V Lucemburku byly oznámeny výsledky posledního kola výzev na evropské továrny pro umělou inteligenci neboli AI Factories. Mezi úspěšné žadatele patří i Česká republika, potažmo konsorcium šesti partnerů vedené VŠB – Technickou univerzitou Ostrava. V rámci Czech AI Factory (CZAI), jak se česká AI továrna jmenuje, bude pořízen velmi výkonný superpočítač pro AI výpočty a vznikne balíček služeb poskytovaný odborníky konsorcia. Obojí bude sloužit malým a středním podnikům, průmyslu i institucím veřejného a výzkumného sektoru.
Byla vydána (𝕏) zářijová aktualizace aneb nová verze 1.105 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.105 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Ve Firefoxu bude lepší správa profilů (oddělené nastavení domovské stránky, nastavení lišt, instalace rozšíření, uložení hesla, přidání záložky atd.). Nový grafický správce profilů bude postupně zaváděn od 14.října.
Canonical vydal (email) Ubuntu 25.10 Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do července 2026.
ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzi 1.5.0.
Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
K přednosti na přechodu se mnozí staví tak, jako by měli železobetonový nohy.Chtěl bych mít takovou důvěru ve všechny řidiče, ale nejde to. Radši si počkám než opravdu zastaví. Na skákání pod kola aut se mám docela rád.
začnou ukazovat aby teda ta auta jeala dál, že jako počkaj...a když se auta rozjedou, vkročí do vozovky
A tam je semafor pro chodce, ne ani tak moc důležitej, ale dostal mě na něm jeho interval zelený. Ten interval je cca maximálně 2 vteřiny a pak zase dlouho červená. člověk udělá krok do silnice a už zase je tam červená, no vim že de o prd, ale je to tak rychlý, že když sem šel zpátky, tak jsem se strašně snažil abych zareagoval rychleji a dostal se alespoň dál než na dva kroky do silnice.. ne opravdu to nejde.námět pro Luka - mýtus kdovíkolikátý: chodec musí přecházet na zelenou - není pravda, chodec na zelenou může vstoupit na přechod, na červenou tam vstoupit nesmí, ale co svítí, pokud se pohybuje po přechodu, je úplně jedno bohužel tahle blbost je taky dost zažraná, nedávno se mě třeba snažil přejet jeden řidič a ukazoval na semafor pro chodce, kde naskočila červená, když jsem byl zhruba v půlce; jelikož to bylo firemní auto, tak jsem nelenil a napsal provozovateli, ať pošle daného řidiče na přezkoušení ... bohužel ve firmě to asi nikoho nezajímalo, že zaměstnávají hovado, akorát mu to přeposlali, takže se na mě pak dost nehezky obořil, místo aby přiznal své dvě chyby (krom otázky dokončení přecházení na červenou ještě že musí dát chodci na přechodu přednost (bez ohledu na to, jestli se tam chodec dostal legálně))
že musí dát chodci na přechodu přednost (bez ohledu na to, jestli se tam chodec dostal legálně)Tak samozřejmě, že by řidič chodce neměl přejet, pokud má možnost přejetí zabránit
Tuším, že v některých státech platí pravidlo, že červená na semaforu není absolutní – pokud vidím, že nikde široko daleko nikdo není, můžu jet (platí to tam i pro auta). Kdyby tohle platilo alespoň pro chodce…Ve většině států USA se může odbočovat doprava na červenou - podmínkou je, že řidič dá všem přednost.
Nektere (vetsinu) tramvajovych ostruvku v Praze navrhoval sadista nebo idiot. Napriklad Strasnice, zastavka vedle Oskar centra. Ostruvek je dlouhy asi 100 metru a neni k nemu jediny prechod! Resp. jeden prechod je pobliz, ale to clovek musi jit 30 metru po kolejich.Problém je v tom, že ta zastávka tam vznikla kvůli krematoriu, ne kvůli Oskar centru (to vzniklo poměrně nedávno, cca 2001). Takže chyba se stala při stavbě centra - zástupci MČ Praha 10 (jakožto správce komunikace) měli ve stavebním řízení nárokovat vytvoření odpovídajícího přechodu. Stavební úřad to měl zahrnout jako nutnou podmínku pro vydání stavebního povolení.
Zrovna dneska jsem musel jit mimo prechod, protoze nejake pako zastavilo na prechodu. Neni to nahodou zakazano?Asi máš na mysli zastavení vozidla, to zakázáno není, byť je to většinou bezohledné (ovšem někde to bohužel jinak nejde, protože není výhled do křižovatky). Něco jiného by bylo skutečné zastavení, to je opravdu zakázáno.
Dalsi mo oblibenou hrou je zvednout jednu nohu a strcit ji do vozovky (aby se ridici nemohli vymlouvat, ze netusili, ze chci vstoupit) a pocitat, kolik aut projede.Tenhle přestupek je za 4 body, nicméně se nezdá, že by to některé řidiče jakkoli trápilo.
Mam na mysli zastavku az u Oskar centra a CMSS, tesne u krizovatky. Ta je od hrbitova asi kilometr.Už jsem na tom místě dlouho nebyl, takže jsem to Oskar centrum situoval mírně jinam. Jde o zastávku Vozovna Strašnice, nikoli Krematorium Strašnice. Nicméně podstata problému zůstává - ze zastávky se chodilo směrem k vozovně, resp. k tomu "skleníku" (dříve Pragobanka, dnes asi Reiffeisen) a do Starostrašnické ulice. Tedy ne na tu stranu, kde je dnes Oskar centrum. Takže stále platí, co jsem řekl.
Spise to bude nesvarem, ze se spousta ridicu lepi vzajemne na prdel a kdyz ten pred nim zastavi, musi zastavit za nim. I kdyz zrovna je na prechode nebo uprostred krizovatky. Vazne je nekdy legrace sledovat krizovatku Vinohradska / Zelivskeho, jak nekonecny pruh aut stoji v krizovatce, naskoci cervena a oni se nemaji jak dostat pryc a blokuji jizdu pruhu, co ma zelenou.Tohle je v Praze normální věc. Výsledkem bývá totální deadlock
Tiskni
Sdílej: