad.
    3.4.2006 16:02 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    A proč vlastně trváte na tom, že se chcete naučit navrhovat databáze jen pro MySQL? Problematika návrhu databází je natolik obecná záležitost, že z větší části bude úplně jedno, jestli použijete MySQL nebo jakýkoli jiný relační databázový systém. Pravda, MySQL se z toho dost vymyká tím, že vás mnohem víc nutí tlačit na stranu klienta věci, které jinak patří na server (ano, vím, v nejnovějších verzích je to o dost lepší), ale to už je na vás, jestli pak nezjistíte, že by se vám jiná databáze hodila víc. IMHO je chybou si předem zvolit jeden konkrétní databázový systém a pak začít navrhovat databázi; vhodnější je zvolit databázový systém, který se bude nejlépe hodit pro danou úlohu.
    3.4.2006 15:21 Pavel 'lingeek' Szalbot | skóre: 54 | Třinec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    Náše jednosemestrální přednáška např. tady: http://urtax.ms.mff.cuni.cz/~skopal/cvic.htm
    Math, as Barbie says, is hard.
    3.4.2006 16:31 Pmx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    http://dev.mysql.com/doc/ – co lepšího bys ještě chtěl? ;-) Ještě doporučuju se podívat na něco jiného, třeba PostgreSQL, ať o sobě můžeš tvrdit, že databázím rozumíš :-)
    3.4.2006 17:48 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    Je tu jen riziko, že až se podívá na PostgreSQL, nebude už schopen navrhovat databáze v MySQL… :-)
    Dalibor Smolík avatar 3.4.2006 18:30 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    Před asi 4 lety jsem měl podobný dotaz, takže rozumím .. Docela dobrou sérii článků má Linuxsoft, chce si to nejdřív osvojit základy jazyka SQL ... materiály jsem sháněl porůznu, např. v časopise CHip byl v letech 1998-9 dobrý seriál... MySQL však nestačí, je nutno ještě přibrat uživatelské rozhraní, já používám PHP.
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    3.4.2006 19:37 Filip Jirsák | skóre: 67 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Navrh a realizace databaze MySQL
    Pokud se chceš naučit myslet opravdu databázově, zkusil bych raději jinou databázi, než MySQL - třeba PostgreSQL nebo Firebird. Tyhle databáze se totiž zaměřují na to, co je podstatou SQL relačních databází - indexy, pohledy, uložené procedury, cizí klíče atd. MySQL tohle všechno určitě taky má nebo se to chystá do betaverze :-) *), ale síla MySQL je v tom, že je rychlá, jednoduchá a má spoustu vestavěných funkcí. A i když se snaží implementovat spoustu vlastností "velkých" databází (nechápu proč), nikdy nebude mít tuhle pozici, takže všechny tutoriály atd. budou MySQL pořád brát jako malou rychlou databázy, která umí jenom tabulky. Na tom není nic špatného, takové databáze jsou potřeba, spousta internetových projaktů nic jiného nepotřebuje. Pokud chceš naopak právě rychlou malou databázy, nechceš se zatěžovat nějakými složenými SELECTy, GROUPováním atd., nauč se MySQL a a "velké" SQL databáze tě nemusí zajímat. Samozřejmě je možné znát i obojí, ale přechod mezi MySQL a "velkou" SQL databází znamená i změnu přemýšlení o databázích.

    *) V každé diskuzi o MySQL, kde se zmíní, že MySQL je něco jiného než "velké" databáze, se najde někdo, kdo přinese podobné zvěsti. Sice jsou pravdivé, ale to nic nemění na zaměření MySQL. Tom čemu já tady říkám "velké" databáze je zase nahony vzdáleno ještě větším databázím typu Oracle.

    Doufám, že se mi podařilo dostatečně objasnit, že proti MySQL nic nemám, nepohrdám jí, a že se komentáře s obsahem "ale tohle už MySQL má" protentokrát konat nebudou :-)

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.