abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 21:00 | Zajímavý projekt

    Microsoft na GitHubu zveřejnil zdrojový kód projektu LiteBox, jedná se o 'knihovní operační systém' (library OS) zaměřený na bezpečnost, využívající systémovou architekturu LVBS k ochraně jádra před útoky z uživatelského prostoru. LiteBox je napsán v Rustu a uvolněný pod licencí MIT. Projekt je teprve v rané fázi vývoje.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    dnes 16:11 | Zajímavý software

    BreezyBox je open-source shell a virtuální terminál pro populární jednočip ESP32. Nabízí základní unixové příkazy, sledování aktuálního pracovního adresáře (CWD), jednoduchý instalátor a spouštěč aplikací v podobě ELF binárních souborů, zabudovaný HTTP server nebo třeba ovládání WiFi - ukázka použití coby 'malého osobního počítače'. Ačkoliv je BreezyBox inspirovaný BusyBoxem, oproti němu má tento projekt několik externích závislostí, zejména na ESP-IDF SDK. BreezyBox je dostupný pod licencí MIT.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    dnes 16:00 | Humor

    Byl představen cross-assembler xa.sh, napsaný čistě v Bourne shell skriptu. Tento nástroj umožňuje zpracovávat assemblerový kód pro Intel 8080, přičemž je možné snadno přidat podporu i pro další architektury, například 6502 a 6809. Skript využívá pouze různé běžné unixové příkazy jako jsou awk, sed nebo printf. Skript si lze stáhnout z GitHubového repozitáře projektu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 3
    včera 17:22 | IT novinky

    Byla představena nová verze modelu Claude Opus 4.6 od společnosti Anthropic. Jako demonstraci možností Anthropic využil 16 agentů Claude Opus 4.6 k vytvoření kompilátoru jazyka C, napsaného v programovacím jazyce Rust. Claude pracoval téměř autonomně, projekt trval zhruba dva týdny a náklady činily přibližně 20 000 dolarů. Výsledkem je fungující kompilátor o 100 000 řádcích kódu, jehož zdrojový kód je volně dostupný na GitHubu pod licencí Creative Commons.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 17
    včera 16:44 | Komunita

    Kultovní britský seriál The IT Crowd (Ajťáci) oslavil dvacáté výročí svého prvního vysílání. Sitcom o dvou sociálně nemotorných pracovnících a jejich nadřízené zaujal diváky svým humorem a ikonickými hláškami. Seriál, který debutoval v roce 2006, si i po dvou dekádách udržuje silnou fanouškovskou základnu a pravidelně se objevuje v seznamech nejlepších komedií své doby. Nedávné zatčení autora seriálu Grahama Linehana za hatecrime však vyvolává otázku, jestli by tento sitcom v současné Velké Británii vůbec vznikl.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 10
    včera 13:33 | IT novinky

    Společnost JetBrains oznámila, že počínaje verzí 2026.1 budou IDE založená na IntelliJ ve výchozím nastavení používat Wayland.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 11:22 | IT novinky

    Společnost SpaceX amerického miliardáře Elona Muska podala žádost o vypuštění jednoho milionu satelitů na oběžnou dráhu kolem Země, odkud by pomohly zajistit provoz umělé inteligence (AI) a zároveň šetřily pozemské zdroje. Zatím se ale neví, kdy by se tak mělo stát. V žádosti Federální komisi pro spoje (FCC) se píše, že orbitální datová centra jsou nejúspornějším a energeticky nejúčinnějším způsobem, jak uspokojit rostoucí poptávku po

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 26
    včera 11:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2.53.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 70 vývojářů, z toho 21 nových. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:22 | Komunita

    Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 216. sraz, který proběhne v pátek 20. února od 18:00 v Red Hat Labu (místnost Q304) na Fakultě informačních technologií VUT v Brně na ulici Božetěchova 1/2. Tématem srazu bude komunitní komunikační síť MeshCore. Jindřich Skácel představí, co je to MeshCore, předvede nejrůznější klientské zařízení a ukáže, jak v praxi vypadá nasazení vlastního repeateru.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 03:33 | Nová verze

    Byla vydána nová major verze 9.0 multiplatformní digitální pracovní stanice pro práci s audiem (DAW) Ardour. Přehled novinek, vylepšení a oprav v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (19%)
     (6%)
     (0%)
     (10%)
     (25%)
     (3%)
     (5%)
     (2%)
     (12%)
     (29%)
    Celkem 795 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník

    Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.


    NAVRCHOLU.cz
    Aktuální zápisy

    Budeme mít demoverzi Internetu?

    13.4.2005 22:30 | Přečteno: 1979× | Rouhání největší

    Všichni už jistě četli předvčerejší Neglosu o Neinternetu od Františka Fuky. Ta představa je tak děsivá, že ji nelze nechat bez povšimnutí.

    Organizace jako IFPI, MPA, RIAA nebo MPAA, podobně i třeba naše (italsky) ©OSA nostra by s radostí přivítaly, kdyby se vlastnosti Internetu omezily tak, aby se zabránilo nelegálnímu šíření audiovizuálních děl - a to i za cenu toho, že by tím padly i samotné základní kameny Internetu: svoboda, rovnost a technologická neutralita.

    Dvě ze zmíněných organizací (IFPI a MPA) vehementně prosazují nový "kodex chování ISP v EU". Jeho přijetí by znamenalo degradaci Internetu na pouhou jeho demoverzi, přibližně takovou, jaká bývá k dispozici pro zaměstnance některých firem.

    Odstrašujících pravidel, která v kodexu najdeme, je celá řada. Vybral bych z nich ta, která mě děsí nejvíc (budu používat zkrácené citace):

    Pevně doufám, že se tohoto "dobrovolného kodexu" nechytí politici (zejména ti evropští) a nevpašují to do nějakého zákona. Pak by to už nebylo dobrovolné a z Internetu by zbyla opravdu jen jeho demoverze, oproti které jsou všechny dnešní imlementace FUP pouhou procházkou rajskou zahradou.

    Na závěr: Vřele doporučuji urychleně navštívit stránky RIAA. Na úvodní stránce se mezi "Latest news" dočteme: Idiot Rules!. I když se za tím skrývá zpráva o úspěchu hudebního alba, vypadá to zajímavě, ne?

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    13.4.2005 22:44 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Server?
    A to by měl být jako server jenom na povolení? Běží mi teď http server, imap server, mysql server, server pro subversion, sshd…

    A tak nějak to všechno používám a potřebuju.

    Jsou vůbec někde větší kreténi než v podobných organizacích?
    Copak toho není dost?
    13.4.2005 22:48 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Server?
    A ta nadměrná data… Přenesl jsem dnes celkem 350MB oběma směry. Je to nadměrný přenos indikující porušování autorských práv?
    Copak toho není dost?
    13.4.2005 22:55 doubleZ | skóre: 24 | blog: smazano
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Server?
    ano, za mrize s tebou, krades:))), mno, ja prave dotahal novy dropline gnome, takze si zamlouvam celu vedle tebe za nelegalni data!
    13.4.2005 22:58 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Server?
    Á, všechno jen ne do vězení! Nastartuju Lynx a proženu se s ním po stránkách RIAA, trest smrti za e-terorismus mě snad nemine :-)
    Copak toho není dost?
    Luk avatar 13.4.2005 23:19 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Server?
    Ovšem pozor, nejen organizace typu RIAA volají po "zaříznutí" Internetu. Podobná slova (i když z trochu jiného úhlu) jsem už několikrát slyšel například z úst E. Kasperského, který volá po zavedení jednoznačné internetové identity (úředně ověřené), pod kterou by se měly provádět jakékoli aktivity na Internetu, aby bylo možné všechno vystopovat.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    14.4.2005 12:11 David Jež | skóre: 42 | blog: -djz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Server?
    Take jsem si nemyslel, ze je Kaspersky az takovy vul, spise bych cekal ze jako rus bude celkem v pohode, ne ze to bude druhy gatez s tim saskem... jo balmerem krizeny s riaa dohromady. Od jeho vystupu na Invexu uz sice ubehlo hodne vody ve Svratce, ale ze by dostal rozum se neobavam, jenom doufam, ze na podobne legracky nebude mit ani prostredky ani podporu. Jinak by net jako takovy zanikl. Podobna dema jsem uz videl, nefunkcni maskarady ve skolach, kde funguje jenom pritroubla proxy na web a clovek nepusti ani sshcko a neprecte si postu. To radeji jet nekam hodne daleko treba rubat drivi ci podobne zasluzne cinosti nez se zabyvat pocitaci a fungovat v takovem humusu a nepouzitelnem prostredi jako tato dema a pracovat pro spolecnost, ktera potrebuje podobne pitome spolecnosti k existenci :-(.
    -djz
    "Yield to temptation; it may not pass your way again." -- R. A. Heinlein
    Jiří Svoboda avatar 14.4.2005 13:03 Jiří Svoboda | skóre: 37 | blog: cat /dev/mind | Prostějov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Server?
    Pokud je mi znamo, tak predchozim zamestnavatelem Kasperskeho byla KGB (nebo jen vystudoval sifrantskou skolu KGB?), takze se tomu az tak nedivim.
    14.4.2005 10:15 kavol
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Server?
    pánové vy to zlehčujete, ale to vůbec není sranda :-(

    v současnosti je veřejnost tlačena do názoru, že internet = ten internet explorer, a po trošce uvažování, že vlastně když mají internet, tak mají i ten mail, ten, no, jak se to jmenuje, autlůk ... kdokoliv, kdo se zmíní, že Internet != Internet Explorer (případně Netscape, Mozilla, Opera), je považován přinejmenším za podivína, spíše pomalu za zločince, že si dovoluje chtít za stejné peníze za internet něco víc, než jenom ten web (po jejich "internet") a poštu, něco víc, než co umí používat oni, a ještě jim krást drahocenné pásmo v případě sdíleného připojení (viz kolik lidí si myslí, že "FUP" errortelu na cdma je super věc)

    stáhnout si stovky mega servicepacků na wokna, denně updaty na antivir a maily s obrovskýma přílohama spočívajícíma v pěti fotkách vložených do powerpointu s jednou řádkou textu je "nutné", zatímco tahaním update linuxových distribučních balíčků "blokuju linku"

    :-(

    je to asi jako když kdysi jistý politik vytvořil představu hodného pána, který rozdává dětem před školou drogy - pěkná blbost, ale spousta lidí tomu věří

    takže vidím, že v dohlednu možná všichni, co používáme ssh, cvs, rsync, ftp, p2p, icmp, rtp, imap, talk, finger, rdp, cddb a jiné obskurní záležitosti (pardon, že míchám dohromady různé vrstvy), budeme v očích veřejnosti v pozici těch "hodných pánů", protože normální je chlastat a kouřit - pardon, používat výhradně http a pop3 (+ smtp) :-(
    Jiří Svoboda avatar 14.4.2005 13:13 Jiří Svoboda | skóre: 37 | blog: cat /dev/mind | Prostějov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Server?
    Souhlasim s tebou, az na tu zminku o Eurotelu. Pokud existuji lide, kteri jsou schopni vyuzit linku stylem "co to da" po 24 hodin denne a tato linka je postavena na technologii, u ktere to zpusobuje vyrazne omezeni ostatnich uzivatelu (coz plati prave napriklad u CDMA), tak tam je FUP urcite na miste. Druha vec je ta, jestli zrovna ten Euroteleci je ten pravy...
    14.4.2005 14:18 kavol
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Server?
    no, to se ovšem dostáváme k otázce obchodní etiky - když mám technologii, která je schopna uživit N lidí, tak bych ji neměl prodat 100*N lidem, s tím, že budu spoléhat na to, že nikdo se nebude snažit využít více, než setinu toho, co zaplatil ... žádné restauraci by neprošlo, kdyby počítala, že si člověk koupí 100 g hranolek, ale 90 g vrátí a oni je prodají někomu jinému (a když nevrátí, tak ho ještě sami další zákazníci seřvou, že je připravuje o jídlo) - proč to Errortelu prochází a proč se ho lidi ještě zastávají?

    co se týče "druhé věci" - tady snad není o čem pochybovat ... platím za Data Express 1070 Kč měsíčně; potřebuju zkopírovat 20 MB soubor přes scp a dělám to tři hodiny, protože samotné kopírování trvá téměř hodinu a půl, přičemž první dva pokusy spadnou a klient neumí navazovat; ve stejné době si může kdokoliv stáhnout stejně velký soubor, ale přes http, během deseti minut, přičemž ho to bude stát taktéž 1070 Kč měsíčně ... FUP je vysvětlováno jako Fair Use Policy - výše uvedený příklad rozhodně fair není, za stejně peněz méně muziky

    není přece problém dělit pásmo podle počtu uživatelů (nikoliv spojení), ale rozhodovat se podle protokolu je asi tak na úrovni, jako kdyby červená auta směla jezdit rychleji než žlutá :-(
    Luk avatar 14.4.2005 15:11 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Server?
    Tohle existuje proto, že převážná většina lidí Internet neumí skutečně pořádně využít. Zaplatí si paušál a pak 20 minut denně surfují a pošlou pár mailů. Přestože je to, pokud se neomezují jen na noční dobu, přijde pořád levněji než dial-up, připadá mi to jako situace, kdybych si koupil jízdenku na celou železniční síť ČR (nebo celé Evropy) a pak jezdil denně tam a zpět 10 km, a maximálně o víkendu 100 km na chalupu.

    Jednoduše řečeno, ET a další ISP nic nenutí, aby dostatečně dimenzovali HW a spoje (tu střední část, protože páteř a peering se navyšují stále s dostatečnou rezervou a stojí to vcelku pakatel). Použiju-li přirovnání k železnici, "malocestujícího" (viz výše) se méně dotkne nějaké omezení (zpomalení vlaků, zhoršení návaznosti, prodloužení přestupních časů apod.) než toho, kdo jezdí denně stovky km po celé síti.

    Takže lze omezovat, protože když někdo přestane službu odebírat, bude to téměř určitě ten, kdo ji využívá hodně a přináší tedy zvýšené náklady. Jedinou cestou je přesvědčit lidi, že Internet nabízí mnohem víc, než oni sami tuší (natož používají). Pak nejenže si nenechají líbit omezování pomocí FUP, ale bránili by se i případné degradaci Internetu.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    14.4.2005 17:55 kavol
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Server?
    Jedinou cestou je přesvědčit lidi, že Internet nabízí mnohem víc, než oni sami tuší (natož používají). Pak nejenže si nenechají líbit omezování pomocí FUP, ale bránili by se i případné degradaci Internetu.
    tak - tam je zakopán pes v původním článku i v mém příspěvku

    ale jak na to??? :-(
    Jiří Svoboda avatar 14.4.2005 15:25 Jiří Svoboda | skóre: 37 | blog: cat /dev/mind | Prostějov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Server?
    Ad obchodni etika. U CDMA je ten problem, ze se jedna o mobilni technologii, tudiz se neda odhadnout, jak prave prodavany modem ovlivni celou sit. Bude pripojen predevsim (protoze modemy se muzou "stehovat") v pretizene lokalite a nebo v nevyuzite? IMHO je celkova kapacita site Eurotelu dostatecna, problem je pouze v te "posledni mili" (prislusnem segmentu zakladnove stanice), kdyz ji obsadi vice uzivatelu. Receno tvymi slovy :-) by vlastne Eurotel nemel prodat vice nez deset modemu, protoze by se mohlo stat, ze se vsichni sjedou na jedno misto a tim kapacitu site zcela vycerpaji. :-)
    Ad scp. Nerikal jsem, ze Euroteleci FUP vnimam jako dobre navrzeny. Ja se treba dost casto take citim nespravedlive omezen.
    Ad deleni pasma. Tezko rict, jak to Eurotel presne dela. Podle chovani bych ale odhadoval, ze se opravu deli podle useru. A to se deje uz na urovni segmentu CDMA. Na urovni IP v "centrale" uz by to stejne bylo k nicemu.

    Jeste jsem chtel napsat, proc je Euroteleci FUP spatny, ale myslim, ze stacilo. :-)
    Luk avatar 14.4.2005 15:53 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Server?
    Nevím sice, jak ET realizuje svoji FUP, ale mnohé lze usuzovat z grafů toku dat v NIX.CZ (grafy 1, grafy 2).
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    14.4.2005 18:13 kavol
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Server?
    U CDMA je ten problem, ze se jedna o mobilni technologii, tudiz se neda odhadnout, jak prave prodavany modem ovlivni celou sit. Bude pripojen predevsim (protoze modemy se muzou "stehovat") v pretizene lokalite a nebo v nevyuzite?
    ano, u jednoho konkrétního modemu se nedá předpovídat, jak bude využit

    ale u většího množství lze odhadnout, jak budou po republice rozloženy - jestliže cena a parametry (slibované, že nedodržené je jiná otázka) jsou nastaveny tak, že to dělá konkurenci pevným linkám, lze jistě odhadnout, že si to budou pořizovat i lidé necestující místo pevných linek, takže si lze tipnout, že nezanedbatelná část rozložení zátěže bude odpovídat rozložení populace/firem

    a co se týče cestujících, ti cestují obvykle opět mezi městy, takže svůj podíl přidají k místům přetíženým a ne někde na venkově, kde je na pětapůl člověka na stanici ...

    - to jsou jen moje blbé úvahy, samozřejmě pánové z marketingového na to mají svoje matematické metody, museli to vědět poměrně přesně, tenhle podraz nelze obhájit výmluvou, že prodavač neví, zda si hodlá zákazník vystavit modem doma do vitrínky nebo ho opravdu používat ... :-(
    Ad scp. Nerikal jsem, ze Euroteleci FUP vnimam jako dobre navrzeny.
    neříkám, že jo - ale vyznělo to, jakože se o tom dá pochybovat ... imho je to neoddiskutovatelnej podraz
    19.6.2005 10:25 tomasgn | skóre: 23 | JN89GE
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Server?
    bohuzel jsou - ve vlade, v parlamentu a u policie :-(
    14.4.2005 10:36 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
    Rozbalit Rozbalit vše :-)
    Zdravim

    Demoverzi internetu tady už přece máme.

    Zdeněk
    www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
    pochybuju ze to udelaj jako zakon. spis to zaclenijou do eu ustavy....
    I am communicating to you from my quarters aboard the Asgard ship Biliskner.
    14.4.2005 17:33 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: .
    Zřejmě nejsi pro evropskou ústavu, ale mohl bys o ústavách vědět alespoň to, že neřeší banality typu připojení k internetu.
    to se jeste uvidi....
    I am communicating to you from my quarters aboard the Asgard ship Biliskner.
    14.4.2005 20:00 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: .
    O co jsi ochoten se vsadit?
    19.6.2005 10:21 tomasgn | skóre: 23 | JN89GE
    Rozbalit Rozbalit vše Re: .
    pokud jde o EU ustavu, tak ta jiz resi hromadu veci,ktere bych v ustave vubec nehledal, takze bych se dalsi banalite v ni ani nedivil. ale doufam, ze proces rozpadu EU jiz zacal a bude rychle pokracovat :-)
    14.4.2005 18:46 Lukoko | skóre: 8 | blog: Lukoko | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Uzivatele
    Znam par lidi co maji 8MPx foťáky a nebranej se tomu poslat si ty fotky nekam na web, aby je ukázali známejm atp. To jako potom jim zakazou publikovat vlastni zalezitost?
    Proto si rikam, ze i mezi "normalnima" uzivatelema se najde dost lidi, kteri by nadavali jak spacci na takove omezeni.
    Zakazovat server to je taky pekna ptakovina ... jak by potom moch nekdo svobodne vyvyjet server-side aplikace, to je prece takovy omezeni, ze to nejde. A co potom spolecnosti poskytujici serverhousing, to to jako budou muset porusovat?
    To zas nekdo premejslel ... to je asi jako zabijet vlka atamovkou
    Mac OS X je taky unix
    Luk avatar 14.4.2005 20:24 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Uzivatele
    Jako zakazování serverů pro vývoj nebo dokonce pro serverhosting/housing to určitě nebylo myšleno. Na tyto kategorie použití by pamatovali speciálními smlouvami, kde by jistě byl souhlas s okamžitým (tedy ne až po stížnosti) předáním osobních údajů hromadným správcům aut. práv.

    Navíc by se zavedla hmotná a trestní odpovědnost za veškerý obsah na serverech. To by samozřejmě znamenalo konec všech free hostingů, a u těch ostatní mj. podstatné zdražení.

    Ještě k tomu posílání velkých příloh - jakpak se dnes vyjádřil Michal Černík, ředitel portálu Atlas? Mám dojem, že Atlas bude právě tím pionýrem, který dobrovolně přijme navržený kodex ISP.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.