abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 18:22 | Zajímavý projekt

    Promethee je projekt, který implementuje UEFI (Unified Extensible Firmware Interface) bindingy pro JavaScript. Z bootovacího média načítá a spouští soubor 'script.js', který může používat UEFI služby. Cílem je vytvořit zavaděč, který lze přizpůsobit pomocí HTML/CSS/JS. Repozitář se zdrojovými kódy je na Codebergu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    dnes 12:44 | Bezpečnostní upozornění

    Zpráva Justičního výboru Sněmovny reprezentantů upozorňuje na cenzurní kampaň Evropské komise, mířenou proti svobodě projevu na sociálních sítích. V dokumentu se uvádí, že se Evropská komise během posledních šesti let účastnila více než 100 uzavřených jednání, během nichž po platformách požadovala úpravy pravidel moderování obsahu, přičemž toto úsilí Komise zahrnovalo i cenzuru politických názorů a pravdivých informací. Výbor zdůrazňuje, že tento přístup Bruselu ohrožuje ústavou zaručená práva Američanů na svobodu projevu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 10
    dnes 04:33 | Nová verze

    Linus Torvalds vydal jádro Linux 6.19. Podrobný výčet změn je ke zhlédnutí na stránce Kernel Newbies, stručné výběry v LWN (část první, druhá).

    |🇵🇸 | Komentářů: 0
    včera 03:33 | IT novinky

    Do prodeje jde tichá bezdrátová herní myš Logitech PRO X2 SUPERSTRIKE s analogovými spínači s haptickou odezvou (HITS, Haptic Inductive Trigger System). Cena je 4 459 Kč.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    7.2. 21:00 | Zajímavý projekt

    Microsoft na GitHubu zveřejnil zdrojový kód projektu LiteBox, jedná se o 'knihovní operační systém' (library OS) zaměřený na bezpečnost, využívající systémovou architekturu LVBS k ochraně jádra před útoky z uživatelského prostoru. LiteBox je napsán v Rustu a uvolněný pod licencí MIT. Projekt je teprve v rané fázi vývoje.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 3
    7.2. 16:11 | Zajímavý software

    BreezyBox je open-source shell a virtuální terminál pro populární jednočip ESP32. Nabízí základní unixové příkazy, sledování aktuálního pracovního adresáře (CWD), jednoduchý instalátor a spouštěč aplikací v podobě ELF binárních souborů, zabudovaný HTTP server nebo třeba ovládání WiFi - ukázka použití coby 'malého osobního počítače'. Ačkoliv je BreezyBox inspirovaný BusyBoxem, oproti němu má tento projekt několik externích závislostí, zejména na ESP-IDF SDK. BreezyBox je dostupný pod licencí MIT.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    7.2. 16:00 | Humor

    Byl představen cross-assembler xa.sh, napsaný čistě v Bourne shell skriptu. Tento nástroj umožňuje zpracovávat assemblerový kód pro Intel 8080, přičemž je možné snadno přidat podporu i pro další architektury, například 6502 a 6809. Skript využívá pouze různé běžné unixové příkazy jako jsou awk, sed nebo printf. Skript si lze stáhnout z GitHubového repozitáře projektu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 6
    6.2. 17:22 | IT novinky

    Byla představena nová verze modelu Claude Opus 4.6 od společnosti Anthropic. Jako demonstraci možností Anthropic využil 16 agentů Claude Opus 4.6 k vytvoření kompilátoru jazyka C, napsaného v programovacím jazyce Rust. Claude pracoval téměř autonomně, projekt trval zhruba dva týdny a náklady činily přibližně 20 000 dolarů. Výsledkem je fungující kompilátor o 100 000 řádcích kódu, jehož zdrojový kód je volně dostupný na GitHubu pod licencí Creative Commons.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 20
    6.2. 16:44 | Komunita

    Kultovní britský seriál The IT Crowd (Ajťáci) oslavil dvacáté výročí svého prvního vysílání. Sitcom o dvou sociálně nemotorných pracovnících a jejich nadřízené zaujal diváky svým humorem a ikonickými hláškami. Seriál, který debutoval v roce 2006, si i po dvou dekádách udržuje silnou fanouškovskou základnu a pravidelně se objevuje v seznamech nejlepších komedií své doby. Nedávné zatčení autora seriálu Grahama Linehana za hatecrime však vyvolává otázku, jestli by tento sitcom v současné Velké Británii vůbec vznikl.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 10
    6.2. 13:33 | IT novinky

    Společnost JetBrains oznámila, že počínaje verzí 2026.1 budou IDE založená na IntelliJ ve výchozím nastavení používat Wayland.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (19%)
     (6%)
     (0%)
     (10%)
     (26%)
     (3%)
     (5%)
     (2%)
     (12%)
     (28%)
    Celkem 815 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník


    Vložit další komentář
    20.7.2006 09:33 Marek 'marx' Grác | skóre: 21 | blog: Paralelný blog | Brno / Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    Vzhľadom na spôsob akým je posledných pár rokov vedený vývoj kernelu, tak by som v tom väčší problém nevidel. Kandidátov na bossa je vcelku dosť, len tak z hlavy Andrew Morton, Alan Cox, a sú aj celkom známy komunite. Na druhej strane si vezmi ako to je s FSF, kde je (IMHO zámerne) známy len Stallman a v poslednej dobe Eben Moglen (právny garant GPLv3), tam to s tým nástupcom bude rádovo ťažšie :)
    20.7.2006 09:49 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    To se dá vnímat jako další rozdíl mezi oním Free a Open a důvod, proč je mi přeci jen tak nějak sympatičtější to druhé.
    Copak toho není dost?
    20.7.2006 10:14 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    A co Eric Raymond? Autor "Katedrála a Bazar".
    michich avatar 20.7.2006 10:20 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    Proboha. Co ten má společného s vývojem Linuxu? Nebo s FSF?
    20.7.2006 10:27 Marián André | skóre: 10 | blog: Qblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    Práveže Eric S. Raymond má k FSF dosť problematický vzťah a je skôr zástancom open-source.
    20.7.2006 10:45 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    Problematický ani tak ne, jeho postoj k FSF (nebo spíš GPL) je jasně čitelný a srozumitelný… :-)
    20.7.2006 15:46 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    jasne citatelny a zrozumitelny?
    to znamena, je politicky problematicky :-D
    20.7.2006 13:49 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    ja by som povedal, ze skor Bruce Perens, ale ten tiez nie je ziaden mladik.
    NbS avatar 20.7.2006 10:51 NbS | skóre: 26 | blog: Linux jako Linux ... vsude je neco jako /etc | Prague
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    Nejak bylo, nejak bude ... to ze je Linux osobnost je bezesporu, ale kdyz odkvacil Gates, co se stalo ? Nic (i kdyz za tohle "srovnani" utrzim par ran :) pozn. gates se sice jak rikal podilel na vyvoji a zdokonalovani, ale linus dela preci jen vic ... (dle meho nazoru)

    A tak si rikam az odejde Linus tak co, zase nic ... Dnes jiz diky zavedenym firmam se o velke projekty ma kdo starat a dal je rozvijet a zlepsovat, teda alespon to plati o tech zajimavych :) Pochopitelne kdyz nekdo napise klikatko, ktere hazi vystup ziskany s pomoci nastroje whois (a takova aplikace na kde.org zkutecne je :) tak asi moc velkou diru do sveta neudela, ze ...

    Ale trochu jsem odbocil, proste jsem chtel rict, ze Linus je jako kazdy (svym zpusobem nahraditelny)

    Jen nesouhlasim z jednim vyse napsanym nazorem, ze "tahouni" byli ti, co stali pri zalozeni a prvotnim rozvoji opensource :( ano to byli, ale stejne tak v jejich dobe i nyni se najde spousta "mladych" kteri "na tom pracuji" ... a to ze ma abicko vic ctenaru, kteri se spise vezou je take docasne ... ja si myslim ze jse o formu jakesi geneze (kuprikladu ja, "vezl" jsem se s abickem minimalne rok, pote jak jsem nabiral zkusenosti jsem zacal taky sam tvorit a docela uspesne propagovat Linux (pozn. min. tem kterym jdu na instalaci prihodim ci vymenim beztak kradene kancelarske baliky za OO a rozvedu diskuzi :)

    Takze jak plyne z prikladu z ultra lamy je lama o neco mensi :)
    Pan Bily byli bily strop, aby byl bily ... (Opravdu si myslite, ze je to spravne) ?
    stulda avatar 20.7.2006 13:05 stulda | skóre: 18 | Sokolov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    ... a to ze ma abicko vic ctenaru, kteri se spise vezou je take docasne ...
    Nesouhlas, pokud se bude linux vic rozsirovat mezi normalni lidi, tak lidi co se jenom vezou bude vic a vic. Ja jsem taky clovek, ktery se jenom veze a nehodlam to menit a nikdo mi nemuze nic vycitat. A o propagaci linuxu z moji strany se taky neda mluvit, spise naopak.
    20.7.2006 13:39 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    Těší mě, že jsou lidé co si to dokáží přiznat. Ostatně, není na tom nic odsouzeníhodného.
    NbS avatar 20.7.2006 21:11 NbS | skóre: 26 | blog: Linux jako Linux ... vsude je neco jako /etc | Prague
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    Nejak me nevyplyva nac narazite ...
    Pan Bily byli bily strop, aby byl bily ... (Opravdu si myslite, ze je to spravne) ?
    Daniel Kvasnička ml. avatar 20.7.2006 22:12 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    Jiste. taky se vezu a nehodlam na vezeni se na Linuxu nic menit. Nikoliv vsak vezeni se na open-source...to je rozdil. A hodne lidi si to neuvedomuje.

    Navic, Linux se dnes hodne posunul do business "zakaznik<->dodavatel" sfery. Velke a rozsirene distribuce ani nechteji, aby se k nim kazdy cpal se svym minipatchem...
    FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
    20.7.2006 11:14 jesta.net | skóre: 6 | blog: Linux, Open Source a velke firmy... | Plzen
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...

    Otazka je to palciva, i kdyz musim rict ze me trapi otazka co bude s Divadlem Jary Cimrmana az tu s nami nebudou panove Smoljak a Sverak.....

    Co se tyce Linuxu a Linuse, nejprve bude boj a par let nejasnosti, a pak bych to videl na 3 mozne scenare: 1) Typ Mozilla/Firefox, t.j. postupuje vpred bez jedine velke osobnosti v cele 2) Prevezme veleni nekdo jako Alan Cox (nejlepe po jmenovani samotnym Linusem) 3) Linux se rozpadne na nekolik vetvi, jako je to v pripade *BSD kernelu

    BTW, napadlo me tak co bude s Kubou az tu nebude Fidel. Bude nasledovat modelu Ciny, Albanie, nebo ji koupej americky investori?

    You have to place another order in GORDON
    20.7.2006 11:50 Kodein | skóre: 4 | blog: kodblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    Tak ta první otázka mě trápí asi opravdu nejvíc, protože tito pánové jsou na rozdíl od Linuse nenahraditelní.
    David Watzke avatar 21.7.2006 04:25 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    Ehm. Nikdo není nahraditelnej.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    22.7.2006 16:43 Kodein | skóre: 4 | blog: kodblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    Nemyslím samozřejmě jako člověk ale jako vývojář.
    20.7.2006 12:17 Aldagautr | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    v nejlepsim prestat...
    o svobodu prichazi nejsnaze ten, kdo o ni nikdy nebojoval
    20.7.2006 13:40 tomm | skóre: 7 | blog: tomm's software | Sokolov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    :-)
    GUI existuje jen proto, aby se veslo vice terminalu na jednu obrazovku ...
    20.7.2006 16:28 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    O Fidela bych se teda nebál, ten vypadá jako prakticky nesmrtelnej.
    Copak toho není dost?
    20.7.2006 20:47 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    Já budu rozhodně používat NetLinux. Přenositelnost ocením při hardwarových experimentech a taky kdybych se chtěl vrtat v kernelu, tak se mi čistá řešení budou zamlouvat. :-) Koneckonců většina provozovaného softwaru bude i tak stejná jako ve FreeLinuxu a OpenLinuxu, ne?
    vencour avatar 20.7.2006 13:03 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...

    Za těch 30+ let? Myslící kompy si už snad budou navrhovat architekturu samy? ;-)

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    20.7.2006 13:58 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    Jo před padesáti lety +- se říkalo, že do padesáti let počítače vytvoří nový matematický theorém a dokáží jeho pravdivost. Jak vidno skutek utek :-). Na to bych nespoléhal.
    20.7.2006 14:10 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    Spousta lidí (bohužel i těch, kdo se tváří jako odborníci) si bohužel neuvědomuje, jak podstatný je rozdíl mezi pokrokem kvantitativním (třeba zrychlení procesoru nebo navýšení paměti na desetinásobek) a kvalitativním (přechod na nový princip fungování). Takže nejen před padesáti lety, ale dokonce ještě v osmdesátých letech byla velká část veřejnosti natolik opojena rychlým rozvojem počítačů, že očekávali, že už na začátku 21. století bude běžnou praxí rozpoznávání hlasu a první náznaky umělé inteligence. Nedocházelo jim ale, že na to kvantitativní rozvoj nestačí a že na to by byl potřeba kvalitativní skok.
    20.7.2006 14:14 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    No ono totiž to nadšení z umělé inteligence poněkud vyprchalo, protože nikdo neví co to je, jak to funguje a pokud už nějakou UI vytvoříme, jak to porovnat s inteligencí naší :-D

    Automatický návrh hardware je mnohem reálnější, ve spojitosti třeba s genetickými algoritmy to vypadá jako možná cesta, kterou se vývoj v budoucnu bude ubírat.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    20.7.2006 14:16 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    Koneckonců, proč neudělat lidem z fakulty trochu reklamu :-D.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    20.7.2006 14:17 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    jak to porovnat s inteligencí naší :-D
    Turingův test? :-)
    20.7.2006 14:58 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    Turingův test je zřejmě základním měřítkem schopností uměle inteligentní entity, avšak zdaleka nepokrývá všechny aspekty, které jsou od inteligentních entit očekávány. Jeden z nedostatků tohoto testu ilustruje argument čínského pokoje.
    Není nad to si číst stránku až do konce ;-)

    "Takže on vlastně nemyslí, jen se tak tváří?", zeptal se arcikancléř. "Ano, pane", odpověděl Ctibum. "Hmm, takže se neliší od děkana", uzavřel spokojeně Výsměšek svůj výzkum. (omlouvám se za nepřesnosti)
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    20.7.2006 15:18 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    Četl jsem až do konce, navíc už to znám delší dobu. Stačí když pokrývá alespoň některé aspekty, na ostatní se vymyslí další test :-)
    20.7.2006 17:17 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    Pokud se neví, co to vlastně inteligence je, těžko vymýšlet další testy, které pokryjí její další aspekty. Navíc nelze dokázat, že jsme už všechny pokryli, pokud vlastně nevíme, co vlastně máme pokrývat ;-).
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    20.7.2006 17:33 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    Definuj zadání přesněji :-)
    20.7.2006 17:42 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    Vidíš, že jsi na to nakonec přišel :-D. Bez definice umělé inteligence se prostě nepohneme. A protože toto téma patří i do filozofie, moc bych se divil, kdyby někdy nějaká definice vznikla ;-)
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    20.7.2006 18:07 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    A dostanu Nobelovku? :-)
    20.7.2006 17:51 Kníže Ignor | skóre: 19 | blog: stoupa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    Věda není o tom řešit nějaké zadání, které ti někdo přesně naformuluje a podstrčí pod nos. Věda je o tom si nová a dostatečně zajímavá zadání vymýšlet, zpřesňovat je a bádat, co to vlastně znamená takové zadání řešit :-)
    Jestli máš zálohu mého blogu, tak mi ji pošli. Nějak jsem si ho smazal :-)
    20.7.2006 15:28 Filip Jirsák | skóre: 67 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...

    Za těch 30+ let? Myslící kompy si už snad budou navrhovat architekturu samy? ;-)

    A seš si jistej, že se to neděje už dnes? Co když pravý důvod toho, proč některé firmy nechtějí zveřejnit zdrojové kódy, je ten, že jim píšou software počítače, a ty to píšou rovnou ve strojovém kódu? ;-)
    20.7.2006 18:21 machr | skóre: 2 | blog: machr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    u widli bych se ani nedivil, kdyby je generoval nejakej automat s IQ nemeckyho ovcaka po transplantaci hlavy :-D
    (__) (oo) /-------\/ / | || * ||----|| ~~ ~~
    20.7.2006 18:34 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    Chování Windows je zcela nedeterministické. Což znamená, že Windows jsou cesta kupředu. :-)
    20.7.2006 18:56 Dušan Hokův | skóre: 43 | blog: Fedora a další...
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Až Linus zaklepe na nebeskou bránu...
    neurazej nemecky ovcaky :-) Maj vyssi iq nez si myslis :-)

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.