Kit je nový maskot webového prohlížeče Firefox.
Mastodon (Wikipedie) - sociální síť, která není na prodej - byl vydán ve verzi 4.5. Přehled novinek s náhledy v oznámení na blogu.
Německo zvažuje, že zaplatí místním telekomunikačním operátorům včetně Deutsche Telekom, aby nahradili zařízení od čínské firmy Huawei. Náklady na výměnu by mohly přesáhnout dvě miliardy eur (bezmála 49 miliard Kč). Jeden scénář počítá s tím, že vláda na tento záměr použije prostředky určené na obranu či infrastrukturu.
Po dvaceti letech skončil leader japonské SUMO (SUpport.MOzilla.org) komunity Marsf. Důvodem bylo nasazení sumobota, který nedodržuje nastavené postupy a hrubě zasahuje do překladů i archivů. Marsf zároveň zakázal použití svých příspěvků a dat k učení sumobota a AI a požádal o vyřazení svých dat ze všech učebních dat.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zahajuje sektorové šetření v oblasti mobilních telekomunikačních služeb poskytovaných domácnostem v České republice. Z poznatků získaných na základě prvotní analýzy provedené ve spolupráci s Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ) ÚOHS zjistil, že vzájemné vztahy mezi operátory je zapotřebí detailněji prověřit kvůli možné nefunkčnosti některých aspektů konkurence na trzích, na nichž roste tržní podíl klíčových hráčů a naopak klesá význam nezávislých virtuálních operátorů.
Různé audity bezpečnostních systémů pařížského muzea Louvre odhalily závažné problémy v oblasti kybernetické bezpečnosti a tyto problémy přetrvávaly déle než deset let. Jeden z těchto auditů, který v roce 2014 provedla francouzská národní agentura pro kybernetickou bezpečnost, například ukázal, že heslo do kamerového systému muzea bylo „Louvre“. 😀
Z upstreamu GNOME Mutter byl zcela odstraněn backend X11. GNOME 50 tedy poběží už pouze nad Waylandem. Aplikace pro X11 budou využívat XWayland.
Byl publikován plán na odstranění XSLT z webových prohlížečů Chrome a Chromium. S odstraněním XSLT souhlasí také vývojáři Firefoxu a WebKit. Důvodem jsou bezpečnostní rizika a klesající využití v moderním webovém vývoji.
Desktopové prostředí LXQt (Lightweight Qt Desktop Environment, Wikipedie) vzniklé sloučením projektů Razor-qt a LXDE bylo vydáno ve verzi 2.3.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Organizace Open Container Initiative (OCI) (Wikipedie), projekt nadace Linux Foundation, vydala Runtime Specification 1.3 (pdf), tj. novou verzi specifikace kontejnerového běhového prostředí. Hlavní novinkou je podpora FreeBSD.
Bylo nebylo, dávno tomu, jsem studoval na Filozofické fakultě MU v Brně. Obor zcela mimo zdejší rámec i mou současnou profesi. Ale díky tomu jsem měl možnost zažít onen drastický přerod akademické sítě, kdy znakové terminály začaly být nahrazovány převratnými Windows98 a studenti objevili možnosti chatu. Mě chat nikdy nebral, naopak mě zaujaly možnosti webu. S instinktem stopaře jsem vycítil budoucnost unicode a pídil se po nějakém editoru který by je uspokojivě zvládal. A tenkrát jsem objevil Uniedit . Ukázalo se, že ten unicode editor je součástí komplexního projektu WinCalis, určeného pro programování multimediálních výukových testů - třeba cizích jazyků.
Zdrojový kód se silně podobal XML a co bylo naprosto bomba - ta aplikace byla provozovatelná i na 16-bitových Win3.11. Stáhnout se to dalo tehdy zdarma, včetně manuálu. Možnosti této aplikace mne tak fascinovaly, že jsem se na ni snažil upozornit naše vyučující - marně. Dnes už vím jak jsem byl bláhový, chtít po nich něco co dodnes je u většiny z nich mimo rámec chápání. Přesto si tak říkám, že to je přesně to, po čem je dnes v našem školství poptávka, protože WinCalis se časem změnil na WebCalis a umožnil dělat také on-line zkušební testy.
Bohužel poslední aktualizace byla před pěti lety, ale kdo ví? Třeba některý z jiných projektů ho nahradil, ale ten starý WinCalis mám dodnes ještě někde na disku schovaný..
Tiskni
Sdílej:
.
Imho je samotný e-lerning nepoužitelný s jakýmkoliv systémem. Je to de facto jen "podporované samovzdělávání", což nemůže dosahovat kvalit běžné výuky. Ačkoliv nejsem psycholog, je e-lerning podle mě příliš neosobní a odtažitý a příliš spoléhá na osobní píli...
a jestli WebCalis funguje tak jak to, co jsem po 10 minutách prohledávání toho nepřehledného webu identifikoval jako něco co by teda mohlo být demo, tak potěž pánbůh... To už jsou lepší i testy v ISu MUNI (ne že bych proti nim něco měl, ale imho je to dosti jednoduchý a jednoúčelový nástroj, čímž netvrdím, že neplní svůj účel
).
. Takové nahrávané přednášky v ISu, skripta na webu v PDF, ukázky látky do matematiky zpracované v Maple, ukázkové zdrojáky, cvičné testy, to není vůbec špatný _dopněk_ výuky. Horší je, když se předmět vyučuje jenom "elektronicky". To je k ničemu. V praxi to znamená "nauč se to jak umíš a kdy chceš, my na tebe nemáme čas, ale pak si přijdeš napsat písemku"...
Ale já si raději zajdu na přednášku (přednášející má aspoň radost, mou neúčastí by počet přítomných
poklesl tak o 10-30%
), a jsem rád, že naši přednášející nanejvýš nahrávají zajímavé odkazy či texty na svoje stránky a neobtěžují ani nás, ani sebe oním ISem, a to
mnohdy ani kvůli přihlašování na zkoušky. U nás na fyzice totiž nemáme informační systém moc rádi, třeba při nahrávání bakalářské práce do informačního systému jsem jeho tvůrce celkem oprávněně tituloval nelichotivými výrazy, nicméně po skupinové konzultaci přes ICQ se nám vložit naše dílka nakonec podařilo.
E-learning podle mého obnáší a obnášel vždy jen konzultace se spulužáky při řešení domácích úloh a protokolů a výměnu různých studijních materiálů, obojí však ale (pro jednoduchost) zcela mimo rámec ISu…
.
Jinak imho IS není (dokonce ani na FI MUNI) jedinou možnou formou komunikace. Pořád máme studijní a pořád se proděkani a děkan fyzicky nachází v budově fakulty... Imho nepochopitelné ignorování aplikací ISu některými fakultami jen přináší problémy při mezifakultním studiu. Zapíšu si předmět a pořád čekám na jeho rozvrh, jenže se nedočkám, protože "u nás se rozvrh vyvěšuje u vrátnice, my to do ISu nedáváme" nebo "Ale vy jste nevěděl, že na zkoušku se musíte zapsat do papírů na nástěnce? Ale teď už je pozdě...".
A přihlašování na zkoušky po netu je zcela nejlepší vlastnost ISu. Představa, že musím jet na fakultu vystát si frontu u nějaké nástěnky jen abych se zapsal na zkoušku mi přijde nepochopitelná.
No a možnost cvičných testů a elektronických studijních materiálu je imho na domácí procvičování ideální...
(Btw. jeden absolvent PřF mi říkal, o co na FI přicházíme, když nemáme papírové studijňáky. A měl pravdu. Uznal to i jiný kolega z PřF, který si ho zapomněl a musel proto na fakultu další den znova... Naštěstí mu tu známku zapsali do ISu, tak měl důkaz, že tam byl
)
“People have now-a-days got a strange opinion that everything should be taught by lectures. Now, I cannot see that lectures can do so much as reading the books from which the lectures are taken. I know nothing that can be best taught by lectures, except where experiments are to be shewn. You may teach chemistry by lectures — You might teach the making of shoes by lectures!” — Samuel Johnson, quote from Life of Johnson (1791).