PSF (Python Software Foundation) po mnoha měsících práce získala grant ve výši 1,5 milionu dolarů od americké vládní NSF (National Science Foundation) v rámci programu "Bezpečnost, ochrana a soukromí open source ekosystémů" na zvýšení bezpečnosti Pythonu a PyPI. PSF ale nesouhlasí s předloženou podmínkou grantu, že během trvání finanční podpory nebude žádným způsobem podporovat diverzitu, rovnost a inkluzi (DEI). PSF má diverzitu přímo ve svém poslání (Mission) a proto grant odmítla.
Balík nástrojů Rust Coreutils / uutils coreutils, tj. nástrojů z GNU Coreutils napsaných v programovacím jazyce Rust, byl vydán ve verzi 0.3.0. Z 634 testů kompatibility Rust Coreutils s GNU Coreutils bylo úspěšných 532, tj. 83,91 %. V Ubuntu 25.10 se již používá Rust Coreutils místo GNU Coreutils, což může přinášet problémy, viz například nefunkční automatická aktualizace.
Od 3. listopadu 2025 budou muset nová rozšíření Firefoxu specifikovat, zda shromažďují nebo sdílejí osobní údaje. Po všech rozšířeních to bude vyžadováno někdy v první polovině roku 2026. Tyto informace se zobrazí uživateli, když začne instalovat rozšíření, spolu s veškerými oprávněními, která rozšíření požaduje.
Jste nuceni pracovat s Linuxem? Chybí vám pohodlí, které vám poskytoval Microsoft, když vás špehoval a sledoval všechno, co děláte? Nebojte se. Recall for Linux vám vrátí všechny skvělé funkce Windows Recall, které vám chyběly.
Společnost Fre(i)e Software oznámila, že má budget na práci na Debianu pro tablety s cílem jeho vyžívání pro vzdělávací účely. Jako uživatelské prostředí bude použito Lomiri.
Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.
Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
Obrovská poptávka po plynových turbínách zapříčinila, že datová centra začala používat v generátorech dodávajících energii pro provoz AI staré dobré proudové letecké motory, konvertované na plyn. Jejich výhodou je, že jsou menší, lehčí a lépe udržovatelné než jejich průmyslové protějšky. Proto jsou ideální pro dočasné nebo mobilní použití.
Typst byl vydán ve verzi 0.14. Jedná se o rozšiřitelný značkovací jazyk a překladač pro vytváření dokumentů včetně odborných textů s matematickými vzorci, diagramy či bibliografií.
Ale jako projekt pěkný, zajímalo by mě jak se ti v tom Lazarovi bude dělat... já Pascal rád nemam, přijde mi jako v praxi velmi špatně použitelný jazyk a nelíbí se mi. Někdo ho považuje dobrý aspoň jako na výuku programování (k čemuž byl taky původně určen nepletu-li se), ale podle mě i to by šlo třeba v Pythonu mnohem lépe (dokonce sem snad někde četl nějakou esej proč je Python na výuku programování lepší než Pascal).
writeln? Jde to vůbec? Je fakt, že jsem zamrznul u TP 6, potom jsem našel C.
).
<lehce mimo>Pořád lepší než přetížený operátor + pro nastavování titulku okna
</lehce mimo>
sprintf v C). Ale Pascal jim to neumožní a (i) z toho důvodu je to špatný jazyk.
Já vím, že je to staré a Pascalská konvence předávání parametrů funkcím ostatně nic takového ani neumožňuje. Ale nemám rád tyhle speciální výjimky. Navíc, pokud jazyk samotný něco používá, ale programátorovi to naopak zakazuje, je to příklad špatného návrhu, ať už si o Wirthovi myslím cokoliv.
To už vůbec nemluvím o dynamických polích a podobných věcech
chápu, že milovníci C++ na to jistě mají odlišný názorNo C++ je šíleně složitý jazyk, ale mám raději jazyky, jejichž tvůrci se nerozhodovali, co všechno v něm nepůjde jednoduše udělat. Navíc tíhnu k dynamickým jazykům, takže C++ dvakrát nepreferuji.)
<lehce mimo>Pořád lepší než přetížený operátor + pro nastavování titulku oknaCož je jistě problém návrhu jazyka a vůbec to není problém dotyčné knihovny, která používá operátor + pro nastavení titulku okna, co? Takže zatímco mi v C++ stačí změnit knihovnu, nebo napsat potomka dané třídy a místo + používat normální metodu</lehce mimo>
setTitle(std::string), tak v Pascalu musím pro napsání obdoby writeln a) změnit jazyk b) přepsat překladač. Tak nevím, co bude lepší
.
Já vím, že je to staré a Pascalská konvence předávání parametrů funkcím ostatně nic takového ani neumožňuje. Ale nemám rád tyhle speciální výjimky.Jasně, je to relikt, který si nikdo nedovolil úplně odstranit. Což není bug, nýbrž feature, funkce s proměnným počtem parametrů jsou dost kontroverzní záležitost. V Delphi jsou implicitní hodnoty parametrů, ale uznávám, že
writeln s tím nenapíšu.
To už vůbec nemluvím o dynamických polích a podobných věcechTa dynamická pole jsou v Delphi taky. Ale pokud se pamatuju, chovají se v některých věcech jinak než ta statická (a nemám na mysli fakt, že mají proměnnou velikost
).
To měl být pokus o vtip, a krom toho jistě víte, že existují (vulgárně řečeno) dva názorové proudy: 1. jazyk by měl umožnit programátorovi úplně všechno a je na něm, aby toho nezneužíval; 2. jazyk by měl být restriktivní a neměl by nechat programátora dělat něco, co by mohla být prasárna. Nechci se hádat, který je "lepší", ale faktem je, že Pascal se ze zjevných "historických" důvodů řadí k tomu druhému a nikdy nebyl důvod na tom cokoliv měnit (i když zrovna to Delphi svým překotným vývojem pěkně zprasáčtělo).<lehce mimo>Pořád lepší než přetížený operátor + pro nastavování titulku oknaCož je jistě problém návrhu jazyka a vůbec to není problém dotyčné knihovny, která používá operátor + pro nastavení titulku okna, co?</lehce mimo>
já Pascal rád nemam, přijde mi jako v praxi velmi špatně použitelný jazyk a nelíbí se mino já mám jiné zkušenosti, třeba v Delphi se dobře dělají projekty jako textové editory, prohlížeče obrázků apod. ovšem na jiné aplikace je nevhodný, dá se říct až krkolomný.
určitě by nedosahl takove rychlosti jako IrfanView
Tam bych opravdu žádný KDE program ani spouštět nezkoušel
...dokonce sem snad někde četl nějakou esej proč je Python na výuku programování lepší než Pascal...První jazyk: Python
já Pascal rád nemam, přijde mi jako v praxi velmi špatně použitelný jazyk a nelíbí se mi. Někdo ho považuje dobrý aspoň jako na výuku programování (k čemuž byl taky původně určen nepletu-li se)Pascal byl sice původně určen pro výuku programování, ale to, čemu se dneska říká Pascal, má s tím Wirthovým bazmekem společné akorát jméno. Podotýkám, že tím neříkám nic o kvalitách nebo nekvalitách toho jazyka, a ani nechci... (ale jsem zatvrzelý... bývalý zatvrzelý Pascalista/Delphista
)
Mimochodem, pro opravdové zájemce, kdesi na webu se nechá najít specifikace ISO Extended Pascalu a návrhu objektově orientovaného rozšíření pro Extended Pascal, a to jsou docela zajímavé jazyky (trochu mi připomínají Adu
).
(nojo, sorry, blbej fór
)
A packala neee. Jedině C++ a GTK
Tak já si naopak myslím, že dobrý prohlížeč obrázků v gnu/linuxu není. Takže jenom vítám tenhle pokus. IrfanView mi totiž vždy přišel nejlepší - splňoval mé požadavky dokonale.
Hlavní chyby těchto programů v gnu/linuxu (z mých zkušeností):
při otevření obrázku a stisknutí mezerníku nebo šipky nepřejede na další obrázek ve složce
nebo neumí slideshow
a pokud tohle všechno umí, tak je strašně hnusnej a nepřehlednej:-P
Pochopil bych fork() vývoje, ale začít psát nový prohlížeč?!
A co hůř, nevydržím se na něj koukat déle jak 5 vteřin (ano, Motif se mi neskonale hnusí
).
K tomu, že binárka má už teď 6.6MB - strip zmeší binárky z Lazaru několikanásobně.
Problem techto prohlizecu je, ze se do nich postupne pridavaji dalsi a dalsi funkce, az to je neskutecny moloch po vsech strankachPřehánět to nebudu, dám si s tim práci, aby to bylo čistý, přehledný a co nejrychlejší. Snad se mi povedou aspon základní funkce jako ukládání do jiných formátů. Efekty by měli být z části na plug-iny, ale ty já psát nebudu (Picturerus Vanilla)
Nechces tu vyslovnost zaznamenat (neco jako "Hello, this is Linus Torvalds and I pronounce Linux as Linux"
) a dat k dispozici pro pobaveni?
)
Včera jsem si prohlížel dokumentaci PyQT, v tom by to mohlo jít (PyGTK se mi nezalíbilo).Tak to souhlasím, já jen navrhl různé alternativy
Samotnému se mi také mnohem více líbí PyQt než PyGTK.
No momentálně se rozhoduji mezi C++/GTKmm, nebo PyQT, upřímě, víc se mi zamlouvá PythonVšak také Python se s C++ nedá srovnávat
C++ je ošklivý statický (a i vcelku složitý) hybrid, kdežto Python je krásně čistý dynamický objektový jazyk (s funkcionálními prvky). Ono obecně jakýkoliv kvalitní dynamický jazyk (Python, Ruby, Lisp, Scheme, Smalltalk, ...) je alespoň z mého pohledu nesrovnatelně lepší než C/C++/Java/C#
Moje konečná slova: napíšu to v Pythonu s PyQT a změním název z "Picturerus" na něco nejazykolamného. tečkaTo mě opravdu těší
Prvním z nich je Cornice (napsaný bohužel ve wxPython toolkitu, né v PyQt, nicméně používá PIL a vypadá vskutku dobře, něco ve stylu ACDSee) a druhý je Imgv (ten je napsaný v PyGame, tedy nevyužívá žádný grafický toolkit, nýbrž přímo SDL... ale vypadá dost divně, netuším zda je to použitelné
).
Tiskni
Sdílej: