Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Bylo vydáno OpenBSD 7.7. Opět bez písničky.
V Tiraně proběhl letošní Linux App Summit (LAS) (Mastodon). Zatím nesestříhané videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.
Obrátil se na mne kamarád. Aktivní důchodce. S dotazem, jestli by na jeho staré plečce s MS Windows 10 fungoval Linux. Marně jsem se mu snažil šetrně sdělit, že už nemá na tomhle světě tolik času, aby ho mohl ubíjet čekáním, než ten jeho křáp zobrazí nějaké okno. Zkrátka to chce zkusit.
No tak jsem mu teda alespoň připsal pár slov, s čím začít a zároveň ho odkázal i na můj prastarý text z roku 2009, na který teď hodlám odkázat ty z vás co žijí v iluzi že linuxové distro bylo stvořeno z žebra Michaela Shuttlewortha
Takže pokud vás zajímá jaké distribuce kralovaly v dřevních dobách, máte něco k přečtení. A pokud sami patříte do skupiny "old hats" a máte chuť se podělit s tím, jaké byly tenkrát vaše první krůčky, diskuze je k dispozici.
Mou první distribucí byl PhatLinux, o čemž jsem tu psal již v roce 2007 a příkaz, se kterým jsem začínal prozkoumávat "o co go" ls
. A nejcennější literaturou, kterou jsem měl tenkrát k dispozici byla referenční příručka základních unixových příkazů. Ovšem o tom jsem tady také již psal. Před třemi lety, v rámci blogpostu Za dobré vysvědčení knihu. V podstatě jsem, jako v mnoha jiných oborech, self-made man, což určitá skupina jedinců, která má i zde své zástupce, jak vidno těžce nese.
Mimochodem, koupě za to stála. Kniha se účinkem neminula. Synátor se odradit nenechal a navzdory mému usilí, aby akcentoval spíš to k čemu má vlohy, hodlá nastoupit ještě s několika kamarády po prázdninách na náš ústav.
Tiskni
Sdílej:
Mám starší notebook Compaq 6930p, na který jsem před několika lety nainstaloval OS Windows 10. Jenomže notebook má jen 2MB operační paměť a nejde rozšířit. A práce s takovým strojem je o nervy.Tohle mi napsal. Tož asi tak. Prostě křáp do kterého se nevyplatí už nic investovat. Ani peníze, ani čas. RAM neseženeš a investovat do SSD? Lepší je podle mne ty prachy dát do prasátka, a o to levněji pořídit třeba tohle.
Není web jako web. Ale ano. Nicméně, jako tréningový stroj to stačí. Má ještě jeden, trochu novější notes a myslím, že koketuje s tím, že by přešel na linux úplně. Jen si na to zatím netroufá.
Což mi připomnělo, abych cinknul jinému kámošovi. Tomu stříkly nervy před několika lety a šel do toho po hlavě. Neozýval se tak dlouho, že jsem se domníval, že si to nechal od někoho přeinstalovat. Ale ukázalo se, že ne. Což o to, jemu bych v tomto směru až tak nevěřil, je příliš hrdý na to aby přiznal, že udělal botu. Řekla mi to jeho žena. Sice se u toho někdy vzteká, ale zatím si nakonec vždy poradil, takže nemá důvod volat o pomoc.
Souhlasím. Taky ho doporučuji všem, co se nehodlají ve svém operačním systému šťourat. A taky těm, co nesnáší změny GUI, které pro ně s každou verzí vymýšlí růžový poník někde v Redmondu. Tyhle lidi totiž absolutní svoboda linuxové distribuce frustruje.
Mimochodem, kamarád zvládnul po telefonu jak výrobu bootovatelné instalační flashky v prostředí MS Windows, tak instalaci Debianu s XFCE na onoho křápa. A má radost jak malé děcko z toho že má novou hračku.
To, že se na svém macu, zakoupeném někdy před rokem 2015 v Japonsku, už nic nezaktualizuje, byl důvod proč loni musel zakoupit nový křáp jiný můj kámoš. Doporučil jsem mu to, protože s jeho náturou by si jen těžko zvykal na změnu.
Perličkou je, že jeho žena stále používá jejich starý komp, který jsem jim preinstaloval na Debian s XFCE poté, co jim nějaká sračka obsah původních Windows komplet zašifrovala. Klel jsem tehdy jako pohan, protože kdyby se ozvali ihned jak narazili na problém, byla šance něco zachránit. Otáleli 14 dní, a ozvali se až ve chvíli kdy to začalo šifrovat i systémové knihovny. Přišli tak komplet o všechny fotky, včetně svatebních. To už bude také nejméně 5 let nazpátek.
Tak každý má jiné preference. Kupř. jsou jedinci co dojdou vyvrcholení, jen pokud je partnerka řádně zmrská. Nebo takoví co se potřebují předtím s partnerkou dohádat jako psi. Mne takové praktiky odpuzují, ale je to jejich věc. Do soukromí nikomu nelezu.
Což mi ale připomnělo jinou věc. Tuhle jsme se bavili se synátorem o škole. Jak byste reagovali vy, kdyby po vás učitel češtiny (!) chtěl, abyste mu vyjmenovali alespoň dva americké homosexuální autory?
Myslíš jako, že kdy o někom víme že byl buzna, jeho dílo rázem získá na kvalitě?
Jistě. Je zajímavé vědět o autorovi věci, které jeho dílo zasadí do nějakého kontextu. Jenže to má být záležitostí literární vědy, ne výuky českého jazyka a literatury na gymnáziu. Ta má být podle mně úplně o něčem jiném.
Od matury by mě pravděpodobně z češtiny vylili, kdybych nebyl jediný z celé školy, kdo měl maturitní písemku z češtiny za 2. Všichni ostatní měli hodnocení 3 a méně. Při ústní zkoušce si to pak vylepšili memorováním nadrcených otázek, které jsem ani neviděl. Měl jsem jak se říká z prdele kliku, protože když jsem si povzdechl – poté co spolužačka dostala otázku o níž jsem se domníval, že bych k ní byl schopen něco říct – že si vytáhnu beztak nějakou pitomou otázku č. 17. Tak mi na to řekla: „A to není zas tak špatné? Bezruč, Tilschová, Martínek.” A to bylo pak taky to jediné co jsem ze sebe dostal, když jsem si tu otázku č. 17 skutečně vytáhnul.
Dnes vím paradoxně o těchto autorech víc, než většina z vás. A jsem toho názoru, že je naprostá kokotina vykládat něco o jejich knihách jelitům, co nejsou schopna ty knihy prožít.
Lehce mě zaráží, že se pohoršuješ nad zcela normálním slangovým výrazem, který má a vždycky měl jeden konkrétní význam, ale podsouvání homosexuality, jako normality, či dokonce symptomu výjimečnosti, tě nechává chladným.
To, že je někdo buzna normální není a nikdy nebylo. Je to stav mysli, který si nikdo nevybírá. Lézt těmto lidem do soukromí je špatné, stejně jako je špatné jim hlídat právo na lásku. Ovšem také to není nic, co by je nadřazovalo vůči ostatním.
A nikdo z těch o kterých vím, že mají tenhle problém, není šťastný z toho, jak se neustále do toho šťourá. Mají z toho pocit, jako by je někdo svlíkal do naha někde na náměstí.
U nás nikdy nebylo zvykem se na takové věci ptát. Buzna, je a vždycky bylo označení homosexuála který svou odlišnou sexuální orientací otravuje svoje okolí. Ze slova buzerovat ostatně také tohle slovo vychází. Není to nic vulgárního. Jo a taky se u nás vždycky říkalo, že není sprostý ten kdo sprosté mluví, ale ten kdo sprostě myslí. Tj. vidí vulgaritu tam kde není.
Jak říkáte, jejich sexuální orientace není věcí jejich volby, mají proto požívat méně práv než ostatní?
Já něco takového říkám? Vy snad něco takového v souvětí „Lézt těmto lidem do soukromí je špatné, stejně jako je špatné jim hlídat právo na lásku.” vidíte?!
To, že je někdo buzna normální není a nikdy nebylo. Je to stav mysli, který si nikdo nevybírá.
To, že je někdo buzna normální není a nikdy nebylo. Je to stav mysli, který si nikdo nevybírá.Pokud je někdo označen za nenormálního, na základě stavu jež nemůže ovlivnit. Například do intervalu výšky 160cm-200cm (odhad) se vejde 96% mužů, dává nám to o těch s výškou 201cm prohlásit, že jsou nenormální? Zaslouží si osoba s výškou vymykající se "normě" ostrakizaci? Měl byste s jejich průvodem také problém? Ve Starém Řecku lidé s homosexualitou problémy neměli. Možná křesťanství ve snaze se odlišit od starších náboženství v rámci vymezení v relativně národně/náboženských homogenních společnostech vzalo za vděk každou menšinou.
homosexuální vztahy mezi zvířaty tu byly pravděpodobně podstatně dříve než první lidský heterosexuální vztahOpice bezne sukaji v i ramci rodiny. A?
Heterosexuální projevy lásky jsou běžné jak na veřejnosti, sdělovacích prostředích i kultuře. Na základě čeho by to mělo být omezeno pouze na tuto skupinu.Bracha se segrou, kozomrdi, pedofilove a dalsi sexualnich mensiny taky maji pravo na normalizaci sve lasky v mediich a ve skole, taky si to sami nevybrali a taky se driv zavirali do blazince...
případná nesnášenlivost jde pouze na vrub míry naší tolerance (případně nedostatku výchovy k ní)Presne tak. Plati pro vyse zminene skupiny, a rovnou i vsechny ostatni.
Vždycky si říkám kolik prarodičů a rodičů dnešních bigotních lidíTak schvalne, jsi bigotni nebo ne?
Opice bezne sukaji v i ramci rodiny. A?Zákonné normy jsou v tomto nejednotné, například v U.S.A. se to údajně podle státu mění od prakticky bez postihu, až k zákazu do druhého kolene.
Bracha se segrou, kozomrdi, pedofilove a dalsi sexualnich mensinyNapříklad Dánsko k zoofilii přijalo zákonnou úpravu relativně nedávno. Podle české legislativy údajně nejde o trestný čin, pokud to není spojeno s týráním zvířat či jiným porušením zákona.
A ještě k té definici onoho slova normální. Norma, je věc všeobecného konsensu. A to co se mu vymyká bylo vždy nenormální. Z biologického hlediska jsou tedy homosexuální vztahy nenormální, neboť představují evoluční konečnou. A to, jak reaguje na onu nenormalitu okolní společnost je vždy nevypočitatelné.
Pokud chcete být objektivní, tak byste se měl stejným způsobem bít i za práva pedofilů aj. Protože i jejich touhy jsou přirozené a v rámci některých společností normální. Ovšem tušíte vůbec jaká je realita? Mám kamaráda, který byl v minulosti obviněn z pedofilie. I když mu nic neprokázali byl na základě „znaleckého” posudku preventivně odsouzen. Uplynulo od té doby 17 let. A je to tady zas. A jenom proto, že jeho svěřenci přijali pozvání do sauny od kámoše, který vůbec netušil, že měl v minulosti takový problém, jelikož ho viděl prvně v životě. Je to čtrnáct dní, co se po něm slehla zem? Podle nějaký ostražitý rodič, bezprostředně poté co se vrátili, nažhavil telefon a teď nejspíš sedí někde ve vyšetřovací vazbě.
A jenom proto, že jeho svěřenci přijali pozvání do sauny od kámoše, který vůbec netušil, že měl v minulosti takový problém, jelikož ho viděl prvně v životěPockejte, je tu jeste jedna vec, ktera mi v tom pribehu nehraje... Nechci tu delat nejakeho Colomba, to ja ne, to spis moje manzelka, to ta je pres ty detektivni zapletky... Chcete rict, ze mel kamose, se kterym se videl poprve v zivote? Muj Pes, ten se v parku skamaradi s jinym psem hned, ... ale lidem, .. lidem to obvykle chvilku trva nez se stanou kamarady... nechat takoveho cloveka, co sotva znate, jit se sverenymi detmi do sauny, to si vylozene rika o maler.
A vůbec. Co bychom se bavili nějak abstraktně. Základní info máš tu, zbytek si najdeš na netu. Já se s ním znám od počátku 90 let. Jednou navštívili oni nás a jednou jsme navštívili my je. Náš další kontakt byl taková klasika. Novoročenka, pozvání na akci, atp. Po celé ty roky jen v písemném kontaktu. Ale máme společné známé, kteří ho navštěvovali a občas s tou jeho grupou i vyrazili na společnou akci. V prostředí, ve kterém se pohybuje vždy platilo, že pokud někdo někoho někam přitáhne, tak za něj i ručí, ovšem na můj vkus byl až příliš důvěřivý a v tom roce 2006 na to dojel. Podle mne se ten jeho „případ” svezl s jinou pedofilní aférou, která se shodou náhod odehrála rovněž v Kostelci a ve stejnou dobu. Jenže jinde a s jinými aktéry. A ti šli bručet natvrdo. Nicméně rozsudek byl rozudek a podmínka, podmínkou.
S tím druhým kámoše, o kterém byla řeč, se známe stejně dlouho, ale mnohem víc. Naši synové se kamarádí téměř od narození. Před 20 lety založil první mimopražský lakrosový klub. A v roce 2011 pro něj získal jeden z objektů na Muně. Kde jsme posledních 12 let jsme společně makali aby se dal využívat jako základna. A loni vybudováním oné sauny (jeho pýchy), se to konečně překlopilo do stavu, kdy už toho mohou skupiny cca do 20 lidí, které nejsou rozežrané současným komfortem, využít. Proto jsem jim také nabídnul, že by tam mohli jet. Dál už to šlo mimo mne.
Dokud mne nezkontaktoval znepokojený kámoš, s dotazem že se mu nemůže dovolat aby se ho mohl přeptat o co go, protože se tam na něj začali vyptávat policajti. Domníval se původně, jestli někde nerubali načerno dřevo, ale ukazalo se že ne. Teprve poté když jsem se vyptal jak vůbec ten pobyt proběhnul mi docvaklo o co nejspíš půjde. Jeho samotného to ani nenapadlo. A do té sauny je pozval jedině a právě proto, že mu přišli v pohodě. A upřímně. Představa nějakých orgií v oné sauně, mi přijde komická.
Z biologického hlediska jsou tedy homosexuální vztahy nenormální, neboť představují evoluční konečnou.Což je blbost. Vysvětleno to bylo na tomhle webu tolikrát, že mě překvapuje, že to někdo, kdo to tu čte tak dlouho jako ty, pořád opakuje.
Pokud chcete být objektivní, tak byste se měl stejným způsobem bít i za práva pedofilů aj.Proč je tohle blbost, tu taky bylo napsáno nejednou. A pokud člověk aspoň trochu přemýšlí, tak mu to dojde i bez toho.
(Bible se snad nikde nevyhrazuje vůči lesbické lásce)Pokud vím, tak Bible se nikde nevyhrazuje ani proti lásce dvou mužů. Bible takový koncept (dva lidé stejného pohlaví tvořící pár) nezná, tedy nehodnotí. Veškeré výhrady vůči homosexalitě v Bibli nějak souvisí s náboženskými rituály okolních národů. Tedy pokud vím - je to víceméně na úrovni jedna paní povídala, ale dává to smysl, tehdejší společnost fungovala trochu jinak. Z podobné kategorie je i příběh o "slavném" Onanovi :)
onan v biblii nie je o onanii, ale o prerusovanej sulozi, kde boh onana za tento vynalez potrestal stratou semena.
Drobná korekce. Je to o přerušované souloži, ale trest následoval za to, že tím semenem nevykropil hrobku nějaké babě. Nikoliv, že by mu přestaly za trest fungovat varlata.
Zkrátka, pokud někdo své semeno pošle někam do prdele, místo do dělohy, je pohledu Bible hoden zatracení.
A v kontextu doby je to zcela pochopitelné opatření. Při vysoké úmrtnosti novorozenců bylo pro přežití židovského národa důležité aby se množili jak králící, pokud je okolní, početnější národy nepřeválcovaly. A kdo není blbý, ten si uvědomuje tohle riziko i dnes. Jenomže si zároveň uvědomuje i fakt, že pokud není kvantita provázeno kvalitou, je to stejné, jako by to svoje sémě poslal do prdele.
To je celkem fuk, ne? Pro bajkaře bylo podstatné že to mohli uvádět jako příčinu toho co se mu stalo pak.
Taková myšlenková zkratka. Podobně jako v tom starém frku s akvárkem:
Velitel vysvětluje nováčkovi co je dedukce a tak mu uvede příklad: „Máš doma akvárko?” „No, mám.” „A máš v něm rybičky?” „Mám.” „To máš asi rád zvířata, že?” „Jo, to jo.” „A lidi asi taky?” „No, jo.” „Takže, to máš rád i ženský.” „To mám.” „No, vidíš, tak tomuhle se říká dedukce.”
Načež dotyčný dorazí na služebnu a kolega se ptá: „Co ti chtěl velitel?” „Vysvětloval mi, jak se používá dedukce.” A na tázavý koleglv pohled pokračuje: „No, máš doma akvárko?” „Ne.” „Tak seš buzerant.”
Neoplodňuješ? Shoříš v pekle.
No, jak jistě pamatuješ, tak školní pojetí výuky literatury nebylo moc zaměřeno na kvalitu, ale témata. Takže jsme se učili o realistech kteří psali o tvrdé realitě, romanticích kteří se realitou moc svazovat nenechali, sociálně laděné autory, autory píšící o hospodářské krizi, díla zaměřená na věděckotechnický pokrok (protože "scifi" rozhodně nebyl akceptovaný termín). Autoři píšící o homosexualitě a podobných tématech za nás nebyli, ale do tohoto konceptu jednoznačně 100% patří. Já bych to asi pojal jinak - jako někdo kdo ocení kontrast mezi rozlehlou kompozicí Dickense a úspornou efektivitu Austenky mi přijde trochu vedlejší téma postavení žen nižší aristokracie za regenstké éry či tvrdý život nižší buržoazie éry viktoriánské.Myslíš jako, že kdy o někom víme že byl buzna, jeho dílo rázem získá na kvalitě?
Myslíš jako, že kdy o někom víme že byl buzna, jeho dílo rázem získá na kvalitě?Ne. Ale pokud to dílo vzniklo v době a místě, kdy tato sexuální orientace byla ve společnosti intenzivně vnímána, tak to může změnit pohled na to dílo. Klidně oběma směry. Podobně bych to viděl u jakékoli skupiny, pro kterou někdy platilo totéž, i když příslušnost k té skupině sama o sobě na vlastnosti literárního díla nemá z principu velký vliv. Ona výuka Českého jazyka a literatury na gymnáziu je vlastně výuka literární vědy. Mě se to taky úplně nelíbí, myslel jsem, že je to z mého příspěvku jasné. Což ovšem neznamená, že mi přijde správné tvrdit učiteli, že mě to nezajímá. Na ten gympl chodit nemusím. I když možná taky bylo mohlo být smyslem výuky takových informací sdělení, že na homosexualitě není nic dehonestujícího.
I když možná taky bylo mohlo být smyslem výuky takových informací sdělení, že na homosexualitě není nic dehonestujícího.Na to staci v Hudebni vychove misto nejakych vykopavek pustit Queen/Mercuryho :)
Ostatně, nic ti nebrání ho kontaktovat a poptat se, jak mu to jde.
Jo a tenhle, je ten co přišel kvůli nedostatku drzosti o data. Ovšem tobě, jak se zdá, drzost nechybí. Jenom odvaha.
Kerninghan, Ritchie, Programování v jazyce C SNTL 1989To je ta kde je "zombie" přeloženo jako "mátoha"? Tu jsem si četl v Místní Lidové Knihovně