Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.
Americký výrobce čipů Nvidia získal od vlády prezidenta Donalda Trumpa souhlas s prodejem svých pokročilých počítačových čipů používaných k vývoji umělé inteligence (AI) H20 do Číny. Prodej těchto čipů speciálně upravených pro čínský trh by tak mohl být brzy obnoven, uvedla firma na svém blogu. Americká vláda zakázala prodej v dubnu, v době eskalace obchodního sporu mezi oběma zeměmi. Tehdy to zdůvodnila obavami, že by čipy mohla využívat čínská armáda.
3D software Blender byl vydán ve verzi 4.5 s prodlouženou podporou. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Open source webový aplikační framework Django slaví 20. narozeniny.
V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.
Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.
Výroba 8bitových domácích počítačů Commodore 64 byla ukončena v dubnu 1994. Po více než 30 letech byl představen nový oficiální Commodore 64 Ultimate (YouTube). S deskou postavenou na FPGA. Ve 3 edicích v ceně od 299 dolarů a plánovaným dodáním v říjnu a listopadu letošního roku.
Společnost Hugging Face ve spolupráci se společností Pollen Robotics představila open source robota Reachy Mini (YouTube). Předobjednat lze lite verzi za 299 dolarů a wireless verzi s Raspberry Pi 5 za 449 dolarů.
Dnes v 17:30 bude oficiálně vydána open source počítačová hra DOGWALK vytvořena v 3D softwaru Blender a herním enginu Godot. Release party proběhne na YouTube od 17:00.
McDonald's se spojil se společností Paradox a pracovníky nabírá také pomocí AI řešení s virtuální asistentkou Olivii běžící na webu McHire. Ian Carroll a Sam Curry se na toto AI řešení blíže podívali a opravdu je překvapilo, že se mohli přihlásit pomocí jména 123456 a hesla 123456 a získat přístup k údajům o 64 milionech uchazečů o práci.
LEGO. I když jsem ho sám v dětství neměl, měl jsem možnost si s ním čas od času pohrát u kamaráda, který jím byl obdařen strýcem ze Švajcu.
Moje neteře už na tom byly o něco lépe, protože přišly na svět, kdy začaly první stavebnice pronikat oficiální cestou i k nám, ale ty mají své kostky schované pro své potomky.
Na legu je totiž nejskvělejší kompatibilita kostek. Fakt, že lze čtyřicet let staré kostky používat bez problémů v kombinaci s těmi co se prodávají dnes, je úžasný.
Quido dostal svoje první LEGO když mu byly necelé dva roky. Lego City 7242. Byl to test - jestli bude kostičky pojídat, nebo ne. Protože jsme dalšího potomka v dohledné době neplánovali, přišlo mi zbytečné investovat do Dupla. Ostatně, s ním měl možnost si pohrát jinde.
Asi do pěti let jsem mu vždycky něco postavil a on si s tím pak hrál. Později jej začali zajímat především panáčci a z kostek si stavěl kulisy, ve kterých si pak s nimi s kamarády hráli.
Pak se objevily první LEGO hry. První jsem mu postavil Minotaura - podle fotky z kostek co jsme už měli. Ale pak dostal i řadu dalších. Mezi jeho kamarády ve škole teď frčí LEGO Ninjago a LEGO Star Wars.
Tady získal asi před dvěma lety konkureční výhodu. "Podědil" totiž velkou bednu kostek po Adamovi. Haňula - Quidova kámoška a jeho ségra je totiž spíš na Duplo. Sety LEGO Star Wars, které v ní byly, se dnes prodávají pouze z druhé ruky.
V současné době už klasické LEGO moc nedostává - babička i tak žehrá, na to kolik ho má a že se povalují kostičky všude možně. Teď si pro změnu "naděluji" LEGO já. Ovšem ne LEGO City či LEGO Creator, ale výhradně LEGO Technics.
Je to tak trochu profesionální deformace. Quido sice již v raném dětství projevil přání vlastnit legového "robůtka", ovšem tehdy ani jeden z nás neměl tušení jak brzy se jeho přání - byť jen na pár týdnů - splní.
Postavit robota zvládnul, ale na programování je u něj ještě brzy. Jeho původní naivní dětská představa byla, že si s ním ten robůtek bude povídat. Nicméně pomalu se blíží čas kdy ho snad - ve spojitosti se školní výukou - možnosti LEGO Technics a Mindstorm NXT zaujmou víc.
I když máme dílků poměrně hodně, těch potřebných není nikdy dost. Taky skladovací prostory nejsou neomezené. Proto mne již před časem zaujaly možnosti virtuálního skládání. Každý si tak totiž může postavit model jaký ho napadne a pak jej časem může zkusit sestavit i v reálu.
Pod wine (PlayOnLinux) lze celkem bez problémů nainstalovat Lego Digital Designer, který nabízí volně ke stažení ze svých stránek přímo firma LEGO. Funguje dobře i s open source grafickým ovladačem, třeba pouze doinstalovat fonty, protože jinak není menu moc dobře čitelné.
Dalším softem, který lze použít je LDCad, který má dokonce nativní binárky pro linux. Ten jsem na rozdíl od předchozí aplikace "objevil" až dnes, takže jsem se s ním ještě moc neseznámil. Stránky ldraw.org sice uvádějí, že lze nástroje LDraw použít i v linuxu, ale web na který odkazují - Holly-Wood.it zmiňuje pouze MLCad (autor Michael Lachmann), který lze provozovat pouze přes wine.
Na LDCad jsem natrefil víceméně náhodou. Jeho autor Roland Melkert má ale v záloze ještě jeden trumf - sic pouze pro MS Windows - LD4DStudio. To pod wine sice jede taky, ale zatím se mi nepodařilo přijít na to, proč u něj nefuguje OpenGL. Tato aplikace by toho měla umět hromadu, včetně animace, ale to už je nad rámec tohoto blogpostu.
Tiskni
Sdílej:
Pro menší děti se nehodí a ty starší, co chtějí od mechaniky pokročit někam dál už moc neuspokojí.Hele, my (18-30leté děti) máme z Merkuru mikroskop s mikroposuvem, robota, spektrometr, a kdybychom ho měli víc, tak i lasercutter :) a plánujeme CT.
Na velké stavby je ho třeba hodněJo, to je smutné, a dneska je to docela pálka
protože kromě záliby v kostkách podporuje taky zálibu v psaní programůPokud se tam pořád používá ten stejný software, jako v roce 2007, tak spíš podporuje asertivitu a sebeovládání…
Ahoj,
přitakávám k vašim názorům. Skutečně generické LEGO kostičky mají vyšší uplatnění v kreativní výstavbě. Novější sady obsahují specifické díly na konstrukce, pro něž jsou určené. Na stavbu doprovodné/pomocné stavby (garáž, domeček) pak objemově nedostačují základní kostičky.
Já došel tak daleko (syn 3 roky), že mu musím sadu - autičko jednorázově slepit (lepidlo na novodur. trubky - inst. potřeby), protože na jinší stavbu se díly moc nehodí, a než dítě doroste do kreativnějšího věku, pak se kritické díly ztratí/zničí. Takhle má autíčko, které má rád a já jej nemusím 4 x denně opravovat a lámat si hlavu co a jak patří.
Samozřejmě slepením konstrukce zlikviduji základní myšlenku LEGA - kreativně si sám postav, co se Ti zlíbí a jak umíš.
Máme i Merkura. Zde bych navázal/doplnil na výrok Aleše. Český Merkur používá v základu šroubky M3,5 x nějaká délka. Náhradní šroubky (nejméně 2 délky) i matky zakoupíš ve Feroně (OV-Přívoz). K zajišťování koleček na osách Merkur používá šruby M3x délka (zase Ferona). Doplnit chybějící šroubky není zásadní problém (pokud máš přístup/dosah do Ferony).
Německý klon Merkura (+ čínské kopie) používá šruby M4x délka. Šroubky zakoupíš v železářství(ve Feroně vždycky). Zde se mi osvědčilo nahradit M4 matice - maticemi M4 samojistícími - celkový výrobek se pak užíváním nerozpadá a není třeba spoje pojištovat kontramatkou. Dítě si pohraje a výrobek (u nás jeřáb) drží, funguje a vydrží...
Zcela mimo Linux, ale ze života a pro život...
od takovych 10 let to pry ukazuje na nejakou odchylu od normaluTo píšeš, jako kdyby to byla vada :D Odchylky od normálu FTW \o/