Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) zveřejnil Národní politiku koordinovaného zveřejňování zranitelností (pdf), jejímž cílem je nejen zvyšování bezpečnosti produktů informačních a komunikačních technologií (ICT), ale také ochrana objevitelů zranitelností před negativními právními dopady. Součástí je rovněž vytvoření „koordinátora pro účely CVD“, jímž je podle nového zákona o kybernetické … více »
Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Společnost System76 vydala Pop!_OS 24.04 LTS s desktopovým prostředím COSMIC. Videoukázky na YouTube.
Byla vydána verze 1.92.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2024. Oceněni byli Andy Wingo, jeden ze správců GNU Guile, Alx Sa za příspěvky do Gimpu a Govdirectory jako společensky prospěšný projekt.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-12 aneb Eclipse 4.38. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
U příležitosti oslav osmi let prací na debianím balíčku vyšlo GPXSee 15.6. Nová verze přináší především podporu pro geotagované MP4 soubory, včetně GoPro videí. Kdo nechce čekat, až nová verze dorazí do jeho distribuce, nalezne zdrojové kódy na GitHubu.
Monado, tj. multiplatformní open source implementace standardu OpenXR specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro virtuální realitu (VR) a rozšířenou realitu (AR), bylo vydáno ve verzi 25.1.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byla vydána listopadová aktualizace aneb nová verze 1.107 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.107 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
(ale zase v mensim rozliseni)
I když vzhledem k tomu, že už tu Xgl + Compiz také několik dní používam, tak zas moc překvapující ne
A tisíc obrázků nenahradí jedno video (pro toho kdo to ještě neviděl... pamatuju si, že když jsem viděl jen screenshoty, nepřišlo mi to jako nic úžasného. Ale v okamžiku když jsem koukl na video, tak jsem se do Xgl zamiloval
)
Asi jsem už příliš stár, na takovéto fičury. Mám kartu od NVidie (nic moc GF MX440-SE), jejich binární drivery, a mám pocit, že mám desktop dost rychlý i bez těchto udělátek.
Prepínanie desktopov na kocke je ďaleko názornejšie keď sa ti niekto díva na obrazovku. Ak predvádzaš niečo a prepneš desktop tak diváci nevedia čo sa stalo. Ale ten desktop pretočíš, tak chápu, čo si spravil a prečo na obrazovke máš iné okná ako predtým.
Treba tiež myslieť na to, že sú mnohé veci, ktoré nikto neurobil, lebo mu to technológia nedovoľovala. Ale keď padá technologická bariéra dvere sa otvárajú.
Holt každý máme trošku jiný styl práce a tak taky každému vyhovuje něco trochu jiného...
A u Expose jsem zatím nedokázal přijít na to, k čemu to (je to pomalé a nemotorné). Hodil by se pager s celými náhledy ploch (přiměřeně rychlý), to jo.
A myslím že dost uživatelů MacOS X by se mnou souhlasilo
Zkrátka je to jen o jiném stylu práce...
A co se týče rychlosti Expose, tak ta je pod Xgl naprosto dokonalá, lepší to být snad ani nemůže.
Ale inak, myslím, že KDE si na myši dosť zakladá, teda tam by takéto srandičky mali byť už dávno. Takže v tomto s tebou súhlasím
slyšel sem, že má prý vyjít společně s Duke Nukem Forever
) jeho schopnosti stejně hooodně vyblednou, s Plasmou se IMHO nedá ani srovnávat, ta je ještě mnohem flexibilnější a nabízí mnohem víc možností.
Jedinou jeho výhodou pak bude to, že je vcelku malý, lehký a rychlý, což asi dost lidí ocení (i když lidem kteří toto oceňují zas na druhou stranu většinou stačí FVWM, PekWM, Openbox či Fluxbox, pro ně možná e17 zas bude jen zbytečné eyecandy).
Stačí si přečíst něco o architektuře Plasmy, hezky to bylo popsané v nějakém posledním rozhovoru s vývojáři KDE...
Ale jinak co je na něm tak na špici? Zkoušel jsem ho a nijak mě neuchvátil... a eyecandy mám (alespoň z mého pohledu) hezčí i pod současným KDE 3.5 (Superkaramba + zapnuté Composite na stíny oken). Jediné co se mi na něm líbilo je rychlost, ale to je tak všechno
Zkrátka ten hype co kolem e17 je nějak moc nechápu...
(také kvůli údajné podpoře R9700 AIW), dokonce i na kde-3.5 :-/. Ale jelikož ho nepoužívám, tak zas tak netrpělivý nejsem :)fgl_glxgears? ja se stejnou kartou dam kolem 530fps...
...350 jsem samozrejme myslel
$ fgl_glxgears Using GLX_SGIX_pbuffer 1673 frames in 5.0 seconds = 334.600 FPS 1745 frames in 5.0 seconds = 349.000 FPS 1748 frames in 5.0 seconds = 349.600 FPS 1740 frames in 5.0 seconds = 348.000 FPS 1983 frames in 5.0 seconds = 396.600 FPSno a i bez Xgl dělám pořád okolo 2800 fps...
56590 frames in 5.0 seconds = 11294.945 FPS 57343 frames in 5.0 seconds = 11449.249 FPS 57342 frames in 5.0 seconds = 11456.989 FPS 57228 frames in 5.0 seconds = 11443.117 FPSA to jsem si do tedka rikal ze +-7000 fps je docela slusny
.
[wraith@frodo ~]$ glxgears 6899 frames in 5.0 seconds = 1379.800 FPS 7577 frames in 5.0 seconds = 1515.400 FPS 7564 frames in 5.0 seconds = 1512.800 FPS 7580 frames in 5.0 seconds = 1516.000 FPS
Opravdu se mi nechce odmaskovávat půlku Portage, abych pak zjistil, že mi to pojede neúnosně pomalu. Mám totiž Radeon 7500...
Ty composite efekty jsou pro současné (i starší) grafiky naprostá hračka v porovnání s jakoukoliv 3D hrou... Xgl budou stačit i taková "prdítka" jako i810, i915, Via Unichrome, atp. (tedy až se opraví pár problémů s jejich ovladači, což by ale mělo být podle Davida Revemana velmi brzy). Tady je spíš problém s velikostí graf. paměti kvůli velkým texturám (32MB stačí Xgl na rozlišení 1024x768, ale ne více).
Jediný problém je možná trochu akcelerace XV videa, která je v současnosti na Xgl žalostná bez opravdu výkonné grafiky. Ale to by se mělo snad také brzo zlepšit, na té akceleraci XV přes OpenGL se má ještě hodně pracovat...
Je to vskutku praktická věc a z KDE jsem na to děsně navyklý (a i primitivní window managery jako IceWM "přichytávání oken" podporují).
Naštěstí vývojáři Metacity si to snad uvědomili, četl jsem že v další verzi GNOME to etacity bude podporovat také
To "i" tam skutečně bije do očí... asi bych měl zklidnit svoje anti-GNOME-GUI hormony
.
) Akorát jsem se bál, že to nepůjde (mám Arch, Durona 900MHz a GF 440MX). A samozřejmě mě taky postihnul efekt černých oken (jako jiné uživatele téhle grafárny
. Po delším hledání jsem objevil řešení v podobě "glitz 0.5.3" místo "glitz-cvs". To jen pro ty, co tento problém nevyřešili.
Funguje mi to naprosto skvěle a rychle. Občas se jen při přesunu okna malinko zasekne, ale jinak v pohodě. Narozdíl od jiných udělátek mi tohle připadá jako velmi užitečná věc (a hezká
). Kdyby mi šli přehrávat videa, tak bych to i přes ten "Gnome", asi už teď začal aktivně používat.
Otázky:
1. Ják vám jde video a na čem (sestava kompu)? Mně se hrozně trhá i v okně, natož fullscreen :-/
2. Jak se dostat do té krychle a koukat zevnitř
)
PS: Jo a vite nekdo co to spousti v tom videu na to animovany pozadi?
).
Na test jim imho stačilo něco okolo GeForce 6600 (na 999% nějaká nVidie)
Akorat na vsech screenech, ktere jsem zatim videl je GNOME, ma to snad znamenat, ze pod KDE to nebezi? (krychle, pruhlednost u videi, "pritahovani" okna pri presunu)
Tak do dvou dnu jiz v teto fazi snad budu :-P
/etc/fstab už jenom do ní doinstaluj Xgl.
Napiš potom blog, jak jsi dopadl.
Tiskni
Sdílej: