Byla vydána (𝕏) nová verze 2025.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Dánské ministerstvo pro digitální záležitosti má v plánu přejít na Linux a LibreOffice [It's FOSS News].
V úterý Google vydal Android 16. Zdrojové kódy jsou k dispozici na AOSP (Android Open Source Project). Chybí (zatím?) ale zdrojové kódy specifické pro telefony Pixel od Googlu. Projekty jako CalyxOS a GrapheneOS řeší, jak tyto telefony nadále podporovat. Nejistá je podpora budoucích Pixelů. Souvisí to s hrozícím rozdělením Googlu (Google, Chrome, Android)?
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.101 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.101 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.
Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.
Takhle jsem jednou strčil DVD do počítače, spustil ho v kaffeine, osolil repro a nestačil se divit nad vyluzovanými zvuky.
Většinou když poslouchám jen tak empétrojky, tak jen potichu šumí, to že to hraje všelijak už tuším dost dlouho. Teprve tohle mě ale nakoplo a já jsem se začal zajímat co s tím.
Zaprvé jsem chtěl, aby když budu přehrávat surround sound (4.0, 4.1, 5,0, 5.1, 7.1), aby se mi hloubky ze satelitů posílaly do subwooferu, protože nemám megalomanské repro, spíš taková chrastítka :). Za druhé subwoofer nemá filtr který by odřízl výšky.
Zadání zní celkem jednoduše. První bod je splnitelný velmi snadno, ALSA má plugin route, který má požadovaný efekt. Druhý bod je trošku obtížnější a s jeho řešením jsem strávil hodně času, ale i to nakonec funguje a výsledkem je tato konfigurace:
# /etc/asound.conf # hlasitost mixovaných zdrojů pcm.volume { type softvol slave.pcm "lowpass_in" control { name "Master (mix)" card 0 } } # hlasitost pro upmixované mono a stereo pcm.volume_upmix { type softvol slave.pcm "volume" control { name "Master (upmix)" card 0 } } # nízkofrekvenční filtr s rezonancí pcm.lowpass_in { type plug slave { pcm lowpass channels 6 rate 44100 } } pcm.lowpass { type ladspa slave.pcm lowpass_out path "/usr/lib/ladspa" channels 6 plugins { 0 { id 1098 policy duplicate input.bindings.0 "Input"; output.bindings.0 "Output"; } 1 { id 1672 policy none input.bindings.5 "Input"; output.bindings.5 "Output"; input { controls [ 120 2.2 ] # [ frekvence rezonance ] } } } } pcm.lowpass_out { type plug slave { pcm surround51 channels 6 } } # mixování zdrojů pcm.mix10 { type route slave.pcm "volume_upmix" slave.channels 6 ttable { 0.0 1 0.1 1 0.2 1 0.3 1 0.4 1 0.5 1 } } pcm.mix20 { type route slave.pcm "volume_upmix" slave.channels 6 ttable { 0.0 1 1.1 1 0.2 1 1.3 1 0.4 0.5 1.4 0.5 0.5 0.5 1.5 0.5 } } pcm.mix40 { type route slave.pcm "volume" slave.channels 6 ttable { 0.0 1 1.1 1 2.2 1 3.3 1 0.4 0.5 1.4 0.5 0.5 0.25 1.5 0.25 2.5 0.25 3.5 0.25 } } pcm.mix41 { type route slave.pcm "volume" slave.channels 6 ttable { 0.0 1 1.1 1 2.2 1 3.3 1 0.4 0.5 1.4 0.5 0.5 0.25 1.5 0.25 2.5 0.25 3.5 0.25 4.5 1 } } pcm.mix50 { type route slave.pcm "volume" slave.channels 6 ttable { 0.0 1 1.1 1 2.2 1 3.3 1 4.4 1 0.5 0.25 1.5 0.25 2.5 0.25 3.5 0.25 4.5 0.25 } } pcm.mix51 { type route slave.pcm "volume" slave.channels 6 ttable { 0.0 1 1.1 1 2.2 1 3.3 1 4.4 1 5.5 1 0.5 0.25 1.5 0.25 2.5 0.25 3.5 0.25 4.5 0.25 } } pcm.mix71 { type route slave.pcm "volume" slave.channels 6 ttable { 0.0 1 1.1 1 2.2 1 3.3 1 4.4 1 5.5 1 0.5 0.16 1.5 0.16 2.5 0.16 3.5 0.16 4.5 0.16 6.5 0.16 7.5 0.16 6.0 0.5 6.2 0.5 7.1 0.5 7.3 0.5 } }
O co tedy jde? je to jednoduché, v přehrávači se nastaví patřičné výstupní zařízení, tedy například v xine se pro 5.1 výstup dá mix51.
Potom se zvuk vstupující do mix51 rozmixuje do kanálů podle tabulky (tedy 0,25% signálu ze satelitu se pošle do subooferu), celková hlasitost se bude dát upravit v mixéru šoupátkem Master (mix), podobně je to i u mona a sterea, tam je ovšem jěště jedno šoupátko, protože upmixované zdroje byly děsně uřvané.
Po upravení hlasitosti putuje zvuk do lowpass_in kde je převzorkován, to je důležité, protože bez tohoto mi po pokusu něco přehrát okamžitě spadlo xine. Můžete si zvolit libovolnou frekveci, já jsem nechal obligátních 44100Hz, 48000Hz značně vytězuje CPU.
Teď už se nacházíme v lowpass filtru, ten se skládá ze dvou pluginů, ten první nedělá nic jiného, než že pošle na prvních 5 kanálů identický signál jako obdržel, druhý plugin je zajímavější, ten právě ořeže výšky. Dají se v něm nastavit hodnoty frekvence a rezonance, frekvence je jasná, podle specifikace surround zvuku má být 120Hz, rezonanci je pak potřeba vyladit podle velikosti subwooferu od 0.0 do 4.0.
Nakonec se konečně přes lowpass_out dostáváme do zvukové karty, přesněji na její pcm.surround51.
Při používání tohoto nastavení si filtry a softwarové hlasitosti vyžádají kolem 5% CPU (Athlon64 přiškrcený na 1000MHz), ovšem konečně je to pak poslouchatelné :).
Konfigurace je ušitá na míru pro moji obstarožní SoundBlaster Live! 5.1 Digital [SB0220], no pořád lepší než ta integrovaná co nemá ani HW mixer ;). Pro lowpass filtr je třeba mít balíčky blop ladspa (tak se jmenují v Archu).
Domácí stránky ALSA
Neoficiální wiki o ALSA
Tiskni
Sdílej:
.asoundrc
jsem přidal
> cat .asoundrc pcm.!default { type plug slave.pcm "vystup" } pcm.vystup { type dmix ipc_key 1024 slave { pcm "hw:0,0" period_time 0 period_size 1024 buffer_size 4096 rate 44100 } } pcm.dsp0 { type plug slave.pcm "dmix" } >A open arena mi jede v klidu s metal express radio