O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025. Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Projekt OpenCard skomírá.. na koho hodit černého Petra za utopené miliony?
No přeci na koho jiného, než na obecně nenáviděné úředníky! Neschopné IT pracovníky na úřadech! Darmožrouty, co se celý den dloubou v nose a hrají si na počítači, zatímco nezdolní a neúplatní zastupitelé zasedají a řídí samosprávu až se z nich kouří! Kacíř, kterého by snad napadlo, že právě oni by měli nést plnou zodpovědnost za tuhle krávovinu, patří kam jinam než na hranici!
Pánové hřeší, hřeší na loayalitu IT pracovníků víc než je zdrávo. Možná by nebylo od věci dát jim pocítit - takovým malým "neplánovaným" výpadkem - že si ve skutečnosti bez těch šedých myší na IT odděleních ani neprdnou..
Tiskni
Sdílej:
Aha, takže celá Praha jezdí zadarmo? To by mě zajímalo jakej kretén tohle napsal...Jízdné není příjmem projektu Opencard (takže s kreténama příště radši šetři pro sebe)
Tohle vysvětlení nemá chybu.
No to je česká klasika. Nikdo za nic nemůže a skoro miliarda v prdeli. Mě by jen zajímalo, kde udělali soudruh Bém se soudruhem Blažkem chybu. s. Bém to háže na s. Blažka, ale ten taky podle svých slov za nic nemůže. Ještě by měli chlapci uspořádat tu olympiádu, když jim to tak dobře jde.
Na základě čeho je toto lamentování? Zahlíd jsem zmínku o plánování turniketů i něco o stávce. Takže miliardy lítaj vzduchem a MHD se má zdražovat.
K otázce/odpovědi: jak pozoruju, nečinnost se nenosí, tedy vývoj musí být, ať k dobrému nebo špatnému. Činnost musí být vykázána. Tak někdo vymyslel opencard. A turnikety. Pak se časem zruší. Zase bude o čem psát i mluvit, co vykazovat.
Co mate proti turniketum? Pry budou stat pouhych 3,5 miliardy a rocne prinesou 0,5 miliardy. V kombinaci s opencard bude moci prazsky Messner kontrolovat, jestli nechodite pozde do prace, nebo nezahybate manzelce. Proste sama pozitiva.
Nevěřim, že je to tak bílé, jak se tvrdí, ohledně ekonomie provozu.
Je to jeste belejsi, nez si myslite. Ty 3,5 miliardy se po 500 milionech rocne vrati za pet let. Evidentne to maji spocitany na halire presne, takze ja jim verim.
Já to taky tak vidim ... nedávno jsem postnul něco, z čeho bych zase moh citovat ...
Stretýdži
Několik vznosných slajdů s mohutnou vizí na léta dopředu. Stretýdži obvykle vydrží šest měsíců, pak velký vizionář nenápadně změní názor, ale na to se nevyplatí upozorňovat. Stretýdži má pro firmu ten přínos, že její vytváření zabaví šéfy, kteří by jinak mohli natropit větší škody.
Prostě sliby se dávaj, aby se neplnily, odpovědné osoby nejsou. A nějak to dopadne.
Ty 3,5 miliardy se po 500 milionech rocne vrati za pet letSakra, takhle bych taky chtěl umět počítat
V onom odkazu je to uvedený ... a abych citoval ... Kvůli úsporám plánuje podnik mimo jiné omezit také veškeré opravy majetku. ... což znamená, že se zvýší chátrání a zaplatit údržbu bude někdo muset stejně, když ne teď, tak pozdějš o dost víc.
Nechávám stranou fakt, že těch 500 mil. Kč je samo o sobě zjevně nadhodnocené číslo - zřejmě bylo získáno podobným stylem, jakým RIAA, MPAA, BSA a další podobné organizace počítají ztráty z nelegálního užívání autorských děl. V tomto případě to nejspíš počítali jako počet chycených černých pasažérů / počet kontrolovaných cestujících x počet cestujících celkem x cena jednotlivé přestupní jízdenky. Číselně tedy něco ve stylu 40 000 / 1 000 000 x 500 000 000 x 26 = cca 500 000 000 Kč. Neřešili fakt, že drtivá většina lidí používá různé časové jízdenky (vycházejí o desítky procent levněji, někdy až desetkrát) a také to, že někteří cestujících by místo placení necestovali vůbec nebo ani dnes vlastně necestují (jen se schovávají před zimou - bezdomovci).
No tak turnikety byly kdysi i v Praze. Spis jde o to, nakolik realny je "financni plan" a jestli ted je vhodna doba cpat 3,5 miliardy do turniketu, kdyz DPP pomalu nema na platy a opravy majetku. Stejne mam pocit, ze pan Bem se rozhodl privest DPP k bankrotu a nasledne rozoutsourcovat.
)), to je taky důvod proč mě tak překvapila debata o jejich zavádění -- nějak jsme nepostřehl že byly po revoluci zrušené.
Že je blbost investovat do znovuzavádění něčeho takového v situaci kdy DPP nemá peníze, to celkem chápu. Jinak ale obecně moc nechápu výtky proti turniketům. Vážně jsem si ani v jednom ze zmiňovaných měst nevšiml že by třeba ve špičce turnikety nějak zdržovaly provoz, resp. že by se lidé hromadili jen před nimi a pak už nikde. A "velký bratr"? Kristova noho, a jak tedy jinak snadno řídit přístup přes turniket? Teda, napadá -- předplacené jízdenky bez nutnosti mít tam foto, otisky prstů, datum narození dědečka z matčiny strany, atd. Ale to je u nás asi utopie :(
nějak jsme nepostřehl že byly po revoluci zrušené.To jsi nepostřehl správně, byly zrušeny ještě před ní - AFAIK se trasa B otevírala bez nich
Vážně jsem si ani v jednom ze zmiňovaných měst nevšiml že by třeba ve špičce turnikety nějak zdržovaly provozA k tomuhle - vem si třeba stanici metra na Hlavním nádraží - tam se fronty tvoří už teď, kdy lidi jenom prochází a občas si někdo cvakne lístek. Nebo stanice v Dejvicích, když přijede metro zároveň s autobusem, tak se tam lidi motají a těžko vyhýbají už teď. Turnikety na vstupu I VÝSTUPU situaci zákonitě musí zhoršit - jedině by se východ z metra rozšířil, což by znamenalo další složité nebo téměř nerealizovatelné stavební úpravy a tedy další peníze.