O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025. Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Já vim, že jsem šˇtoural, konečně jsem se musel ozvat, protože tohle čtu dost často. Tak se nezlob, že jsi to odnesl zrovna ty. Nechápu totiž, jak někdo může říct o věci, že jí miluje.
Divky … odchazeji … vysavaji z cloveka finance a energii …
Hlavně že počítače nic z toho nedělají… :-)
me by zajimalo, kolik z vas, kteri mate display s pomerem 16:9 nebo 16:10 jste ho skutecne _chteli_ a kolik z vas po nem sahlo, protoze jste nesehnali 4:3 (pozadovanych parametru).já bych skutečně chtěl display s poměrem přibližně 3:2 (resp. ideálně o trošku víc ...)
Napr NB s 4:3 moc neni (pokud vubec), takze vam stejne nezbylo nic jineho nez vzit Wide, nebo pro vas pomer stran nebyl dulezity, takze jste vybirali podle jinych parametru.náš případ ... našli jsme si krásný noťas se 1400*1050, ale nikde ho svině neměli skladem, takže jsme ve stejné cenové relaci sáhli po 1280*1024 obdobných parametrů - ne-wide s těmito parametry a za tu cenu prostě nebyl, nejbližší srovnatelný model s 1400*1050 stál asi o 6 kKč víc
. Měření poměru stran u monitoru jde zkrátka nějak mimo mne. Rozhodně nemám nic "širokoúhlého". Pochopil jsem, že se širokoúhlý displej se hodí na sledování filmů (což moc nepěstuji) a prodejcům, aby mohli mít větší zisk, protože širokoúhlá 17" je asi levnější na výrobu, ale nepochopil jsem, k čemu to by to bylo mně.
A k druhému odstavci - možná někomu pomr stran 4:3 vyhovuje, ale mně rozhodně ne. Neširokoúhlý monitor je pro mě nepřirozeně "vysoký", zkrátka poměr stran okolo 16:9 / 16:10 je pro můj zrak mnohem příjemnější, netěkají mi tak oči, přijde mi to prostě a jednoduše přirozenější. Nevím nakolik je to jen subjektivní věc, ale mám za to že jsem kdysi dokonce i někde četl, že poměr stran 16:9 je pro lidský zrak přirozenější (4:3 je jen výřez ze středu zorného pole). A tak či onak, mě prostě 16:9 / 16:10 vyhovuje mnohem více.
... ale mám za to že jsem kdysi dokonce i někde četl, že poměr stran 16:9 je pro lidský zrak přirozenějšínemáš číst blbosti
(viz)
8:5 aka 16:10 je z toho hlediska mnohem lepší, nicméně to se týká jen toho, kdyby člověk chtěl čumět na filmy (kdyby většinou nebyly až příliš širokoúhlé) nebo na fotky (i když klasika pooužívá 3:2 a mě to přijde o trošku lepší vzhledek ku scénám, které se obvykle zachycují - to by někdy chtělo i čtverec) ... co se týče práce na počítači, v mém případě spíš nevýhoda, stránku v knížce člověk taky čte na výšku, neb příliš dlouhé řádky jsou nepřehledné ...
stránku v knížce člověk taky čte na výšku, neb příliš dlouhé řádky jsou nepřehledné ...XRandR!
Tiskni
Sdílej: