Byl vydán Mozilla Firefox 145.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Ukončena byla podpora 32bitového Firefoxu pro Linux. Přidána byla podpora Matrosky. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 145 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Lidé.cz (Wikipedie) jsou zpět jako sociální síť s "ambicí stát se místem pro kultivované debaty a bezpečným online prostředím".
Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »Po přečtení tohoto threadu jsem si řekl že stručně napovím, protože se v něm tazatel de facto nedozvěděl to, co chtěl vědět.
Princip configure skriptu je takový, že má za úkol "ošmatat" systém na kterém byl spuštěn (zjistí verzi překladače, dostupnost devel balíčků a spousta jiných akcí) a následně podle výsledku "ošmatání" připravit Makefile skript pro příkaz make. Takže v základu a úplně nejlepší (dle mně) je začít někde v konzoli a v adresáři kam se rozbalily ty zdrojáky (já je dávám do /usr/src ) asi takto:
./configure --help | morea tím si zjistím všechny potřebné volby, se kterými můžu program zkompilovat ze zdrojových kódů. Ty volby, které se mi hodí, si opíšu nejlépe někam na papírek a pak už postupuji klasickým (jako příklad uvedu ./configure pro mplayer) a pod normálním uživatelem (ne rootem
):
./configure --prefix=/usr --enable-gui --enable-largefiles --enable-freetype make su make installSkript configure vypisuje dost informací, které nejsou až tak podstatné, podstatné jsou pouze ty, co oznamují nějakou chybu (kterou je nutno vyřešit pro úspěšnou kompilaci) a nebo hlášení, která oznamují že nebylo nalezeno něco, co je potřeba pro rovněž pro úspěšnou kompilaci. Ta hlášení o chybějících věcech jsou dosti důležitá, a oznamují uživateli, že chybí některé takzvané devel balíčky. Například pokud bych chtěl mplayer kompilovat pomocí výše uvedeného ./configure tak na většině rpm distribucích (RedHat, Fedora, SuSE, Mandrake a Aurox) musím mít nainstalován odpovídající balíček freetype-devel (popř. libfreetype-devel).
Jinak na toto téma zde byl také zajímavý článek s názvem "Nebojme se kompilace" (nebo tak nějak, autor promine kdybych to nějak zkomolil
) kde je také popsáno dost věcí ohledně kompilací programů ze zdrojových kódů.
Tiskni
Sdílej:
Jinak ten popis je pěkný.