Konečně se ochladilo, možná i díky tomu přestaly na chvíli padat rakety jako přezrálé hrušky, díky čemuž se na Virtuální Bastlírně dostane i na jiná, přízemnější témata. Pokud si chcete jako každý měsíc popovídat s dalšími bastlíři, techniky, vědci a profesory u virtuálního pokecu u piva, Virtuální Bastlírna je tu pro Vás.
Ještě před ochlazením se drát na vedení V411 roztáhl o 17 metrů (přesné číslo není známé, ale drát nepřežil) a způsobil tak… více »Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
PixiEditor byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní univerzální all-in-one 2D grafický editor. Zvládne rastrovou i vektorovou grafiku, pixel art, k tomu animace a efekty pomocí uzlového grafu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí GNU LGPL 3.0.
Byly představeny novinky v Raspberry Pi Connect for Organisations. Vylepšen byl protokol auditu pro lepší zabezpečení. Raspberry Pi Connect je oficiální služba Raspberry Pi pro vzdálený přístup k jednodeskovým počítačům Raspberry Pi z webového prohlížeče. Verze pro organizace je placená. Cena je 0,50 dolaru za zařízení za měsíc.
CISA (Cybersecurity and Infrastructure Security Agency) oznámila veřejnou dostupnost škálovatelné a distribuované platformy Thorium pro automatizovanou analýzu malwaru. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Ubuntu nově pro testování nových verzí vydává měsíční snapshoty. Dnes vyšel 3. snapshot Ubuntu 25.10 (Questing Quokka).
Společnost Proton AG stojící za Proton Mailem a dalšími službami přidala do svého portfolia Proton Authenticator. S otevřeným zdrojovým kódem a k dispozici na všech zařízeních. Snadno a bezpečně synchronizujte a zálohujte své 2FA kódy. K používání nepotřebujete Proton Account.
Argentinec, který byl náhodně zachycen Google Street View kamerou, jak se zcela nahý prochází po svém dvorku, vysoudil od internetového giganta odškodné. Soud uznal, že jeho soukromí bylo opravdu porušeno – Google mu má vyplatit v přepočtu asi 12 500 dolarů.
Eben Upton, CEO Raspberry Pi Holdings, informuje o RP2350 A4, RP2354 a nové hackerské výzvě. Nový mikrokontrolér RP2350 A4 řeší chyby, i bezpečnostní, předchozího RP2350 A2. RP2354 je varianta RP2350 s 2 MB paměti. Vyhlášena byla nová hackerská výzva. Vyhrát lze 20 000 dolarů.
Představen byl notebook TUXEDO InfinityBook Pro 15 Gen10 s procesorem AMD Ryzen AI 300, integrovanou grafikou AMD Radeon 800M, 15,3 palcovým displejem s rozlišením 2560x1600 pixelů. V konfiguraci si lze vybrat až 128 GB RAM. Koupit jej lze s nainstalovaným TUXEDO OS nebo Ubuntu 24.04 LTS.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Teď se mohutně řeší (zatím ještě ne úplně jisté) zavedení bodového systému pro přestupky řidičů, tak přidám další dopravní téma. Nebude řeč o kamionech, jak by to z nadpisu mohlo vypadat, ale o něčem úplně jiném - fenomenu zvaném N1. Ukazuje se na něm mnohé.
O kategorii vozidel N1 slyšel snad každý, ale raději to připomenu. Jsou to ta nejlehčí užitková vozidla, obvykle běžná osobní s drobnými úpravami (skoro každý typ auta má svoji N1 modifikaci). Někdy jsou ty úpravy jen velmi drobné (mřížka nad zadními opěradly), zato však velice důležité - protože jsou podmínkou homologace v této kategorii.
Pořizování vozidel N1 zažívá (nejen) u nás velký rozmach. Proč tomu tak je? Že by u nás bylo tolik drobných nákladních dopravců, kteří vozí za mřížkou svůj náklad? Ale ne, důvod je zcela jiný - absurdita (nejen) českého daňového systému. Podívejme se tedy, jak to je (u nás, v cizině se to liší stát od státu).
Už když vznikal první český zákon o DPH, tedy někdy v roce 1992, bylo mínění příslušných úředníků ministerstva financí, kteří zákon připravovali, velice podobné tomu dnešnímu. Tedy, že každý podnikatel je minimálně poloviční (ne-li úplný) zloděj. Zatímco u naprosté většiny výrobních prostředků platí, že si podnik (plátce DPH) může při jejich pořízení daň odečíst, pro osobní auta to neplatí.
Tvůrci zákona uvažovali zhruba takto: "Jo, využití k podnikání, to určitě. Budou si v tom vozit rodinku na výlety. Žádná daň se odečítat nebude.". A bylo. U náklaďáků ale DPH odečíst lze, a to i u těch nejmenších. Tak došlo k zajímavému vývoji...
Okolo zákona o DPH a navazujících předpisech se vedly ve vládě, parlamentu i jinde sáhodlouhé diskuse. Předpisy se různě pozměňovaly, k úplné eliminaci prvotního nesmyslu ale nedošlo. K čemu ale došlo, bylo úplné rozmělnění kategorie N1, která už svůj původní smysl (tedy "nejmenší nákladní vozy") prakticky pozbyla. Výsledkem je, že homologaci na N1 dostanou i vozidla, která se od těch běžných osobních liší opravdu jen lehkou přepážkou.
Proto se auta N1 nakupují ve velkém, kdo chce podvádět (a vozit bez daňového rozlišení soukromých cest rodinu na výlety), dělá to s naprostým klidem a s přepážkou za zády. Ti odvážnější dokonce ihned po nákupu přepážku demontují a mají ji schovánu pouze pro případné kontroly z FÚ.
Řešení? Celý nesmysl zrušit. Současná situace nahrává nepoctivým, zatímco poctiví jsou biti. Ne, že by tento případ byl jediný, kde k tomu dochází, je ale dostatečně demonstrativní.
Tiskni
Sdílej:
Celý nesmysl zrušit.Tím nesmyslem myslíš zrušit nemožnost plátce DPH si ji odečíst za auto nebo možnost odečíst za některá auta?