Společnost Epic Games vydala verzi 5.7 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Intel vydal 30 upozornění na bezpečnostní chyby ve svých produktech. Současně vydal verzi 20251111 mikrokódů pro své procesory.
Byla vydána říjnová aktualizace aneb nová verze 1.106 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.106 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Canonical pro své zákazníky, předplatitele Ubuntu Pro, prodloužil podporu Ubuntu LTS z 12 let na 15 let (Legacy add-on). Týká se verzí od 14.04 (Trusty Tahr).
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 5.0.0. Nově je oficiálně podporován Linux ARM64/AArch64. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byla vydána verze 10 dnes již multiplatformního open source frameworku .NET (Wikipedie). Přehled novinek v příspěvku na blogu Microsoftu. Další informace v poznámkách k vydání na GitHubu nebo v přednáškách na právě probíhající konferenci .NET Conf 2025.
Rodina hardwaru služby Steam se začátkem roku 2026 rozroste. Steam Deck doplní nový Steam Controller, herní PC Steam Machine se SteamOS s KDE Plasmou a bezdrátový VR headset s vlastními ovladači Steam Frame.
Amazon Web Services (AWS) oznámil (en) výstavbu Fastnetu – strategického transatlantického optického kabelu, který propojí americký stát Maryland s irským hrabstvím Cork a zajistí rychlý a spolehlivý přenos cloudových služeb a AI přes Atlantik. Fastnet je odpovědí na rostoucí poptávku po rychlém a spolehlivém přenosu dat mezi kontinenty. Systém byl navržen s ohledem na rostoucí provoz související s rozvojem umělé inteligence a
… více »Evropská komise zkoumá možnosti, jak přinutit členské státy Evropské unie, aby ze svých telekomunikačních sítí postupně vyloučily čínské dodavatele Huawei a ZTE. Místopředsedkyně EK Henna Virkkunenová chce změnit doporučení nepoužívat rizikové dodavatele při budování mobilních sítí z roku 2020 v právně závazný požadavek.
sudo-rs, tj. sudo a su přepsané do programovacího jazyka Rust, již obsaženo v Ubuntu 25.10, bylo vydáno ve verzi 0.2.10. Opraveny jsou 2 bezpečnostní chyby.
. Občas se to semele ...
Detaily vás nudit nebudu, stejně byste mi nevěřili
, ale story ze sobotního večera z Dublinu
si zveřejnění na abclinuxu určitě zaslouží. Mám tu oblíbený hostel (Mount Eccles), který
je sice technicky v hodně špatném stavu (alespoň teplou vodu ve sprchách by to chtělo
), ale má svoje kouzlo.
Zpátky k sobotnímu večeru, ve společenské místnosti začneme blbnout s partou angličanek, jedna z nich se
nemůže dostat přes to, že tam jsem v županu a vtipky jedou nahoru dolu ... pak kdyz se ukáže
že typci co postávají kolem jsou jejich manželé, tak vtípky ještě trochu přitvrdíme. A pak to přijde, ukáže se že ti jejich manželé dělají pro Microsoft a tak je o zábavu do konce večera postaráno
. Samozřejmě během pěti minut máme rozjetou (celkem rozumnou) debatu na téma Microsoft vs. open-source.
Akorát z jednoho z microsofťáku se vyklube tak trochu fanatik a zajímavá diskuse se mění ve flamewar. Flamewar dopadá tak, že se shodnem že budoucnost je v cloudu, načež microsofťákům vysvětlim proč Azure je jen zoufalý pokus s křížkem po funuse, a když vidím slzy v očich toho microsofťáka, co to bere až moc vážně, tak toho raději necháme.
A skutečně, open-source teď vládne světu IT ... then you win. Jenže nám ani nešlo o open-source, ale o svobodu a open-source je jen prostředek jak bojovat proti vendor lock-in a podobným zákeřným technikám. Ale svět se změnil. V době cloudu je jedno, že open source "vyhrál", cloudy mají uživatelská data a tak je jedno jestli je jejich business postaven na open-source kódu. Viď současná situace kolem google a zrušení s2s federation u jabberu (a nejen to!). Ale před tímhle nás RMS, FSF, EFF a další varovali už před lety! Začíná další kolo boje za svobodu v cyber světě.
Tiskni
Sdílej:
...open-source teď vládne světu IT...
Vážně? Nevšiml jsem si, že by nějak zvlášť vládl.
, vsechny mozny krabicky, ...), financni business (AMQP, burzy), Mozilla, Chromium, Android, Facebook, Google, Amazon, atd. atd. atd. ... dokonce ani muj zamestnavatel coz je tradicni US korporace nezapomene zminit jak moc podporuje open-source kdy to jen jde (i kdyz se jedna jen o marketing)
budoucnost je v clouduto je posledni dobou cim dal vic rozsireny omyl. Nicmene IMHO stale plati, ze budoucnost patri aluminiu.
. Či?
které vůbec nikoho nezajímajíJá, vůbec nikdo, zde prohlašuju, že se mi příspěvek docela líbil :).
... a pisu to "radoby-velikasskym" stylem, aby to bylo trochu zajimavejsi zejo
(a nemusí být z MS, ani od RMS :))
Zase tak černě bych to neviděl. Ono to tu už jednou bylo, data se nosila do výpočetních center na děrných štítcích a počítalo se na pronajatém HW, pak zase byly osobní počítače bez sítě a všechno se dělalo lokálně… pořád se to mění sem tam
Z „cloudu“1 si můžeme vzít to dobré – je potřeba, aby se z toho stalo něco jako poskytovatel elektřiny – ten ti taky nemluví do toho, jaké spotřebiče od jakých výrobců si připojíš – prostě platíš za spotřebované kWh a víc ti do toho dodavatel nekecá. Data si zašifruješ a podepíšeš (resp. odšifruješ a ověříš) na klientech a poskytovatel ti dává jen místo na disku a konektivitu. To je ten správný cloud.
[1] lépe řečeno IaaS, SaaS
Cloud je v první řadě marketingová sračka, dost těžko ho jde používat jako odborný a definovaný termín.
Cloud jsem v počátcích vnímal jako službu podobnou VPS, ale s tím rozdílem, že je neomezeně1 škálovatelný, dá se plynule snadno a rychle měnit výkon a zákazník platí jen za spotřebované zdroje místo fixního paušálu. Takový termín by i celkem dával smysl. Jenže pak se tím začalo nálepkovat kde co, kdejaký pitomý web je dneska najednou cloud…
[1] resp. ta omezení jsou dost vysoko nad potřebami zákazníka
Zase tak černě bych to neviděl. Ono to tu už jednou bylo, data se nosila do výpočetních center na děrných štítcích a počítalo se na pronajatém HW, pak zase byly osobní počítače bez sítě a všechno se dělalo lokálně… pořád se to mění sem tamJenže tehdy se to tak dělalo z toho důvodu, že mít přistavený u garáže, kterou by celou ten počítač zaplnil, ještě jaderný reaktor který by ho napájel, bylo silně nepraktické. Každý klient ovšem dostal výpočetní čas a jen ten a co si v něm bude provádět už si musel zajistit sám. Dnes se tak činí na jedné straně z toho důvodu, že klienti si myslí, že cloud bude za ně řešit jejich problémy a na straně druhé s vidinou přístupu k obrovskému množství jedinečných osobních informací (a z toho plynoucích vedlejších zisků). V tom přece jen trochu rozdíl je. Nicméně v jednom máš absolutní pravdu: Jsou to jen trendy. Trendy které se furt dokolečka mění sem a tam. A asi se i měnit budou. Ostatně ani to slavné VPS není nějaká spása. Spíš naopak. Je to jen logický krok, který nastal poté co byla na internetu silně vyvedena z rovnováhy synchronnost rychlostí _domácích přípojek_. Celé to vede k jedinému: K architektuře server-klient a k čím dál větší pasivnosti média. Je zajímavé, že přípojek je čím dál víc (dokonce tak moc, že už je není kam cpát v adresních rozsazích, které IPv4 nabízí) a přesto co až tak na síti snadno a rychle vyměníš?: Maximálně pár tweetových zpráv nebo zkomprimovaných obrázků. A trend bude sílit dál. Snad se nedostane do úrovně interaktivnosti jakou má třeba pozemní a satelitní televize nebo rádio.