Do 20. října do 19:00 běží na Steamu přehlídka nadcházejících her Festival Steam Next | říjen 2025 (YouTube) doplněná demoverzemi, přenosy a dalšími aktivitami. Demoverze lze hrát zdarma.
O zavedení nástroje na monitorování online konverzací v rámci boje proti dětské pornografii (tzv. Chat Control) měli ministři vnitra rozhodovat na úterním společném zasedání v Lucemburku. Plán dánského předsednictví Rady EU ale před pár dny ztroskotal, když se ukázalo, že Chat Control nemá dostatečnou podporu.
Již toto úterý proběhne každoměsíční akce Virtuální Bastlírna, kterou pořádá projekt MacGyver. Jde o virtuální posezení u piva a volné klábosení o různých zajímavostech ze světa elektroniky, softwaru i techniky. V posledním měsíci se stalo nemálo zajímavostí týkajících se spousty bastlířů - kupříkladu Arduino nyní patří pod Qualcomm, Raspberry Pi vydalo nový počítač, ale potichu i miniaturní compute module. Pro AMS od Bambu Lab se
… více »Google zpřístupňuje své AI nástroje českým univerzitním studentům prostřednictvím předplatného Google AI Pro na 12 měsíců bez poplatku. Platnost nabídky vyprší 9. prosince 2025.
MicroPythonOS je operační systém napsaný v MicroPythonu určený především pro mikrokontroléry jako ESP32. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Byl vydán LineageOS 23 (Mastodon). LineageOS (Wikipedie) je svobodný operační systém pro chytré telefony, tablety a set-top boxy založený na Androidu. Jedná se o nástupce CyanogenModu. LineageOS 23 je založený na Androidu 16.
Na YouTube byly zveřejněny videozáznamy přednášek z hackerské konference DEF CON 33, jež proběhla 7. až 10. srpna v Las Vegas.
Bun (Wikipedie), tj. běhové prostředí (runtime) a toolkit pro JavaScript a TypeScript, alternativa k Node.js a Deno, byl vydán ve verzi 1.3. Představení novinek také na YouTube. Bun je naprogramován v programovacím jazyce Zig.
V Lucemburku byly oznámeny výsledky posledního kola výzev na evropské továrny pro umělou inteligenci neboli AI Factories. Mezi úspěšné žadatele patří i Česká republika, potažmo konsorcium šesti partnerů vedené VŠB – Technickou univerzitou Ostrava. V rámci Czech AI Factory (CZAI), jak se česká AI továrna jmenuje, bude pořízen velmi výkonný superpočítač pro AI výpočty a vznikne balíček služeb poskytovaný odborníky konsorcia. Obojí bude sloužit malým a středním podnikům, průmyslu i institucím veřejného a výzkumného sektoru.
Byla vydána (𝕏) zářijová aktualizace aneb nová verze 1.105 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.105 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Z nedávného nápadu vytvořit vrstvu, která bude umět spouštět binárky pro OS X/Darwin, se stala má budoucí diplomová práce. A něco málo už i funguje.
Práce na tomto projektu má několik etap, které jsem stanovil:
Aktuálně jsem ve fázi 1 s tím, že zkoumám možnosti ve fázích 2 a 3. Darling dokáže spustit wget pro OS X a s drobnými fígly dokáže jakž takž spustit mc. U MC je hlavím problémem GSlice v glib, který začne dělat v paměti blbosti a pak spadne. Přitom jediné důležité volání je v něm posix_memalign(), ve kterém ale nevidím žádný problém. GSlice se dá ale zakázat, pak jsou alokace nahrazeny mallocem(), který funguje dobře. MC má pak ještě další obtíže - nějaké bufferování stisknutých kláves a chybějící text v editoru, ale to jsou relativně už jen drobnosti.
Pro funkčnost výjimek je nutné mít libc++abi (poskytuje __cxa_throw volané z kódu), libunwind od Apple a podpůrné funkce v dynamickém loaderu. Hlavní překážkou je to, že výjimka není fakticky "hozena" z místa, kde je příkaz throw, ale o dvě volání dále v libunwind. Throw aktuálně selže na tom, že dynamický loader Mach-O nedokáže poskytnout informace pro výjimky právě pro tato dvě volání navíc. Ta jsou už v ELF.
Nabízejí se dvě řešení: upravit házení tak, aby k němu fakticky docházelo ze skutečného umístění throw, anebo zkompilovat libc++abi/libunwind pro Darwin, to ale komplikuje build.
ObjC runtime GNU a Apple nejsou kompatibilní. Zatím nevím, do jaké míry přesně, na první pohled má Applí runtime více funkcí pro posílání zpráv a symboly jsou jinak nazývány. Zatímco linuxový Clang/GCC názvy "metod" krásně dekoruje, Applí GCC se neštítí strkat do názvů symbolů mezery a další hegeš.
Dá se ale očekávat, že nekompatibilita půjde ještě hlouběji. I k Hello worldu vypsaném z třídy ObjC bude asi daleko.
Takovou jednoduchou aplikací, kterou bych rád viděl funkční "do dvou let", je The Unarchiver, grafické klikátko pro rozbalování archivů.
Abych si ulehčil ladění aplikací (s GDB to není úplně ono), kompletně jsem přepsal funkci "trampolín" z původního maloaderu. Ještě to nemá všechny schopnosti, které bych rád viděl, navíc je třeba to přeportovat na 32bitové x86, ale je to pěkné.
Oč jde? Dynamický loader nahradí všechny bindy (volání mezi Mach-O objekty, tedy mezi binárkami/knihovnami) svým wrapperem, který pak na základě souboru s definicemi dokáže zobrazovat, jaká funkce byla zavolána, s jakými parametry a co vrátila.
g_strdup(?) strlen(0x7fff380c4327 "/bin/bash") -> 9 malloc(10) -> 0x14aa9e0 memcpy(0x14aa9e0, 0x7fff380c4327, 10) -> 0x14aa9e0 -> ?
Detailnější ukázku můžete vidět zde. Posledními novinkami jsou podpora procesů, co se forkují, a vypisování časových údajů k voláním.
Tiskni
Sdílej:
Tím, že není klon pro Mac si tuto diskusi nebudeme kazit, ne?Bacha na to, pro OS X je Darwine (port Wine).
Navíc MS Office 2011 je nativně pro OS X.
No, kdyby nebyl, tak by ten dotaz postrádal smysl, nemyslíš?
U MC je hlavím problémem GSlice v glib, který začne dělat v paměti blbosti a pak spadne. Přitom jediné důležité volání je v něm posix_memalign(), ve kterém ale nevidím žádný problém.
G_SLICE=always-malloc
?