Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Jako jsem si kdysi vzal "do parády" cyklisty, nezůstanou ušetřeni ani chodci. I ti totiž páchají obrovské množství dopravních přestupků.
V silničním provozu se nepohybují jen vozidla motorová a nemotorová, ale také chodci. Početně jich je z účastníků provozu jednoznačně nejvíc (skoro každý je občas chodcem), i když třeba nejsou až tolik viditelní.
Chodci, stejně jako řidiči motorových a nemotorových vozidel, páchají dopravní přestupky. A nemálo. Každý občas nějaký ten přestupek udělá (a kdo říká že ne, buď vědomě lže nebo si své přestupky neuvědomuje). Horší ale je, že někteří je páchají velice intezivně, systematicky, nebo to dokonce berou jako hrdinství. Další část chodců je na tom velice bídně se znalostí pravidel, proto ani nevědí, co činí.
Podívejme se na to, jaké jsou nejčastější přestupky chodců. Nebudou seřazeny ani podle četnosti, ani podle nebezpečnosti - prostě jen podle toho, jak jsem si na ně vzpomněl.
Evergreen českých přechodů. Chodec nemůže počkat tu chvilku, než mu skočí zelená, tak prostě jde. Někdy celkem o nic nejde, třeba když je ulice prázdná a žádné auto v dohledu. Ale někteří chodci mají takovou odvahu, že se vrhnou na červenou i přes pražskou Sokolskou ulici v době dopravní špičky (to je málem větší hazard než ruská ruleta). Viděl jsem i případy, že takový chodec přecházel přímo k policistovi stojícímu naproti a na jeho napomenutí reagoval velice neurvale.
Opět oblíbená kratochvíle mnohých chodců. Vyrážejí do vozovky nejraději zpoza velkých neprůhledných překážek, např. stojících dodávek, náklaďáků nebo autobusů. Nejčastější výskyt tohoto přestupku je poblíž tramvajových zastávek, kdy chodec hnán obavou z ujetí tramvaje zapomene na jakákoli nebezpečí.
Existují též modifikace tohoto přestupku. Mládež často vyráží do vozovky pozadu (často za neustálé komunikace s někým opodál), případně tam vbíhá (totéž děti). Jinou modifikaci vídáme u žen s dítětem v kočárku - chodkyně vystrčí kočárek do vozovky, a pokud dítě přežije, sama poté vstoupí.
Bazírovat na zákonem stanovených 50 metrech je nesmysl, člověk to běžně neodhadne, laserový měřič u sebe nosí málokdo a měřit to pásmem snad nikoho ani nenapadne. Ale hlavně opět u tramvajových zastávek je hojně k vidění přecházení 5, 10 nebo 20 metrů od přechodu. Přece si neprodloužím cestu o 20 metrů, ne?
Mnohdy to vypadá, jako kdyby blikající červená světla pro chodce neplatila, závory taktéž. Auta stojí, chodci jdou. Často vstříc smrti. Na nechráněných přejezdech pak většinu chodců vůbec nenapadne rozhlédnout se. Oni přece vlak vždycky uslyší...
Chodci jdoucí ve skupině mají často pocit, že jim patří celý chodník. Omyl, podle zákona smějí jít nejvýš dva vedle sebe. A to nemluvím o tom, že je slušné jít tak, aby (i při dodržení zmíněného pravidla) nemuseli ostatní chodci uskakovat do vozovky.
Přestupků není mnoho co do kategorií, ale o to více je jich početně. Kromě toho bych upozornil ještě na jednu věc, a to je viditelnost. Každý by měl ve vlastním zájmu chodit oblečený tak, aby byl v provozu vidět. Zvlášť to platí za snížené viditelnosti a tam, kde se jde po vozovce. Ideální je reflexní látka, která je v dálkových světlech vidět běžně i na 2 kilometry. Každý by měl posoudit, zda stojí za to ... přežít.
Tiskni
Sdílej:
K přednosti na přechodu se mnozí staví tak, jako by měli železobetonový nohy.Chtěl bych mít takovou důvěru ve všechny řidiče, ale nejde to. Radši si počkám než opravdu zastaví. Na skákání pod kola aut se mám docela rád.
začnou ukazovat aby teda ta auta jeala dál, že jako počkaj...a když se auta rozjedou, vkročí do vozovky
A tam je semafor pro chodce, ne ani tak moc důležitej, ale dostal mě na něm jeho interval zelený. Ten interval je cca maximálně 2 vteřiny a pak zase dlouho červená. člověk udělá krok do silnice a už zase je tam červená, no vim že de o prd, ale je to tak rychlý, že když sem šel zpátky, tak jsem se strašně snažil abych zareagoval rychleji a dostal se alespoň dál než na dva kroky do silnice.. ne opravdu to nejde.námět pro Luka - mýtus kdovíkolikátý: chodec musí přecházet na zelenou - není pravda, chodec na zelenou může vstoupit na přechod, na červenou tam vstoupit nesmí, ale co svítí, pokud se pohybuje po přechodu, je úplně jedno bohužel tahle blbost je taky dost zažraná, nedávno se mě třeba snažil přejet jeden řidič a ukazoval na semafor pro chodce, kde naskočila červená, když jsem byl zhruba v půlce; jelikož to bylo firemní auto, tak jsem nelenil a napsal provozovateli, ať pošle daného řidiče na přezkoušení ... bohužel ve firmě to asi nikoho nezajímalo, že zaměstnávají hovado, akorát mu to přeposlali, takže se na mě pak dost nehezky obořil, místo aby přiznal své dvě chyby (krom otázky dokončení přecházení na červenou ještě že musí dát chodci na přechodu přednost (bez ohledu na to, jestli se tam chodec dostal legálně))
že musí dát chodci na přechodu přednost (bez ohledu na to, jestli se tam chodec dostal legálně)Tak samozřejmě, že by řidič chodce neměl přejet, pokud má možnost přejetí zabránit
Tuším, že v některých státech platí pravidlo, že červená na semaforu není absolutní – pokud vidím, že nikde široko daleko nikdo není, můžu jet (platí to tam i pro auta). Kdyby tohle platilo alespoň pro chodce…Ve většině států USA se může odbočovat doprava na červenou - podmínkou je, že řidič dá všem přednost.
Nektere (vetsinu) tramvajovych ostruvku v Praze navrhoval sadista nebo idiot. Napriklad Strasnice, zastavka vedle Oskar centra. Ostruvek je dlouhy asi 100 metru a neni k nemu jediny prechod! Resp. jeden prechod je pobliz, ale to clovek musi jit 30 metru po kolejich.Problém je v tom, že ta zastávka tam vznikla kvůli krematoriu, ne kvůli Oskar centru (to vzniklo poměrně nedávno, cca 2001). Takže chyba se stala při stavbě centra - zástupci MČ Praha 10 (jakožto správce komunikace) měli ve stavebním řízení nárokovat vytvoření odpovídajícího přechodu. Stavební úřad to měl zahrnout jako nutnou podmínku pro vydání stavebního povolení.
Zrovna dneska jsem musel jit mimo prechod, protoze nejake pako zastavilo na prechodu. Neni to nahodou zakazano?Asi máš na mysli zastavení vozidla, to zakázáno není, byť je to většinou bezohledné (ovšem někde to bohužel jinak nejde, protože není výhled do křižovatky). Něco jiného by bylo skutečné zastavení, to je opravdu zakázáno.
Dalsi mo oblibenou hrou je zvednout jednu nohu a strcit ji do vozovky (aby se ridici nemohli vymlouvat, ze netusili, ze chci vstoupit) a pocitat, kolik aut projede.Tenhle přestupek je za 4 body, nicméně se nezdá, že by to některé řidiče jakkoli trápilo.
Mam na mysli zastavku az u Oskar centra a CMSS, tesne u krizovatky. Ta je od hrbitova asi kilometr.Už jsem na tom místě dlouho nebyl, takže jsem to Oskar centrum situoval mírně jinam. Jde o zastávku Vozovna Strašnice, nikoli Krematorium Strašnice. Nicméně podstata problému zůstává - ze zastávky se chodilo směrem k vozovně, resp. k tomu "skleníku" (dříve Pragobanka, dnes asi Reiffeisen) a do Starostrašnické ulice. Tedy ne na tu stranu, kde je dnes Oskar centrum. Takže stále platí, co jsem řekl.
Spise to bude nesvarem, ze se spousta ridicu lepi vzajemne na prdel a kdyz ten pred nim zastavi, musi zastavit za nim. I kdyz zrovna je na prechode nebo uprostred krizovatky. Vazne je nekdy legrace sledovat krizovatku Vinohradska / Zelivskeho, jak nekonecny pruh aut stoji v krizovatce, naskoci cervena a oni se nemaji jak dostat pryc a blokuji jizdu pruhu, co ma zelenou.Tohle je v Praze normální věc. Výsledkem bývá totální deadlock