abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 18:44 | IT novinky

    Vojenské zpravodajství (VZ) se v březnu zapojilo do mezinárodní operace proti aktivitám hackerské skupiny APT28, která je spojovaná s ruskou vojenskou zpravodajskou službou GRU a která přes slabě zabezpečené routery prováděla kybernetické útoky na státní a další organizace v ČR i zahraničí. Operaci vedl americký Federální úřad pro vyšetřování (FBI) a jejím cílem bylo odebrat útočníkům přístup k napadeným zařízením a ty následně … více »

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 16:44 | IT novinky

    Tvůrcem nejpopulárnější kryptoměny bitcoin, který se skrývá za pseudonymem Satoši Nakamoto (Satoshi Nakamoto), je britský kryptograf Adam Back. Na základě vlastní investigativní práce to tvrdí americký deník The New York Times (NYT). Několik indicií podle autorů jasně ukazuje na to, že Back a Nakamoto jsou stejný člověk. Jde mimo jiné o podobný odborný a osobnostní profil či totožné chyby a manýry v psaném projevu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    včera 14:44 | Nová verze

    Google Chrome 147 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 147.0.7727.55 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře. Přehled novinek v Chrome DevTools 145 až 147 také na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:44 | Nová verze

    Vývojáři z Laboratoří CZ.NIC vydali nové verze aplikací Datovka (Datovka 4.29.0, Mobilní Datovka 2.6.2). V případě desktopové verze přibyly možnosti projít všechny uložené zprávy, zkontrolovat časy expirací časových razítek a přerazítkovat datové zprávy, které lze v ISDS přerazítkovat. Novinkou je také možnost vytahovat myší ze seznamu ZFO soubory datových zpráv, tento úkon jde udělat i pomocí tlačítek Ctrl+C. Nová verze Mobilní Datovky přináší jen drobné úpravy.

    VSladek | Komentářů: 0
    7.4. 21:55 | Nová verze

    MicroPython (Wikipedie), tj. implementace Pythonu 3 optimalizovaná pro jednočipové počítače, byl vydán ve verzi 1.28.0. Z novinek lze vypíchnout novou třídu machine.CAN.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    7.4. 10:22 | Komunita

    Michael Meeks, CEO společnosti Collabora, na apríla oznámil, nebyl to ale apríl, že nadace The Document Foundation zastřešující vývoj kancelářského balíku LibreOffice vyloučila ze svých řad všechny zaměstnance a partnery společnosti Collabora, tj. více než třicet lidí, kteří po mnoho let přispívali do LibreOffice. Nadace The Document Foundation po několika dnech publikovala oficiální vyjádření. Přiznává pochybení při zakládání

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    6.4. 05:33 | Pozvánky

    Protože je už po aprílu, můžou strahováci opět zveřejnit program další Virtuální Bastlírny, aniž by připravená témata působila dojmem, že jde o žert. Vězte tedy, že v úterý 14. dubna (změna!!!) od 20:00 proběhne VB, kde se setkají bastlíři, technici, učitelé i nadšenci do techniky a kde i vy se můžete zapojit do družného hovoru, jako by všichni seděli u pomyslného piva. Co mají bastlíři tento měsíc na srdci? Pravděpodobně by nás musel zasáhnout

    … více »
    bkralik | Komentářů: 3
    5.4. 23:33 | Nová verze

    Byla vydána verze 26.1 aneb čtvrtletní aktualizace open source počítačového planetária Stellarium (Wikipedie, GitHub). Vyzkoušet lze webovou verzi Stellaria na Stellarium Web.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    5.4. 23:00 | Zajímavý projekt

    VOID (Video Object and Interaction Deletion) je nový open-source VLM model pro editaci videa, který dokáže z videí odstraňovat objekty včetně všech jejich fyzikálních interakcí v rámci scény (pády, kolize, stíny...) pomocí quadmaskingu (čtyřhodnotová maska, která člení pixely scény do čtyř kategorií: objekt určený k odstranění, překrývající se oblasti, objektem ovlivněné oblasti a pozadí scény) a dvoufázového inpaintingu. Za projektem stojí výzkumníci ze společnosti Netflix.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 8
    5.4. 05:22 | Zajímavý software

    Design (GitHub) je 2D CAD pro GNOME. Instalovat lze i z Flathubu. Běží také ve webovém prohlížeči.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 20
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (14%)
     (7%)
     (1%)
     (12%)
     (30%)
     (3%)
     (6%)
     (1%)
     (14%)
     (24%)
    Celkem 1245 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník

    Pevný disk WD se příliš často uspával (vyřešeno)

    16.3.2013 13:48 | Přečteno: 1217× | Archlinux | Výběrový blog | poslední úprava: 17.3.2013 10:27

    Mám takový domácí servřík ("na koleně postavený") s procesorem Intel Atom. Servřík je poháněný Arch Linuxem a vše funguje, jak má. Jenom jedna věc mi vadila: všimnul jsem si sluchem, že interní SATA pevný disk WD se nějak moc často uspává a pak znovu rozjíždí. To se projevilo negativně pochopitelně i na výkonu celého servříku. Našel jsem na toto "uspávání" recept a chci se o tento recept s vámi podělit.

    Krok první -- příprava

    Pokud na počítači (servříku) nemáte nainstalovaný program hdparm, tak ho musíte doinstalovat. Dále je třeba pevný disk /dev/sdX (WD, "X" je třeba nahradit za "a" v případě jednoho (prvního) disku) nastavit podle vašich potřeb. S varováním, co pomohlo mně, zveřejňuju následující příkazy:

    # VAROVÁNÍ: NÁSLEDUJÍCÍ PŘÍKAZY MOHOU ZNIČIT VÁŠ PEVNÝ DISK. NEBERU ZA TOTO ŽÁDNOU ODPOVĚDNOST. BYLI JSTE VAROVÁNI. PLATÍ JENOM PRO NĚKTERÉ PEVNÉ DISKY FIRMY WD (Western Digital)!
    /sbin/hdparm --please-destroy-my-drive -J30 /dev/sdX
    /sbin/hdparm -B254 /dev/sdX
    # Pokud nebude fungovat hodnota 254, tak zkuste 255 (vypnutí power managementu disku).
    # Také můžete zkusit: /sbin/hdparm -S 0 /dev/sdX
    # Více informací: man hdparm
    

    Jak zajistit, aby se disk nastavil automaticky při každém startu systému

    V Arch Linuxu se v současné době používá systemd. Následujcí postup na tom staví. Jako první je třeba vytvořit skript /etc/rc.local (a nastavit ho spustitelným -- chmod +x /etc/rc.local) s následujícím obsahem:

    #!/bin/bash
    # Aby se muj WD pevny disk neuparkoval.
    /sbin/hdparm --please-destroy-my-drive -J30 /dev/sdX
    /sbin/hdparm -B254 /dev/sdX
    

    Dále je třeba vytvořit soubor /etc/systemd/system/rc-local.service (a následně ho povolit: systemctl enable rc-local.service):

    [Unit]
    Description=/etc/rc.local Compatibility
    After=network.target
    
    [Service]
    Type=oneshot
    ExecStart=/etc/rc.local
    RemainAfterExit=no
    
    [Install]
    WantedBy=multi-user.target
    

    Máme vyhráno! :-)

    Mně tento postup pomohl a snad pomůže i vám. Přesný typ disku: WDC WD5000LPVT-00G33T0

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Bedňa avatar 16.3.2013 14:11 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pevný disk WD se příliš často uspával (vyřešeno)
    --please-destroy-my-drive ma fakt pobavilo :-)
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    16.3.2013 14:17 Begleiter | skóre: 47 | blog: muj_blog | Doma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pevný disk WD se příliš často uspával (vyřešeno)

    Jojo :-) Bez toho by to neběželo.

    Bedňa avatar 16.3.2013 14:54 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pevný disk WD se příliš často uspával (vyřešeno)
    Mám taký pocit, že ani potom :-D Tento problém spôsoboval laptop mode, neinštaluje ho ARCH automaticky keď sa inštaluje systém na Atom procesor?
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    16.3.2013 15:06 Begleiter | skóre: 47 | blog: muj_blog | Doma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pevný disk WD se příliš často uspával (vyřešeno)

    Ne. laptop-mode-tools nejsou nainstalované. laptop-mode.service nemám.

    Bedňa avatar 16.3.2013 15:19 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pevný disk WD se příliš často uspával (vyřešeno)
    Tak potom to bude v systemd by default, neviem, ešte som sa s týmto problémom nestretol, asi preto že nepoužívam systemd :-)
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    16.3.2013 15:23 Begleiter | skóre: 47 | blog: muj_blog | Doma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pevný disk WD se příliš často uspával (vyřešeno)

    Zajímavý postřeh. Díky. systemd: Nejsem z něj moc nadšený, spíš jsem byl "donucen" ho používat.

    Bedňa avatar 16.3.2013 15:42 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pevný disk WD se příliš často uspával (vyřešeno)
    Problém je aj v tom, keby človek chcel dostať systemd zo systému, teda neviem o žiadnom triviálnom riešení, no možno existuje.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    16.3.2013 15:46 Begleiter | skóre: 47 | blog: muj_blog | Doma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pevný disk WD se příliš často uspával (vyřešeno)

    Vypadá to, že opravdu neexistuje, tedy myslím triviální samozřejmě. Arch Linux je už se systemd tak spjatý (i Arch wiki nepočítá většinou s něčím jiným).

    gtz avatar 16.3.2013 18:02 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pevný disk WD se příliš často uspával (vyřešeno)
    Taky si myslím.
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    pavlix avatar 17.3.2013 13:27 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pevný disk WD se příliš často uspával (vyřešeno)
    Reinstalace na Gentoo je sice netriviální, ale zatím ještě funguje :).
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    Bedňa avatar 17.3.2013 22:19 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pevný disk WD se příliš často uspával (vyřešeno)
    Njn, škoda že možnosťami čo ponúka Gentoo pri inštalácií sa nenechali inšpirovať aj ostatní tvorcovia distribúcií.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    16.3.2013 15:32 Begleiter | skóre: 47 | blog: muj_blog | Doma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pevný disk WD se příliš často uspával (vyřešeno)

    Jinak já jsem si celou dobu myslel, že je ten pevný disk "špatně" nastavený od výrobce.

    stativ avatar 17.3.2013 11:27 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pevný disk WD se příliš často uspával (vyřešeno)
    Ne, dlouhou dobu jsem si to myslel taky, ale je to problém v systemd. laptop-mode je akorát víc na ráně.
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    16.3.2013 18:32 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pevný disk WD se příliš často uspával (vyřešeno)
    Ještě existuje --yes-i-know-what-i-am-doing
    Bedňa avatar 16.3.2013 18:40 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pevný disk WD se příliš často uspával (vyřešeno)
    Jasne, to keď chceš systém presvedčiť, že si nerobíš prdel :-D
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    16.3.2013 19:00 Begleiter | skóre: 47 | blog: muj_blog | Doma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pevný disk WD se příliš často uspával (vyřešeno)

    Díky.

    xvasek avatar 16.3.2013 14:21 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pevný disk WD se příliš často uspával (vyřešeno)
    Ono to není tak jednoduché, pro různé řady WD se to nastavuje různě.
    16.3.2013 14:23 Begleiter | skóre: 47 | blog: muj_blog | Doma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pevný disk WD se příliš často uspával (vyřešeno)

    Jasně. Proto jsem uvedl pro jistotu přesný typ disku. Vím také, že oficiálně se to dělá pomocí nějakého programu od WD pro DOS.

    Dreit avatar 16.3.2013 17:27 Dreit | skóre: 15 | blog: Dreit a jeho dračí postřehy | Královehradecký kraj
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pevný disk WD se příliš často uspával (vyřešeno)

    A co teprve Seagate - http://www.youtube.com/watch?v=kt6asKkMJq0

    Co jsem googlil, tak si některý modely nepamatují nastavení APM (očividně i můj) a nebo radši hlásí, že APM nepodporují (můj podle nálady). Nakocec to vyřešilo:

    hdparm -B 255 /dev/sda

    hdparm -S 0 /dev/sda

    v /etc/rc.local. Občas sice vydá ten zvuk, ale jen naprosto vyjímečně - bez toho tak každou minutu.

    Nope
    16.3.2013 18:58 Begleiter | skóre: 47 | blog: muj_blog | Doma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pevný disk WD se příliš často uspával (vyřešeno)

    Díky za doplnění. Pokud to chápu dobře, tak pomohlo až úplné vypnutí power managementu, že jo? Co je to za disk? Nějaký "green"?

    xvasek avatar 16.3.2013 21:16 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pevný disk WD se příliš často uspával (vyřešeno)
    Ten mor se rozrůstá. Dreit se baví o Seagatech, ty nemají "barevné" řady a vypínají se taky. U WD to dělají už všechny 2,5" disky kromě "black" a ve 3,5" to dělá minimálně Green.
    17.3.2013 06:31 Begleiter | skóre: 47 | blog: muj_blog | Doma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pevný disk WD se příliš často uspával (vyřešeno)

    Díky.

    Dreit avatar 16.3.2013 21:25 Dreit | skóre: 15 | blog: Dreit a jeho dračí postřehy | Královehradecký kraj
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pevný disk WD se příliš často uspával (vyřešeno)

    Mělo by to tak být, vypnutí všeho. Ale i tak to dělá, i když jen výjimečně.

    Je to úplně nová konstrukce, nemělo by se tam nacházet nic, co se kdy v discích Seagate objevilo. Jako první mě ale zaujala spotřeba - mám USB rámeček se zdrojem (1.5A na obě větve) a ten se za pár minut rozpálí tak, že ho sotva udržím v ruce. S diskem WD Green to nedělalo. Na druhou stranu mi všechny Green disky nehezky dosloužily :-D

    Nope
    17.3.2013 06:32 Begleiter | skóre: 47 | blog: muj_blog | Doma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pevný disk WD se příliš často uspával (vyřešeno)

    Vidím to na přechod na SSD. ;-) Díky.

    17.3.2013 07:46 Begleiter | skóre: 47 | blog: muj_blog | Doma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pevný disk WD se příliš často uspával (vyřešeno)

    Tak mi to nedalo a zkusil jsem také vypnout power management (hdparm -B 255 /dev/sda) a na poslech je disk ještě lepší (není slyšet ten specifický zvuk, když se disk rozjíždí). Díky.

    17.3.2013 08:02 Begleiter | skóre: 47 | blog: muj_blog | Doma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pevný disk WD se příliš často uspával (vyřešeno)

    Tak to beru zpět. Je to asi na stejné úrovni jako "254". Nepomohlo ani hdparm -S 0 /dev/sda

    17.3.2013 08:03 Begleiter | skóre: 47 | blog: muj_blog | Doma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pevný disk WD se příliš často uspával (vyřešeno)

    Ten disk je taky dost náladový.

    Dreit avatar 17.3.2013 14:30 Dreit | skóre: 15 | blog: Dreit a jeho dračí postřehy | Královehradecký kraj
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pevný disk WD se příliš často uspával (vyřešeno)

    Souhlasím, chvíli je ticho, chvíli ty zvuky vydává. Tady http://www.overclock.net/t/1293732/seagate-barracude-1tb-platter-series-chirping-noise je něco o tom problému. Co jsem různě googlil, tak pomáhá výměna FW, ale pro můj model novější FW zatím neexistuje :-(

    Nope
    17.3.2013 17:31 Begleiter | skóre: 47 | blog: muj_blog | Doma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Pevný disk WD se příliš často uspával (vyřešeno)

    U mě to snad byla jenom chyba v rc-local.service. Přišel jsem totiž na poznatek, že pokud jsem sám ručně spustil /etc/rc.local, tak disk běhal, jak měl, jinak ne. Upravil jsem tedy rc-local.service a zatím to funguje, jak má (pro jistotu jsem servřík 3x vypnul a zapnul a testoval -- funguje to perfektně). Příslušně jsem tedy upravil tento můj blogový zápisek (část věnovanou rc-local.service).

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.