Bogdan Ionescu rozběhl webový server na jednorázové elektronické cigaretě.
Byla vydána beta verze Ubuntu 25.10 s kódovým názvem Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Dle plánu by Ubuntu 25.10 mělo vyjít 9. října 2025.
Bola vydaná nová verzia 4.13 security platformy Wazuh. Prináša nový IT hygiene dashboard, hot reload dekodérov a pravidiel. Podrobnosti v poznámkách k vydaniu.
Americký výrobce čipů Nvidia investuje pět miliard dolarů (přes 100 miliard Kč) do konkurenta Intel, který se v poslední době potýká s vážnými problémy. Firmy to včera oznámily ve společné tiskové zprávě. Dohoda o investici zahrnuje spolupráci při vývoji čipů pro osobní počítače a datová centra. Akcie společnosti Intel na zprávu reagovaly výrazným růstem.
Dlouholetý balíčkář KDE Jonathan Riddell končí. Jeho práci na KDE neon financovala firma Blue Systems, která ale končí (Clemens Tönnies, Jr., dědic jatek Tönnies Holding, ji už nebude sponzorovat), někteří vývojáři KDE se přesunuli k nově založené firmě Techpaladin. Pro Riddella se již nenašlo místo. Následovala debata o organizaci těchto firem, které zahraniční vývojáře nezaměstnávají, nýbrž najímají jako kontraktory (s příslušnými důsledky z pohledu pracovního práva).
V Amsterdamu probíhá Blender Conference 2025. Videozáznamy přednášek lze zhlédnout na YouTube. V úvodní keynote Ton Roosendaal oznámil, že k 1. lednu 2026 skončí jako chairman a CEO Blender Foundation. Tyto role převezme současný COO Blender Foundation Francesco Siddi.
The Document Foundation, organizace zastřešující projekt LibreOffice a další aktivity, zveřejnila výroční zprávu za rok 2024.
Byla vydána nová stabilní verze 7.6 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 140. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 1.90.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
GNUnet (Wikipedie) byl vydán v nové major verzi 0.25.0. Jedná se o framework pro decentralizované peer-to-peer síťování, na kterém je postavena řada aplikací.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Někdo se tu stále ztrapňuje politikou, já tak činím v poslední době zejména prostřednictvím textů souvisejících s ježděním autem. Přesto mám pocit, že následující informace by se třeba mohly někomu hodit.
Přišla zima, a kdo musí jezdit autem i v těch nejhorších podmínkách (mráz, vánice, namrzající déšť nebo mrznoucí mlha a jiné lahůdky), ocení každou drobnost, která pomůže řešit problémy, vyskytující se více či méně často v souvislosti s jízdou nebo parkováním.
Přináším proto přehled několika drobností, kterých si velice cením a které všem vřele doporučuji (samozřejmě pokud nemají něco lepšího). Samozřejmostmi, jako jsou zimní pneumatiky (resp. do hor i sněhové řetězy), škrabka na led, rozmrazovač nebo lano, se zdržovat nebudu. To si každý může přečíst v libovolném článku o zimním provozu.
Začneme tím nejjednodušším. Smetáček k ometání sněhu je vcelku běžná věc. Já přidávám i lopatku. Kdo bude mít tu smůlu, že se nebude na ledě schopen rozjet do kopce, může si podsypat kola. A lopatkou je to mnohem rychlejší a příjemnější než rukama, to snad každý uzná.
V zimě se často zamlžují zevnitř skla, případně dokonce namrzají. Nelze tomu zabránit stoprocentně, ale částečná pomoc existuje. V první řadě se skla musí často a důkladně čistit (kdo v autě kouří, musí tak činit mnohem častěji). Vyčištěné sklo se pak důkladně otře speciální utěrkou (případně postříká sprejem a rozleští) s obsahem látek, které snižují kondenzaci páry na skle. Funguje to, vyplatí se to.
Další pomocník chemického typu. Dlouho jsem tomu nedůvěřoval, ale je to fantastická věc. Na sklo se zvenku nastříká a rozleští látka, která sklo učiní nesmáčivým a kapky vody se po něm pak kutálí, místo aby se roztékaly. Účinek roste s velikostí kapek a s rychlostí jízdy (případně s rychlostí protivětru i bočního větru).
Nejvíce pomáhá při silném lijáku, kdy jinak stěrače vodu nestíhají brát a ta doslova zaplavuje sklo. Výborně také pomůže při zásahu dávkou vody od protijedoucího kamionu (voda rychle sklouzne dolů). Líh v kapalině do ostřikovače ochrannou vrstvu mírně narušuje, ale ta i tak vydrží několik měsíců při častém ježdění v dešti.
Další trochu kontroverzní věc. Na našem trhu se prodávají žárovky, které mají při stejném příkonu (např 60/55 W u H4) výrazně vyšší svítivost, případně ještě barevný filtr. Vyrábějí se v řadě provedení (H1, H3, H4, H7, příp. další), mají homologaci a lze je bez jakýchkoli problémů nainstalovat místo původních obyčejných žárovek. Nevýhodou je vyšší cena (např. 200 Kč oproti 70 Kč) a mírně kratší životnost.
Vyrábí je řada výrobců, obvykle ve třech verzích: čiré, nažloutlé a namodralé. První verze má největší svítivost a hodí se pro běžné použití. Nažloutlá verze je vhodná pro jízdu v dešti, sněžení a mlze (spektrum obsahuje méně krátkovlnné složky, která se na kapkách vody více rozptyluje), zvlášť vhodná je pro mlhovky. Poslední verzi ocení snad jen ti, kdo chtějí frajeřit, aby to vypadalo jako xenony.
Od těchto kvalitnějších žárovek je opravdu vidět mnohem více. Je ovšem naprosto nezbytné nechat si pořádně seřídit světla a důsledně využívat naklápění podle zátěže. Také vřele doporučuji v zimě často čistit reflektory (buď ostřikovačem - pokud je - nebo ručně), i sebenepatrnější vrstvička svinstva pohltí a rozptýlí velké množství světla.
Tohle může vypadat jako recese, leč není. Kdo posledních dnech cestoval po českých dálnicích, mohlo se mu snadno stát, že uvízl někde, odkud nemohl ani tam, ani zpět. A trčel tam třeba 4 hodiny. Horký čaj dokáže v takové situaci hodně pomoci - situaci sice nevyřeší, ale aspoň trochu zpříjemní.
Rychlovarnou konvici na 12 V lze velice levně koupit v hypermarketu, autopotřebách nebo u pumpy. Tamtéž (tedy kromě těch autopotřeb) lze koupit i balenou vodu a čaj (někdo samozřejmě takovým čajem pohrdne, ale ten může použít svou "kápézetku"). Když pak dojde k příslušné krizi, stačí si připojit konvici, a za pár minut už pak jen zvolna popíjet čerstvý čaj a k tomu si pustit z MP3 přehrávače pěknou muziku. A to stání v koloně už je poněkud přijatelnější...
Výše uvedené ať si každý přebere, jak chce. Kdo hodně jezdí v zimě, už nějaké fígle určitě má, takže to pro něj nebude moc přínosné. Ale každopádně všem přeji, ať zimní dopravu (ať už autem, na kole, vlakem, pěšky nebo jinak) úspěšně a ve zdraví přežijí.
Tiskni
Sdílej:
Je ovšem naprosto nezbytné nechat si pořádně seřídit světla a důsledně využívat naklápění podle zátěže.jistě, prakticky všichni řidiči důsledně využívají, že si to můžou vytočit co nejvýš ...
jistě, prakticky všichni řidiči důsledně využívají, že si to můžou vytočit co nejvýšTak horké to není. Většina řidičů jezdí sólo nebo ve dvou, takže poloha "úplně nahoře" je v pořádku. Jestli jim to svítí výš, je to špatným seřízením (často třeba jen jedno světlo). Nejhorší je to u dodávek a SUV (příp. náklaďáků, ale ty mají většinou světla správně seřízená), protože mají světla výš a i menší chyba v seřízení se mnohem víc projeví.
Většina řidičů jezdí sólo nebo ve dvou, takže poloha "úplně nahoře" je v pořádku.a) mají to vytočeno co nejvýš bez ohledu na zatížení auta b) nejsem si jistý jak je to správně podle návodu, šteluju to od oka, nicméně jedu-li ve feldě sám, mám světla v poloze "I" - jenže ona je tam ještě poloha "0" (výš) ... ale třeba to mám blbě seštelované a měl bych to mít v poloze "0"
Ve Felicii (a Favoritu/Formanu):
0 - řidič, řidič + spolujezdec
1 - cestující vzadu
2 - řidič + těžký náklad v kufru
To je samozřejmě jen orientační. Důležité je mít to nastaveno tak, aby to neoslňovalo (a kdo není úplný debil, nastavit to dokáže).
Na to ti poradím, nejezdi agresivně.hm ... mám ti poradit studenou sprchu a ať si to přečteš ještě jednou? - napsal jsem snad jasně, že jsem byl připraven číslu 2 přibrzdit, za agresivní jízdu bych považoval, kdybych naopak dupnul na plyn, abych ho předjel ještě než ho vůbec napadne se mi tam cpát ... asi jako včera když jsem podjížděl auto, které se rozjíždělo od přechodu, a on mi musel za každou cenu ukázat, že má lepší motor a že se mu tam prostě nevejdu než mi skončí pruh (načež když jsem se zařadil za něj, jel o 20 km/h pomaleji než jakou rychlostí jsem jej začal podjíždět ...)
K bodu jedna pokud by se něco stalo, můžeš za to ty.není pravdou - mám povinnost udržovat bezpečnou vzdálenost za autem před sebou, nikoliv za autem ve vedlejším pruhu naopak při přejíždění z pruhu do pruhu nesmí řidič ohrozit vozidlo v pruhu, do kterého najíždí krom toho by to nebylo ani fyzikálně možné: od místa, kdy mi tam najelo č. 2 to nebylo snad ani 30 m k místu, kdy začalo přejíždět č. 1 - tedy i kdybych měl sci-fi možnost zastavit svůj čas a zmrznout na místě prvního manévru, vzdálenost k místu druhé události při dané rychlosti a stavu vozovky zcela určitě nebyla bezpečná
K tomu poslednímu, proč jsi to dělal, když ten kretén nikdy nemohl pochopit, že je to odplata?zjevně pochopil alespoň to, že mít v zrcátku dvě "sluníčka" není úplně nejlepší ...