Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Byla vydána nová verze 3.38 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.10 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 28 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Byl vydán Debian 13.2, tj. druhá opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.
Google představil platformu Code Wiki pro rychlejší porozumění existujícímu kódu. Code Wiki pomocí AI Gemini udržuje průběžně aktualizovanou strukturovanou wiki pro softwarové repozitáře. Zatím jenom pro veřejné. V plánu je rozšíření Gemini CLI také pro soukromé a interní repozitáře.
V přihlašovací obrazovce LightDM KDE (lightdm-kde-greeter) byla nalezena a již opravena eskalace práv (CVE-2025-62876). Detaily v příspěvku na blogu SUSE Security.
Byla vydána nová verze 7.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Tor Browser byl povýšen na verzi 15.0.1. Další novinky v příslušném seznamu.
Česká národní banka (ČNB) nakoupila digitální aktiva založená na blockchainu za milion dolarů (20,9 milionu korun). Na vytvořeném testovacím portfoliu, jehož součástí jsou bitcoin, stablecoiny navázané na dolar a tokenizované depozitum, chce získat praktickou zkušenost s držením digitálních aktiv. Portfolio nebude součástí devizových rezerv, uvedla dnes ČNB v tiskové zprávě.
Apple představil iPhone Pocket pro stylové přenášení iPhonu. iPhone Pocket vzešel ze spolupráce značky ISSEY MIYAKE a Applu a jeho tělo tvoří jednolitý 3D úplet, který uschová všechny modely iPhonu. iPhone Pocket s krátkým popruhem se prodává za 149,95 dolarů (USA) a s dlouhým popruhem za 229,95 dolarů (USA).
Byla vydána nová stabilní verze 7.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 142. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Tiskni
Sdílej:
Já si kdysi kvůli tomuhle kupovat prastarý SoundBlaster Live!, který měl HW mixování.
Kdyz chci z pocitace neco poslouchat, tak to zapnu a hraju.Jednoduchý příklad: posloucháš hudbu a narazíš na link na (třeba) youtube. Bez mixování musíš přehrávač zastavit, protože pauza zvukárnu neuvolní.
Ikdyz mam takovej dojem, ze mam mplayer nastavenej nejak dobre, ze kdyz spustim dva filmy, tak zvuk jede na v obou.To není mplayer, ALSA jako taková umí softwarové mixování taky. PulseAudio je IMO naprostá zbytečnost a další sra*ka od lidí, kteří si myslí, že v linuxovém systému běží málo démonů a je potřeba tam nějaké přidat.
PulseAudio je IMO naprostá zbytečnost a další sra*ka od lidí, kteří si myslí, že v linuxovém systému běží málo démonů a je potřeba tam nějaké přidat.Umí to per-app volume? To je totiž to, co mi u ALSA chybí.
Netuším, proč by to ALSA měla umět. Každá aplikace snad umí nastavovat hlasitost toho, co z ní leze, jestli ne, tak jí chybí docela zásadní feature...Já zase nevidím důvod nechávat vše na libovůli aplikace. Ta „zásadní feature“ chybí obrovskému množství aplikací a je mnohem jednodušší a účelnější to vyřešit na jednom místě.
Aha, to vysvětluje, proč mě žádná aplikace nenapadla - osobně všechny podobné "rušiče" vypínám. Napadlo mne včechno možné - QMMP, MPlayer, VLC, Audacity, Guitarix a všechny tyto aplikace vlastní řízení hlasitosti mají.Njn, já holt ty rušiče často používám (jinak mám i vypnutý zvuk úplně, ale to si to pak člověk musí sledovat sám).
JACK je prece jen na neco jineho... a pro vetsinu uzivatelu overkill, + ALSA neumela sw primo ale pres dmix plugin ...
Pulse Audio. [...] Všechny aplikace je potřeba přepsat.Není pravda. Stačí používat bezpečnou podmnožinu ALSA.
Jen mi příjde zbytečné, když už máme OSSv4.I v jádře?
Co tím získám??? - lepší kvalitu zvuku - mixování je v kernel space, tzn. lepší latence - problémy s flashem a zvukem v něm budou pryč - problémy s alsa a oss aplikacemi budou pryč a alsa aplikace půjdou pořád - mnohem jednodušší nastavení - softwarové mixování a duplexní zvuk(alsa má sice dmix plugin, ale ten saje)OSS je celý v kernely, narozdiel od ALSA.
I když samozřejmě je tu možnost, že jsi blbě pochopil #89, kde mimo jádro znamená "mimo hlavní řadu", což je zjevné z předchozích příspěvků.To mi zřejmé nepřijde ani trochu, spíš naopak.
I v jádře?Nic o hlavní řadě tam nevidím, ty ano?
Od #73 je celé vlákno... kdyby sis prostě dal tu práci a přečetl si to vlákno, možná bys tam našel něco, co nenajdeš, když si schválně budeš vybírat jenom ty příspěvky, které se ti hodí do krámu, abys mohl p*čovat.
.. kdyby sis prostě dal tu práci a přečetl si to vlákno, možná bys tam našel něco, co nenajdeš, když si schválně budeš vybírat jenom ty příspěvky, které se ti hodí do krámu, abys mohl p*čovat.Ten příspěvek jsi vybral ty.
Ten příspěvek jsi vybral ty.Tak ještě jednou:
Od #73 je celé vláknoKdyby ses snažil, tak bys pochopil, že na ten příspěvek nebylo poukázáno jako na příspěvek, který dokazuje #99, ale jako na bod, ze kterého máš vyjít, abys to našel. Nebo také na bod, kterým začíná moje účast v daném vlákně. Pochopitelně, když se snažíš akorát vyvolávat hádky a plýtvat časem, tak ti samozřejmě něco takového snadno unikne. Fajn, pokud se chceš hádat, jdi si najít Jirsáka a mě vynech.
Fajn, pokud se chceš hádat, jdi si najít Jirsáka a mě vynech.Nápodobně, vzteklý pse :).
OSSv4 ale suspend nepodporuje a se současnou situací se to ani nezmění, protože většina zdrojů jde do nedodělků typu pulseaudio a na OSS(v5) je jeden člověkJe docela vtipný si stěžovat, že je něco nedodělané (nedodělek), protože většina zdrojů jde do (jiných) nedodělků.
PulseAudio při zapojení do ALSy právě používá artsdsp (resp. /dev/dsp) pro emulaci OSS.To je hodně zvláštní omyl.
+1
Otázka je spíš proč bych to vůbec měl chtít používat.Otázka spíš zní, proč je to ve všech rozumných distrech jako default a tam je odpověď jasná.
Sw mixer vyřešila úspěšně ALSA a dmix.Popravdě řečeno se samotnou ALSou (v tom nastavení, jak byla zprasena od distribuce) jsem často docela problém cokoliv rozumně nastavit...
Síťový zvuk, dynamické směrování a podobné vylomeniny už dávno řeší JACK.JACK rozhodně není nic pro BFU. Možná, že je nenahraditelný, pokud si stavíš vlastní hudební studio.
Popravdě řečeno se samotnou ALSou (v tom nastavení, jak byla zprasena od distribuce) jsem často docela problém cokoliv rozumně nastavit...Kecy. Rozumně nastavit znamená "přehrává to zvuk" a to snad funguje všude.
Na gentoo mě vyhnaly právě pitomosti které "rozumná" distra vyvádějí. Pokud jsem někdy pochyboval, tak třeba houfný přechod na nestabilní KDE4 byl celkem přesvědčivý důvod proč se gentoo držet. (KDE4 používám, ale až od verze která se používat dala). Ostatně PA samotné v době kdy ho klobouci a blbuntu začaly tlačit nebyl žádný zázrak.Otázka je spíš proč bych to vůbec měl chtít používat.Otázka spíš zní, proč je to ve všech rozumných distrech jako default a tam je odpověď jasná.![]()
dmix původně nebyl core částí alsy, defaultní nastavení stálo za prd a nikoho z vývojářů to snad ani nezajímalo. Nevím co máš zprasený od distribuce (ale jestli máš PA tak to asi nic moc nebudeSw mixer vyřešila úspěšně ALSA a dmix.Popravdě řečeno se samotnou ALSou (v tom nastavení, jak byla zprasena od distribuce) jsem často docela problém cokoliv rozumně nastavit...
) ale od jistý doby je alsa na všech mašinách který jsem viděl nastavená dobře. A právě od té doby datuju "vyřešenou" alsu.
A proto jsem taky psal že to uživatele moc nezajímá. Ani u jacku, ani u PA.Síťový zvuk, dynamické směrování a podobné vylomeniny už dávno řeší JACK.JACK rozhodně není nic pro BFU. Možná, že je nenahraditelný, pokud si stavíš vlastní hudební studio.
Ostatně PA samotné v době kdy ho klobouci a blbuntu začaly tlačit nebyl žádný zázrak.Coz je mozna duvod, proc uz je ted OK.
Sw mixer vyřešila úspěšně ALSA a dmixresamplovani zvuku za behu berete jako uspesne reseni?
Fajn, tak dej vědět, co Ti chybí, třeba se někdo ozve 
pcm.!default {
type pulse
}
Jinak by stacilo opravit artsd pripadne ho naucit to co jeste neumi. Ale mozna PA krivdim, nekdy je cisty start lepsi a neznam API artsd tak dobre abych to mohl posoudit.
Nezdálo se mi přitom tak špatné, hádám že lidi spíš odrazovalo že to byl KDE projekt.Tak on nebyl moc důvod z toho dělat všeobecné API, když ALSA fungovala. Naopak v KDE pak byly problémy s pouštěním neKDE aplikací se zvukem. Na to bych se taky vykašlal. To už je lepší ALSA se sw mixováním i PulseAudio, které funguje prakticky se všemi aplikacemi (přes ALSA).
sw mixovani alsy stoji za pendrek, protoze to dela dmix a ten vse resampluje na 48 kHz coz je na prd ze 2 duvodu... 1. to zere cpu, 2. kvalita zvuku jde do haje pulseaudio bypasuje dmix a nic neresampluje
Jak jsem psal, jasny placebo efekt.Tiez si myslim. Niekde som videl, ze OSS pouziva lepsiu matiku a tym padom ma vyssiu kvalitu zvuku, ale nikdy som nevidel ziadne dokazy a zvycajne sa kvalitou myslela latencia. Latenciu komentuje napriklad aj Hannu Savolainen (zodpovedny za OSS API) a v zasade to vychadza tak, ze ludia v skutocnosti potrebuju dobru synchronizaciu, nech uz je latencia akakolvek. Cize latencia != kvalita. Jedina vynimka, ktora mi napada su hry a mozno realtime mixovanie, ale tam tiez sa pri tych rozdieloch v latencii bavime o prkotinach.
"Zasumeni" vetsinou zpusobuje neztiseny mikrofon/line-in/CD vstup. To jsem slysel i ja.
Ja len tvrdim, ze som nikde nevidel dovod, preco by to tak malo byt a teda ani nemam dovod predpokladat, ze by sa nieco zmenilo u mna. Citat zdrojaky, na to momentalne nemam cas a asi ani vedomosti (hlavne, co sa tyka prace so zvukom) Ak niekde najdes viac informacii, nez len "znie lepsie" a das mi link, budem ti vazne vdacny - zaujima ma to, nic som k tomu nenasiel.
U mna osobne pulseaudio "zerie" cca 6% vykonu CPU (ked nieco robi, ked nie, tak v podstate nic). Cize nic, cim by som sa zatazoval, alebo mal potrebu riesit. Ale nepopieram, ze OSSv4 je kvalitny, len akosi po tych kotrmelcoch s licenciou OSSv3 stratil u mna doveru.
Zvuk ostane počuteľne čistý, najskôr preto že to mixuje v jadreJasně, protože když sčítá a dělí jádro, je to lepší, než když se totéž dělá v userspace ...
.
Pretože mi zatiaľ nikto nedokázal poradiť s problémom OSSv4 a mikrofón a driver ALSA sa nechce skompilovať s jadrom 3.0, tak mám naspäť PA a tá kvalita je fakt subjektívne horšia.
co me stve je spis doba kdy nebezi - pokud je system hodne zatizeny a proces zvukoveho serveru se nedostane k lizu vcas, zvuk proste vypadne.Cize v podstate potrebujes vacsiu latenciu - cim vacsi buffer, tym mensia sanca, ze sa to stane.
BTW me ted napadl klasicky priklad: hry. Zpozdeny zvuk je tam velmi zretelny pacz prestane sedet na animace, a zaroven muze poradna hra snadno zatizit system vic nez zvukovy server unese. Treba takovy Unreal Tournament byl s artsdsp nehratelny…
pasuspender, ktory docasne vypne pulseaudio, aby program mohol pristupovat priamo k zvukovke.
nebo kratky aby zvuky UI nemely slysitelny zpodeni za akci ktera je vyvolala. Ale ne oboji
Chcelo by to mať meraciu aparatúru a to asi hocikto nemá.