abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 21:44 | Nová verze

    Laboratoře CZ.NIC vydaly novou verzi 4.24.0 aplikace Datovka, tj. svobodné multiplatformní desktopové aplikace pro přístup k datovým schránkám a k trvalému uchovávání datových zpráv v lokální databázi. Přidány byly nové parametry do rozhraní příkazové řádky „export-msg“, „export-msgs“, „import-msg“ a „import-msgs“, které dovolují číst/zapisovat zprávy z/do databází. Veliký panel nástrojů byl nahrazen více nastavitelnými

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:11 | Nová verze

    Mapnik (Wikipedie), tj. open source toolkit pro vykreslování map a vývoj mapových aplikací, byl vydán ve verzi 4.0.0. Přehled změn na GitHubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 10:44 | IT novinky

    Mozilla koupila firmu Anonym, tj. průkopníka v "digitální reklamě chránící soukromí".

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    18.6. 19:11 | Nová verze

    Knihovna htmx (Wikipedie, GitHub), tj. knihovna rozšiřující HTML o nové atributy a umožňující vývoj dynamických webových aplikací, byla vydána ve verzi 2.0 (𝕏).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    18.6. 17:11 | IT novinky

    Společnosti DeepComputing a Framework Computer společně představily RISC-V základní desku pro modulární Framework Laptop 13.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    18.6. 14:44 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 6.4 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Přehled změn v příslušném seznamu. Tor Browser byl povýšen na verzi 13.0.16.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    18.6. 14:11 | Nová verze

    Desktopové prostředí KDE Plasma bylo vydáno ve verzi 6.1 (Mastodon, 𝕏). Přehled novinek i s videi a se snímky obrazovky v oficiálním oznámení. Podrobný přehled v seznamu změn.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    18.6. 11:11 | Nová verze

    Qsynth dospěl do verze 1.0.0. Jedná se o Qt GUI nad softwarovým syntezátorem FluidSynth (Wikipedie).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    17.6. 17:11 | Bezpečnostní upozornění

    V bezdrátových routerech od společnosti routerech D-Link, v řadách EAGLE PRO AI a AQUILA PRO AI, je zabudovaný backdoor. Jedná se o zranitelnosti CVE-2024-6044 a CVE-2024-6045. Kdokoli z lokální sítě může přístupem na konkrétní URL spustit službu Telnet a přihlásit se pomocí přihlašovacích údajů správce získaných analýzou firmwaru.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 17
    17.6. 11:22 | IT novinky

    Organizace IuRe (Iuridicum Remedium) varuje před návrhem, který představilo belgické předsednictví Rady EU. Populární služby jako Messenger, WhatsApp nebo Signal by dle něj bylo možné plně používat až po odsouhlasení kontroly komunikace. Ta by měla zamezit šíření dětské pornografie. Podle IuRe by však taková kontrola přinesla hlavně závažný dopad na soukromí uživatelů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 50
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek

    Baterie na notebooku a její stárnutí

    18.1.2007 08:00 | Přečteno: 4150× | Jen tak na okraj | poslední úprava: 2.11.2012 14:13

    Prakticky každý uživatel notebooku či jiného mobilního zařízení časem zjistí, že výdrž na baterii je čím dál kratší. Včera mi dorazila do mého HP nx6125 (zmíněného i ve zdejší sekci hardware) nová baterie. Ne že by stará už byla zcela na nic, ale jistota je jistota. Napadlo mě, že by se mohlo najít víc lidí, které může zajímat do jaké míry taková baterka odchází.

    Pro vytahování údajů z baterky používám jednoduchý příkaz:

    cat /proc/acpi/battery/C17C/info

    Podmínkou je mít v jádře zaveden modul "battery" a taky je třeba myslet a příkaz tupě nekopírovat, protože jiné notebooky mohou mít obsah adresáře battery trochu jiný.

    Vztah stárnutí baterie k její kapacitě

    Podle dostupných informací z internetu je pro můj typ notebooku používána LIon baterie o nominální kapacitě 4800 mAh. Zajímavé je, že když jsem jej předloni na podzim dostal, tak hodnota "design capacity" byla něco těsně nad 4000 mAh. Kamarádovi, který koupil totožný typ notebooku ale o půl roku později, udávala baterka hodnotu kolem 4300 mAh. Bohužel zcela přesné údaje z té doby nemám k dispozici. Nicméně mám údaje aktuální.

    Datum výroby u mé baterie je uvedeno jako součást sériového čísla. Původní baterka tedy byla vyrobena 2005/08/28 Bohužel nevím kolik měla mít tehdy nominální kapacitu. Mám utkvělou představu že to mělo být 4300 mAh (odpovídaly by tomu i údaje z ní posléze vytažené), ale na ní samotné tento údaj nikde není. V současné době nabízený tento typ baterie má nominální hodnotu již zmíněných 4800 mAh (v reálu je však o něco vyšší jak uvidíme).

    V době kdy jsem prvně zkoumal jak je to s kapacitou baterie (počátkem prosince 2005) udávala max. kapacitu cca 4100 mAh. O pár měsíců později, na jaře 2006, v době kdy jsem mohl porovnat údaje s kolegovým notebookem totožného typu. Již max. kapacita byla kolem 3900 mAh, zatímco jeho baterka udávala kolem 4300 mAh.

    V současné době tato 1,5 roku stará baterka udává max. kapacitu 2969 mAh. Podle tohoto zajímavého článku je tak razantní stárnutí zcela běžný osud LIon baterek - bez ohledu na to jestli se baterka šetří nebo ne, by měla být do tří let zralá na vyhození. Ovšem podle toho co píše autor, výrobci tuto technologii stále vylepšují, takže je velmi pravděpodobné, že má nová baterie vydrží o něco déle.

    Teď tedy ještě něco málo k mé nové baterii. Datum výroby má 2006/10/21 a momentálně ukazuje max. možnou kapacitu dokonce 5176 mAh(!), přestože nominální hodnota má být už zmíněných 4800 mAh. Doufám tedy že od svého notebooku odejdu dříve já, než ona.

    Na závěr malou poznámku. Aby vzalo jádro na vědomí po výměně novou baterku, je třeba pravděpodobně znovu zavést modul "battery", jinak totiž ukazuje údaje baterie se kterou bylo spuštěno.

    Jak jde čas.. dodatek první

    Tak. Původní zápis byl publikován 18.ledna 2007 a dnes je 26. května 2007 a ta původní baterie vykazuje maximální kapacitu pouze 2278 mAh

    Dodatek druhý

    Na tento zápis odkazuje blogpost z listopadu 2012 - Baterie na notebooku a její stárnutí II, jehož součástí je rovněž grafické znázornění procesu degradace baterie.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Rezza avatar 18.1.2007 08:20 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    Je stastny to clovek... Moje sla do kytek jeste rychlej... Za 4400 na 1591 po roce a pul...
    18.1.2007 08:42 Richard Gavenda | skóre: 19 | Třinec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    Rychlost stárnutí baterie je závislá na teplotě, pokud je notebook často dlouhodobě používán na síť a baterie je špatně chlazena, tak při teplotě baterie 40 stupňů příjdete o 35 procent kapacity během roku. Pokud by vám notebook zahříval baterii na 60 stupňů, pak kapacita klesá o 40 procent za 3 měsíce.

    [1] Lithium ion battery
    18.1.2007 09:13 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    Ano, to také. Bohužel už jsem moc nerozvedl okolnosti za jakých provozuji svůj notebook. Jedu na něm prakticky denně a velmi často na plný výkon (rekompilace balíků atp). Obzvláště dostal zahulit v loňském létě. Byly dokonce dny, kdy jsem jej po stranách podkládal knížkama, aby zespod od stolu nenasával tak horký vzduch. Bohužel objednaný chladič pod notebook, mi dodali z cybex.cz s téměř dvouměsíčním zpožděním až někdy koncem září. Bohužel obecně se moc neví, že LIon baterie ztrácejí poměrně rychle původní kapacitu aniž by byly vůbec používány. Tzn. nemá moc smysl pořizovat si předem náhradní baterii tohoto typu. Nebude sice až tak v pytli jako ta, která byla používaná, nicméně stárnutí se také nevyhne.

    Píšu o tom proto, že někteří lidé mají ve zvyku třeba baterii vyndavat, pokud mají notebook napájený síťovým adaptérem. To mělo možná smysl u Ni-Cd článků, al u tohoto typu baterií je to zcela zbytečné. U HP nx6125 je navíc baterie uchycena tak, že její vyjmutí za chodu hraničí s téměř akrobatický kouskem.
    bazil avatar 18.1.2007 11:38 bazil | skóre: 33 | blog: sluje | Miroslav
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    Píšu o tom proto, že někteří lidé mají ve zvyku třeba baterii vyndavat, pokud mají notebook napájený síťovým adaptérem. To mělo možná smysl u Ni-Cd článků, al u tohoto typu baterií je to zcela zbytečné. U HP nx6125 je navíc baterie uchycena tak, že její vyjmutí za chodu hraničí s téměř akrobatický kouskem.


    To je zajímavé tvrzení, protože jsme se bavily z jedním expertem ze servisu IBM tušim a ten námtvrdil, že každým započatým nabíjením se baterka o trošku zničí, a NB ji začne nabíjet hned, jak zasunete AC do NB a až po chvilce zjistí, jestli je to potřeba ... takže pokud víte, že NB pojede na elektriku a baterku předtím můžete vyndat (není uspanej do RAM) tak je lepší jí vyndat. Ušetří se jedno nabití ...
    18.1.2007 12:02 DabelS | skóre: 7 | Bučovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    Můj notebook (lowend, Prestigio Nobile 157) začne nabíjet teprve, když má baterka méně jak 96 %. Takže ho mohu i na chvíli vytáhnout ze zásuvky za chodu, znovu zastrčit do zásuvky a baterka se nezačne nabíjet.

    Dřív jsem někde četl, že baterky mají čítač počtu nabití a když se přesáhne určitý počet, tak to začne hlásit, že baterka je už na nic, i když ve skutečnosti byla ještě v pohodě. Od toho se snad upustilo. Je to něco jako dřív HP mělo čítač kapiček v inkoustových náplních a pak nepomohlo plnění injekční stříkačkou, protože čítač přesáhl určitou mez a bylo jedno, kolik je v ní inkoustu, prostě netiskla.
    xxx avatar 18.1.2007 12:12 xxx | skóre: 42 | blog: Na Kafíčko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    Jo presne to maji HPcka, ten citac nabiti. Je to na jejich strankach. Dokonce tam maji utulitu, ktera ti rekne, v jakem stavu je baterka. U jedny mi to hlasi good. U druhy ze je na picu, a ze bohuzel uz neni v zaruce, takze si mam naklusat koupit novou.
    Please rise for the Futurama theme song.
    18.1.2007 12:58 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    Máte pravdu, o tomhle jsem nevěděl, prubnu. Můj notebook je v seznamu těch co by to měly podporovat.
    bazil avatar 18.1.2007 12:56 bazil | skóre: 33 | blog: sluje | Miroslav
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    a není to třeba jen tím, že si toho OS nevšimne ?? bo spíš nějakej grafickej indikátor, páč ty to většinou kontrolují jednou z X sekund ...
    18.1.2007 19:42 medulin | skóre: 31 | blog: medulin | ČR
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    Ano některé baterky mají paměť a tam si zaznamenávají svůj stav a ikdyž vyměníte články tak se baterka chová pořád jako špatná. Zde a zde je napsané jak to funguje.

    Takto vypadají střeva mé baterky od tohoto notebooku.

    Baterie už má asi 7 let a notebook udrží v chodu asi 45 min nebo dva dny v suspend to ram. Musel jsem sní ale vytáhnout 4 články, protože jeden byl vadný. Baterie si hlídá napětí každých dvou paralerně zapojených článků a nedovolí aby na nich napětí kleslo pod asi 2,8 V. Pokud je v baterce jen jeden vadný článek tak elektronika v baterce obvod přeruší, ikdyž jsou zbylé baterie plně nabité. Teď to funguje na čtyři články asi 2 roky bez problémů. Mne stačí jak to vydrží 2 dny v suspend to ram.
    xxx avatar 19.1.2007 20:29 xxx | skóre: 42 | blog: Na Kafíčko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    Zkousel nekdo postup podle pana Rysanka, a s jakym vysledkem? Premyslim o tom, ze se do toho zkusim pustit (teda jestli to pujde pomoci toho smbusu). Jo a jak je to s ovladacema I2C pod kernely 2.6, na tom webu jsou rozebrane jenom z 2.2 a 2.4.
    Please rise for the Futurama theme song.
    21.1.2007 00:06 medulin | skóre: 31 | blog: medulin | ČR
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    Myslim ze ovladače I2C jsou standardně v 2.6 jádře. V té mojí baterce je to ještě složitější těch obvodů BQ... tam mám více.
    18.1.2007 12:03 DabelS | skóre: 7 | Bučovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    Nemá cenu baterku vyndávat? Ale podle předchozího příspěvku (že teplota baterce škodí) je zase lepší tu baterku vytáhnout, ne? Protože notebook se zahřivá a to se určitě přenáší i na baterku.
    Prcek avatar 18.1.2007 12:55 Prcek | skóre: 43 | Jindřichův Hradec / Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    Mne kamarad radil, ze pokud bych mel notebook delsi dobu (treba tyden) jen na siti a baterku nepotreboval, tak je lepsi baterku vyndat a uskladnit ji v lednici - kvuli tomu starnuti na teple. Takze vyplati se to davat do lednice, nebo to nema az zas takovy efekt?
    Člověk je takový, jak vypadá... A já vypadám jako pravá, nefalšovaná děvka!!!
    18.1.2007 13:09 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    Ano, teplota sice také škodí, ale baterka v lednici je vám na dvě věci. Maximálně prodloužíte proces jejího stárnutí. Nic víc. Krom toho, hodně také záleží na konstrukci toho notebooku. U některých je vytažení baterky hračka, ale u nx6125 úkol pro opičáka. Aby bylo možno hlavní baterku vyndat, je nutno současně odsunout dva zámky na spodní straně (s docela silným pérkem a vzdálené od sebe cca 1 píď) a zároveň baterku povytáhnout. Představa že bych měl tohle dělat každé ráno jen proto abych o něco málo prodloužil životnost baterky mi přijde jako zoufalství. Na to mám čas až ta baterka odejde. Navíc bych řekl, že nx6125 nemá baterku zas umístěnou tak špatně, protože pokud už se zahřívá, tak především teplem odraženým od stolní desky.
    18.1.2007 23:51 Petr Rychly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    Neni problem. Nejlepsi vyber chladicu pro NTB je ZDE. A maji je vetsinou skladem, takze neni co resit.
    18.1.2007 09:22 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    Po zkouknutí odkazu mi už je také jasnější proč původní baterie měla od počátku nižší než nominální kapacitu. Byla vyrobena v létě. Podle všeho během transportu od výrobce nebyla dobře uskladněna a někde ji "připekli".

    Co je také zajímavá informace (a co jsem také nevěděl) to je že pro uskladnění je optimální hodnota nabití baterie 40% "Stárnutí" pak probíhá výrazně pomaleji. Vyplývá z ní, že záložní baterku je vhodné naplno dobít teprve těsně před plánovanou delší provozní dobou na baterii. U hlavní baterie to asi moc smysl nemá. I když mě teď napadá, zdali je možné pod linuxem softwarově ovlivnit úroveň po jakou se má baterka v notebooku maximálně dobít.
    18.1.2007 12:40 ext3fs
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    Mám pocit, že dobíjení baterky si řídí notebook sám, ne-li přímo sama baterie. Protože si asi nikdo netroufne přenechat nabíjení baterky operačnímu systému. Je známo, že baterky docela dobře bouchají :))
    bazil avatar 18.1.2007 12:55 bazil | skóre: 33 | blog: sluje | Miroslav
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    mno co, aspoň by byla sranda ... kdyby se někomu sekly windows :-D
    18.1.2007 09:57 ext3fs
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    Ještě by mne zajímalo jaký má vliv na baterii třeba to, když používám NB převážně připojený k ACadapteru. Z baterky jedu jen chvilkově, třeba 1x týdně. Prostě používám NB většinou napájený z el.sítě. Má cenu v těchtio případech obšas jet z baterky delší dobu, prostě jen proto aby se vybila a znovu nabila?
    18.1.2007 10:26 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    Jednoduchá odpověď - pokud má ten notebook LIon baterku - ne. Provozuji svůj notes podobným způsobem. V podstatě mi baterka kompenzuje UPS + příležitostnou práci kdy nemám možnost napájení ze sítě. To že jsem vyměnil desktop za notebook mi přineslo především psychickou úlevu. Jednak mám svou práci stále u sebe a mohu pracovat když mám náladu a nejenom když dřepím v práci. Taky ne všechny compy měly UPS. Nejednou se mi stalo, že rozdělaná práce byla kvůli malému výpadku v naší chatrné el. síti v háji.
    18.1.2007 10:33 washeck | skóre: 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    To jsi ještě šťastný člověk. Mně odešla baterka na ThinkPad R40 po dvou letech. Kapacita se postupně snižovala asi na třetinu původní hodnoty a pak najednou z ničeho nic spadla úplně na nulu.

    Btw, tehdy jsem zjistil, jak moc je notebook bez baterky omezený, například když chci přejít z kanceláře do zasedačky, nebo ho uspat na cestu domů.
    xxx avatar 18.1.2007 10:36 xxx | skóre: 42 | blog: Na Kafíčko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    Hm, mam stejne baterie a po roce a pul je potkal stejny osud. Pridavna travel battery ma ted 2022 mAh. A primarni baterie ma 1mAh :). Ta primarni jeste nedavno ukazovala nejakou normalni hodnotu (1500mAh?). A tak jsem vedel, ze od prvniho hlaseni o jejim vybyti mam jeste 1,5 hodiny cas. Mimochdem nelze tem bateriim (treba i kladivem), nejak vnutit spravne hodnoty?
    Please rise for the Futurama theme song.
    18.1.2007 11:54 ext3fs
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    Napadá mne srovnat trochu kladivem ACPI:)
    18.1.2007 15:40 hydrandt | skóre: 35 | blog: Kanál | Herzogenburg
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    Zajímavé počteníčko. Nicméně jsem zřejmě narazil na jednu velice výstřední baterii :-)

    Je to li-ion a datum výroby je 21/06/1997, udávaná kapacita 3600mAh. Netuším, jaká je její kapacita teď, ale notes (p133mmx, 148MB ram, 2GB harddisk) mi podrží na cca. 2 hodiny. Bohužel nevím, jak dlouho vydržela, když byla nová...

    Tak, může mi to někdo vysvětlit? :)
    I am Jack's wasted life.
    19.1.2007 17:48 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    Čím novější notes, tím větší nenažranec. Je to dáno komponentama co v tom jsou. Výkonější grafiky, procesory, větší disky.. Výdrž baterie ovlivňuje i zátěž procesoru. Jak moc hřeje, jak často se spouští větrák a na jaké otáčky, jak často se točí disky, jak je velký display, jaký má nastavený jas,.. atd. atd.

    Pro mne je baterka především pojistka když vypadne proud. Bez el. sítě používám notes jen příležitostně.
    vencour avatar 18.1.2007 15:42 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí

    Kdysi jsem vyhrožoval, že zkusim přeložit následující a zatim nic ... :-(, tak snad časem.

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    Valoun avatar 18.1.2007 16:22 Valoun | skóre: 30 | blog: Psavec | Středočeský kraj
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    dva roky stary HP nx9020

    design capacity: 6000 mAh

    last full capacity: 2176 mAh
    18.1.2007 19:20 thefox | skóre: 25 | Ťapešovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    22 mesiacov starý ten istý notebook (nx9020), občas sa mi podarí nechtiac vybiť baterku na 0 (keď kapacita klesne pod 95% a elektronika ju chce nabíjať, tak to na chvíľu odpojím, aby sa nabíjala o viac ako tých trápnych 5 percent -- no a niekedy to zabudnem včas pripojiť :-) ), niekedy beží notebook v kuse aj týždeň...
    design capacity:         6000 mAh
    last full capacity:      2912 mAh
    Zaujímavé je to, že zo začiatku vybitie zo 100% na 95% trvalo aj mesiac, teraz sa to podarí niekedy už za týždeň (keď notebook prenášam alebo zapínam/vypínam). Keď baterku nechám potom nabíjať (z tých 95%), tak niekedy signalizuje nabíjanie aj keď je už dávno 100% (aj po napr. 10 hodinách) -- preto ju po dosiahnutí 95% nechávam trochu vybiť.
    0118 999 881 999 119 725 3
    18.1.2007 16:36 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    Cca 15 měsíců, denní provoz, připojen do sítě:
    cat /proc/acpi/battery/C171/info
    present:                 yes
    design capacity:         3495 mAh
    last full capacity:      3495 mAh
    battery technology:      rechargeable
    design voltage:          10800 mV
    design capacity warning: 175 mAh
    design capacity low:     35 mAh
    capacity granularity 1:  100 mAh
    capacity granularity 2:  100 mAh
    model number:            Primary
    serial number:           14039 2005/08/15
    battery type:            LIon
    OEM info:                Hewlett-Packard
    
    To je tak dobrá, že se nic nezměnilo?
    Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
    18.1.2007 16:57 DabelS | skóre: 7 | Bučovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    Taky se mi to nějak nezdá, že by to bylo na mAh přesně. Moje údaje:

    design capacity: 4400 mAh

    last full capacity: 4400 mAh
    JiK avatar 18.1.2007 17:07 JiK | skóre: 13 | blog: Jirkoviny | Virginia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    Mozna by se hodilo par fakt. snazil jsem se najit pro to co vim i nejaky dalsi zdroj, ktery by mne podporil a zde je: Batteries in a Portable World
    1) Vetsina modernich baterek je Li-ion
    2) maj zivotnost 2-3 roky, bezohledu na to zda je pouzivate ci nikoli
    3) je to SPOTREBNI ZBOZI, stejne jako inkoust do tiskarny. Tech $100 vam snad notebook za 2 roky vydela, ne?
    4) nemaji pametovy efekt a planovane vybijeni a cyklovani neovlivni zivotnost ani kapacitu
    5) vnitrni odpor neovlivnime cyklovanim, nejde to. Oxidace clanku, zpusobujici velky vnitrni odpor je NEVRATNA. Elektrolyt pomalu zere pozitivni elektrodu.

    Vsechny mity o rizenem vybijeni, pametovych efektech, vyndavani baterky notasu pri provozu ze site a podobne nesmysly jsou bludy. Co muze nepatrne a pravdepodobne stezi meritelne pomoct, je skladovani pri nizke teplote, tedy mezi 10-15C. Stoji Vam to mrcaseni s tim vyndavanim fakt za to?

    Co muze pomoct vyznameji, je nami neovlivnitelna mira debility kostrukteru levnych NTB (Acer, Toshiba,..) kteri nevahaj umistit baterku fyzicky blizko zdroju tepla, takze ma misto 25C pokojove teploty 75C od spatne chlazene grafarny nebo CPU. Muj Apple ani treba IBM tyhle 'drobne' chyby nema.
    18.1.2007 20:04 medulin | skóre: 31 | blog: medulin | ČR
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    Souhlasím a jestě bych jen dodal že LiOn článek nesmí přemrznou. Proto nenechávejte notebook ani mobil v zimě třeba v autě.
    Jiří Němec avatar 18.1.2007 17:48 Jiří Němec | skóre: 22 | blog: BluPix | Horní Smrčné
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    Měsíc stará baterie SANYO z notebooku R51e
    design capacity:         51840 mWh
    last full capacity:      52820 mWh
    Když mi přišla, tak byla ve stavu:
    last full capacity:      54000 mWh
    Předtím jsem měl slavnou nebezpečnou SONY baterii přibližně 9 měsíců jsem se ji snažil používat šetrně, vždy ukazovala minimálně 30% nabití (netuším jak se to měří). Za celou tu dobu kapacita klesla opravdu minimálně. Jakmile jsem si objednal náhradu a uvědomil jsem si, že tu baterii zlikvidují, tak jsem ve vlaku jel vždy do konce a za ty 2 měsíce poklesla kapacita skoro o 10%. Bohužel to tvrzení nemám podpořené čísly, nedávno jsem přišel o obsah disku.
    Spock: "Logic, logic, logic. Logic is the beginning of wisdom, not the end.
    18.1.2007 18:06 perun | skóre: 2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    Hlavne nezkousejte predelavat baterku na tuzkove clanky jak ja, dal jsem do ni pouzdra do nich NiMh 2300mAh, ale ty kontakty mezi bateriemi nevydrzi tak velky proud, jaky potrebuje notebook. Během dvou vterin chcipne. Ta baterka mela v orginale taky NiMh, jenomze kvalitni kontakty na pevno.
    19.1.2007 18:49 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    Musia sa kupit clanky s pasmi a prispajkovat to, prinajhorsom hruby drot a spajkovat priamo na clanky (vyrobcovia to neodporucaju, clanky sa mozu znicit).
    18.1.2007 22:08 Semo | skóre: 45 | blog: Semo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Baterie na notebooku a její stárnutí
    Mam 12 mesiacov Prestigio 1590W. Baterku pouzivam iba vynimocne. Jednak som skoro vzdy niekde pri stave, dvak je to daslich 300g na nosenie do prace. Design capacity (a zsaroven hodnota, ktoru ukazolvala ako nove) je 4400mAh. Momentalne ma maximum 4000mAh. Podla toho, co tu citam pri ostatnych, tak je rozdiel ci sa pouziva denne (vecne par percentne nabijanie a vybijanie) alebo nie. Skladovana v izbe, takze cca 22C a v nabitom stave - Samovybijanie zo 100% na asi 75-80% za mesiac.
    If you hold a Unix shell up to your ear, you can you hear the C.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.