Po více než 7 měsících vývoje od vydání verze 6.8 byla vydána nová verze 6.9 svobodného open source redakčního systému WordPress. Kódové jméno Gene bylo vybráno na počest amerického jazzového klavíristy Gene Harrise (Ray Brown Trio - Summertime).
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za listopad (YouTube).
Google Chrome 143 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 143.0.7499.40 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 13 bezpečnostních chyb.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu dosáhl 3,2 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 26,42 %. Procesor AMD používá 66,72 % hráčů na Linuxu.
Canonical oznámil (YouTube), že nově nabízí svou podporu Ubuntu Pro také pro instance Ubuntu na WSL (Windows Subsystem for Linux).
Samsung představil svůj nejnovější chytrý telefon Galaxy Z TriFold (YouTube). Skládačka se nerozkládá jednou, ale hned dvakrát, a nabízí displej s úhlopříčkou 10 palců. V České republice nebude tento model dostupný.
Armbian, tj. linuxová distribuce založená na Debianu a Ubuntu optimalizovaná pro jednodeskové počítače na platformě ARM a RISC-V, ke stažení ale také pro Intel a AMD, byl vydán ve verzi 25.11.1. Přehled novinek v Changelogu.
Byla vydána nová verze 15.0 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
UBports, nadace a komunita kolem Ubuntu pro telefony a tablety Ubuntu Touch, vydala Ubuntu Touch 24.04 1.1 a 20.04 OTA-11. Vedle oprav chyb a drobných vylepšení je řešen také středně závažný bezpečnostní problém.
I letos vyšla řada ajťáckých adventních kalendářů: Advent of Code 2025, Perl Advent Calendar 2025, CSS Advent Calendar 2025, Advent of A11Y 2025, Advent of AI Security 2025, Advent of Agents (in Google) 2025, Advent of Svelte 2025, …
Chápu, že třeba ukazatel na znak je proměnná, která neobsahuje přímo určitý znak, nýbrž obsahuje adresu, na které ten určitý znak leží. Může také třeba obsahovat adresu prvního člena pole znaků.
Dokonce ještě (snad) chápu ukazatele na ukazatele na celé číslo (znak apod.). Používá se třeba v případě dvourozměrných dynamických polí.
Co ale nemůžu pochopit -- to jsou funkce, jejichž parametrem (parametry) je (jsou) ukazatel (ukazatele). Hlavně by mě velmi zajímalo, jaký je rozdíl mezi těmito konstrukcemi:
int funkce1(char *ret)
{
/* Tuhle funkci snad chápu dobře. Když ji zavolám s určitým
parametrem, tak se vytvoří nový ukazatel, jehož obsahem
bude stejná adresa na znak jako byla u parametru. */
/* Můžu si tedy dovolit toto: */
*ret = 'A';
/* Když budu vědět, že se jedná o pole, tak můžu třeba i toto: */
*(ret + 1) = 'B';
/* Pokud to chápu úplně dobře, měl by to jít i takhle: */
ret[0] = 'A';
ret[1] = 'B';
/* Jelikož se v C předává pouze hodnotou, tak tímto
ztratíme adresu, kterou jsme pouze převzali z parametru,
parametr to nijak neovlivní: */
ret = NULL;
}
int funkce2(char **ret)
{
/* Tak toto nemůžu pochopit. Jedná se o ukazatel na ukazatel na znak
Tzn. že se bude předávat adresa na ukazatel na znak. */
}
Byl by někdo hodný a poradil mi, jaký je rozdíl mezi funkcemi funkce1() a funkce2()? Tedy hlavně rozdíl mezi "*ret" a "**ret". Předem děkuju.
Tiskni
Sdílej:
smyslem char** je změnit někde adresu ukazatele
Pokud chceme, aby se změna obsahu ukzatele (tedy kam ukazuje) projevila i vně funkce (tedy jakoby se předávalo odkazem), tak pracujeme s "**ret" (v hlavičce funkce). Díky!
typ char ** char * char adresa: 2008 2004 2000 data: 2004 -> 2000 -> 'A'Rozdíl mezi těma funkcema ve volání může být třeba takový:
char c = 'A'; char * cp = &c; /*cp == 2000*/ char ** cpp = &cp; /* cpp == 2004*/ /*volani se stejnym vysledkem*/ funkce1(&c); funkce1(cp); /*volani se stejnym vysledkem*/ funkce2(&cp); funkce2(cpp);pokud navíc:
int funkce2(char **ret)
{
return funkce1(*ret);
}
Tak se to všechno bude chovat stejně.
Ty Cckove komentare tomu zrovna nepomahaji :)char c = 'A'; char * cp = &c; /*cp == 2000*/
char c = 'A'; char * cp = &c; // cp == 2000 char ** cpp = &cp; // cpp == 2004
Děkuju moc. Už to chápu.
Nějak nechápu, co na tom chceš ještě vysvětlit. Připadá mi, že v tom hledáš nějakou magii, která v tom není.
První funkce přebírá ukazatel na znak, druhá funkce přebírá ukazatel na ukazatel na znak. Možná ti pomůže vysvětlení na anglické Wikipedii. A nebo si to zkus načrtnout na papír.
Ukazatele se dají obecně indexovat jako pole (dokonce i do mínusu), takže *ret ve funkci1 je skutečně to samé jako ret[0] v téže funkci (jak se tu řešilo nedávno, ret[0] a 0[ret], je defakto *((ret) + (0)), což je zas ekvivalentní k *ret). Rozdíl mezi ukazatelem a polem se ukáže v momentě, kdy se pokusíš zjistit jejich velikost.
A teď jsem tě možná pomátl dočista. :)
a[1000] -> 'A','B','C','D'...'\0'Druha funkce2 bere ukazatel na ukazatele na chary, cili od adresy ret mas seznam cisel, ktere udavaji adresy, kde zacinaji jednotlive chary. Tady je ale char **a a[3000] -> 1000,1200,1400,1600
1000 -> 'a','a','a','a',...'\0' 1200 -> 'e','e','e','e',...'\0' 1400 -> 'c','c','c','c',...'\0'nebo se pletu?
int funkce1(char *ret)
{
/* Můžu si tedy dovolit toto: */
*ret = 'A';
}
ne tak uplne. treba volani funkce1("Foobar"); ti neprojde, protoze retezec je s nejvetsi pravdepodobnosti v casti pameti, ktera se neda menit.
"Foobar" je, afaik, const char*.C prekladac to dovoli, protoze se nemeni ukazatel ale pamet na kterou ukazuje. C++ to nedovoli.Takhle použitý const právě naopak znamená, že se *nesmí měnit obsah té paměti. * Mnohé překladače pouze varují.
A přidáme si do toho makra, která sice mohou být úžasná, ale zároveň i megaultrahumusná a vznikne dobrý chaos... Například práce s ASN.1 v OpenSSL je naprosto "úžasná". Zavoláte jedno makro (od kterého není pořádný popis v dokumentaci) a ono to udělá asi milión volání funkcí, přetypovávání a já nevím čeho všeho. Definice makra není pořádně k dispozici, protože je nějaká hromadná, či jak se to jmenuje atd...
Nu, to jsem se ale nechal trochu unést, v principu jsem chtěl říct jen to, že tahle práce s pointery je v C alfou a omegou všeho a je potřeba jí perfektně ovládát... Až pak budete luštit/tvořit konstrukce typu (sc_path_t *) &(env->file_ref), budete to sakra potřebovat...

)
Děkuju za názor.