abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 15:33 | IT novinky

    Po 26 letech od protiprávního policejního zásahu, který byl spuštěn na základě podnětu společnosti Microsoft, Obvodní soud pro Prahu 2 rozsudkem potvrdil, že Mironet prokázal významnou část svého nároku na náhradu škody vůči Ministerstvu spravedlnosti ČR. Soudem nyní přiznaná část nároku znamená rekordní odškodné, jaké kdy české soudy přiznaly za nesprávný postup státu. Spor byl rozdělen na několik škod, u pravomocně uzavřených částí

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 15
    včera 15:22 | Nová verze

    Lehké desktopové prostředí LXQt bylo vydáno ve verzi 2.4.0. Jde o převážně opravné vydání s drobnými vylepšeními podpory Waylandu.

    |🇵🇸 | Komentářů: 0
    včera 12:44 | IT novinky

    Počítačová hra Kingdom Come: Deliverance 2 českého studia Warhorse získala cenu BAFTA v kategorii nejlepší příběh. V konkurenci pěti dalších nominovaných děl porazila i úspěšnou francouzskou hru Clair Obscur: Expedition 33, která v letošním ročníku získala cenu za nejlepší hru roku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 12:22 | Komunita

    Projekt KDE oslaví v říjnu 30 let. Matthias Ettrich poslal 14. října 1996 do diskusní skupiny comp.os.linux.misc zprávu, která započala historii projektu. Důležité milníky jsou zobrazeny na časové ose KDE.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 02:55 | Komunita

    Byly vyhlášeny výsledky letošní volby vedoucí/ho projektu Debian (DPL, Wikipedie). Poprvé povede Debian žena. Novou vedoucí je Sruthi Chandran. Letos byla jedinou kandidátkou. Kandidovala již v letech 2020, 2021, 2024 a 2025. Na konferenci DebConf19 měla přednášku Is Debian (and Free Software) gender diverse enough?

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    včera 00:55 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 10.3 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Přidána byla podpora Orange Pi 4 LTS. Přibyl balíček Prometheus.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    19.4. 18:55 | Nová verze

    Implementace VPN softwaru WireGuard (Wikipedie) pro Windows, tj. WireGuard pro Windows a WireGuardNT, dospěly do verze 1.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    19.4. 16:11 | IT novinky

    V Pekingu dnes proběhl 2. ročník půlmaratonu humanoidních robotů. První 3 místa obsadili roboti Honor Lightning v různých týmech. Nový rekord autonomního robota je 50 minut a 26 sekund. Operátorem řízený robot to zvládl i s pádem za 48 minut a 19 sekund. Řízení roboti měli časovou penalizaci 20 %. Před rokem nejrychlejší robot zvládl půlmaraton za 2 hodiny 40 minut a 42 sekund. Aktuální lidský rekord drží Jacob Kiplimo z Ugandy s časem 57 minut a 20 sekund [𝕏].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    17.4. 17:11 | Zajímavý článek

    Stanislav Fort, vedoucí vědecký pracovník z Vlčkovy 'kyberbezpečnostní' firmy AISLE, zkoumal dopady Anthropic Mythos (nový AI model od Anthropicu zaměřený na hledání chyb, který před nedávnem vyplašil celý svět) a předvedl, že schopnosti umělé inteligence nejsou lineárně závislé na velikosti nebo ceně modelu a dokázal, že i některé otevřené modely zvládly v řadě testů odhalit ve zdrojových kódech stejné chyby jako Mythos (například FreeBSD CVE-2026-4747) a to s výrazně nižšími provozními náklady.

    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 8
    17.4. 12:44 | IT novinky

    Federální návrh zákona H.R.8250 'Parents Decide Act', 13. dubna předložený demokratem Joshem Gottheimerem a podpořený republikánkou Elise Stefanik coby spolupředkladatelkou (cosponsor), by v případě svého schválení nařizoval všem výrobcům operačních systémů při nastavování zařízení ověřovat věk uživatelů a při používání poskytovat tento věkový údaj aplikacím třetích stran. Hlavní rozdíl oproti kalifornskému zákonu AB 1043 a kolorádskému SB26-051 je ten, že federální návrh by platil rovnou pro celé USA.

    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 13
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (14%)
     (8%)
     (1%)
     (12%)
     (30%)
     (3%)
     (6%)
     (2%)
     (15%)
     (25%)
    Celkem 1365 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník

    Ubuntu-server nebo Debian

    2.2.2009 14:43 | Přečteno: 2198× | poslední úprava: 2.2.2009 15:02

    Řeším poměrně palčivou otázku, zda na malý komunitní server (do 10 uživatel) nasadit Ubuntu-server, Debian stable nebo Testing. Server je řešen "moderní" AMD 740G deskou a 45W procesorem, takže tento HW by měl být podporován. V provozu bude primárně Samba pro Windows a Linux klienty a FTP server. Někdy později možná přibude Proxy a Apache. Docela váhám, kterou z těchto disribucí zvolit. Nejde mi ani tak o to, zda má někdo rád holky nebo vdolky (všechny tři možnosti považuji za kvalitativně podobné), ale zda některé z těchto řešení má nějaké výrazné plusy nebo mínusy, převyšující ty ostatní.

    Pro server jsem zatím vyhrabal 2 stejné disky a nabízí se otázka, co bude pro datovou propustnost lepší. Jednou z možností je RAID 1, druhou pak rozházení vybraných adresářů tak, aby například složka s FTP nebo Sambou ležela na jednom HDD a domovské adresáře uživatel na druhém HDD. Logicky pak plné vytížení HDD s FTP nijak neovlivní dostupnost /home adresáře pro jiné datové přenosy. (jenom taková úvaha)

    EDIT: Anketu jsem zvoral a nejde opravit. Místo "unstable" tam mělo být "testing".

    Pro Debian-testing proto prosím hlasujte na položce debian-unstable.

           

    Hodnocení: 33 %

            špatnédobré        

    Anketa

    server os
     (22 %)
     (69 %)
     (17 %)
    Celkem 126 hlasů

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    2.2.2009 14:52 xindl | skóre: 2 | blog: SALAM_OLEJKUM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian
    neblbni a dej tam debian stable...
    Dalibor Smolík avatar 2.2.2009 18:37 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian

    moje řeč ...


    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    2.2.2009 14:54 Chameleon | skóre: 21 | blog: bezbarve_zapisky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian

    Já jsem rozhodně pro Debian Stable. K unstable bych se uchýlil jenom na desktopu, nebo kdybych věděl že balík opraví něco co mi v stable nejede. Nevidím jediný důvod pro Ubuntu na serveru..

    /--OpenSUSE, prdel Linuxu.--\
    xsubway avatar 2.2.2009 15:44 xsubway | skóre: 13 | blog: litera_scripta_manet
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian

    přesně tak ;-)

    2.2.2009 15:02 neaktivni | skóre: 24 | blog: neaktivni
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian
    ja bych tam dal urcite debian testing (!=unstable), ale ten Vam tam v ankete chybi. mel vyjit uz minuly rok, takzo IMHO je odladeny dostatecne a navic docela aktualni. sice pisi, ze pro nej nevydavaji bezpecnostni aktualizace, ale to bych nevidel tak cerne vzhledem k tomu, ze ma v nasledujicich mesisich plynule prejit na novy stable a tak myslim, ze se bezpecnosti venuji dost.

    debian stable je taky v pohode, pokud nevadi stary software. ale ja radeji testing.
    2.2.2009 15:03 freshmouse
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian

    Je to úplně jedno (Debian Unstable nebo Ubuntu). Zvol si to, co znáš a s čím máš zkušenosti... Já bych proto volil Ubuntu.

    2.2.2009 15:05 freshmouse
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian

    > Unstable

    Chtěl jsem napsat Stable. Ale i to je podle mě jedno. Zálěží na tom, co kdo potřebuje.

    2.2.2009 15:38 James Blond | blog: last_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian

    vidím že nejsem sám, kdo to popletl :-)

    2.2.2009 15:11 Mrkva | skóre: 22 | blog: urandom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian
    Klidně i ten unstable :) Stabilně používám už druhým rokem. Problémy se závislostmi balíků jsem nezpozoroval a vůbec celý systém je poměrně stabilní. To, že se něco občas po updatu rozbije je ale pravda. (I když to se mi stalo vlastně jen jednou - po instalaci X z experimentalu mi přestalo fungovat nastavení klávesnice a horiz. scrollování u touchpadu.) Jinak v pohodě.
    We lived, we danced, we raced, we run, from the oblivion to come, Dressed for the last dance of a hundred thousand suns.
    2.2.2009 15:16 paskma | skóre: 13 | blog: Paskmův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian
    Nemohl sis zvolit mezi podobnějšími distribucemi než Ubuntu a Debian? Jó kdybys uvažoval třeba Opensolaris :-)

    Co se týče Debianu, tak bych se nebál Lennyho, protože to je skoro stable. (Pochopitelně tem toho Lennyho musíš nechat, ne mít natvrdo "testing" a čekat, až se ti tam nasype milion věcí z unstable.)

    Pokud jde o Ubuntu, tak asi nic nezkazíš, když tam dáš LTS, tedy Hardyho namísto Intrepidu.

    Ale celkově je to prašť jako uhoď.
    2.2.2009 15:52 filbar | skóre: 36 | blog: Denicek_programatora | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian
    Mi osobně se líbí nejvíce CentOS, takže bych doporučoval ten ;)
    Shadow avatar 2.2.2009 16:26 Shadow | skóre: 25 | blog: Brainstorm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian
    Ubuntu LTS podle mého stojí za zvážení. Já budu také brzo uvažovat, co na jeden server hodím, a jsem k téhle variantě vážně nakloněn. Podpora zhruba 5 let + Debianí základ, to se mi líbí (CentOS jsem zkoušel a kloním se spíš k Debianu/Ubuntu). Nějaké argumenty proti? Má někdo nějaké negativní zkušenosti s Ubuntu na serveru (desktop neřeším, tam mám Arch Linux), nebo jen všichni používají Debian či něco jiného a na Ubuntu se dívají přes prsty?
    If we do not believe in freedom of speech for those we despise we do not believe in it at all.
    2.2.2009 17:03 Honza "tux" Friesse | skóre: 15 | blog: Tuxův blog | Vyškov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian
    Vysloveně negativní ne, ale ten supportovaný základ je dost malý (v tomto případě by asi stačil, nicméně třeba mc podporováno není). Navíc je to takový support, že v podstatě není. Prostě to není RHEL aby byli lidé, kteří opravují a udržují jádro+user space v chodu i na novém HW a backportují opravy chyb. Nicméně pokud je ten server za FW, který se updatuje, tak proč ne.

    Osobně bych nasadil CentOS.
    Shadow avatar 2.2.2009 17:49 Shadow | skóre: 25 | blog: Brainstorm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian
    Díky za info, ještě to pečlivě zvážím.
    If we do not believe in freedom of speech for those we despise we do not believe in it at all.
    2.2.2009 17:36 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian
    No já bych tam hodil gentoo :-D
    Ale imho to je úplně jedno, hlavně záleží, co se ti bude nejlíp konfigurivat & spravovat. Podle toho se rozhodni ;-)
    2.2.2009 18:28 CET
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian
    Mam gentoo na dvou pracovnich stanicich a nechtel bych to resit na serverech:)

    mame na serverech debian stable, k tomu obcas nejaky backports, a par ubuntu, ktery jsou potreba kvuli testovani. pokud neni potreba nejakej super novej balik, tak stable.
    2.2.2009 17:56 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian
    Lenny (testing) - kedze mas novy HW, tak potrebujes nove jadro. S Etchom sa ti moze stat, ze ani nenabootujes alebo nepojde siet. A tiez kvoli novym verziam. Vydanie Lenny sa blizi, tak nebudes musiet robit hned kompletny upgrade. Na novy server, co som robil nedavno, som dal tiez Lenny.
    Max avatar 2.2.2009 17:57 Max | skóre: 73 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian
    Já bych naladil debian testing, resp. Lennyho. Za pár měsíců je z něj stable a pak ti bude dlouho sloužit. Etch bych dnes už snad ani neinstaloval.
    Nedávno jsem toto řešil. Potřeboval jsem obměnit mailserver, který běží ještě na Sarge :). Jdu jednoznačně do Lennyho a počítám, že v dalších 3 letech nebudu mít problémy a nebudu muset aktualizovat na jinou verzi debiana :)
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    2.2.2009 18:36 Smajchl | skóre: 39 | blog: Drzy_Nazory | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian
    No když to definujes v /etc/apt/sources.lst jako lenny tak to pak bude pohoda tri roky jak rikas, kdyz tam das stable tak se to prece pak da updatovat lehce na lennyho pomoci dist-upgrade z etche...
    My máme všechno co chcem, my máme dobrou náladu!
    Max avatar 2.2.2009 19:27 Max | skóre: 73 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian
    Jasně, že to Lennyho definuju v sources.list. Nedokářu si představit bezproblémový přechod na lennyho se serverem, který nemám u sebe. Na dálku takové velké akce neriskuju ani omylem ;-).
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    2.2.2009 18:34 Smajchl | skóre: 39 | blog: Drzy_Nazory | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian
    Mám malej server doma a na něm Debian stable a je to naprosto ideální, nemusím se o to vůbec starat, po půl roce jsem si řek že udělám update a updatovalo se pár balíků a žádnej problém, všechno je odladěný a funguje to. Debian testing jsem měl na notebooku a tam se pořád objevujou nový verze programů a v případě delšího neaktualizování se toho potom nakupí víc a taky se tam občas našel nějakej bug... Prostě stable je ideální na server. Teda podle mě.
    My máme všechno co chcem, my máme dobrou náladu!
    frEon avatar 2.2.2009 19:44 frEon | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian
    Ja bych se lennyho zas tak nebal. Vzhledem k tomu, ze uz se ceka pouze na instalator, ktery dnes vysel jako RC2, usuzuji, ze lenny uz boucha na vrata serveroven.
    Talking about music is like dancing to architecture.
    2.2.2009 20:14 Roger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian

    Pokud 12 dni povazujete za "bouchani na dvere", tak ano :)

    Trochu me (neprijemne) prekvapilo, ze se o tom nikde na ceskem webu nezminili - pritom bych cekal, ze datum vydani Lennyho je celkem zajimava zalezitost...

    frEon avatar 2.2.2009 23:08 frEon | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian
    Někde se o tom i píše. Toto mi dnes přistálo v RSS.
    Talking about music is like dancing to architecture.
    Max avatar 2.2.2009 19:57 Max | skóre: 73 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian
    Jasně, na server bych si testing dávat také nechtěl, ale chvíli před prohlášením lennyho jako stable bych byl blázen, kdybych instaloval něco jiného.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    3.2.2009 17:40 Smajchl | skóre: 39 | blog: Drzy_Nazory | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian
    Jasne.. ja to psal obecne ne tak ze ted zrovna bude Lenny stable, tak... jasne.. chapu ono asi kdyz definujes distribuci nazvem (lenny) tak to je na server asi i vyhodnejsi ze? Jak dlouho je vlastne jedna verze Debianu podporovana?
    My máme všechno co chcem, my máme dobrou náladu!
    Frt avatar 4.2.2009 10:09 Frt | skóre: 13 | blog: Frtoviny | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian
    Tady je dpověď.
    3.2.2009 09:24 Milan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian
    Mame na serverech CentOS, gentoo, ubuntu server edition. Drive jsem pouzival na serverech debian stable. A pouzil bych ho znovu. V teto chvili primo asi Lennyho, je zmrazen uz dost dlouho a jeho vydani jako stable je na spadnuti.
    3.2.2009 11:19 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian
    Hmm naposled když se kolega snažil na server nainstalovat Ubuntu tak to dopadlo velice zajímavě... :D
    frEon avatar 3.2.2009 18:16 frEon | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian
    To si dokazu predstavit... :-D
    Talking about music is like dancing to architecture.
    3.2.2009 21:01 James Blond | blog: last_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian

    Něco blížšího by nebylo?

    C ose týče porovnání instalace Ubuntu Server 8.10 a Debian Lenny 5.0 RC2 musím říct, že Ubuntu vede velmi výrazně. Možná je to tím RC2, ale debianí instalátor (a to jsou de-facto stejné) je nějaký líný.

    Frt avatar 4.2.2009 10:11 Frt | skóre: 13 | blog: Frtoviny | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian
    Posuzovat "serverový" systém podle instalace ? To se mi nějak nezdá... Spíše bych ocenil zkušenosti z následného provozu distribuce.
    4.2.2009 12:18 rx88
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian

    No nevím. já bych teda neměl odvahu nasadit na server systém, který má problémy s diskovými oddíly. Nemusí to znamenat nic, ale problém se může projevit v nejnevhdnější dobu.

    5.2.2009 18:12 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian
    A on nějaký systém má problém s diskovými oddíly? Nápověda: že je má instalátor ještě nic neznamená.
    Quando omni flunkus moritati
    3.2.2009 11:58 tomasgn | skóre: 23 | JN89GE
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu-server nebo Debian
    urcite debian, na pozadovane ucely klidne testing. nedavno jsem instaloval debian testing na jeden server s tim, ze nez pujde do produkce prejde do stable. asi to vyjde, a problemy zadne :-)

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.