Byla vydána (Mastodon, 𝕏) první RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Eugen Rochko, zakladatel Mastodonu, tj. sociální sítě, která není na prodej, oznámil, že po téměř 10 letech odstupuje z pozice CEO a převádí vlastnictví ochranné známky a dalších aktiv na neziskovou organizaci Mastodon.
Byla vydána nová major verze 5.0 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek i s náhledy a videi v obsáhlých poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Cloudflare, tj. společnost poskytující "cloudové služby, které zajišťují bezpečnost, výkon a spolehlivost internetových aplikací", má výpadek.
Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Tento je zápis pro především mě, až mě zase popadne nutkání programovat awk v shellu.
Awk je mocný program pro zpracování textu. Jeho název pochází z počátečních jmen autorů Alfred V. Aho, Peter J. Weinberger a Brian W. Kernighan. Použití je následující (viz man awk):
gawk [ argumenty ] -f soubor-s-programem [ -- ] soubor(y) gawk [ argumenty ] [ -- ] text-programu soubor(y) ...
BEGIN {inicializace}
{program}
vzorek
vzorek2 {program1}
/reg. výr./ {program2}
/start/,/stop/ {program3 1}
END {dokončení}
BEGIN byl v programu jako první.awk používá stejné regulární výrazy, jako egrep. start po řádek, který odpovídá vzorku stop
Z předchozí části plyne, že awk je řádkově orientovaný. Není to úplná pravda. Vstup, který awk čte, je dělen do záznamů a implicitním oddělovačem záznamu je znak nového řádku. Záznam (řádek) se dále dělí na jednotlivé položky (fields). Implicitně tvoří oddělovač záznamů znaky mezera, tabulátor a nový řádek.
K jednotlivým položkám se dostaneme pomocí proměnných $1, $2, ... . V proměnné $0 je uložen celý záznam.
| proměnná | význam | ||
|---|---|---|---|
| CONVFMT | formát pro konverzi čísel (viz část proměnné) | ||
| FILENAME | jméno právě zpracovávaného souboru (- značí stdin) | ||
| FS | oddělovač položek v záznamu | ||
| IGNORECASE | nastavena na nenulovou hodnotu určuje, že se bude ignorovat velikost znaků (GNU awk rozšíření) | ||
| NF | počet položek aktuálního záznamu | ||
| NR | počet záznamů (většinou odpovídá číslu řádku) | ||
| RS | oddělovač záznamů |
Co by to bylo za programovací jazyk, kdyby neměl proměnné. Awk umí pouze dva druhy proměnných, čísla a řetězce a typ se rozlišuje podle kontextu. Konverze mezi typy zajišťují C funkce atof (řetězec na číslo) a sprintf (číslo na řetězec, podle obsahu proměnné CONVFMT). Numerická hodnota se přiřadí příkazem foo = 1, řetězec bar = "123". Awk nemá explicitní funkce pro přetypování, takže číslo na řetězec převedeme přiřazením prázdného řetězce - foo "". Řetezec na číslo převedeme přičtením nuly - bar + 0.
Narozdíl od vnitřních proměnných awk, které jsou vyplňovány automaticky, ty ostatní mají implicitně hodnotu nula. Dokud jim není přiřazena hodnota jiná.
Awk obsahuje příkaz print, který vytiskne svůj argument na výstup. Například náhrada příkazu cat soubor v awk vypadá takto: awk '{print}' soubor. Program cat -n soubor by vypadal awk '{print NR" "$0}' soubor. Dále můžeme, podobně jako v shellu, přesměrovat výstup napsáním print > soubor, případně print >> soubor. Nebo dokonce předat jinému programu pomocí roury print | "wall" .
Stejně jako v C můžeme používat formátovaný výstup pomocí příkazu printf. Formátovací znaky jsou shodné s C verzí, takže vás odkáži na man 3 printf, nebo jiný zdroj dokumentace o C.
Awk toho umí daleko více, má příkazy pro kontrolu toku programu (podmínky, cykly), podporu pro pole, možnost deklarovat vlastní funkce (rozšíření GNU awk), vnitřní funkce (vstupní a výstupní, aritmetické, pro práci s řetězci, časové). Dále umožňuje GNU awk práci s některými dev soubory ( print "chyba" > /dev/stderr). Více je v dokumentaci man awk a info awk a na internetu - skvělý manuál Michala Brandejse z muni, oficiální příručku FSF a FAQ z comp.lang.awk.
[1]Tento interval může rovněž označovat řádky v souboru. Program awk 'NR == 10, NR == 30 { print }' vybere řádky 10 až 30.
Tiskni
Sdílej:
Pises, ze BEGIN musi byt na zacatku a END na konci programu. Naopak pan Herold v knize tvrdi, ze tomu tak byt nemusi. Nevim, nezkousel jsem a dokud se nedostanu ke stroji s Linuxem, tak ani nezkusim.
V tuto chvili me napadaji dve otazky, tykajici se Awku:

awk '/regexp/{udelej neco}'
než ručně v shellu procházet každý řádek a grepem ho ověřovat, zda odpovídá onomu regulárnímu výrazu. Mimo to je awk rychlejší.
for u in `awk -F: '{ if ($3>=1000 && $3<60000) print $1; }' /etc/passwd`; do
...
done
používat perl nebo na to psát program v céčku, asi bych se z toho zbláznil.