Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.
Ultra Ethernet Consortium (UEC), jehož cílem je optimalizace a další vývoj Ethernetu s důrazem na rostoucí síťové požadavky AI a HPC, vydalo specifikaci Ultra Ethernet 1.0 (pdf, YouTube).
Francouzský prezident Emmanuel Macron chce zakázat přístup na sociální sítě pro děti do 15 let. Francie podle něj tento krok udělá sama do několika měsíců, i pokud se na něm neshodnou další státy Evropské unie. Reaguje tak na úterní vraždu vychovatelky, kterou ve východofrancouzském městě Nogent pobodal 14letý mladík. Jednotlivé sociální sítě podle něj mají možnost věk ověřit a vymáhat zákaz pomocí systémů na rozpoznávání tváří.
Byl aktualizován seznam 500 nejvýkonnějších superpočítačů na světě TOP500. Nejvýkonnějším superpočítačem zůstává El Capitan od HPE (Cray) s výkonem 1,742 exaFLOPS. Druhý Frontier má výkon 1,353 exaFLOPS. Třetí Aurora má výkon 1,012 exaFLOPS. Nejvýkonnější český počítač C24 klesl na 165 místo. Karolina, GPU partition klesla na 195. místo a Karolina, CPU partition na 421. místo. Další přehledy a statistiky na stránkách projektu.
Oficiálně byl vydán Android 16. Detaily na blogu a stránkách věnovaných vývojářům.
Byla vydána nová verze 14.3 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
CSIRT.CZ upozorňuje, že na základě rozhodnutí federálního soudu ve Spojených státech budou veškeré konverzace uživatelů s ChatGPT uchovávány. Včetně těch smazaných.
Momentalne tunim jednu aplikaci na vykon a presto, ze jsem pri posledni aplikaci, co jsem psal v Basicu nadaval jak spacek. Postesklo se mne po jedne uzasne basicove konstrukci -- ON <cislo> GOTO <adresa1>, <adresa2>...
Jelikoz instrukce goto se v nekterych kruzich nesmi ani vyslovit, bude asi velke rouhani uvazovat o jeji parametrizaci.
Predstavte si, ze mate smycku typu (viz nize) a tato smycka, probiha v aplikaci miliardkrat.
while (podminka) { int operace = getOperace(); switch (operace) { case 0: delej_neco(); break; case 1: delej_neco_jineho(); break; ... } }Vypada to docela efektivne. Problem je, ze pri kazdem pruchodu se testujji vsechny moznosti, dokud se ta spravna nenajde -- slozitost O(n) k poctu moznosti. Pri poctu milard pruchodu, uz to prestane byt zanedbatelne. Jedno reseni je usporadat hodnoty podle pravdepodobnosti. Ale to nebyva zrovna elegantni. Dalsi reseni je prasit...
Pri hledani informaci o inlinovani funkci, jsem objevil zajimave rozsireni GCC. Diky operatoru && muzete pristupovat k jednotlivym labelum jako k hodnotam.
Pozor -- toto funguje jenom v gcc, jestli je to dobre nebo spatne nevim, kazdopadne melo by se to pouzivat pouze pokud tusite co delate.
void *ptr; if (a == 1) ptr = &&nejaky_label1; else ptr = &&nejaky_label2; ... goto *ptr; ... nejaky_label1: nejaky_label2:
Neni to sice nejlepsi priklad, ale kdyz si vezmeme ten priklad se switch, uz to muze byt uzitecnejsi
void * op_table[] = { &&case_0, &&case_1, &&case_2, ...} while (podminka) { goto *op_table[getoperace]; case_0: delej_neco(); goto complete; case_1: delej_neco_jineho(); goto complete; ... complete: }
Je to sice malinko hardcore, ale obcas to dava i lepsi vysledky, jelikoz to ma konstantni slozitost vzhledem k poctu moznosti.
Tiskni
Sdílej:
static SenseOfIrony i = new SenseOfIrony();
error: conversion from ‘SenseOfIrony*’ to non-scalar type ‘SenseOfIrony’ requested
#include <stdio.h> #include <stdlib.h> void akce0() { printf("Akce 0\n"); } void akce1() { printf("Akce 1\n"); } void akce2() { printf("Akce 2\n"); } void test(int akce) { void (*op_table[])() = { akce0, akce1, akce2 }; if (akce >= 0 && akce <= 2) op_table[akce](); else printf("Akce mimo rozsah.\n"); } int main(int argc, char *argv[]) { char *p; int akce; if (argc < 2) { printf("syntax: test číslo akce\n"); return 1; } akce = strtol(argv[1], &p, 0); if (p == NULL || *p != '\0') { printf("Chybné zadání.\n"); return 0; } printf("Volám akci...\n"); test(akce); return 0; }
goto complete;
mi přijde jako zbytečnost - break
udělá to samé.
(Hm, takže je to vlastně jedno goto
naprogramoval jednou průvodce v Turbo Pascalu.
anicka@bia:/usr/src/linux> grep -r goto . | wc -l
37852
grep -cr
na rozvětvený adresářový strom? 14:47:10 ganymede:/usr/src/linux$ time find . -type f| xargs cat | grep -c goto 37926 real 2m1.915s user 0m1.612s sys 0m5.500s 14:51:11 ganymede:/usr/src/linux$ time grep -r goto . | wc -l grep: varování: ./debian/linux-image-2.6.17.4/lib/modules/2.6.17.4/source: smyčka pro rekurzivní průchod grep: varování: ./debian/linux-image-2.6.17.4/lib/modules/2.6.17.4/build: smyčka pro rekurzivní průchod 37918 real 1m43.943s user 0m1.828s sys 0m3.848sjen by me zajimalo proc se vysledky lisi :/
Že je goto hřích se říkalo v dobách, kdy se přecházelo z Basicu a kdekdo cpal goto úplně všude. goto má svůj význam, a např. v linuxovém jádru se vyskytuje celkem hustě.Nicméně já mam velmi rád objektové programování, takže mě se goto a podobné konstrukce taky rozhodně nelíbí
Paušální odsouzení obvykle nejsou k ničemu. Vzpomínám si na člověka, který nás učil programování na gymplu. Ten mi byl schopen tvrdit, že když používám v Turbo Pascalu Exit
(předčasný návrat z procedury nebo funkce, tj. obdoba céčkového return
), stává se tím můj program nepřehledným a že přehlednější by bylo vnořit do sebe deset if
ů…
Takže je potřeba si uvědomit, proč tam to goto
je a zda přispívá k přehlednosti a srozumitelnosti kódu nebo ho naopak zatemňuje. Koneckonců vyšší jazyky běžně mají konstrukce, které jsou jen jinak pojmenované goto
- v C je to třeba return
, break
nebo continue
. A nebo třeba celý mechanismus výjimek, to je také jen maskované goto
.
goto
i v implementacích Pascalu, které neměly s Borlandem nic společného.
return
(předčasný), break
nebo continue
a společně ukazují, že při řešení chybových stavů může narušení toho ideálu vést naopak ke značnému zpřehlednění programu.
goto
hluboký smysl kvůli přehlednosti kódu. V některých funkcích jsou někdy i desítky míst, kde něco může selhat. Protože se většinou musí provést nějaký úklid (něco odregistrovat, snížit počet referencí, uvolnit paměť apod.), nelze jen tak z funkce vyskočit. Proto by to jinak vedlo buď na mnoho vnořených podmínek nebo (při rozkladu na více funkcí) na celou kaskádu volání, ve kterých by se nikdo nevyznal. Proto se používá goto
- při vhodně pojmenovaných návěštích je takový kód přehledný a srozumitelný.
až na to, že volání metody je computed call/computed goto
…volání virtuální metody…
on ... goto
' není zdaleka nejúžasnější basicová vymoženost. Třeba na Spectru tahle konstrukce nebyla, ale zato argumentem goto
mohl být výraz… :-)
GOTO SIN(I)
... EINE: EINE Is Not EMACS. :)
ZWEI: ZWEI Was EINE Initially. :D
Co to je proboha za patičku?